Monday, June 17, 2013

Iman di UIA

Iman at the Center of
UIA Foundation Studies
Petaling Jaya
Anak kami Iman selamat register ke UIA Foundation Studies di PJ pada 10/6/13 yg lepas. Kini setelah seminggu di sana Iman sudah mula dapat menyesuaikan diri. Agak suprise juga kerana Iman sebenarnya tiada pengalaman tinggal di asrama. Berbeza dengan dua orang roommate dia yang begitu homesick tahap menangis-nangis di telefon kepada ibu masing-masing. Alhamdulillah Iman berjaya melepasi ujian itu. 

Semalam kami melawatnya dan membawanya keluar outing sekejap di Ikea. Saya perhatikan dia ada watak tersendiri yang ceria. Dalam dia bercerita kerimasan tentang kisah roomate yang homesick, kisah bunyi orang alih katil pukul dua pagi, dan kisah sakit perut kerana food poisoning makan kat cafe, berjaya meyakinkan saya untuk melihat dia melalui fasa pengajian para-U ini dangan jaya. Kisah tension giler bila screen TV Astro mengecil di bilek TV tingkat 4 dan remote control pula tidak ada hingga terpaksa tengok juga agak melucukan.

"Papa, macamana nak improve English?" tiba-tiba muncul soalan cepumas. "Papa rasa banyakkan membaca buku dan akhbar English. Bawa buku nota kecil untuk catit perkataan2 yang tak faham dan cari maknanya dalam kamus. Pastu kenalah rajin practise bercakap in English. Jangan segan sebab niat kita nak belajar."

Semalam Iman kami bekalkan dengan sekotak air SeaMaster yang mengandungi 12 botol 1 Liter. Happy dia. Salah satu tabiat baik Iman ialah suka minum air kosong. Mungkin asbab itu dia jarang ditimpa demam atau sakit. Mamanya pula memasak kari kepala ikan, sotong celup tepung, ayam goreng dan ikan bilis goreng berlada kepadanya untuk makan malam. Desertnya sira labu. Juga bekalan keropok goreng dan roti krim. Kakak pula buat muffin untuk Iman. Semasa kami memandu pulang, Iman sms memberitahu bahawa dinnernya di kongsi bersama dengan tiga roommate nya. Alhamdulillah.

Iman akan belajar di kampus PJ ini dan menginap di Marhalah Khadijah untuk tempoh dua tahun berbanding abangnya dulu yang menghabiskan setahun setengah dan kakaknya yang menamatkan dalam setahun sahaja. Saya melihatnya dari sudut positif iaitu demi memberi pengalaman dan mematangkan dia dalam pencarian ilmu dan berdikari dalam kehidupan. Tambahan pula jumlah subjek untuk setiap semesta yang akan diambil tidaklah membebankan sangat. Kami doakan semoga dia berjaya menempatkan diri masuk ke kursus architecture di kampus UIA Gombak nanti.

Iman menyatakan minggu depan nak balik rumah. Kata saya relax la dulu, get to know campus life. Agak kecewa dia. Mamanya memujuk dan menyatakan, "Kita tengok dulu macamana." Dalam kereta mama berbisik kepada saya, "Rasanya Papa drop by after ofis hari Jumaat tu ambik dia." Hmmm hati mama telah berjaya dicairkan nampaknya. 

Anyway sebagai konklusi saya memanjatkan rasa syukur tidak terhingga atas segala nikmat yang telah Allah berikan ini. Tiada lain ia sangat membahagiakan saya dan ibunya termasuk juga abang dan kakaknya. Iman telah terpilih daripada ribuan yang memohon untuk berada di sini bagi pengajian ke tahap IPTA selepas menghabiskan pengajian lima tahun di peringkat sekolah menengahnya. 


Semoga Allah permudahkan segala urusannya dan semoga Iman tabah menghadapi segala cubaan dan ujian. Yang penting supaya Iman menjadi insan berilmu yang bertakwa. Alhamdulillah.

@@@

2 comments:

Al-Manar said...

Seeing your comments I decided to come over first before I give my response.

About from reminscing ( being old one tends to do this!) I have special interest in education despite not being trained to be one. You have three children who have shown clear signs of success in education. I wonder what their interests are, one in medicine, perhaps?

Showing my 'superiority in age!) I talk of grandchildren. Of similar age group to Iman ( a girl?) one grandson has started foundation at UNITEN - wishing to do engineering. My second graqdson insists on doing the tough STPM (science) at VI. He loves life at VI that is not far from home.

I notice you are in 'technology'- an engineer, perhaps?

Tumpang doa dan berharap anak anak semua berjaya. Diakhiri salaam hormat

School Of Tots said...

TQ Tn Al-Manar for dropping by and leaving your valuable comment. Appreciate it very much. I always admire you and your social works especially in education. My doa for you to be blessed with Jannah by Allah SWT.

I'm a Computer Science graduate and working in IT industry for the past hmmm...26yrs. My kids all 3 of them, at UIA studying in Mechanical Engineering, Accountancy and Architecture. Alhamdulillah. Hope they doing well to graduate and becoming professional yang bertaqwa.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...