Monday, November 02, 2009

Red Warriors


Tahniah untuk pasukan Red Warriors kerana berjaya melangkah ke final Piala Malaysia 2009 setelah mencuba selama 39 tahun. Kali akhir Kelantan ke final ialah ketika saya masih di tadika iaitu pada tahun 1970 tewas kepada Perak 0-2. Kini anak sulong saya sudah berusia 18 tahun dan akan menyaksikan final bersejarah di Bukit Jalil pada hari sabtu ini, kalau dapat beli tiket.


Final dengan pasukan N9 rasanya ibarat buku bertemu ruas, kerana kedua-dua pasukan memang hebat dan menunjukkan prestasi konsisten terutamanya di peringkat separuh akhir. Kelantan membaham Perlis di tempat lawan 3-1 dengan sorakan padu 10,000 penyokong setia. untuk menang dengan agregat besar 5-1. Dan N9 juga membuktikan kejantanan mereka tanpa menghirau suasana panas Stadium Sultan Nasaruddin KT dengan melayukan anak buah Ken Warden di hadapan penyokong mereka dengan jaringan 3-1 untuk memenangi dengan agregat 4-1. Jadi pertembungan Kelantan dengan N9 ini memang cantek dan sepadan. Menemukan dua jurulatih berpengalaman negara Wan Jamak dan Satianathan.


Dari firasat dapat saya rasa bahawa tahun ini Kelantan akan jadi juara dan saya impikan sebuah permainan menarik tanpa aksi2 bodoh atau permainan kasar yang mencacatkan. Penonton2 pula biarlah fanatik menyokong pasukan masing2 tapi ikutlah peraturan dan jangan berlaku pergaduhan atau aksi membaling botol atau mercun. Saya ingin lihat permainan ala2 EPL antara Chelsea melawan Arsenal misalnya. Ramalan saya Red Warriors menjulang Piala Malaysia dengan jaringan 3-2. Yes the best final ever.


Tahniah dan terima kasih kepada Tan Sri Annuar Musa sebagai Presiden KAFA atas kejayaan Red Warriors mencipta sejarah kebanggaan Kelantan ini. Tanpa khidmat kepimpinan beliau mungkin Red Warriors akan tersungkur di pintu final walaupun sedari dulu dibarisi oleh pemain2 yang penuh bakat dan digeruni kawan dan lawan, namun sering kecundang oleh pelbagai isu samada rasuah, masalah gaji, disiplin, atau politik kepimpinan.


Kelantan tidak pernah kemarau dari nama2 besar dalam arena bolasepak seperti pemenang golden boot Hashim Mustapha, penjaga gol sensasi Halim Ramli, bek negara Yassin Md Noor, dan striker handalan Rosli Hussein. Dan penyokong fanatik yang setia memenuhi Stadium Sultan Mohd Ke-4 dan sanggup bergadai bergolok ke stadium lawan. Tapi bak kata orang walau ramuan dan perencah nya hebat tapi tukang masak tak mahir maka masakan tak sedap sangat. Itulah rasanya jawaban yang boleh diberikan untuk prestasi pasukan sepanjang 39 tahun yang lalu yang tidak pernah menempatkan Red Warriors sebagai team elit.


Barisan pemain tahun ini begitu berwibawa dan berbakat besar walaupun saya hanya biasa mengenali penjaga gol kontrevesi Halim Napi, striker Indra Putra dan Khalid Jamlus, namun dari pemain2 muda yang lain seperti hero hatrik separuh akhir ke-2 Nor Farhan dan striker Che Hisamudin, rasanya inilah barisan terbaik yang ada. Inilah peluang terbaik Red Warriors untuk betul2 membuktikan darah pahlawan merah pekat itu bukan sekadar di bibir tapi mengalir di setiap salurdarah pejuang tulin.


Bak kata TGNA marilah kita semua menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi dan jangan bodohkan diri dengan aksi2 gila seperti mengibarkan bendera2 kepartian atau membaling botol d
an mercun ke padang. Lets the best team win.

Go RED WARRIORS !!

3 comments:

yushida03 said...

nice pics, bae..
nk ambik sikit post dlm blog ambo.

pasal game ni, sbg anak klate sejati, tentunya harap the Red Warriors to triumph!

sot said...

Bro yushida03, silakan takdak masalah. Semoga TGNA turun padang shake hand dgn para pemain bagi semangat. InsyaAllah Kelantan akan menjadi juara Piala malaysia tahun ni.

sot said...

Muhammad-al-Fateh, nice name. Keep on blogging.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...