Sunday, June 08, 2008

BN = Barang Naik = Bila Naik? = Berapa Naik? = Banyak Naik

Aku teringat paparan pada sebuah kain rentang semasa kempen PUM12 tempoh hari di persimpangan strategik di BB. Paparan itu dengan tulisan cat ala ala banner Ah Long menuntut hutang, berbunyi BN = Barang Naik = Bila Naik? = Berapa Naik? = Banyak Naik. Nampaknya apa yang dipaparkan itu sedikit demi sedikit menjadi realiti dan menunjukkan belangnya. Kos barangan melambung-lambung naik macam air sabun susu kambing. Tiada yang turun melainkan naik belaka.

Selepas harga petrol naik dari RM1.92 ke RM2.70 per litre, hari ni aku baru isi petrol full tank. Kalau selalunya 39 litre tu RM75, hari ni kena RM105...fuyoo tambahan RM30. Aku dok kira biasanya kos petrol aku monthly RM450 tapi now RM630, dalam 40% pertambahan kos. Kenaikan harga petrol ni memberi domino effect kepada harga barangan asasi yang lain. Tak sempat lagi nak absorb dgn kenaikan harga beras, biasanya beras Jasmine cap jalaludiin hassan (pakai kot kelabu) 5kg tu RM10.00, now it cost RM14.00. Gaji tak naik2. Kos makin naik sokmo, pah guano?

Nak tak nak aku ambik jugak nasihat DS Najib iaitu "kena adjust lifestyle", walaupun aku rasa kelompok elite & high-class don't care less apatah mengubah lifestyle mewah mereka itu. The gap getting bigger guys. Jadi bermula hari ni aku plan 20 hari sebulan to & fro ofis tu, aku akan gunakan public transport dalam 15 hari (Bas express-LRT-Bas RapidKL/cab) iaitu hari2 yg aku memang confirm tak ada outstation activities, dapat save RM300 at the expense of additional 1 hr travelling time. Kalau dulu paling tidak pergi pasar mlm sekali seminggu (BB has 2 world-class pasar mlm per week), from now on aku akan cancel visiting pasar malam, maknanya aku akan save RM50x4=RM200. I have a chat with my wife, no more eat out....hopefully it will stick. Kereta 2 buah dah jadi sebuah. Nak ke surau pakai yamaha ego. Kat ofis lunch di kantin saja lah, dapat la save RM200. So tindakan awal aku ni Alhamdulillah dapatlah menjimatkan kurang lebih RM800 sebulan. Semoga dapat off-set kenaikan kos yg berlaku.

Anyway aku cukup bengang dgn keadaan yg berlaku ini. Al maklumlah rakyat marhain in low & middle class inilah yang paling terkesan. And it getting worse by the day. Aku balik bercuti kat kampung hari tu, nasi belauk biasanya RM1 sebungkus now dah RM1.50 sebungkus (50% increment for God sake!!). Beras siam yg aku dok beli RM45 seguni (25kg) kini dah jadi RM100, melampau !! It effect rakyat biasa. Kalau aku yg would like to consider myself in middle class group ini sangat sangatlah terasa bebanan sara hidup yg meningkat berlipat ganda ini, maka aku pitty kelompok low income yang mungkin merangkumi 50% of the population.

Ok, disini fakta yang semua orang kena tahu. Pertama sekali sila lihat perbandingan harga minyak malaysia dan negara negara pengeluar minyak yang lain:-

Harga minyak seliter (dalam RM) di beberapa negara pengeluar minyak dunia:-

- Malaysia RM 2.70
- Iran RM 0.29
- Venezuela RM 0.16
- Turkemenistan RM 0.39
- Arab Saudi RM 0.19
- Mesir RM 0.81

Dari data di atas, membuktikan propaganda kerajaan adalah "questionable". Kesemua negara pengeluar minyak di atas, harga minyak adalah di bawah RM1.00 seliter. Ada sesetengah alasan mengatakan keluaran minyak kita tak sebanyak Arab Saudi yang mengeluarkan sejuta tong sehari. Menurut kerajaan, pengeluaran minyak kita adalah dalam lingkungan 700 ribu tong sehari. Oleh itu kalau berdasarkan ratio pengeluaran minyak antara Arab Saudi dan Malaysia 1 juta : 700 ribu, sepatutnya harga minyak Malaysia dalam lingkungan RM0.30 sen sahaja. Kenapa Arab Saudi boleh kekalkan harga minyak pada 0.19 sen seliter tapi Malaysia pada 1.92 sen? and now RM2.70?? Bukan kah jauh bezanya? Bagaimana pula dengan Venezuella yang jumlah penduduk hampir sama dengan Malaysia boleh kekalkan harga minyak pada 0.16 sen seliter sahaja?Ini menunjukkan ada sesuatu yang tak kena dalam menguruskan hasil minyak dalam negara.

Dalam paper di hebahkan harga Petrol/Diesel akan ikut pasaran global selepas mekanisme baru skim subsidi diperkenal Ogos ini. Tup-tup tak sampai pun Ogos, harga dah naik 40%. Aku dok nampak harga akan naik, naik dan naik. Nak turun payah. Pada masa ini harga Petrol dikawal kerajaan dgn subsidi RM37B pada tahun 2000 kini meningkat kepada RM55B pada 2008 dan dijangka meningkat hingga RM65B kalau mengambil kira harga minyak mentah pada paras USD136 setong. Kalau ikut pasaran nampak gayanya kena ikut harga di negara2 jiran kita la - Singapore RM5.20, Thailand RM4, Filipina RM3.45 & Indon RM2.57. Kalau ikut trend harga di negara2 jiran ini, maka tidak mustahil harga akan terus meningkat hingga lingkungan RM3.50 per litre.

Soalan Cepumas - Tidak bolehkah minyak yang Petronas dok gali tu di allocate untuk kegunaan dalam negeri sikit....jual harga Rm1.50 seliter?? Really mission impossible ke? Aku teringat peribahasa lama "Nak seribu daya, Tak nak seribu dalih". Bukan apa, demi kesejahteraan majoriti rakyat kita, including you & me.

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...