Friday, September 03, 2010

Salam Taqwa


Bertemu dan berpisah dengan kawan2 atau saudara-mara, biasanya apakah ucapan yang kita ungkapkan? Biasanya, "kirim salam kat si-polan si-polan", atau "jumpa lagi", atau "assalamualaikum", atau kalau di musim raya ucapan peberet ialah "selamat hari raya, maaf zahir batin". Maka malam tadi Ustaz yg memberi tazkirah Ramadhan di Masjid As Salam memberi ingatan akan perintah dari Allah untuk kita berpesan-pesan kepada kebaikan. Untuk mengajak manusia mendekati Allah dan bertaqwa kepada-Nya. Jarang kita ungkapkan, "bertaqwalah pada Allah", atau "takutlah kepada Allah", semasa bertemu dan berpisah itu. Sedangkan itulah sebaik-baik ungkapan dan peringatan, kata Ustaz tadi.

Dalam pencarian saya terjumpa sebuah posting yang saya ingin kongsikan di sini perihal kalimah taqwa ini. Kalimah Taqwa selalu didengari oleh setiap orang Islam. Antara rukun khutbah ialah berpesan supaya bertaqwa. Kaum lelaki yang datang ke masjid pada hari Jumaat akan mendengar Khatib berkhutbah. Pesan Khatib "Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa". Para jemaah yang tak tidur masa khutbah mesti dengar pesanan ini. Persoalannya sejauh mana kita menghayati dan mengikuti saranan dan pesanan tadi? Apabila disebut perkataan taqwa apakah yang kita faham? Apa itu taqwa?

Al- Asfahani mendefinasikan taqwa sebagai menjaga diri daripada melakukan sesuatu yang mendatangkan dosa iaitu dengan meninggalkan sesuatu yang dilarang. Sahabat nabi, Ibnu Abbas mengatakan bahawa taqwa ialah berjaga-jaga terhadap Allah dan balasan-Nya, manakala Ibnu Mas'ud ketika mentafsirkan firman Allah yang mafhumnya"Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa", beliau mengatakan bahawa taqwa kepada Allah ialah Allah mesti ditaati bukan diderhakai, diingati bukan dilupai, disyukuri bukan dikufuri.

Satu ketika Amirul Mu'minin Umar bin Al-Khattab bertanya kepada Ubay bin Kaab tentang taqwa. Ubay membalas "Wahai Amiral Mu'minin, pernahkan tuan melalui jalan yang penuh dengan duri? Jawab Umar "Pernah". Ubay bertanya "Bagaimana tuan melaluinya? Jawab Umar "Saya akan menyinsingkan betis saya dan saya akan berhati-hati ketika melangkah supaya tidak terpijak duri". Maka jawab Ubay "Itulah taqwa".

Khalifah Islam ke empat, Ali bin Abi Talib RA apabila ditanya apa itu taqwa lantas beliau menjawab bahawa taqwa itu ialah takut kepada Allah yang maha agung, beramal dengan Quran yang diturun, redha dengan sedikit, bersiap sedia untuk pergi ke tempat manusia dibangkit.

Ramadhan al Mubarak kini sudah masuk hari ke 25. Sejauh manakah pencapaian kita untuk mencapai tahap ketaqwaan ini? “Hai orang2 yang beriman, diwajibkan bagimu berpuasa, sebagaimana telah diwajibkan pada orang2 sebelum kamu. Mudah2an kamu bertaqwa” (Al Baqarah:183)

Obkjektif ibadah puasa di bulan Ramdhan ini ialah untuk mencapai level taqwa bukan untuk berhari raya, walaupun tidak salah meraikan kemenangan kemuncak amal ibadah kita melawan segala godaan nafsu. Kesilapan masyarakat kini ialah menjadikan Hari Raya itu sebagai objektif. Lagu2 Raya berkumandang di gedong2 perniagaan seawal 1 Ramadhan lagi. Objektif kita ialah untuk takut pada Allah iaitu dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Berhati-hati dalam segala prilaku kita untuk tidak mengundang kemurkaan Allah. Sejauh mana kejayaan kita mencapai objektif ini? Sama2lah kita muhasabah diri.

Di lima hari yang berbaki ini marilah kita perbetulkan nawaitu dan berusaha keras bagi mencapai tahap keimanan yang kemuncak ini. Mohon doa pada Allah merayu limpahan rahmat-Nya, mohon sungguh2 ehsan keampunan-Nya pada setiap zarah dosa yang kita lakukan. Puasa seluruh pancaindera dan sucikan hati. Menadah tangan mengharap tahap merintih merayu berlinangan airmata agar di beri peluang untuk kita dapat berjumpa dengan detik Lailatul Qadr yang kebaikannya bersamaan dengan 1000 bulan itu. Semoga dengan limpah rahmat-Nya di penghujung Ramadhan ini, kita akan dibebas dari ancaman maha dahsyat azab api neraka.

Mudah-mudahan kita ber TAQWA.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...