Thursday, March 21, 2013

Tahniah SPM Cemerlang

Tahniah Kejayaan Cemerlang SPM 2012

Alhamdulillah dan tahniah untuk anak2 sekelian yang telah berjaya dengan cemerlang dalam SPM kali ini. Semoga istiqamah membuat segala amalan baik dan moving forward bersedia pula melangkah kedepan untuk berjaya melanjutkan pelajaran di peringkat pengajian tinggi atau institusi kemahiran. Ingatlah kejayaan hari ini adalah berkat usaha gigih, bantuan semua pihak termasuk guru2 dan ibubapa dan yang paling penting rezki dan ketentuan Illahi. 

Apa jua keputusannya yang penting pandang ke depan dan usah toleh ke belakang lagi. Mantapkan usaha dan kuatkan iltizam dan jatidiri untuk berjaya.  

Hari ini saya selepas solat subuh berjemaah bersama isteri dan anak saya Iman, terdetik untuk mengambil cuti demi meraikan anak saya Iman yang akan mengambil keputusan peperiksaan SPM di SKMBS. Setelah sarapan dan berehat, saya mendirikan solat dhuha dan memohon kepada Illahi agar memberi yang terbaik untuk anak bongsu kami ini. Harapan saya semoga dia dapat melanjutkan pelajaran di UIA sama seperti abang dan kakaknya.

Dalam kereta saya bertanya Iman,"Rasa dapat berapa A?" Iman menjawab, "7A". Hmmm sebenarnya saya bangga dengan kekonfidenannya. Maklumlah berbanding abang dan kakaknya, dia agak relax dan santai dalam pelajarannya. Prestasi pelajarannya setakat ini sangat sederhana. Dalam hati saya berkata jika Iman mencapai 5A pun saya sangat bersyukur.

Di sekolah saya lihat para pelajar tingkatan 4 dan 5 sudah berkumpul di laman dataran budi, sedang mendengar taklimat dari Pengetua. SKMBS mendapat tempat ke-3 sekolah terbaik di daerah Hulu Selangor dengan 16 orang pelajarnya mendapat straight A dan 3 orang mendapat antara 9 pelajar di Hulu Selangor yang mendapat straight A+.

Pabila para pelajar mula mengambil keputusan masing2 mula tergambar tangis dan tawa, senyum dan duka pelbagai gambaran dan suasana. Pabila kawan rapat anak saya mendapat keputusan 9A di sambut tangis gembira, maka saya tidak lepas mengucap syukur dan berharap Iman juga akan mencapai keputusan yang baik. 

Alhmdulillah ketentuan Allah itu yang terbaik. Dalam kereta tadi saya sempat berpesan kepada anak saya supaya mengingati SSR. "Apa itu SSR?" tanya anak saya. Syukur, Sabar dan Redha. Pesan saya jika bertemu kawan2 nanti, walau apa pun result yang diperolehi, berilah nasihat supaya SSR. 

Syukur atas segala nikmat yang tidak terhitung banyaknya ini. Semuanya milik Allah belaka dan di pinjamkan sementara kepada kita. Sabar menempuh segala rintangan dan ujian. Sesungguhnya sabar itu separuh daripada iman. Dan yang penting kena Redha, iaitu menerima hakikat ketentuan Allah kepada kita. Redha bahawa kurniaan Allah kepada kita itu ialah yang terbaik kepada kita. Redha sesungguhnya setiap yang berlaku itu tersembunyi hikmah di belakangnya, yang acap kali kita gagal mengetahuinnya, sehingga suatu masa di depan nanti. Ingatlah anakku dan seluruh pelajar yang mengambil keputusan SPM tadi, ingat SSR.

Iman sekejap nampak cemas, sekejap nampak panik, sekejap nampak gelabah, sekejap tersenyum,sekejap tersengih, tapi most of the time cool dan tenang saja. Bila melihat seorang demi seorang kawan2nya mendapatkan result masing2 dan tumpang meraikannya.

Tiba masa anakku Iman beratur mengambil keputusannya setelah menyelesaikan segala bayaran outstanding yuran sekolah dan menerima fail peribadi dari cukgu kelas, dan majalah sekolah...jeng je jeng. Anakku tiba2 datang berlari mendapat saya dan isteri. Tangannya terketar-ketar memegang slip keputusan SPM. Pa, pa...tengok pa. Saya pun mengambil slip itu dan mengira. Mengira A. Banyak A. Alhamdulillah. Anakku berjaya memperolehi keputusan 8A. Alhamdulillah.

Saya terus menadah tangan dan mengucap syukur. Alhamdulillah ya Allah. Segala puji bagi Mu. Terima kasih atas segala kurniaan Mu ini. Isteri saya mengalirkan air mata syukur. TQ Allah.

Melihat kembali keputusan SPM yang diberikan Allah untuk anak saya ini, saya bertanya Iman, "Apakah amalan yang istiqamah yang Iman lakukan, sehingga menjemput kurnia Allah ini?" Kerana di sudut hati ini masih musykil memandangkan dia sebenarnya agak relax dalam persediaannya menghadapi SPM tempoh hari jika nak dibandingkan dengan abang dan kakaknya dulu. Sehingga mengundang resah kami anak beranak. Prestasinya di kelas juga sangat sederhana, jarang benar dapat top 10.

Iman menjawab dia selalu amalkan membaca surah al-Mulk sebelum tidur. Semasa persiapan menghadapi SPM dia jarang meninggalkan solat hajat pada waktu malam selepas isyak. Dalam sujudnya dia berdoa semoga Allah permudahkan dia menghadapai SPM nanti dan memudahkan dia menjawab segala soalan. Semasa menunggu result SPM dia sentiasa berdoa dalam sujudnya supaya Allah memberikan keputusan yang cemerlang kepadanya. Alhamdulillah permintaannya telah dimakbulkan Allah.

Saya juga perhatikan anak saya sangat tertib menjaga auratnya, hatta kalau nak keluar ke laman rumah pun dia akan menutup aurat. Satu lagi rutinnya ialah gemar minum air kosong. Dan komen salah seorang gurunya semasa kami mengambil result SPM ialah Iman ini seorang yang baik. Mungkin kerana dia jarang membuat kerenah atau masalah disiplin dan juga tidak gemar berpoya-poya atau terlibat dengan isu bercouple di sekolah. Dan dia juga agak beruntung kerana mempunyai kawan rapat yang juga baik dan ikhlas terutamanya dalam soal pelajaran.

Akhirnya saya dan isteri menutup tirai pengajian menengah anak2 kami dengan berakhirnya episod pengajian Iman Asilah, anak bongsu kami ini dengan mengucapkan syukur tidak terhingga ke hadrat Allah SWT dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua guru2 yang pernah menyumbang deretan ilmu buatnya. Juga tidak lupa kepada En Man dan isteri yang menyumbang khidmat sebagai pemandu van sekolah untuk kemudahan pengangkutan Iman. Begitu juga kepada kawan2 dan saudara mara yg ikhlas mendoakan kami dan tumpang gembira mendengar keputusan cemerlang SPM anak kami. TQ all.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...