Saturday, November 08, 2008

Santai Di Pagi Minggu

Pagi ni saya dan isteri telah berjogging setelah sekian lama tidak melakukannya. Area taman perumahan kami sangat sesuai untuk riadah itu kerana bentuk bumi yang berbukit dan panorama kehijauan yang menenangkan jauh dari kesibukan kota. Dulu hampir setiap hujung minggu kami sekeluarga melakukan aktiviti beriadah ini termasuklah juga berbasikal, berjalan santai, berkebun dan bermain badminton. Badan yang lesu ini insyaAllah akan kembali fit.

Namun kedua anak saya Farihin dan Asilah nampaknya lebih membesarkan tidurnya dari beriadah. Setelah berjogging anak sejauh 2 km menemani isteri yang berjalan santai, maka kami berdua keluar bersarapan nasi belauk kat pekan. Balik dari sarapan, saya bersemangat untuk berkebun dan membersihkan laman rumah. Daun2 kering yang berselerak, daun2 pisang tua, kelopak2 tebu kuning, dan beberapa tompok sampah sarap habis saya masukkan dalam kereta tolak (2 trip) dan dibuang di kaki bukit 100m dari rumah. Tanah sekeliling pokok cempedak nangka dan manggis kat luar laman digembur2kan. Kemudian saya top-up dengan baja bakar dan kelodak2 tanah pasir. Isteri pula sibuk trim pokok bunga kertas yang menjalar subur atas pegola, dan yang subur tumbuh dalam pasu2 serta pokok2 bonzai yang mula out of shape kerana lama terbiar. Rumput di laman masih ok kerana baru minggu lepas saya potong guna mesin rumput jenama sprint (made in USA) yang baru di beli. Kerana tak tahan upah Mr Supiah RM60 every month.

Setelah penat, saya take a break kat kerusi santai favorite kat foyer depan rumah. Hmmm...selesa dan rasa tenang. Seronok pula melihat pokok kelapa pandan yang lebat berbuah, tidak kurang dari 8 tandan. Pokok kelapa gading kat luar gate tu pulak baru nak belajar berbuah tapi pandan pertama tak menjadi, kini tandan kedua mula keluar harap2 menjadi buahnya. Sempat juga membajakan dengan 1 kg garam kasar pada kedua2 pokok kelapa itu. Cuaca pula mula panas kerana sudah tengahari. O...sempat juga bancuh racun rumpai dan semburkan kat luar pagar belakang rumah. Dan last but not least bancuh ubat anai2 dan bubuh kat pangkal pokok mangga luar rumah yang sudah di tebang bulan lepas kerana di serang anai2.

Saya berpeluh seluruh badan. Sihat la tu. Ok, kat dalam rumah saya buat push-up 20 kali (set of 10 x 2), angkat besi 1 kg 20 kali, dan besi 2 kg 20 kali juga. Semangat beb hari ni. Habis exercise tu, relax sat bawah kipas sambil minum air tebu sejuk (yang saya upah RM5 mesin 6 batang minggu lepas dan simpan dalam freezer) dan kemudian buat posting ni, setelah didesak oleh isteri yang baru lepas browsing the web tadi.

Tatapilah beberapa gambar yang saya snap tadi untuk dapatkan gambaran apa yang saya dok celotehkan ini. Kejap lagi lepas zohor nak ke Rawang bawa anak2 jalan sambil nak shopping beberapa barangan. Ada projek baru bulan December nanti, insyaAllah.


@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...