Thursday, December 19, 2019

ASB - Mitos Atau Realiti

Pengumuman Dividen ASB oleh PNB

Sehari dua ni orang ramai masih dok hangat bincang di kedai kopi dan di media sosial perihal ASB. Ada yang kutuk tahap gaban. Ada yang try untuk justifikasi. Ada yang rasa harapan tinggi hancur berkecai. Ada yang kesal ambik loan ASB. Macam2 ada. 

Dalam situasi ekonomi negara yg lembab dan merundum, dan situasi orang ramai atau rakyat marhain masih stress dan tertekan dgn kos hidup tinggi yang tak nampak harapan untuk menurun, maka pengumuman pulangan ASB yang terendah dalam sejarah ini tentulah mengundang pelbagai persepsi, pandangan, dan komen. It's understandable. 

Mari kita kaji beberapa komentar yang diterbitkan di media untuk memberi gambaran apa yang sedang berlaku sebenarnya.

*****

Nama saya termasuk didalam list yang diberi oleh PNB kpd reporter untuk memberi komen tentang pulangan ASB tahun 2019

Ini adalah diantara komen saya ;

1. Dividen sebanyak 5.5% adalah memang didalam jangkaan.

2. Antara fakta yang perlu diambil kira;

- Perbandingan simpanan pelabur berbanding instrument harga tetap lain spt kadar pulangan dibank.

- Perbandingan pulangan pelabur diASB berbanding dengan prestasi indeks FBM KLCI.

> maka kadar pulangan ASB adalah lebih baik.

3. Sentimen ekonomi dunia yang mencabar dan tidak menentu telah banyak mempengaruhi iklim pasaran saham tempatan.

4. Tadbir urus korporat dan pengurusan tertinggi PNB yang sangat profesional memainkan peranan penting didalam menentukan prestasi dana.

5. PNB perlu melihat kepada peluang melabur yang lebih luas dipasaran luar negara yang boleh membantu didalam memberi pulangan yang lebih tinggi dimasa hadapan.

6. Unjuran pasaran saham dan iklim ekonomi global dijangkakan akan lebih baik pada tahun 2020.

Nazarry Rosli,
Penasihat, Persatuan Penganalisa Teknikal Malaysia (MATA)

*****

ASB 5.5%

Nak komen sikit la sebagai ex-economist

1) perbincangan berkaitan perlunya turunkan dividend ASB dah lama berlaku

2) sebab realitinya 7% setahun bukanlah pulangan yang 'sustainable' untuk PNB

3) Kalau tengok secara long term, memang pulangan ASB semakin menurun dari tahun ke tahun

4) ini disebabkan oleh pulangan rate dalam MGS, serta dividend yield yang diberikan oleh syarikat memang umumnya mengalami penurunan

5) kadar yang 'sustainable' untuk ASB memang tidak boleh lari jauh daripada kadar unit trust fixed income yang berada di dalam market sekarang. Iaitu dalam lingkungan 4-6%

6) Jadi sebenarnya, ASB dan TH sedang kembali menuju balik kepada 'market return'

7) sekaligus bermaksud Bumiputra sudah tidak boleh lagi menjadi 'jahil financial' sehinggakan bila fikir berkaitan investment je, maka ASB dan TH je yang mereka tahu

8) di China, pelajar mereka diajar bagaimana cara melabur di dalam saham sejak tingkatan dua lagi (mengikut staff yang belajar di China)

9) kepada yang membuat ASB Financing, semoga dipermudahkan urusan

Sekian

Izzuddin Yussof

*****
Salah satu sebab agihan ASB rendah.

Macam kek 1 kg diagihkan kepada 10 orang. Setiap orang dapat 100 gram. Kalau kek berkurang jadi 900 gram diagihkan kepada 12 org, maka setiap orang akan mendapat 75 gram. Itulah analogi yg mudah.

