CLICK n GO

Wednesday, January 27, 2010

Bil Udara

Pada minggu lepas saya berpeluang solat Jumaat di Masjid Sri Gombak dan mendengar kuliah jumaat. Antara yang disentuh ialah perihal kita ini selalunya lupa untuk bersyukur di atas segala nikmat yang Allah kurniakan, kerana ianya di dapati secara percuma. Bila dapat percuma maka secara psikologi nya di rasakan tak bernilai sangat. Maka kita tidak sangat menghargainya. Kalau dikenakan bayaran maka barulah kita berkira dan menghargainya.

Contohnya kita terpaksa membayar bil utiliti bulanan kita seperti api dan air. Bil letrik saya pada bulan lepas ialah sebanyak RM117 dan bil air saya berjumlah RM54. Bila saya cek balik kadar yang dikenakan oleh TNB ialah 28sen bagi setiap unit, dan kadar yang dikenakan oleh Syabas pula ialah 57sen bagi setiap unit. Dan kita akan merasa susah dan terseksa jika di takdirkan bekalan letrik atau bekalan air kita terputus atau dipotong oleh TNB atau Syabas, betul tak? Kerana bekalan letrik dan air ini adalah keperluan hakiki kita dan tidak dapat nak di bayangkan peliknya hidup tanpa letrik dan air ini. Maka kita rela dan terpaksa membayar bil utiliti bulanan yang kita terima setiap bulan itu. Ia sudah menjadi sebahagian dari realiti kehidupan kita.

Sehubungan dengan itu kita lihat pulak utiliti yang lain iaitu udara yang di kurniakan kepada kita oleh Allah untuk bernafas supaya kita dapat hidup di dunia ini. Bukankah tanpanya kita akan merana sampai ke tahap tidak dapat hidup lagi? Cuma bezanya dengan letrik dan air tadi ialah Allah tidak kenakan bil bayaran bulanan. Kita dapat bekalan udara ini secara percuma. Free beb. Maka kita kembali kepada teori di atas iaitu bila dapat percuma ni maka kita tak menghargai sangat. Kita lupa untuk bersyukur atas nikmat Allah yang memberi peluang kita untuk bernafas itu, sedangkan kalau tak ada udara kita boleh mati ooo, serius beb. Fikir2 kan lah.

Kalaulah dikenakan bayaran, agak2 nya berapakan jumlah yang tertera pada bil bulanan kita. Berapa banyakkah penggunaan udara yang kita sudah pakai pada bulan lepas? Mari kita sama2 congakkan. Tarik nafas dan tengok jarum ‘saat’ jam. Ok saya dah kira tadi, iaitu saya “sedut dan hembus” udara melalui hidung sebanyak 12 kali setiap minit (iaitu setiap 60 saat).Maknanya kalau sejam, 60min x 12 = 720 kali. Kalau sehari , dah 24jam x 720 = 17,280 kali. Banyak tu. So berapakah kadar bayaran yang patut di kenakan? Kalau satu sen setiap kali “sedut dan hembus", jumlah bayaran ialah 17,280 x 1sen = RM172.80 sehari. Kalau sebulan, 30hari x RM172.80 = RM5,184 sebulan. Banyak tu bang. Tak larat nak bayar, dah lah hutang lain pun melambak.

Ok lah kalau rasa mahal sangat nak bayar RM5,184 sebulan, buatlah rayuan untuk mengurangkan kadar bayaran yang di kenakan. Kalau kita gunakan minit sebagai unit dan katalah kadar bayarannya ialah satu sen per minit, maka jumlah bil bulanan udara ialah 60min x 24jam x 30hari x 1sen = RM432 sebulan. Masih banyak tu ye tak? Walau pun kadar bayaran yang dikenakan cuma satu sen per minit (12 kali sedut & hembus). Ish… ish… ish. Nampak tak apa yang saya cuba ketengahkan ini? Kalaulah Allah kenakan bayaran pada setiap sesuatu dari milik-Nya yang kita gunakan bagaimana kah agaknya? Namun Allah dengan sifat Maha Pengasih dan Penyayangnya memberikan segala ini “free of charge”.

Bahawasanya nikmat Allah yang tersangat banyak yang dikurniakan kepada kita. Wajiblah kita syukuri. Syukur pula bukanlah sekadar mengucapakan kalimah Alhamdulillah semata. Hargailah udara yang kita gunakan ini. Syukurilah kurniaan Allah kepada kita, tangan, kaki, kulit, mata, rambut, gigi, kuku, sendi, jantung, paru2, buah pinggang, lidah, mulut, bibir, kening, paha, siku, jari jemari, kepala, otak, salur darah dan banyak lagi anggota badan kita. Allah bekalkan kita dengan ilmu, akal, tenaga, tubuh badan, harta dunia, akidah dan syariah dan modal-modal lain untuk kita manafaatkan dengan membuat kebaikan dan mencari bekalan untuk menuju kehidupan abadi di Akhirat.

Saya ambil petikan dari kitab Taqwa karya TGNA, yang saya bacakan pada siri tazkirah pada pagi tadi, meskipun kehidupan di dunia ini diibaratkan singgah sebentar sekadar berteduh di bawah pohon, namun ia amat bererti bagi seorang musafir yang berjalan jauh ketika hari panas. Mereka pasti mengambil peluang untuk berehat serta makan dan minum untuk memulihkan tenaga fizikal dan dapat juga melakukan amal ibadah untuik kekuatan dan bekalan rohani.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Bagiku berada di dunia ini ibarat seorang yang berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yang rendang, selepas beristirehat barang seketika untuk menghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan.”

Demikianlah hakikat dunia yang disebut sebagai gelanggang melakukan amal dan gerak kerja manakala akhirat sebagai Negara menerima balasan. Jika di dunia yang singkat waktunya ini terlalu leka dengan kenikmatan yang sementara, dibimbangi bahawa penyesalan akan menunggu di akhirat.

Marilah kita sama-sama mensyukuri dengan sebenar-benar rasa kesyukuran di atas segala kurniaan Allah kepada kita. Tanpa segala kurniaan Allah ini kita tidak akan menghuni dunia pada hari ini. Walaupun tiada bayaran bulanan yang dikenakan Allah kepada kita semua, namun sebagai pengguna segala nikmat-Nya ini maka kita kenalah menunaikan tanggung-jawab untuk membayar balik segala kemudahan ini.

Macamana caranya? Iaitulah kita kena mengerjakan segala perintah Allah dan kita kena meninggalkan segala larangan-Nya. Jangan bertangguh untuk membuat kebaikan. Dan jangan tergesa-gesa membuat keburukan. Berusahalah sekuat mungkin dan mohonlah doa kepada-Nya agar dikekalkan kita di jalan yang lurus yang hakiki menuju redha-Nya, dan tidak tersesat atau disesatkan dalam perjalanan. Rujuklah Al-Qur’an dan Hadis dan para ulamak muktabar sebagai panduan. Semoga di penghujungnya ada Syurga yang kekal abadi menanti. Amiin.
@@@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...