Tuesday, June 16, 2009

Kuala Kubu

"Kuala Kubu...senyuman mu....di pagi ini...sungguh bererti..." dinyanyi ikut lagu famous Alleycats dalam perjalanan menghampiri pekan Kuala Kubu ini punyai auranya yang tersendiri.

Di sambung "kalau pergi Kuala Kubu...tulis nama atas batu" nyanyian Sudirman tu membuat saya terfikir batu mana agaknya yang dimaksudkan beliau. Saya membuat andaian mungkin batu di kawasan rekreasi Pertak di Kuala Kubu ni yang memang menarik suatu masa dulu, iaitu sebelum projek Empangan Selangor merobek dan menenggelam segalanya, termasuklah saya kira batu-batu yang terpahat nama-nama tadi.

Anyway, saya sebenarnya cuti hari ini dan ada urusan di Kuala Kubu tadi. Anak perempuan saya pula memang masih bersekolah dan tinggal di asrama di KKB ini. Anak sulong saya sebelum ni pun bersekolah di sini juga.

Kuala Kubu ini memang unik. Slow and steady. Kem komando kat depan masjid KKB (yang majestik) itu memang antara landmark di sini, bersebelahan dengan mini stadium. Pejabat2 kerajaan bagi daerah Hulu Selangor memang kebanyakannya berpusat di KKB ini termasuklah Mahkamah, Pejabat Pelajaran, JAIS, Pejabat Tanah dan MDHS. Kemudahan lain termasuklah pejabat MARA, hospital, perpustakaan awam, sekolah agama, sekolah cina, sekolah kebangsaan, padang golf, pusat latihan bomba, dan pelbagai bank komersial.

Saya masih ingat ketika anak saya di rawat di wad hospital KKB ini pada tahun 2002, saya pernah mintak pertolongan Ustaz Muhammad iaitu imam masjid KKB (sejak lebih kurang 10 tahun lalu) yang juga guru kanan di SAMTKKB. Dan hingga ke hari ini Ustaz Muhammad masih bertugas di kedua2 institusi ini dan masih berkirim salam melalui anak saya yang kebetulannya bersekolah di SAMTKKB. Jadi sememangnya Kuala Kubu ini punyai kenangan dan ingatan dalam memori saya kini dan selamanya.

Jadi kalau ada peluang singgah2lah ke Kuala Kubu. Kalau musim durian lagi la best. Durian kampung yang panas2 luruh dari pokok. Dilonggok di tepi2 jalan untuk harga patut. Kini ada perkhidmatan Komuter ke KKB. Go for it guys !!

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...