Pengagihan pendapatan 2018: 9,837,446,035
Pengagihan pendapatan 2019: 9,000,000,000
Turun 8.5%

Pemegang unit ASB 2018: 9,664,241
Pemegang unit ASB 2019: 10,000,000
Naik 11%

Jumlah unit 2018: 155,791,878,113
Jumlah unit 2019: 167,200,000,000
Naik 7%
* unit juga bertambah reinvestment 

Kalau jumlah unit tidak bertambah (155 billion)dengan pendapatan 9 billion, rasanya masih mampu mengekalkan pada kadar 6 sen seunit - 6.3 sen seunit (including bonus); berbanding 2018 (7 sen - 6.5 sen + 0.5 sen bonus)

Apabila base bertambah, income tak bertambah; maka agihan akan menjadi rendah. macam kek 1 kg diagihkan kepada 10 orang. setiap orang dapat 100 gram. kalau kek berkurang jadi 900 gram diagihkan kepada 12 org, maka setiap orang akan mendapat 75 gram. itulah analogi yg mudah.

pendapatan rendah sebab pasaran ekuiti malaysia lembab berbanding pasaran global. 

Tahun 2020, antara cadangan yang boleh dibuat:
1. Tutup kuota ASB1 (mcm tutup kuota ASB2), stop taking new unit; ASB atau PNB berada dalam situasi big fish in a small pond. ASB terlalu besar untuk pasaran bursa yg terlalu kecil;

atau

2. Tambahkan portfolio global (sekarang concentration banyak kepada bursa). tapi adakah ini akan align dengan tujuan amanah saham bumiputra meningkatkan ekuiti bumiputra dalam pasaran. something to ponder

3. Improvement sentiment pasaran; nak kata sebab global, pasaran lain dah improve banyak. menteri jgn sibuk cari salah orang. sekarang it is time to show your capability that you are better than the previous. 

4. Perbanyakan lagi IPO, attract global player to list in bursa. jgn attract rubbish companies mcm china listed entity yang lepas, kalau boleh attract china listed company setaraf dgn alibaba tu kira ok lah. perbesarkan market capitalization sekarang dlm 1.6 trillion; jadikan 3 trillion. 

5. PNB kena divest saham2 yg tak berkualiti. increase equity dlm saham yg lebih berkualiti.

6. Pendapatan ASB bergantung kepada 3:
a. Realized Gain
b. Dividend income
c. FD instrument
Pendapatan dividend adalah yang terbesar. Tht would mean, earning corporate season for bursa secara purata tak memberansangkan. ekonomi lembab, maka pendapatan korporat pun lembab. 

7. Adakah ekuiti bumiputra perlu ditingkatkan melalui leverage? backdoor leverage utk PNB. ataupun dengan pengumuman rendah ini, maka ASBF akan menjadi kurang menarik, orng terminate, low new subscriber. base unit and unit holder akan menurun. income distribution will normalize? long term wise ASBF will affect ASB.

Zayed Zulfikli

*****

Sama-sama kita baca dan hadamkan. Buatlah konklusi sendiri. Adakah ini satu mitos atau realiti? Adakah ini satu fakta atau auta? Apakah ini satu program realiti atau sekadar fantasi?

Yang pasti, ekonomi tempatan di tahap yang rendah. Bersesuaian juga keadaan ekonomi global yang juga kurang memberangsangkan. Begitu juga kadar matawang kita yang juga pada tahap yang rendah, berbanding negara2 jiran seperti Thailand & Singapura misalnya.

ASB pada sejarahnya selalu menggembirakan pelaburnya dgn pulangan tahunan yang agak tinggi saban tahun 7-10%. Menjadi kejutan juga bila mendapat berita pulangan tahun ini sekadar 5.5%. 

Apa pun bersyukurlah. Ia masih bagus berbanding dgn banyak instrumen pelaburan yang lain termasuklah fixed deposit. 

#DiversifyYourInvestment

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...