CLICK n GO

Tuesday, June 25, 2013

Dah Jadi Ahli?

"Dah jadi ahli?" sms saya kepada Amir di UIA. "Ahli ape Pa?" balasnya. "Ahli Masjid," jawab saya. "Owh jadi Pa...he he," jawabnya.

Apa makna jadi Ahli Masjid? Hati terpaut kepada Masjid. Rindu dan cinta kepada Masjid. Sangat ingin berkunjung ke Masjid. Sentiasa peka dan sedia untuk ke Masjid. Rasa resah bila tidak ke Masjid. Rasa teruja dan sangat syukur dipilih Allah untuk ke Masjid. Itulah ciri utama Ahli Masjid.

"Ini rezki," kerana tidak semua dapat datang ke Masjid.  Islam mendorong kita jadi orang baik dengan berada di Rumah Allah. Islam mengajak kita bercakap dan mendengar benda baik. Islam mengajar kita untuk membuat amal soleh bagi mendapat petunjuk dan redha Allah. 

Kita datang ke Masjid juga malam ini kerana nak faham Agama supaya dapat beramal dengan perkara yang baik2. Cerdiklah siapa yang datang ke Masjid. Beruntunglah sesiapa yang terpilih untuk datang ke Masjid. 

Menghitung hari? Dalam meniti usia, entah berapa hari lagi yang tinggal?  Benarkah dapat lagi berjumpa Ramadan tahun ini? Belum tentu. 

Terbina Islam atas lima rukun dan terbina Iman atas enam rukun. Ada 13 Rukun semuanya. Adakah sudah faham semua? Adakah sudah beramal semua? Bila dikatakan dirikan solat lima waktu sehari semalam itu sebagai salah satu rukun Islam, maka untuk solat kena ambil wudhuk. Maka jadilah wudhuk itu sebahagian daripada rukun. Bila berkahwin mengikut syariat Islam yang dicetuskan oleh pegangan dua kalimah syahadah itu maka jadilah perkahwinan sebagai tuntutan rukun Islam itu sendiri. Begitu luas ilmu Allah yang hendak di ketahui yang hendak dituntut dan dipelajari.

Maka menjadi Ahli Masjid ini bisa sangat menjana seseorang untuk lebih ada ilmu. Usah segan lagi untuk mampir duduk di majlis2 ilmu di Masjid saban malam. Sangat malang bila Masjid sunyi sepi daripada majlis2 ilmu, sungguh sadis dan pecah amanah sinerio itu. Tambah malang dan petaka besar bila majlis ilmu saban malam diadakan tapi kita tidak kunjung tiba menghadirinya. Jangan leka, tinggal berapa hari lagi usia ini?

Kekadang banyak sangat aircond akan bekukan otak. Naik kereta pasang aircond, pergi ofis aircond, balik rumah aircond, tidur bilik aircond, makan kat restoran aircond. Tentulah otak beku. Bila beku otak walaupun duduk berdekatan dengan Masjid akan gagal hadir ke Masjid. Sayang meninggalkan ruang tamu atau bilek tidur yang ber aircond walaupun azan berkumandang di cuping telinga.

Duduk di Jalan Makruf tapi sekelilingnya mungkar belaka. Duduk di Bukit Beruntung tapi masih rugi tak kesudahan. Rumah di jalan Suaidamai tapi hati dok asyik gundah dan gulana sepanjang masa. Ahli seumur hidup khairat kehidupan tapi lupa nak daftar masuk sebagai ahli khairat kematian. Sepanjang hidup tak pernah jejak kaki ke Masjid tapi bila mati tetap cari orang Masjid untuk urus mayatnya yang mula membusuk.

Berapa ramai pula Ahli Masjid tapi hati masih jauh dari Agama? Berapa ramai yang dekat dengan Masjid tapi tak faham Agama? Berapa ramai pula yang hadir mendengar kuliah Maghrib tapi jiwanya melayang entah kemana. Ini juga masalah. Berapa ramai manusia yang sudah mengaku Ahli Masjid tapi masih menyokong pemimpin yang menolak Islam?

