Monday, June 15, 2009

Anak Bapak

Hari ni balik lewat dari ofis, monday yang banyak kerja. Pagi tadi attend training kat Symantec. Lepas lunch around pukul 3, kena attend kick-off meeting tender SCCM pulak. Saya kena jadi one of the Solution Architect. Pastu petang ni, e-mail saya buat hal. Ada synchronize error berulang kali. Ni kiranya first time berlaku. Mintak tolong teman2 tapi tak menjadi jugak. Pergi ke MIS Dept nak report tapi depa dah balik semua. Fedup betul. Kalau nak goes wrong memang at very wrong timing. Last sekali tinggal pesan je kat MIS Mgr supaya tolong selesaikan masalah ini besok. Kebetulan besok saya cuti pulak tu kerana ada checkup kat HKBB.

Malam ni lepas dinner, relax jap depan PC. Sambil tu buat new posting kat Keringat pasal buah betik dan pisang. Isteri pulak tengah tengok cerita Anak Bapak. Sesekali tergelak besar. Cerita P.Ramlee ni memang evergreen betul. Dah berpuluh kali tengok pun lawak nya masih buat kita tergelak. Lakonan AR Tompel pulak memeng kelas. "Boss jangan susah, kalau pasal boss, bila2 masa pun boleh", itulah dialog atok Halimah setelah memahami maksud kedatangan Tuan Haron (P.Ramlee) iaitu cucu Datok Mahfiz (AR Tompel) untuk memohon persetujuan menjadikan Halimah (Rosyatimah) sebagai isterinya yang sah. Anyway itulah kesimpulannya, setiap movie adegan P.Ramlee and the gang memang punyai kelas tersendiri yang kekal menghibur kita sepanjang zaman.

Jadi sambil cerita Anak Bapak in the background tu, saya pulak buat posting baru kat School Of Tots ni kerana sudah lama benar rasanya kekeringan idea.

Lagu2 P.Ramlee jugak sedap di dengar walaupun mula di nyanyikan sewaktu saya masih belum lahir lagi di era 50 dan 60an. Melodi dan senikata yang memang evergreen forever. Memang gifted betul. "Kami anak beranak sudah sepakat, besok malam boss boleh kawin dengan Halimah", itulah ungkapan atuk Halimah (yang jugak bekas pekerja Harun) kepada Harun mengakhiri pertemuan petang itu.


Che' Harun ialah seorang pengurus ladang getah kepunyaan bapanya sendiri. Dia seorang yang boros berbelanja dan sering keputusan wang. Walaupun begitu, dia juga seorang yang amanah dan tidak menggunakan wang pejabat. Dia banyak berhutang dengan ceti dan juga kenalannya Che' Normah seorang penyanyi kelab malam. Untuk menjelaskan hutang-hutangnya, Che' Harun terpaksa berbohong dengan bapanya Dato' Mahfiz dengan menyatakan yang dia memerlukan wang untuk melangsungkan pernikahan. Dato' Mahfiz yang tinggal berjauhan daripada anaknya sememangnya sudah lama mendesak Che' Harun supaya berkahwin. Mendengar berita gembira tersebut, Dato' Mahfiz tidak berfikir panjang lalu terus mengirim RM5,000 kepada anaknya. Sementara itu, Dato' Mahfiz yang sering terganggu kesihatannya telah dinasihatkan doktor supaya berehat dan bertukar angin. Dia mengambil keputusan untuk pergi ke Kuala Lumpur ditemani jururawat yang menjaganya iaitu Halimah. Sambil berehat dia juga ingin bertemu anak dan menantu barunya. Ketibaan bapanya menyebabkan Che' Harun serba salah kerana dia sebenarnya masih belum bernikah dan ini menyebabkan dia terpaksa meminjam isteri pemandunya Salleh...

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...