Saturday, February 21, 2009

Mesyuarat Agung PIBG


Pagi tadi setelah menghantar anak kami Iman Asilah ke sekolahnya untuk pertandingan berpantun, saya dan isteri pun meneruskan misi ke SAMT KKB untuk menghadiri Mesyuarat Agong PIBG kali ke 19. Sebenarnya ini adalah kali kedua saya menghadiri mesyuarat agong PIBG di SAMT KKB. Kali pertama semasa anak sulong saya Amir Asyraf di Tingkatan 1, iaitu pada tahun 2003. Masih ingat lagi, perasminya ialah ADUN Batang Kali iaitu Dato' Zainal Sukom yang mengambil peluang mempromosikan konsep Islam Hadhari pada pagi itu.

Kini Amir sedang menunggu keputusan SPM nya setelah meniggalkan SAMT KKB untuk menyambung pelajaran di Tingkatan 4 & 5 nya di MRSM KP. Yang tinggal di SAMT KKB adalah anak kedua saya Nur Farihin. Dan memandangkan beliau sudah berada di Tingkatan 5 dan tahun ini adalah tahun terakhirnya di SAMT KKB, maka isteri saya telah mengsyorkan agar kami menghadiri mesyuarat agong tahun ini tanda sokongan sebagai penutupnya.

YB Dato' Zainal Sukom bukan VIP yang merasmikan mesyuarat agong kali ini. Lagipun beliau bukan ADUN lagi setelah kalah pada PRU12. VIP yang dijemput untuk perasmian ialah Dato' Aman Shah Mohd Shahar, Dato' Orang Kaya Maha Bijaya Hulu Selangor, Orang Besar Daerah Hulu Selangor.

Setelah mendengar kata2 aluan dari pengerusi majlis dan bacaan doa, majlis diteruskan dengan ucapan dari YDP PIBG. Antara point yang dapat saya ingat ialah perihal SAMT KKB sebuah sekolah agama yang mendokong wawasan dunia dan akhirat untuk mendidik ilmuan yang punyai aqidah yang kukuh, pakar Hadis, Al-Qur'an dan Feqah. Kita mahukan professional dan pakar ekonomi, perubatan, jurutera, dsb. yang amanah, berintegriti, beriman, dan bertaqwa yang takut pada Allah. InsyaAllah.

Kemudian Puan Pengetua selaku penasihat PIBG menyampaikan ucapan. SAMT KKB ini rupanya sudah berumur 26 tahun dan merupakan antara dua sekolah agama yang ada di daerah Hulu Selangor ini selain dari SAM Selisik di sempadan Perak. Memandangkan jumlah penduduk yang semakin meningkat dan permintaan yang tinggi untuk kemasukan ke Tingkatan 1 di sekolah agama, maka Puan Pengetua mencadangkan agar pihak berwajib mempertimbangkan untuk menambah sebuah lagi sekolah agama kerajaan di Hulu Selangor ini. Ramai sudah graduan SAMT KKB yang sudah bergelar ulamak dan ilmuan di pelbagai bidang. Pada 2007, keputusan peperiksaan SMA telah menunjukkan peningkatan peratus kelulusan dari 76% kepada 80%. Manakala PMR pula meningkat dari 80% kepada 84%. Bagi pelajar yang mendapat keputusan Mumtaz & Jayyid Jiddan dalam SMA, akan berpeluang ke peringkat STAM selepas Tingkatan 5 nanti untuk mencerahkan peluang melanjutkan pelajaran ke Jordan, Mesir atau Morocco.

Seterusnya giliran Dato' Orang Besar untuk membuat ucapan perasmian. Beliau menyarankan agar Masjid, Masyarakat dan Sekolah tidak lagi di anggap sebagai tiga entiti yang berlainan, malah perlu di satukan demi kepentingan dan kemajuan umat. Anjakan paradigma perlu berlaku. Kalau di Sekolah St. Michael KL sesebuah program amal atau kutipan derma boleh menjana RM20k jumlah kutipan dalam masa sehari atau dua hari sahaja, kita lihat suasana ini jarang benar berlaku di sekolah2 agama. Berlawanan dengan anjuran agama kita yang sangat menggalakkan untuk amalan derma, waqaf dan sedekah. Seolah-olahnya orang bukan Islam itu lebih lagi menghayati amalan Islam dalam soalan bersedekah ini.

