Tuesday, January 28, 2014

Kamu Rugi?

Rukun iman ada enam. Yang pertama ialah percaya kepada Allah. Percaya kepada Allah dengan menjunjung segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Siapa Allah? Dia Tuhan semesta alam. Allah hanya Allah, tidak boleh sama dengan yang lain. Allah bersifat Esa. Allah adalah nama khas untuk Allah. Kalau diterjemah kalimah Allah kepada kalimah lain seperti God atau Tuhan, maka ia tidak sama.

Kalimah Allah itu unik dalam bahasa arab dulu kini dan selamanya. Tidak boleh diterjemah ke bahasa lain. Kalimah Allah layak di guna oleh sesiapa pun. Yang pelik bin ajaib bila nama Allah dijaga, tapi hukum Allah tidak dijaga?

Junjung segala perintah Allah. Tinggal segala larangan-Nya. Politik adalah bahagian dalam agama. Bila bicara soal politik di masjid, orang bising, ada yang komplen. Sedangkan yang dibicara ialah hukum Allah, perintah Allah. Mana boleh pilih2 hukum Allah. Beriman macamana kita ini kalau tidak ada ilmu? Percaya tapi tidak tahu. Kena tahu. Maka kena belajar. Kena cari ilmu supaya tahu. Sebab itulah hukum menuntut ilmu agama ini wajib. Percaya dalam kedaaan tidak tahu ialah tidak waras. Atau bahasa kasarnya bengong. Mesti kena belajar, taa'lum, kena mengaji. 

Menuntut ilmu agama itu fardu ain iaitu wajib bagi setiap lelaki dan wanita Islam. Wajib ini pada pandangan feqah buat dapat pahala, tinggal dapat dosa. Pada pandangan aqidah pun sama. Fardu pula pada sudut feqah sama dengan wajib iaitu buat dapat pahala tinggal dapat dosa. Namun berlainan pada sudut aqidah, Fardu itu bila buat dapat pahala, bila tinggal boleh rusak aqidah. Berat tu.

Pernah terjadi satu kes dulu, seorang pesalah minum arak di hukum sebat 40 sebatan oleh mahkamah syariah. Setelah mendapat pelbagai rayuan dan tekanan maka hukuman itu dikurangkan kepada 6 sebatan. Kemudian kes itu telah di tutup pabila si pesalah mendapat keampunan daripada pemerintah. Kes tinggalkan hukum Allah kerana tiada ilmu. Mana mampu seorang manusia mengampunkan dosa orang dengan Allah? Undang2 sivil dapat mencabar undang2 syariah? Yang parah lagi bila mahkamah syariah yang ada tidak mengikut syariah pun. Rusak aqidah bila tinggalkan hukum kerana tiada ilmu. 

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Al-'Asr: 1-3)

Surah yang pendek namun maknanya terlalu dalam. Allah bersumpah demi masa. Kenapa Allah bersumpah? Kerana ia sangat penting. Ia membicara perkara kehidupan hingga ke Akhirat. Manusia dalam kerugian. 

Digunakan kalimah insan. Dalam al-Qur'an biasa digunakan dua kalimah untuk membawa maksud manusia iaitu samada Insan atau An-Nas. Pada surah Al-'Asr ini Allah menggunakan kalimah Insan. Apa bezanya antara dua kalimah ini? Kalimah An-Nas ini digunakan sebanyak kurang lebih 100x dalam al-Qur'an manakala kalimah Insan pula digunakan kurang daripada 50x. An-Nas ialah mewakili semua manusia. Manakala Insan pula ialah mewakili orang2 yang beriman dan beramal dengan amalan soleh. 

Maka surah Al-'Asr ini menyatakan hai kamu orang2 beriman, semua kamu ini berada dalam kerugian. Apatah lagi seluruh manusia yang lain, lebih2 lagilah mereka itu dalam kerugian. Jelas? 

Rugi di sisi Allah bukan macam rugi yang selalu kita bicara iaitu macam rugi dalam berniaga keropok lekor dan sebagainya. Rugi di sisi Allah membawa begitu besar implikasinya yang tidak dapat di gostan iaitu kamu akan dihumban ke dalam bakaran api Neraka Allah. Itulah rugi di sisi Allah.

Jadi bila Allah bersumpah bahawa kamu semua orang2 beriman yang melakukan amalan soleh sekelian, kamu semua dalam kerugian. Tentunya bakal dihumban ke dalam api Neraka Allah. Ini perkara serius bukan perkara main2. Yang rugi ke Neraka. Yang untung ke Syurga. Sebab itulah kena ada ilmu supaya dapat memahami dan menjiwai al-Qur'an, baru boleh rasa terkesan dan sedar dari alpa yang lama.

Ada kisah seorang sufi, sedang dia membaca al-Qur'an tiba2 mati dia. Isterinya pergi mengadu hal kepada jirannya yang juga seorang sufi. Maka jirannya tadi bertanya surah apakah yang sedang dibacakan oleh suaminya tadi? Setelah diberitahu maka jirannya tadi pun turut membacakan, tiba2 dia juga turut gugur dan mati. Sufi mati baca al-Qur'an. Kita pula mati2 tak baca al-Qur'an. Itu beza orang yang bisa menjiwai al-Qur'an, gementar dan gerun dia akan segala ancaman dan larangan Allah.

Kamu semua dalam kerugian (kelompok manusia yang sudah ditapis tadi). Kecuali ada empat golongan yang tidak rugi. Empat golongan yang untung. Siapa mereka ini?

  1. Orang yang beriman dengan Allah dalam erti kata yang sebenar-benarnya iaitu dengan iktikad yang jazam (mati). Bukan sekadar mempertahan kalimah Allah tetapi mempertahankan segala hukum Allah dan perintah Allah.
  2. Orang yang beramal dengan segala amalan yang soleh iaitu semua amalan yang mengikut perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya.
  3. Orang yang berpesan-pesan dengan kebenaran iaitu menyampaikan yang haq walaupun pahit hatta boleh mengancam keselamatan diri, menyatakan yang haq itu haq dan yang bathil itu bathil kepada seluruh manusia tidak kira siapa pun dia.
  4. Orang yang berpesan-pesan dengan kesabaran, iaitu orang yang menyampaikan kalimah Allah,  menyeru kepada Islam dan iman untuk kembali taat pada Allah dengan penuh sabar tanpa putus asa atau rasa jemu walaupun di halangi oleh pelbagai dugaan dan halangan.


Sudah tentulah lebih afdal untuk kita membaca dan mengaji dengan ulama' beriman akan tafsir surah Al-'Asr ini bagi kemantapan ilmu yang hakiki. Agar apa yang kita iktikad tidak lagi samar atau masih belum jelas sejelas-jelasnya. 

Ya Allah, masukkan kami ke dalam kelompok yang sedikit itu, kelompok manusia beriman yang beruntung di sisi Mu, walaupun mungkin rugi di sisi makhluk di dunia yang fana ini. Jadikan kami ini termasuk dalm kelompok umat Nabi SAW yang untung di Akhirat nanti, bukan kelompok yang rugi.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...