Tuesday, November 17, 2009

SPM Bermula Esok

Seramai 465,853 calon akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 yang akan bermula esok. Anak kedua kami Nur Farihin yang menetap di hostel SAMT-KKB, adalah antara calon yg tengah berdebar menanti saat bermulanya sebuah peperiksaan yang menjadi kemuncak pengajian peringkat menengah ini. Sekejap tadi semasa menelefonnya terdengar nada panik dan gusar beliau di tengah2 study group yang rancak membuat percaturan strategi dan imunisasi ilmu untuk ke medan juang.

Saya dan ibunya hanya mampu memberi kata2 semangat dan cuba menenangkan keadaan dan membawanya kembali kepada realiti. Bahawa inilah antara rentetan ujian dalam perjuangan dan kehidupan jihad mencari ilmu di maya pada. Bukankah menuntut ilmu itu akan berterusan hingga ke liang lahad? Sesungguhnya orang yang berilmu dalam masyarakat itu akan berada pada darjat yang lebih baik, lebih-lebih lagi ilmu agama.

Justru menuntut ilmu itu hukumnya wajib. Esok paper BM dan Sejarah menjadi taruhan, sehinggalah paper akhir iaitu pada 16 Dec. Sebagai bapa dan ibu, kami menadah tangan memohon kehadrat Illahi agar diberi segala kemudahan, disihatkan tubuh badan, ditajamkan minda, diperkuat daya ingatan, dimantapkan pemahaman, dan diberi cetusan idea dan fakta untuk menjadi bekalan di dewan peperiksaan sepanjang sebulan peperiksaan SPM ini.

Jadual yang bakal di tempuhi anak saya ialah:
  1. Nov 18 - BM1, Sejarah1, BM2
  2. Nov 19 - BI1, BI2, Sejarah2
  3. Nov 23 - Math1, Math2
  4. Nov 25 - AddMath1, AddMath2
  5. Dec 1 - Akaun1, Akaun2
  6. Dec 2 - Science1, Science2
  7. Dec 7 - Ekonomi1, Ekonomi2, Al-Quran&Sunnah1
  8. Dec 14 - ArabTinggi2, ArabTinggi1
  9. Dec 16 - SyariahIslamiah2, SyariahIslamiah1
Selamat berjuang anakku, tawakal pada Allah. 10A insyaAllah.

@@@

5 comments:

fzi said...

Ya Allah...tenangkanlah hati anakku menghadapi saat ini...ilhamkanlah kepadanya kecerdikan, mudahkanlah dia dalam menjawab setiap soalan...aminnn

yushida03 said...

salam n selamat menempuh SPM utk anak :).

sot said...

TQ sir. Teringat zaman saya ambik SPM dulu di SMSKel. Masa tu musim hujan. SPM ni la tiket untuk melangkah ke next phase of our education.

The Kelantan Times said...

Bittaufiq wannajah fil imtihan to your sons/daughters.... Go all-out and try as best as your sons could.. We're 'experienced' before right..? haha.. I'm just make a joke..

sot said...

TQ Muhammad, ujian demi ujian, its part of life.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...