Monday, September 06, 2010

Mukjizat Al Qur'an



Kecintaan warga Iran pada Al Qur'an menggerunkan musuh2 Islam
wajar dijadi ikutan umat Islam di Malaysia



Selagi mana umat Islam dekat dengan Al Qur'an maka musuh akan kekal gerun. Pernah seorang ahli parlimen British menegaskan di dalam Parlimen British sambil menjulang Al Qur'an berkata, "Inilah kekuatan umat Islam, selagi mana mereka berpegang padanya. Maka menjadi tugas kita untuk menjauhkan umat Islam dari berpegang kepada Kitab ini." Maka pelbagai strategi dan agenda di atur untuk menghalalkan cara dan melarakan umat ini termasuklah melalui '5S' iaitu Sex, Sports, Screen, Songs dan Smoke. Hakikat yang kita lihat hari ini, segala usaha mereka ini berjaya membuahkan hasil. Umat Islam walaupun banyak, hampir menguasai 1/3 populasi dunia tapi kualitinya hampas, ibarat buih di air, jika di cucuk pecah berderai dan jika dibiar pun pecah juga. Sadis bukan?

Al-Qur'an itu Kalam Allah, Wahyu Allah untuk umat manusia, manual lengkap untuk memandu kehidupan ini. Way of Life tersirat dalam 6,666 ayat (mengikut setengah riwayat), 30 juzuk dan 114 surah. Ibarat kita dalam perjalanan ke sebuah destinasi mestilah berpandukan papan tanda di sepanjang perjalanan supaya tidak sesat dan hilang arah. Begitulah kita sebagai hamba-Nya memerlukan panduan dan papan tanda yang digariskan di dalam Al-Qur'an ini untuk mengekalkan di jalan yang lurus menuju redha Allah, supaya kita tidak sesat atau terpesong.

Majoriti dari umat hari ini memilih untuk menggunakan logik dan akal semata dan yang lebih teruknya dipandu oleh ajaran sesat dari nafsu dan godaan syaitan dan iblis yang memang mahu menyesatkan kita dalam perjalanan ini. Rasulullah SAW diutus untuk menyampaikan dan menjelaskan wahyu Allah ini untuk kita fahami dan amalkan. Selagi mana manusia jauh dari Al-Qur'an dan menidakkan segala yang terkandung dalam Al-Qur'an atau membenarkan sebahagian dan menidakkan sebahagian yang lain, maka walaupun perjalanan ini nampak benar dan betul dari firasat akal fikiran kita, tapi hakaikatnya laluan yang diambil itu salah dan menyesatkan. Akibatnya destinasi untuk menuju redha Allah itu tidak kesampaian. Maka diri sendirilah yang rugi. Kesesatan ini mengundang bakaran api neraka yang maha dahsyat.

Kerasulan Rasulullah bermula di usia baginda 40 tahun dengan penurunan Al-Qur'an iaitu bermula pada 17 Ramadhan 13 tahun sebelum Hijrah. Ayat pertama yang disampaikan melalui perantaraan malaikat Jibrail sebagaimana yang kita sedia maklum ialah "Iqra.." iaitu bacalah. Al Qur'an diturunkan untuk kita baca, fahami dan amalkan dalam kehidupan. Itulah asas kukuh yang mesti dibina. Ibadah solat di fardukan pada peristiwa "Israk Mikraj" hanya 10 tahun kemudian manakala ibadah puasa pula difardukan 13 tahun selepas ayat pertama Al-Qur'an itu diturunkan. Menunjukkan betapa penting dan signifikannya Al-Qur'an, tapak untuk penghayatan ibadah2 besar yang lain. Al Qur'an kekal sebagai mukjizat teragung hingga ke hari ini.

Justru marilah kita kembali menjadikan Al-Qur'an sebagai rakan karib dan teman hidup yang akan menemani kita walau di mana kita, 24x7, bukan handset, atau facebook atau MP3, atau gelak ketawa dan kehidupan yang lara tidak kenal hakikat mati dan kehidupan akhirat. Kegawatan yang berlaku hari ini adalah kerana jauhnya kita dari Al Qur'an.

Al Qur'an menyeru manusia untuk menjauhkan zina, namun manusia menafikan larangan yang merupakan pencegahan ini, dengan menaja pergaulan bebas semenjak di zaman persekolahan lagi, di tonjolkan di kaca2 TV sehingga pergaulan bebas ini atau ber'couple' sudah dapat diterima pakai sebagai sebahagian dari budaya. Al-Qur'an menegah keluar berdua-duan dengan pasangan bukan muhrim dan memberi amaran tentang makhluk ketiga yang sentiasa berada di sisi yang mengajak gejolak nafsu untuk membuat khianat.

Akibatnya janganlah pelik kalau kini negara dilambakkan dengan masalah anak luar nikah 17 orang setiap minit, dan penyakit kronik membuang bayi setiap hari. Akibat kita menafikan apa yang gariskan dan termaktub dalam Al-Qur'an, manual lengkap kehidupan ini. Islam agama fitrah. Al-Qur'an mengajak manusia kembali kepada fitrah, bukan melawan arus atau menafikan fitrah kejadian dan naluri munusia. Allah pencipta manusia. Dia mengetahui segala kelamahan dan kekuatan manusia. Usahlah kita memandai atau berlagak pandai. Kembalilah kepada Al-Qur'an.


@@@

6 comments:

Wan Sharif said...

Very good entry.. thank you for sharing..
Some are talking about hudud.. which are yet to be implemented in most countries...
but there is also Kishah law.. which is not even talked about.. but is outlined in some detail in the AlQuran

sot said...

TQ Wan Sharif for dropping your comment. For all our matters, we shall refer to the ultimate 'manual' from The Creator Himself. But no no, we want to use our brain instead. So the problem will not be solved but will go around in cycle round and round...and getting worse.

curly hair said...

salam pakcik,

terimakasih untuk peringatan ini....sangat berguna untuk saya dalam mendidik anak2.

sot said...

TQ kembali curly hair. Kukuhkan aqidah anak2 sebagai benteng utuh membina kehidupan yg hebat dunia dan akhirat.

Satrian said...

MasyaAllah. Kagum tgk diorg bersungguh2 baca Quran. InsyaAllah, berazam nak jadikan amalan baca Quran ni secara berjemaah kat rumah lak. Teruskan post entry2 yg menginsafkan sebegini.

sot said...

TQ Satrian. Sama2lah kita membacadan memahami Al-Qur'an, seterusnya mengamalkan dlm kehidupan.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...