CLICK n GO

Tuesday, March 20, 2012

Beberapa Poin Buat Renungan

69 Points To Ponder...


Pasal Kaya
1.        Kawan saya seorang hartawan baru mati hari isnin lalu. Mata saya lihat jenazahnya dimasukkan ke liang lahad di tanah perkuburan. Saya tak nampak sebarang hartanya di tanam bersama. Hanya beberapa helai kain putih pembalut tubuh menemaninya. Harta dunia tetap mahu tinggal di dunia. Harta akhirat yg dibawa bersama ialah dalam bentuk amal soleh & sedekah jariah, InsyaAllah.
2.        Untunglah orang2 yg kaya harta tapi dekat kepada Allah. Tidak kedekut menginfaqkan hartanya pada jalan Allah. 
3.        Belajar memada pada yang ada. Itu gamaknya hidup bersederhana. 
4.        Islam nak kita kaya. Ibadah zakat itu sendiri menghendaki seseorang itu kaya harta. Namun janganlah kaya yang menjauhkan diri drp Allah. Kita nak semakin kaya semakin rapat dengan Allah. Bukan semakin kaya semakin syirik pada Allah.
5.        Yang penting mesejnya yg begitu jelas bahawa kita ini tidak punya apa2 sebenarnya. Semuanya Allah punya. Subhanallah.
6.        Saya dok cerita kat anak2, lahir dulu tak bawa apa2, mati nanti pun tak bawa apa2 kecuali amal ibadah. Semua yg ada, Allah punya...ish ish. Kita hamba-Nya yg lemah. Toksoh dok gedebe sangat la. 
7.        Orang kaya sebenar ialah yg punyai cukup bekalan untuk Akhirat. Maka elok benarlah kalau kita berebut mengumpul kekayaan untuk Akhirat.
8.        Orang yang paling untung dalam perniagaan ialah orang yang dapat masuk syurga Allah.

Majlis Ilmu
9.        Alhamdulillah kerana rezki kelapangan mengikuti majlis ilmu. Semoga kita sama2 meneruskan pencarian ilmu walau dgn apa cara sekalipun.
10.     Kuliah maghrib adalah medan terbaik untuk berjinak-jinak dengan ilmu agama.
11.     Alhamdulillah kerana diberi hidayah oleh Allah untuk kita mengikuti majlis2 ilmu. Dan menjadi tugas kita pulalah untuk mengembangkan ilmu yg kita dapat itu dgn apa cara sekali pun, insyaAllah.
12.     Sewajarnya saya pelajar jurusan Agama kerana tanpa agama manusia hilang arah tujuan hidup untuk mencari redha Allah. Semua kita selayaknya menjadi pelajar jurusan Agama, cinta ilmu dan beramal dengannya, insyaAllah.
13.     Yang penting hadiri majlis ilmu. Ubati penyakit 'rasa tahu belako doh'. Sebenarnya lagi banyak belajar lagi banyak tak tahu. Ilmu Allah luas sungguh.
14.     Hijrah dari jahil menjadi alim, insyaAllah.
15.     Ada jalan tapi menyesatkan tak guna juga. Kalau tak ada jalan memang tak sampai. Maka cari ilmu & amal supaya jumpa jalan ke Syurga. InsyaAllah.
16.     Memang benar kita semua adalah penuntut ilmu. Ilmu itu hak kita dari Allah SWT. Sama2lah kita tuntut hak kita ini hingga ke hujung hayat. 
17.     Guru adalah profesion yg mulia. Mulia guru kerana profesionnya. Mulia profession kerana gurunya. Sekiranya dipayungi rahmat Allah.
18.     Guru ibarat lampu kalimantan...Kilowat rendah tapi menerangi ruang yg luas. 
19.     Teruskan usaha murni saudara menggali lubuk ilmu, memerhati isi alam untuk di fikir dan berdakwah ke jalan Allah.
20.     Let see from bird eyes & think with human brain wraps around good heart.

Soal Iman
21.     Hakikatnya kita ini insan yg lemah. Maka patuhlah kepada Allah yang Maha Kuat itu.
22.     Siapalah kita untuk mempersoal iman dan ketaqwaan manusia lain. Serahkan pada Allah, kerana Dia Pencipta manusia itu. Bersangka baiklah sesama manusia. Yang lebih utama ialah memperbaiki diri, keluarga, masyarakat, dan umat mengikut keutamaannya.
23.     Jangan kasih dunia tapi kasih Empunya Dunia. Mukmim hidup memada apa yang ada. Semoga terasa manis dgn Agama.
24.     Ibarat kata bijakpandai 'Theory if not put in practice, worth nothing.' Ada pulak kata, 'Knowledge if not apply = Library." Bila tiba kepada perintah Allah, no question ask - Just Do It !! Semoga iman kita makin mantap, Taqwa kita makin kukuh.
25.     Allah is watching. Setiap perlakuan diri ada CCTV yg merakam, yg akan didedahkan di hari perhitungan (judgement day). Diri sendiri yg rugi pada setiap maksiat yg dilakukan. Pilihan untuk tidak rugi di akhirat merupakan setepat-tepat pilihan. Teruskan perjuangan anak muda !! 

