Sunday, February 09, 2014

Alam Mahsyar

Kita dok ingat Alam Mahsyar ini sekejap, rupanya sangat lama. Ia bermula sejak manusia dibangkitkan daripada alam barzakh selepas berlakunya hari kiamat. Manusia dibangkitkan dan berhimpun di padang Mahsyar. Dinyatakan semua manusia bertelanjang bulat, berkaki ayam, dan tidak bersunat di bawah kepanasan mentari yang hanya sejengkal di atas kepala. Dalam keadaan manusia tidak sempat nak tengok kiri atau kanan kerana masing2 dalam keadaan sendiri sendiri.

Setiap orang membawa hal sendiri dan tidak peduli lagi perihal orang lain. Tika ini tiada lagi pertolongan atau bantuan tiba hatta daripada anak2 atau ibubapa sendiri. Semuanya sendiri sendiri mengenang untung nasib sendiri. Hiduplah kita semua di alam mahsyar ini menunggukan tibanya alam mizan nanti. Betapa perit dan siksanya hanya Allah yang tahu.

Maka manusia berbondong-bondong berlari-lari mencari orang yang yang dapat memberi syafaat di kala suasana huru-hara yang tiada bantuan dan pertolongan daripada sesiapa itu. Mencari dan mencari selama 500 tahun (waktu mahsyar) maka berjumpalah dengan Nabi Adam, manusia yang dicipta Allah daripada tanah dan jasad yang ditiup ruh oleh Allah untuk menjadi manusia dan Nabi pertama di muka dunia.

Nabi Adam yang ditempatkan di Syurga bersama Hawa untuk menikmati segala nikmat syurga dengan hanya satu larangan sahaja iaitu untuk tidak menghampiri satu pokok larangan. Namun sejarah menceritakan betapa Nabi Adam telah tergoda oleh pujuk rayu iblis hingga melanggar larangan Allah berkenaan dan di keluarkan daripada Syurga. Taubat Nabi Adam di terima di Jabal Rahmah, Mekah. Maka Nabi Adam menyatakan bahawa dia tidak dapat memberi syafaat kepada umat di padang Mahsyar itu.

Berlari-lari lagi selama 500 tahun untuk mencari Nabi Nuh. Cuba bayangkan di tengah2 berbilion2 manusia di padang mahsyar itu. "Tolong syafaatkan kami," pinta manusia kepada Nabi Nuh. Tempoh dakwah Nabi Nuh ialah 950 tahun tetapi pengikutnya yang menyahut seruan dakwahnya dan beriman hanya 40 org sahaja. Nabi Nuh pernah berdoa supaya seluruh umatnya yang engkar itu dimusnahkan Allah. 

Nabi Nuh membina bahtera yang di naiki oleh 40 pengikutnya dan 40 spesies haiwan terselemat daripada bencana banjir besar. Bahtera Nabi Nuh terdampar di Jabal Judi, Turki.  "Aku tidak dapat memberi syafaat kepada kelian semua," jawab Nabi Nuh di alam mahsyar itu.

Umat manusia di padang mahsyar kehilangan punca namun masih belum berputus asa untuk mencari tokoh umat yang dapat memberi syafaat dan pertolongan di kala tiada pertolongan wujud. Berlari-lari cari Nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim kan teman rapat Allah? Nabi yang selamat daripada bakaran api Namrus.

"Aku juga biasa buat silap," jelas Nabi Ibrahim. "Aku telah tipu sebanyak 3x," sambung Nabi Ibrahim lagi. Cuba bandingkan dengan kita. Kita hari2 menipu, buat tak kisah pun. Bila di tanya, jawab kita, "On the way. On the way." Sebenarnya baru nak pakai " Un Der Wear." Jauh langit dari bumi kalau nak dibandingkan dengan Nabi Ibrahim.

Nabi Ibrahim hidupnya di zaman pemerintahan Raja Namrus di negeri Babylon. Satu masa Raja Namrus membuat pesta konsert rakyat dan memerintahkan semua rakyat menghadirinya. Bila polis bertanya Nabi Ibrahim kenapa dia ponteng? Maka Nabi Ibrahim menjawab dia sakit. Itu tipu pertama baginda. Setengah riwayat menyatakan Nabi Ibrahim memang sakit, tapit sakit hati iaitu kerana melihat kejahilan umatnya itu.

