Tuesday, April 22, 2014

Jangan Mengeluh Lagi

Ramadan sudah makin menghampiri. Ibarat pasukan bola yang akan menyertai World Cup di Brazil yang sangat berprestij dan penuh ganjaran lumayan itu, maka mulai beberapa lama sebelum pertandingan bermula setiap pasukan akan membuat latihan intensif dan rapi demi untuk mencapai kejayaan dalam penyertaan mereka kali ini. 

Begitulah kita ini kenalah buat latihan daripada awal iaitu bermula daripada bulan Rejab dan Syaaban lagi. Supaya bila Ramadan tiba kita akan menunjukkan prestasi terbaik untuk mencipta kemenangan demi kemenangan. Kalau target untuk khatam 30 juzuk sebulan maka kenalah ushakan baca sekurang-kurangnya satu juzuk sehari. 

Alhamdulillah atas nikmat Islam dan Iman dan seluruh nikmat Allah yang tidak mampu kita hitung banyaknya termasuklah nikmat taqwa dan amal soleh. Apakah Allah terima amal soleh dan ibadah yang kita lakukan selama ini? Urusan dunia usah bimbang kerana sudah ditentu Allah. Rezki sudah ditentu Allah. Rezki terbahagi tiga iaitu yang sudah ditentukan sejak azali, yang segera kita peroleh dan yang tertangguh. 

Apakah Allah terima iman kita? Itu yang utama. Iman dalam Islam ialah 100% yakin tanpa syak, membenarkan dengan hati. Apakah mati kita maka mati iman? Antara tanda2 taubat kita diterima ialah manis padanya ibadah. Makin lama ibadah makin suka, benci akan dosa. Tidak sokong ahli maksiat dan dosa. Seterusnya makin bersyukur atas segala kurniaan Allah.

Redha dengan qadha Allah. Sifat hamba itu ialah sentiasa doa pada Allah dan bergantung harap pada Allah. Redha ketentuan Allah, sentiasa bertaubat dan sentiasa bersyukur. Kenapa bila susah baru nak ingat Allah? Bila senang lupa Allah. Kita ini hamba. masing-masing suloh diri masing-masing. Kita ini hidup dalm tiga zaman. Zaman lampau ialah zaman dosa, zaman maksiat. 

Zaman sekarang ialah zaman taubat, menyesali segala perbuatan dosa dan maksiat itu. Taubat sungguh2 dengan menyesali segala perbuatan dosa lampau itu dan berazam sepenuh jiwa raga untuk tidak mengulangi perbuatan dosa itu lagi. Kita kini di zaman taubat. Jangan lepas peluang untuk taubat. Jangan sekali-kali kekal dalam maksiat dan dosa.

Rasulullah SAW bertaubat setiap malam atas sifat hamba yang bersyukur. Sedangkan Rasulullah SAW itu tiada dosa. Kita ini yang banyak dosa, tiba2 tak sudi bertaubat? Kita yang banyak dosa berlagak macam best macam tak ada dosa. Dah taubat hari ini 1,000 kali?

Terima kasih ya Allah kerana telah memilih saya untuk dapat mendirikan solat maghrib berjemaah di rumah Mu ini. Kadang manusia kena malu dengan lembu dan kambing yang gheti nak balik ke kandang bila dengar azan maghrib berkumandang. Manusia masih melepak di kedai kopi, pasar malam atau borak2 tepi padang bola. Dengar azan seolah tak ada feeling apa2. Hati tak ada rasa hidup walaupun sudah 40 tahun usianya. Malu pada lembu. 

Ada beza orang yang ada agama dengan orang yang tak ada agama. Islam itu  ialah cara hidup yang menyeluruh, lengkap, sempurna yang di redhai Allah. Agama mesti dihidupkan dalam kehidupan 24x7 every day for the rest of your life. Berubah sebelum mati. Mati tidak mengenal erti muda atau tua. Mati pasti mari.

Redha dengan ketentuan Allah. Apa yang Allah bagi jangan mengeluh. Sejuk ke, panas ke, hujan ke, kemarau ke, semua Allah yang bagi. Ada kisah seorang Tuan Guru pondok yang terlantar uzur berumur 80an di rumah kayu usangnya yang beratap zink tanpa aircon atau kipas angin. Maka seoarang anak muridnya datang ziarah di suatu siang. Tu dia panasnya rumah Tuan Guru, maklumlah beratap zink. Tak tahan dia, sekejap saja terpaksa minta diri. 

Isteri Tuan Guru memberitahu bahawa sepanjang usia Tuan Guru, dia tidak pernah mendengar Tuan Guru mengeluh, panas ke, sejuk ke, rimas ke, apa ke. Itulah makna redha atas ketentuan Allah. Setiap keluhan itu seolahnya mengeluh kepada Allah Sang Pencipta dan pemberi segala. Hati-hati. Jangan Mengeluh lagi. Belajar redha, banyakkan syukur pada setiap masa.

Redha dengan ketentuan Allah. Apa yang Allah bagi, tidak mengeluh. Jangka hayat selipar tamat bila selipar itu diambil orang (hilang kat masjid) atau bila selipar itu putus talinya. Maka redha bahawa dah sampai masa ajal selipar itu. Sama saja hilang sebab putus talinya atau dicuri orang. Belajar syukur dengan setiap kejadian. Alhamdulillah dapat beli selipar baru.

Cari keberkatan ilmu. Untuk dapat ilmu yang berkat kena belajar ilmu dengan adab. Hikmah hilang selipar, dapat yang baru. Wali Allah senyum bila dipuji dan senyum bila dihina. Dihina atau dipuji sama sahaja. Semua ujian Allah. Tapi jangan minta di uji. Minta di uji itu umpama minta di hina. 

Saya teringat antara pesanan guru saya, bersihkan gelas dulu sebelum tuang air ke dalamnya. Gelas yang kotor akan mencemari air yang bersih itu. Bersihkan hati dulu sebelum berguru untuk mendapatkan ilmu. Bersihkan gelas dengan bahan pencuci seperti sunlight. Bersihkan hati pula ialah dengan zikrullah, mengaji al-Qur'an, dan solat. 

Amalkan kalau nak masuk rumah atau bilek, bagi salam. Semoga kita terpelihara daripada gangguan syaitan. Hanya tiga manusia tidak perlu menutup aurat iaitu orang kafir, orang gila dan kanak-kanak. Tanya orang yang tutup aurat pilihan mereka.

Bila di uji, hakikatnya Allah nak muliakan. Orang yang beriman sentiasa redha. Tinggal tegah Allah untuk dapat redha Allah. Pada ketentuan Allah ada hikmah. Teruskan usaha dakwah. Hidayah milik Allah.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...