Saturday, June 13, 2009

LRT di KL

LRT di KL adalah mod transport yang sangat popular. Antara stesen2 tumpuan terutamanya time peak, waktu nak pergi dan balik ofis ialah stesen Ampang Park, KLCC dan Masjid Jamek. Time peak ni suasana dalam LRT macam sardin cap ayam. Kat platform pulak kena beratur dalam barisan yang panjang. Selalunya 2, 3 kali LRT berlabuh kat situ baru dapat menyelit naik. Namun time non-peak hours dan kalau naik dari stesen2 yang belah permulaan seperti dari Jelatek atau Setiawangsa maka taklah bersesak sangat dan selalunya dapatlah duduk sepanjang perjalanan.

Tambangnya dari RM1 ke RM2.10 depend on destination, kira harga patut le. Pelbagai ragam manusia dapat kita tengok. Dari budak sekolah, remaja, retua, profesional, pak arab, mat bangla, mat indon, pak itam, cina, melayu, india, vietnam, laos, nepal, mat saleh, dan macam2 lagilah. Ada yang dok berdengkur tidur, ada yang dengan earphone kat lubang telinga, dok sms, main game, remaja yang speaking broken, yang bising yang senyap, yang berbau, yang wangi, semua ada. Saya cerita pasal LRT ni kerana hari2 sejak dua tiga menjak ni itulah mod transpot ke ofis. Rasa selesalah pulak.

Ok lah hari ni satu adegan yang tidak ingin kita lihat sudah berlaku. Kisahnya begini...biasalah saya naik LRT kat stesen Masjid Jamek around pukul 7 pagi untuk landing di stesen Jelatek. Bila sampai Dang Wangi dapat tempat duduk la pulak. So relax sambil baca The Sun (yang dapat free distribution kat stesen masjid Jamek). LRT terus meluncur laju sambil setia mengambil dan off load penumpang di Kg Baru, KLCC, Ampang Park & Damai. "Next station Dato Keramat". Ok lah sat lagi sampai la Jelatek. Entah macamana macam terlelap pulak. Tup tup pintu LRT dah tertutup semasa berada di stesen Jelatek. Alamak terlepas stesen.

It is ok. Saya cool je. Stop kat next station. Pastu patah balik ke Jelatek, no problem. Lagi pun awal lagi ni. So saya pun turunlah di stesen Setiawangsa. Turun tangga dan naik tangga sebelah sana. Nak naik LRT hala ke KL so that dapat patah balik ke Jelatek. Alamak ramai la pulak orang. Siap beratur, ada tak kurang dari 10 barisan. Setiap barisan pulak ada 7-8 orang. So what to do, beratur la saya macam orang ramai2 tu.

Jeng je jeng, LRT sudah mari. Zap pintu terbuka. Penumpang tak dapat naik. Why? Kerana dalam LRT tu dah padat dengan penumpang. Peak hour. Warga kota berkejaran untuk ke tempat kerja. LRT sudah jadi rutin kehidupan. Teman seperjalanan. Mod transport of choice. Hmmm. Takpa tunggu next one. Nasib baik frekuensi LRT ni kerap during peak hours, every 3-4 minutes gitu. Namun itulah keadaannya, hanya seorang dua penumpang yang dapat menaiki LRT bagi setiap barisan tadi. Saya hanya berjaya naik setelah LRT yang ke 8 tiba. Itupun terpaksa menyelit gile bersama backpack saya. Rupanya saya telah menghabiskan hampir 20 minit di stesen Setiawangsa ini. Tapi tak apalah, kini saya sudah di dalam LRT. Oklah dah sampai pun Jelatek. O o saya berdiri di sebelah sini. Sedangkan pintu yang akan terbuka adalah yang sebelah sana. Sudah terlambat untuk saya cross ke sana. Maknanya saya terlepas untuk berhenti di stesen Jelatek buat kali kedua. Hu hu apa sudah jadi.

Ok lah learn from mistake. I better stanby on the other side to get out at the next station, Damai. O o wait seminit. I'm not sure which door will open next. The right or the left one? Confuse confuse confuse. To play safe I stop and wait in the middle just in case. Ahah...the left door. So I safely taking off at Damai station. So turun tangga naik tangga. I took the next LRT. And yes at last I manage to get out at Jelatek. Time now 7.45am. It is ok. Still enough time for me to reach office. Nevertheless this incident will always in my mind. What a day.

2 comments:

fzi said...

hahaha...papa..papa...
Kira 'hari ini dalam sejarah' la ni kan.. Nx time kena get ready depan pintu....'zappp' pintu terbukak, papa terus loncat kuar.... ;p

Cikli said...

salam...

1. depa kena double bilangan gerabak.

2. announcement stesen saja tak cukup. kena royat pintu sebelah kiri atau kanan akan terbuka.

3. kena tambah jaringan lagi, tak perlu underground. atas darat lagi lapang mata.

4. setakat ni, inilah cara paling efektif utk kurangkan jam di kl. kalau efisien dan berpatutan, orang mesti tinggal kereta kat rumah.

tq.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...