Tuesday, July 08, 2014

Piala Dunia Menuju Puncak

Perasan tak tuan2 sesuatu nikmat, hiburan atau keseronokan di dunia ini akan ada limitnya, akan terhad sifatnya dan sementara sahaja. Perasan tak? Terutamanya ciptaan makhluk, lagi la bersifat sementara. Cuba namakan nikmat atau keseronokan Tuan-tuan? 

Nikmat makan, ada hadnya. Nikmat sex, ada limitnya. Nikmat lagu sedap, tak kekal. Nikmat muda, akan jadi tua. Nikmat sihat, akan sakit. Nikmat hidup, akan suatu hari menemui ajalnya. Nikmat kecantekan, akan beransur tidak cantek lagi. Nikmat pakai kereta mewah model terkini, suatu masa akan keluar pula model terkini yang baru. Nikmat yang sementara sifatnya. Kalau nak nikmat yang kekal, Akhirat tempatnya.

Kita ambil contoh kegilaan atau keseronokan Piala Dunia 2014 yang sedang berlangsung di Brazil. Aura dan suasana ciptaan manusia di sekeliling pesta Piala Dunia ini sungguh membuat manusia teruja terutamanya anak2 muda peminat bola seluruh dunia. Betapa manusia tertunggu-tunggu akan perlawanan yang bakal berlangsung setiap malam malah sanggup bangun menonton di pukul 4 pagi. 

Daripada 32 Negara yang bertanding pada peringkat awal, keseronokan demi keseronakan. Tapi bila 16 pasukan sudah tersingkir dan pulang awal termasuk nama2 besar seperti Spain, Portugal, Italy dan England maka tahap keterujaan mula mengendur. 

Di peringkat Round 16 pasukan yang layak ialah 6 dari Eropah, 5 dari Latin Amerika, 3 dari Concacaf, 2 dari Aftrika dan tiada pasukan yang layak dari benua Asia. 

Di peringkat Quarter Final 8 pasukan yang layak ialah Brazil, Colombia, France, Germany, Holland, Costa Rica, Argentina dan Belgium. Sebagaimana kita sudah tahu Brazil, Germany, Holland dan Argentina yang telah berjaya mara ke peringkat semifinal.

Brazil yang menjadi pasukan peberet kehilangan bintang utamanya Neymar dan mula hilang seri dan sengatnya. Mungkin gagal ke Final nanti. 

Holland yang di sangka hebat dan kuat begitu payah untuk mengalahkan Costa Rica, mungkin bakal terbantut. Germany masih kekalkan konsistensi rekod piala dunia mereka dengan sekali lagi layak ke semifinal. Argentina juga nampak semakin menyerlah prestasi sebenar. 

Piala Dunia kini masuk fasa semifinal. Siapa yang akan kena? Jerat, taktik atau nasib siapa yang mengena? Kalau suruh nujum Pak Belalang pilih mungkin dia pilih Germany lawan Argentina di Final nanti. Mungkin Messi akan di nobatkan sebagai bintang segala bintang di Piala Dunia kali jika Argentina muncul juara.

Hakikatnya keseronokan para peminat 32 pasukan sudah berkurang menjadi separuh. Kini berkurang lagi hinggalah ke peringkat Final minggu depan tinggal dua kelompok peminat yang akan kekal pada kegilaan Piala Dunia ini. Selepas itu orang mula lupa Piala Dunia. Orang akan bicara EPL atau sebagainya pula. Jadi benarlah kenikmatan dan keseronokan ciptaan manusia sehebat Piala Dunia di Brazil ini pun tidak kekal rupanya.

Sesungguhnya dunia ini hanya pentas hiburan dan medan ujian. Ramai yang tenggelam dengan tipu daya dan pujuk rayu dunia. Pabila berada di alam kubur besok, manusia akan mula merasa realiti tipu daya ini dan mula menyesal yang tiada gunanya lagi. Manusia mengharap untuk kembali semula ke dunia dan berbuat kebajikan dan kebaikan, menjana iman dan amal. Namun ia tinggal impian yang tidak kesampaian. Tiada peluang kedua.

Justru masih belum terlambat untuk menginsafi dan mengambil peluang yang Allah berikan ini selagi ada. Ramadan kini menganjak ke fasa kedua. Fasa keampunan Allah. 

Tingkatkan kualiti iman dan perkasakan amal soleh agar tidak kecundang atau rugi lagi sebagaimana tahun2 sebelum ini. Allah membuka ruang seluas-luasnya untuk manusia jadi kaya menjadi jutawan pahala sebagai bekal dalam perjalanan jauh menuju balasan Allah yang hakiki di Akhirat nanti.

Rebutlah Piala Dunia ini dengan menjadi orang yang paling berjaya. Berjaya apa? Berjaya mendapat redha Allah yang melayakkan kamu bermastautin di Syurga Allah. Syurga yang segala nikmat di dalamnya kekal abadi bukan sementara lagi. Ramadan ialah bulan untuk tingkatkan iman dan amal. Jom semua, para peminat nikmat sebenar. Just Do It !!

@@@

3 comments:

School Of Tots said...

Brazil's Melt Down di Smack Down oleh Germany 1-7 Wow !!

At the same time, Israel mengganas lagi di Gaza. Do we care?

School Of Tots said...

Argentina enter the Final. Cantek dah...Europe vs Latin.

I hope Messi menyerlah dan Argentina jadi juara kali ni.

School Of Tots said...

Juara Piala Dunia 2014 --> Germany.
Germany 1 - 0 Argentina

Hilanglah sudah keseronokan Piala Dunia ciptaan manusia. Maka benarlah tiada yang kekal di dunia ini, semuanya sementara cuma. Kebahagiaan dan keseronokan yang kekal ialah di Akhirat nanti.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...