Mesej Dakwah
26.     Mesej dakwah kena disampaikan kepada umat walau dgn apa cara sekali pun. Setiap kita ada peranan berdakwah. We compliment each other bukan syok sendiri. Kalau kuliah di masjid rata2 di hadiri oleh beberapa puluh org jamaah, yg kebanyakannya kelompok regular/biasa, maka UAI berjaya menarik kelompok luarbiasa, bukan ratusan orang tapi menjangkau puluhan ribu tanpa sempadan. Di sambung lagi dgn rakaman video dan audio, siaran demi siaran di internet dan edaran VCD ke seluruh pelusuk. Maka mesej dakwah mengajak kepada agama Allah insyaAllah sedikit sebanyak akan tersebar luas. Usaha dan ikhtiar yg penting dan selebihnya hidayah daripada Allah jua. Bagi saya UAI telah berjaya memecah tradisi dan merobos kebuntuan, mungkin mencetus kontraversi, tapi berjaya menyentuh umat ini merentasi generasi gap termasuklah generasi-Y yg suka merempit, melepak, bersantai, berfacebook, beryoutube dan agak anti-masjid.
27.     Yes I will keep writing. That’s one way to communicate and to send the good message across the globe. Hopefully it will fall under the category of ‘ilmu bermanfaat’.
28.     Pengalaman membuat praktikal dgn pengalaman dari teori memang banyak bezanya. InsyaAllah tebaran dakwah akan berterusan. 
29.     Semua kita punyai amanah & peranan menegak agama Allah. Teruskan perjuangan & pengorbanan semampunya.
30.     I just wanna share and do my little part. I need to do it so that one day when I'm gone, at least I got this blog as my day in history for the world to see. One ready answer that I can give at Mahsyar, "I spread the words via my blog".
31.     Hijratul Rasul keeping us alive with Islam today. Lets istiqamah selawat to Rasulullah at least 100x a day. May Allah bless us all.

Soal Hati
32.     Hanya Allah dapat menilai ikhlas. Nilaian Allah Maha Adil. 
33.     Time seem to move faster nowadays and we became older every day. Hope the older the better Iman & the better Taqwa. InsyaAllah.
34.     Ada Allah Dalam Dada InsyaAllah Selamat Akhirat Selamat Dunia.
35.     Bisikan syaitan memang ada untuk menidakkan segala keikhlasan. Amalan zikrullah antara antibodi berkesan untuk pertahanan diri dari bisikan2 syaitan ini. Semoga kita tidak terperangkap dgn muslihat syaitan (termasuklah yg bertopengkan manusia).
36.     Akhlak yg baik adalah dakwah yg terbaik. Rasulullah spend 13 tahun yg pertama kerasulannya untuk memperbaiki akhlak manusia.
37.     Pengajian dan pencarian ilmu mereka hadir dari pemburuan iman dan pengukuhan akidah. Hidayah Allah hadir pada jiwa2 yg ikhlas mendambakan redha-Nya.
38.     Agama yg diwarisi kekadang itu melekakan hinggakan beramal sekadar ikut-ikutan tanpa bersandar ilmu yg mantap. Semoga persepsi ini dapat diubah. 
39.     Memang benar kekadang binatang lebih mulia dari manusia. Kekadang manusia lebih hina dari haiwan. Jaga hati kerana di sana ada kemuliaan dan ada kehinaan.
40.     Mulia kita pada hati. Hati kena taat, ikhlas & tawadduk. 
41.     But kata iklan Nike 'just do it'. Bila ada lintasan hati untuk buat kebaikan - just do it. Usah ada alasan untuk berbuat baik. RM1 untuk si A mungkin kecil nilainya tapi untuk si B ibarat RM10. Just do it. Usah tunggu ada RM10 dlm poket?
42.     Salam Hijrah, nawaitu segala sesuatu kerana Allah.

