Friday, February 14, 2014

Kekuatan Akal

Kita ini dua entiti iaitu jasad dan ruh. Selitkan makanan ruh pada setiap aktiviti dan gerak kerja. Kita ini terlalu bagi muka pada jasad sudah cukup lama. Sedangkan ruh kurus kering. Ruh ini merangkumi akal, hati dan nafsu. Kesemuanya perlukan penjagaan rapi untuk kesihatan yang baik.

Antara supplement penting untuk akal ialah ilmu pengetahuan. Ilmu pula terbahagi dua iaitu ilmu Allah yang maha luas dan ilmu hasil kajian manusia. Ilmu kajian manusia ini pula mestilah di kaitkan dengan ilmu Allah supaya ada nilaiannya di sisi Allah. Sesungguhnya segala ilmu pengetahuan yang ada ini adalah milik Allah belaka.

Elemen kedua ialah fikir. Akal kita gunakan untuk fikir. Gunakan akal kurniaan Allah ini untuk menjana ilmu dan amal. Seterusnya kita kena renung. Renung iaitu perhatikan segala kejadian alam ini. Betapa Allah Maha Besar dan Berkuasa mencipta setiap eleman dan makhluk di alam ini. 

Akal juga perlu di muzakarah iaitu mengadakan perbincangan bagi mengelakkan otak jadi beku dan statik. Kena ada ruangan untuk otak berkembang, untuk curahan idea, kena ada platform untuk berdiskusi dalam isu-isu berbangkit atau cadangan dan komen yang konstruktif demi kebaikan umat. 

Adab dalam berbincang ialah menganggap pandangan aku ini paling lemah supaya jika pandangan orang lain yang diterima pakai maka ia tidak mendatangkan rasa kecewa malah bersyukur terlepas daripada bebenan dan amanah yang berat.

Akal juga mesti di jaga kesihatannya iaitu dengan mengambil makanan dan minuman yang halal dan berkhasiat. Elakkan daripada makanan dan minuman yang memudaratakan apatah lagi haram dan shubahah. Elakkan memakan asam2 atau buah yang masam. 

Jangan di hidangkan minda dengan bahan2 porno dan kotor. Juga usah di hidangkan anak2 dengan kartun2 yang tidak bermanfaat, takut bila memebesar nanti jadi remaja berotak kartun yang nipis nilai kemanusiaannya atau buruk akhlaknya. Sebaliknya lazimkan baca tafsir Qur'an dan hadis Nabi bersama ahli keluaraga agar memahami isi dan maksud yang terpapar pada kalam Allah, manual kehidupan umat manusia untuk menuju redha Allah.

@@@

2 comments:

ooooooooo said...
This comment has been removed by the author.
School Of Tots said...

OK Umar. Just did. Thx

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...