Satu tanggapan orang kita ialah untuk menderma dengan ikhlas kena derma sedikit, kalau derma banyak-banyak takut tak ikhlas. Budaya suka menerima dari memberi ini perlu diubah kepada suka memberi dari menerima. Jihad kita ialah untuk memajukan masyarakat kita dunia dan akhirat. Amalan menderma ke tabung masjid juga perlu diubah. Kalau setiap kita menggandakan wang sedekah kita, contohnya kalau selalunya memasukkan RM1 ke dalam tabung masjid pada setiap Jumaat, maka kita gandakan menjadi RM2 mulai hari ini. Maka sudah tentulah jumlah tabungan masjid juga akan berganda. Kalau dulu jumlah kutipan mingguan di Masjid KKB ialah RM800 maka mulai minggu ini ia akan bertambah menjadi RM1600 atau lebih. Impaknya sangat signifikan. Orang Islam wajib punyai strategi untuk memajukan masyarakat. Misalnya kerusakan kecil-kecilan di masjid atau di sekolah atau di kemudahan2 awam yang lain bolehlah ahli masyarakat mebiayainya sendiri untuk memperbaikinya. Usahlah mengharapkan bantuan kerajaan atau pihak lain setiap masa. Wujudkan budaya memberi.

Dalam mendidik anak2 juga perlu ada perancangan dan strategi. Kesilapan kita kadang tu ialah menyerahkan bulat2 kepada pihak sekolah. Kena bersungguh-sungguh mesti berjaya, insyaAllah. Apa peranan ibubapa? Kita kenalah disiplinkan anak2. Aturkan jadualnya. Diatur time belajar, beriadah, menonton TV, makan, sekolah, dsb. Time makan jangan tengok TV. Jangan buang masa. Kita pandai menyebut masa itu emas tapi realitinya berbeza kerana membiarkan anak2 melepak dan membuang masa begitu sahaja seolah-olah ia tiada nilai. Sekarang ini dunia penuh saingan jadi kena ada bimbingan untuk anak2.

Ibubapa mestilah mendidik dan membantu anak2 untuk berjaya. Kejayaan tidak akan datang bergolek. Setiap kali anak2 kita menunjukkan peningkatan atau pencapaian yang membanggakan maka berilah pengiktirafan dan ganjaran sebagai meraikan anak kita. Contohnya seorang ibu berjanji untuk masak lauk 'special' jika anak dapat A dalam subjek Sains. Semoga kebanggaan anak kita apabila diiktiraf itu akan memotivasinya lagi untuk terus meningkat pencapaiannya di masa depan. Itulah antara intipati ucapan Dato' Aman Shah yang saya kira cukup baik untuk kita ambil pengajarannya.

Pada mesyuarat agong tahun lepas seramai 229 ibubapa telah menghadirinya dan pada tahun ini jumlah kehadiran juga cukup membanggakan. Ini menunjukkan keprihatinan ibubapa untuk berkerjasama dengan pihak sekolah demi kepentingan dan kemajuan pendidikan para pelajar, anak2 kita. Mesyuarat diteruskan dengan membentang dan mengesahkan minit mesyuarat dan penyata kewangan 2008. Seterusnya pembubaran AJK 2008 dan pemilihan AJK bagi sessi 2009. Semoga para AJK yang terpilih dapat merangka strategi yang lebih berkesan untuk menjana sebuah platform pendidikan bersepadu yang dapat memacu anak2 kita ke sebuah perjalanan di jalan yang lurus untuk melahirkan insan2 kamil yang berguna kepada masyarakat dan umat sejagat. Dan yang paling penting produk akhirnya ialah seorang profesional dan ilmuan yang diredhai Allah...... Amiin.

@@@

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum. Tumpang lalu...oghe Kelate jugak ko? Saya pun Kelate jugak, tinggal di Bukit Beruntung, kija di KKB (tgh buat Maktab Polis KKB). Ada senang lawatlah blog kito getek.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...