Tuesday, November 25, 2008

Yang Terbuku


Di musim cuti sekolah ini pelbagai aktiviti keluarga boleh dilakukan. Inilah masanya ibubapa dapat meluangkan masa bersama anak-anak, terutamanya bagi yang tinggal di asrama. Semalam kami sekeluarga ke Perpustakaan Awam KKB dan setiap kad ahli di hadkan boleh meminjam 3 biji buku, jadi kami yang punyai 5 kad dapat meminjam 15 biji buku. Dan buku-bukunya adalah keluaran terbaru dipasaran. Kalau nak dibeli harganya antara RM21 hingga RM39 setiap satu, cuba bayangkan. Jadi kemudahan ini sangat baik namun jarang di manafaatkan oleh orang ramai.

Inilah 15 tajuk buku yang kami pinjam....

  1. Minda Muslim Super - Dr Danial Zainal Abidin PTS
  2. Apa Itu Islam - Engku Ahmad Zaki PTS
  3. Rempah Ratus - Ong Heng Chooi Utusan Publication
  4. A Cup Of Confort - Colleen Sell Adams Media
  5. A Cup Of Confort For Women - Colleen Sell Adams Media
  6. Bertarung Dengan Kenangan - Ashadi Zain PTS
  7. Hantu Silap Mata - Alif Firdaus Azis PTS
  8. Bomoh And Spells - Nambai Ameen Books
  9. Sentuhan Cinta - Haiza Najwa Alaf21
  10. Ternyata Cinta - Damya Hanna Alaf21
  11. Warna Hati - Meen Zulaikha Alaf21
  12. Dunia Ini Sederhana Kecil - Bahruddin Bakri PTS
  13. Jika Benar Cinta - Lynn Dayana Alaf21
  14. Dunia Sains Aiman - Umi Kauthar PTS
  15. Profiler - Arul Khan PTS

Kelebihan yg ada di perpustakaan awam yg lokasinya agak di luar bandar ini ialah buku2nya dari stok baru yg setiap bulan dibekalkan tapi "under utilized". Kadang tu berkotak2 lagi yang belum dikeluarkan. Jadi bukunya tetap baru dan terpelihara, syok membacanya. Berbanding dengan buku2 yang ada di Perpustakaan Negara atau di bandar2 besar yang lain. Kadang terfikir jugak, kenapalah kemudahan awam ini tidak popular. Selalunya saya lihat tidak lebih dari 20 orang pengunjung sahaja setiap kali saya ke sana. Sayang sungguh, perpustakaan itu dah la besar, siap dgn kemudahan internet, langganan harian akhbar utama dgn suasana yang kondusif, tapi tidak ramai yang menghargainya. Apakah tiada kesedaran membaca dalam masyarakat atau tiada publisiti kemudahan perpustakaan awam ini. Apapun saya sangat syorkan, bawalah anak2 ke perpustakaan awam sebagai satu agenda musim cuti ini. Jimat lagi bermanafaat.

@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...