Soal Mati
43.     Mati ibarat jerat. Kijang selalu lupakan jerat. Tapi jerat mana pernah lupkan kijang, dan setia menanti.
44.     Harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan anak bini dan harta benda. Yang di bawa ialah amal baik dan amal buruk yg akan dihisab. Selagi ada hayat di badan, sendiri mau ingat.
45.     Bak kata isteri saya, "Imam Nawawi yg meninggal dunia pada usia 48 tahun itu meninggalkan legasi ilmu dalam bentuk Kitab2 Muktabar yang menjadi sumber pengajian ilmu umat hingga ke saat ini." Hebat sungguh pengorbanan & jasanya pada umat ini.
46.     Masa yg berlalu tak akan kembali. Masa yg mendatang terus menghampirkan diri kepada detik kematian. Amal makruf nahi munkar pada setiap ketika, insyaAllah. 
47.     Macam2 peringatan dan petanda Allah bagi supaya kita semua kembali ke jalan yg lurus menuju redha Allah. Yg sudah tu sudah le, insaflah.
48.     Seorang perokok itu pada zahir nampak tegap dan sihat tapi pada paru2 hitam legam....hmmm I think so. Cumanya makanan dan minuman yang kita makan juga memberikan kesan kesihatan terutamanya bila usia dah meningkat ni. Dan mungkin ramai manusia yang menemui ajalnya (kerana sampai ajal), dengan berpunca dari penyakit yang datangnya dari makanan dan minuman ini, sebagai penyebabnya. Cuma lumrahnya kita ni selalu rasa a "feel good feeling" kepada makanan & minuman tapi a "feel bad feeling" kepada rokok yang di hisap tanpa henti oleh perokok.
49.     Probably "smoking with less appetite for food" had its bad side effect coming from the smoking & "good appetite for food without smoking" has it share of bad side effect as well coming from the food. And depending on case by case basis, both can give bad health. Its a question of which one "badder" than the other. Hmmm...interesting school of tots. Note: instead of come up with "Merokok Membahayakan Kesihatan" banner with we all so familiar with, then we should also come out with "Gula Membahayakan Kesihatan" or "Kolestrol Membahayakan Kesihatan" or " Nasi Membahayakan Kesihatan" banner on the same token.

Muhasabah Diri
50.     Ramai pula yg tak nampak taik mata walaupun di depan mata. Semoga pertemuan ini ada barokah, dari mata turun ke hati.
51.     Hati karat bakal bersih berkilat disental oleh majlis2 ilmu taman syurga yg diiringi doa para jin Islam dan para malaikat sekelian, insyaAllah.
52.     Anugerah Illahi yg banyak. Saban malam tidur nyenyak. 
53.     Semoga menjadi penawar di kala merenung dan memikir.
54.     Semua Allah Punya. Kita hanya pemegang amanah. Jangan sesekali pecah amanah.
55.     Sehebat mana pun kita, makannya sepinggan nasi, pakainya sehelai baju, naiknya sebuah kereta, duduknya sebuah rumah.
56.     Dunia itu nampak. Manusia suka benda yg dia nampak dapat rasa dapat lihat dapat pegang. Akhirat tu benda ghaib. Banyak manusia percaya tapi tak yakin pada benda ghaib. Semoga dapat hijrah untuk menjadi insan yg faham agama. 
57.     Islam itu syumul untuk seluruh umat manusia. Islam itu sempurna. Yang tidak sempurna ialah penganutnya. 
58.     Lembu & Kera juga makhluk Allah. Renung & Fikir, di sana ada kebesaran Allah.
59.     Ada orang tidur tapi mata celik. Ada pula orang tak tidur tapi mata tak celik. Semoga kita diberi petunjuk oleh Allah. 
60.     Kecintaan Rasulullah pada umatnya tiada tara, melebihi ahli keluarga sendiri. Kalau tak malu mengaku kita ini umat Rasulullah, maka zahirkanlah kecintaan pada Rasulullah. Takut2 kita ini terkeluar dari kelompok umat Rasulullah. Ambil peduli sunnah Rasulullah walau sekecil2nya seperti minum sambil duduk. Bertindak sekarang, sekurang2nya selawat 100x setiap hari. Biar tidak malu di hadapan Allah untuk mengaku aku ini umat Rasulullah, aku dambakan syafaat Rasulullah, aku kasih dan cinta kpd Rasulullah.

Mohon Doa
61.     Semoga kita dilimpahi hidayah Allah.
62.     Semoga bukan hangat2 taik ayam.
63.     Lets doa for the blessing from Allah SWT. We have live far too long. Death is around the corner. Let's do nothing but good things.
64.     Kita doakan supaya Allah dengan limpah rahmat-Nya sudi memasukkan kita ke dalam kelompok manusia yang beriman yang saling berpesan dan ingat mengingati pada kebenaran. 
65.     Kita mohon Allah kekalkan melakukan kebajikan dan jauhkan diri dari maksiat. InsyaAllah.
66.     Usah jemu berdoa agar Allah limpahkan rahmat-Nya, memberi keampunan-Nya, dan membebaskan kita dari azab neraka-Nya.
67.     Semoga tahun baru ini kita semua rajin solat malam, insyaAllah.
68.     Pandang Ramadan dgn mata hati supaya ada kesan bukan dari mata fisikal semata, takut2 yg didapat hanya lapar & dahaga.
69.     Ramadan akan datang lagi. Semoga kita untung besar tahun ini di sisi Allah, Pencipta kita.

4 comments:

Cikli said...

ingat mengingati

School Of Tots said...

TQ Cikli. Semoga kita layak menjadi umat Nabi Muhammad, yg setiap kita ini selain hidup untuk ibadah, ada satu lagi tugas iaitu dakwah ingat mengingati menyeru kepada Agama Allah.

Umar Zakir Abdul Hamid said...

assalamualaikum Tuan..alhamdulillah jazakallah atas peringatan..semoga dirahmati-Nya sentiasa.

School Of Tots said...

TQ Umar. Banyakkan Dakwah, Taklim wa Taklum, Ibadah, dan Khidmat. Semuanya kerana Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...