Friday, October 10, 2014

Korban Diri

Hari Raya Korban sudah melabuhkan tirainya. Apakah korban kita kerana Allah? Jika korban itu kerana Allah. Alhamdulillah. Semoga Korban itu di terima Allah.

Wali Allah Rabiatul Adawiyah pernah bicara, "Teman bicara hatiku ialah Allah. Untuk jasad ku terpulanglah siapa ingin mendampinginnya."

Sudah lama saya tidak melakar coretan di sini. Kekadang tak ada idea apa nak di tulis. 

Hari ini hari Jumaat penghulu segala hari. Banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW. Kita dambakan syafaat Rasulullah di Mahsyar besok di kala tiada lagi pertolongan bahkan masing-masing hanya memikir untung nasib diri semata.

Dalam banyak2 mesej Whatsapp yang saya terima, terasa wajar pula untuk paparkan di sini sebuah mesej perihal empat perkara yang bisa menjadi rutin sebelum lena di ulik mimpi saban malam melayani nikmat tidur yang Allah kurniakan..

Rasulullah berpesan kepada Aisyah RA, “ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :
  1. Sebelum khatam al-Quran.
  2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.
  3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.
  4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Aisyah RA : “Ya Rasulullah! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

Rasulullah SAW tersenyum dan bersabda :
  1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al–Ikhlas tiga kali Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran - ” Bismillaahirrahmaa nirrahiim, Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’ lam yalid walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ (3x) “
  2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat - “ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad" (3x) 
  3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau - “ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih" (3x)
  4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah - “ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim. Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar " (3x)

Tidak payah sebenarnya untuk kita sama2 jadikan ini sebagai amalan, insyaa Allah. Tepuk dada tanya iman.

Saya petik satu frasa dari sebuah coretan di blog isteri tercinta..

"Sesiapa yang ada masa dengan Allah, maka Allah akan ada masa dengannya. Kesenangan hakiki adalah Akhirat. Allah mengetahui lintasan hati kita. Detik hati pun Allah boleh tahu, apa lagi perbuatan dan tingkahlaku kita, Maka marilah kita perbanyakkan usha memburu redha Allah."

How true. Allah is watching. All the time. Zahir dan Batin. Semua tidak terlepas dari pandangan dan pengetahuan Allah. Kita sekadar menzalimi diri sendiri pada setiap perlakuan dosa yang di lakukan. Kebodohan yang terserlah. Maka sampai bila mahu jadi bodoh?

Hasrat hati ialah berkongsi ilmu dan pengalaman diri supaya ada manfaatnya bagi para pembaca budiman sekelian. 

Kita punyai peranan masing2 dalam menyebar luas risalah Allah dan mesej dakwah ke seluruh pelusuk alam. Yang penting "Just Do It" walau sekecil mana pun ia. Ibarat si burung kecil yang memunggah air dengan paruhnya untuk memadam api yang marak membakar Nabi Ibrahim. Itu kemampuan yang dia ada. Kita bagaimana?

Sebuah kematian akan memutuskan segala nikmat dunia yang fana ini. Hidup di dunia, ada peluang luas untuk melakukan segala amalan. Detik kematian memisahkan dan menidakkan segala peluang itu. Tika jasad di semadi ke lubang kubur bersama sehelai kain kapan, maka tiada lagi amalan. Yang ada hanyalah perhitungan. Menyesal pun sudah tiada gunanya lagi.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...