Nabi Ibrahim memusnahkan semua berhala di rumah ibadat dan menggantungkan kapak di tangan berhala yang paling besar. Bila di tangkap dan di tanya siapa yang memusnahkan seluruh berhala itu? Maka Nabi Ibrahim menjawab, "Tanyalah berhala yang besar itu kerana kapak ada di tangannya." Itulah tipu Nabi Ibrahim yang kedua. 

Asbabnya Baginda di bakar dalam unggunan api yang besar. Nabi Ibrahim menolak tawaran Jibril untuk memadamkan api itu seraya menyatakan cukuplah aku bergantung kepada Allah. Nabi yang terselamat daripada bakaran api itu telah dihalau keluar dari bumi Babylon bersama isterinya.

Di negeri ini Raja nya suka berzina dengan isteri orang. Bagi mengelak isterinya Siti Sarah di tangkap maka Nabi Ibrahim menyuruh Siti Sarah menyatakan bahawa Nabi Ibrahim itu abangnya, bukan suami. Maka itu ialah tipu yang ketiga. 

Riwayat menceritakan Siti Sarah telah dilindungi Allah daripada dapat di ganggu oleh raja itu. Malahan kerana kekagumannya, raja tadi telah menghadiahkan seorang hamba iaitu Siti Hajar sebagai teman pembantu Siti Sarah. 

Seterusnya umat manusia berlari-lari mencari Nabi Musa. "Aku banyak buat silap," jelas Nabi Musa. "Aku telah bunuh orang tanpa hak." Asbab itu Nabi Musa telah melarikan diri ke Madyan. 

Seterusnya manusia mencari Nabi Isa selama 500 tahun lagi. Kamu ini ruh Allah, pujuk umat manusia. Nabi Isa menjawab, "Aku ini pun entah lepas entah tidak. Kerana di dunia, orang sembah aku sebagai tuhan. Carilah Nabi Muhammad."

Nabi SAW berjalan di bawah arash Allah, untuk bertemu Allah secara direct. Nabi SAW sujud di hadapan Allah. Allah bertanya, "Apakah yang kamu mahu?" Nabi SAW menjawab, "Ummati, Ummati, Ummati." 

Tika NAbi SAW di ambang sakratul maut, Jibrail telah menyampaikan tiga tawaran yang di berikan Allah kepada Nabi SAW. Pilihan pertama ialah Nabi dapat hidup selama-lamanya. Pilihan kedua Nabi boleh hidup sampai hari Kiamat. Dan pilihan ketiga ialah Allah yang menentukan umur Nabi SAW. Nabi SAW telah memilih pilihan yang ketiga.

Nabi SAW di beri keistimewaan oleh Allah untuk memberi syafaat di alam mahsyar. Seorang sahabat bertanya, "Bagaimana Nabi akan mengenal umatnya?" Nabi menjawab bahwa muka mereka ada tanda sujud dan tanda wudhuk, serta mereka mendoakan supaya diampunkan dosa saudara seIslam mereka yang lain. 

Nabi Muhammad SAW memberi syafaat kepada umat manusia dikala Nabi2 lain tidak dapat memberi syafaat. Justru itu cintailah Nabi SAW melebihi makhluk lain hatta ibubapa atau anak2 sendiri. Kita sangat memerlukan syafaat Nabi. Janganlah sekadar melahirkan rasa kecintaan itu dengan menyambut maulid sekali setahun tetapi tidak mengikuti ajaran dan sunnah Nabi SAW sepanjang tahun. 

Kita kini hidup di Alam Dunia yang sementara ibarat seorang musafir yang singgah berteduh di bawah pohon rendang sebelum meneruskan perjalanan yang jauh menuju destinasi akhir. Perjalanan kita sangat jauh lagi. Pengakhiran hidup Alam Dunia ialah dengan sebuah kematian. 

Kita berpindah ke Alam Barzakh, satu kehidupan yang panjang sehinggalah tiba Hari Kiamat. Kemudian kita dibangkitkan di Alam Mahsyar, juga sebuah kehidupan yang sangat panjang. Kemudian kita akan menempuhi Alam Mizan, seterusnya Alam Sirat, sebelum sampai ke destinasi akhir iaitu Syurga Allah. Awas janganlah sampai kita berakhir di Neraka Allah. Nau'zubillah.

Aku ini insan lemah yang sangat mendambakan syafaat Nabi di Alam Mahsyar nanti. Ya Allah masukkan aku ke dalam kelompok manusia beriman yang akan mendapat syafaat Nabi SAW.

@@@

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...