"Pakcik nak tanya, ada tak orang Islam masuk Neraka?" Ustaz menjawab, "Ramai." Kalau setakat dengan nama, orang Islam boleh masuk Syurga maka ramai lah orang Yahudi dapat masuk contohnya di zaman Nabi orang yang bernama Abdullah Bin Ubai seorang kafir yahudi. "Jika seseorang meremeh-remehkan rukun Islam yang lima itu, maka sesatlah orang itu." Hanya orang yang beriman dan bertaqwa yang mendapat redha Allah dapat masuk ke dalam Syurga Allah. Hidayah itu milik mutlak Allah. Semoga kita berada dalam hidayah Allah.

Pemimpin yang kapitalis akan mengkapitaliskan rakyatnya. Pemimpin yang komunis akan mengkomuniskan rakyatnya. Pemimpin yang sekular akan mensekularkan rakyatnya. Itulah lumrah pemimpin yang berkuasa dari dulu hingga kini. 

Di zaman Kerajaan Umaiyyah, Khalifah ke-6 Al-Walid Bin Abdul Malik  tidak minat kepada Agama tapi lebih menumpu kepada pembangunan, suka membina infra, bangunan dan landmark. Dia juga membina tempat perlindungan dan rawatan untuk orang sakit yang menjadi asas kepada hospital yang kita kenali kini. Dia bangga dengan bangunan dan pembangunan fisikal. Pengisian ruhani terabai. Aqidah pemimpin akan mencorak aqidah rakyat jelatanya. 

Khalifah ke-7 ialah Sulaiman Bin Abdul Malik adalah seorang pencinta wanita, sukakan perempuan, makanan, kemewahan dan hiburan. Maka rakyatnya juga menjadikan perempuan, makanan, kemewahan dan hiburan sebagai topik perbincangan. 

Khalifah ke-8 ialah Umar Bin Abdul Aziz seorang pemimpin yang bertaqwa. Misinya jelas memimpin negara kepada redha Allah. Agenda utama ialah Agama. Rakyat bercerita fasal Agama. Di zamannyalah himpunan hadis-hadis dibukukan. Umar Bin Abdul Aziz terkenal dalam sejarah sebagai salah seorang Khalifah yang teragung dalam dunia Islam.

Statistik tahun 2010 yang dipaprkan dalam majalah al-Islam menunjukkan terdapat satu juta anak luar nikah di Malaysia. Maka sudah tentu emak dan bapa anak2 ini juga tidak bernikah. Maka di sini ada tiga juta manusia luar nikah. Satu gejala sosial yang sangat memudaratkan. Apakah solusinya? Kembali kepada Allah.

Larilah berjumpa Allah di rumah-Nya. Jadilah Ahli Masjid. Janganlah menyesal tidak membuat perubahan di dunia ini hinggakan tiada perubahan di Akhirat nanti. Kau terimalah amalanku ya Allah. Kenapa aku tidak jadikan Rasulullah sebagi role model aku? Di Akhirat nanti hanya Rasulullah yang bisa memberi syafaat. Umat terdahulu menyatakan, "Beruntunglah sesiapa yang dapat menjadi umat Nabi Muhammad." Tapi mengapa kita tidak merasa beruntung? Tidak merasa beruntung sehinggakan sanggup menentang Rasulullah.

Sebagai konklusi carilah suasana iman supaya dapat mencetus keimanan yang mantap. Lingkungkan diri bersama sahabat-sahabat yang alim dan bertaqwa. Carilah majlis2 ilmu untuk dihadiri supaya kita dapat jadi orang berilmu kerana sesungguhnya amal tanpa ilmu sangat kosong. Dan orang berilmu itu tinggi darjatnya di sisi Allah. Daftarlah dalam minda masing-masing aku ini Ahli Masjid. Masjid tempat peberet aku, insyaAllah.

@@@

2 comments:

alfindani said...

Assalamualaikum.

Maaf, terkesan sedikit kekhilafan fakta di sini.

Susunan khalifah yg dinyatakan itu sepatutnya Al-Walid, kemudian Sulaiman seterusnya Umar Abd Aziz.

Sifat yg dikatakan sukakan pembangunan etc itu adalah sifat Al-Walid.

Sulaiman adalah seorang yg sukakan makanan & kemewahan..

Kemudian naik Umar melalui wasiat Sulaiman dgn sifatnya yg semua sudah maklumi.

Wallahu a'lam

School Of Tots said...

TQ alfindani kerana sudi singgah di blog SOT dan memberi komen dan teguran ini. Saya hanya tukang cerita yg lalai dlm fakta sebenar. Saya akan betulkan fakta yg sdra utarakan ini. Jazakallah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...