Saturday, March 09, 2013

Papan Kenyataan

On the way balik KL tempoh hari saya singgah di masjid Mukim Keruh berdekatan dengan Kuala Krai, Kelantan. Sebenarnya masjid ini menjadi masjid persinggahan peberet kami pabila bermusafir ke Kelantan. Selepas mengambil wudhuk saya terpandang Papan Kenyataan masjid. Apa yang tertulis menarik perhatian saya..

"Sesiapa dari mukim Telekong yang hendak berkahwin di masjid Mukim Keruh mestilah mendapat surat kebenaran daripada imam masjid Mukim Bendol sebab imam masjid Mukim Telekong dan imam masjid Mukim Keruh uzur."

Selain daripada nama-nama Mukim yang agak unik, mesej yang hendak disampaikan juga agak unik walaupun straight forward. Saya belajar sesuatu di situ. Bahawa sesuatu tugasan yang dipegang itu adalah amanah Allah yang mesti ikhlas dilaksanakan dengan penuh rasa tanggung-jawab.

Maka benarlah setiap detik kehidupan ini adalah proses belajar. Seorang ulamak yang keluar 40 hari di jalan Allah bersama gerakan Tabligh pernah memberi komen iaitu, "Saya banyak belajar dari tuan-tuan sekelian." Maknanya walaupun dia ini sudah bertaraf ulamak dengan maqam yang tinggi namun tetap menganggap dirinya sebagai pelajar.

Sebagai pendakwah atau Daei, janganlah menganggap diri begitu hebat hingga tidak punya masa lagi untuk hadir ke majlis2 ilmu atau membaca kitab. Usah teruja dengan ramainya jumlah anak murid yang sentiasa mengikut sesi pengajian. Ingatlah makin tinggi maqam ilmu sesorang atau makin tinggi darjat seseorang di mata masyarakat maka makin besarlah ujian dan godaan nafsu dan syaitan.

Maka jangan hairan bila kita dengar cerita ada ulamak sentiasa menghinakan dirinya di sisi Allah dengan melakukan khidmat seperti membasuh bilik air masjid tika orang semua tidur. Tujuannya supaya perasaan ujub, takabbur dan riak dapat ditundukkan. Supaya segala usha adalah semata-mata kerana Allah.

Tanya diri dan jawab dalam hati, "Daripada pagi tadi hingga ke malam ini, berapa banyak kita ingat Allah?"

Orang kafir telah menggunakan harta-benda untuk mengalahkan umat Islam. Sistem kapitalis ciptaan mereka telah dijadikan model ikutan seantero dunia. Sistem kapitalis berkiblatkan kebendaan. Maka manusia sibuk mengejar kebendaan. Penyakit suka harta hingga lupa Allah.

Segala perkara yang benar adalah amanah kepada Allah manakala segala perkara yang menipu adalah khianat kepada Allah. Musuh Islam akan melaga-lagakan orang Islam demi untuk menutup kejahatan mereka. Hari ini orang yang menentang Islam ialah orang Islam sendiri. Justru kita hendaklah berhati-hati dan jangan termakan umpan. Umpan yang berupa wang ringgit dan kebendaan akan disogokkan demi meraih sokongan. Takut nanti orang tengah yang selamat manakala Islam yang rosak.

Kalau kita berjaya mati dalam Islam maka insyaAllah syurga menanti. Tapi sekiranya mati dalam keadaan kufur maka neraka Jahannam lah tempatnya. Semua amalan dicatit belaka. Pesan Abu Bakar RA, "Taatlah kepada aku sekiranya aku taat kepada Allah dan Rasul. Sekiranya aku engkar kepada Allah dan Rasul maka jangan taat kepadaku dan tegurlah aku."

Wajiblah taat kepada pemimpin yang taat kepada Allah dan Rasul. Tetapi jika rakyat tetap taat kepada pemimpin yang tidak taat kepada Allah dan Rasul maka impaknya akan datang Islam akan menjadi lemah. 

Sesuatu tugasan yang dipegang itu adalah amanah Allah yang mesti ikhlas dilaksanakan dengan penuh rasa tanggung-jawab. Papan kenyataan di masjid Mukim Keruh menjadi saksi. Aku senyum sendiri.

@@@ 

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...