CLICK n GO

Sunday, March 04, 2018

Orang Tabligh



Gerakan jemaah Tabligh dalam usha dakwah dan kerja agama yang dulu dipandang sepi, kini sudah menjadi satu fenomena yang begitu signifikan bergerak di 163 negara di seluruh dunia. Ia merupakan satu kelompok non-politik yang terbesar di dunia. 

Mungkin sebuah sajak ini bisa memberi gambaran jelas tentang jemaah Tabligh di mata masyarakat. Kekadang luahan sebegini lebih terkesan untuk menceritakan suka duka orang Tabligh membuat kerja dakwah di tengah-tengah masyarakat dengan bergerak dari kampung ke kampung, lorong ke lorong, rumah ke rumah, pintu ke pintu. Ada yang memandang sepi, malah ada yang berkasar, namun ramai yang menerima kedatangan mereka dengan baik. Demi menyampaikan mesej dakwah, mereka terus bergerak ke serata pelusuk alam tanpa jemu dan mengeluh kepenatan.


Orang Tabligh,
Entah siapa la yang bagi nama,
Sedangkan kita semua kan sama,
Umat Nabi SAW semuanya,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah tiada, kalau kita tak buat, siapa pula?
Takkan la kerja ustaz dan ulama saja,
Yang kita ni, takkan nak goyang kaki saja?

Orang Tabligh,Lari! Lari! Orang Tabligh datang,
Yang tadi ramai, sekelip mata je dah hilang,
Yang tadi segar bugar, dah tidur terlentang,
Yang sakit kaki pun boleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya kerja senang.

Orang Tabligh,Ajak keluar khuruj, bukannya nanti tak pulang,
Yang baru dapat gaji pun kata takde duit, nak bayar hutang,
Yang tadi sihat pun tiba-tiba migrain pula datang,
Yang menganggur pun buat-buat sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je memang la senang,
Cuba buat, memang nak kena sabar, nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, berbondong-bondong orang datang.

Orang Tabligh,Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpa semua orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Semua nak ditemu,
Nak diajak pada Allah yang satu.

Orang Tabligh,Jalan bawa periuk belanga,
Dipandang orang takat sebelah mata,
Dituduh jahil, tinggal dunia, itu perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih juga telinga,
Nabi dulu-dulupun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yang banyak salah, yang banyak dosa,
Takpe-takpe, Allah kan ada,
Yang Maha Mengetahui, yang mana intan, yang mana kaca.

Orang Tabligh,Kekadang buat silap...adat la manusia,
Memang tengah nak belajar-belajar tiru sahabat RA yang dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori, bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dalam berdakwah memang ambil masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,Ada kat mana-mana,
Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la raja,
Pelbagai adat, perangai berbeza-beza,
Tapi boleh makan dalam dulang yang sama,
Bila keluar jemaah semua dilayan serupa,
Bila nak berpisah..ish..ish..keluar pula air mata.

Orang Tabligh,Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah, seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, memang ada banyak lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita sekarangkan di zaman ICT"
"Tak main la sunnah-sunnah ni!"
Jangan la macam tu bang, kita kan nanti mati,
Karang menyesal esok, siapa yang rugi?
Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli, sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, memang nak dok rumah, bergurau dengan bini,
Atau ajak anak main lari-lari,
Atau layan wifi sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Ya la..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekarang tak buat persiapan , bila lagi?

Orang Tabligh,Malam-malam doa hidayah,
Fikir risau, macamana nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat besok semua selamat,
Orang sekarang ingat hidayah boleh senang-senang dapat,
Tak perlu susah-susah, tak perlu keringat,
Dan tak mau pula jumpa masyarakat,
Hanya sibuk buat ibadat,
Kalau macam tu tidak la kita ni "The Best Umat".

Orang Tabligh,"Apasal la ulama India yang jadi ikutan??"
Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
Siapa saja yang bawa kebenaran,
Tidak kisah la orang Arab ke bukan,
Semua kena bagi sokongan,
Yang Allah pandang bukan luaran tapi Iman,
Bab mazhab jangan bimbang masih sendiri punya pegangan,
Tidak jadi masalah la kan?

Orang Tabligh,Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yang dah kahwin tidak nak berenggang dengan isteri,
Yang si isteri mati-mati tak nak suami dia pergi,
Berderai-derai air mata keluar macam air pili,
"Kalau abang nak gi jugak, hantar saya balik kampung esok pagi!!"
Heh, orang laki memang lemah bab air mata ni,
Si suami pun letak balik beg, tidak jadi pergi,
Yang tadi josh (bersemangat) tak ingat pun, jadi lemah seluruh sendi,
Kes-kes macam ini memang banyak terjadi,
Boleh tengok dengan mata kepala sendiri,
Tapi kalau bab dunia (contoh: kursus naik pangkat), "no prob.,anytime kami
ready!"
Si isteri lambai pemergian suami dengan wajah berseri-seri,
Hey, of course la, nanti husband I dapat naik gaji,
Wife mana la yang tak happy,
Ini lah realiti,
Bab dunia, tak payah diajak pun semua pakat reti,
Bab akhirat, masing-masing buat tidak kisah, tidak ambil peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

Orang Tabligh,Bukan nak takhta, harta, ataupun kuasa,
Atau nak berlagak macam dah terer,
Tidak juga nak kafirkan siapa-siapa,
Atau sibuk-sibuk pergi minta derma,
Cuma nak amalkan agama yang sempurna,
Dengan korbankan sendiri punya diri, duit dan masa,
Nak selamatkan manusia kesemuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha, masukkan kita dlm syurga-Nya,
Itu saja...

Orang Tabligh,Seluruh dunia, naik kapalterbang,
Pakai selipar jepun sahaja,
Ikhlas, tiada sponsor, tiada subsidi.
Paspot penuh cop pelbagai Negara,
Ada yang kerja tukang kebun sahaja,
Nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar, macam pengantin baru,
Sama seperti balik dari fardhu haji,
Sayangkan bini tinggal-tinggalkan,
Sayangkan anak, rotan digantungkan, sunnah Nabi,
Bukan untuk mendera, sekadar speed limit sahaja,
Kenapa sibuk dakwah orang, keluarga, anak isteri belum betul lagi?
Nabi Nuh AS, anak isteri tak mau ikut, kalau Nabi Nuh ikut teori
tersebut, tak naik bahteralah jadinya,
Abu Lahab bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut,
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut,
tak buat dakwahlah Nabi, tak sampailah Islam ke Malaysia ini.

Orang Tabligh,Selekehkah, tiada ilmu, compang camping kah, berbaulah?
Itu mungkin segelintir dan cerita lama agaknya,
You can't blame the teachers,
You have to blame the distortions and
ignorance of their followers,
Balighuanni walau ayah, 
Saidina Abu Bakar,
received the first kalimat terus buat dakwah, 
if he waits tunggu complete ilmu, 
he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW
Global politic, economy with no borders, or chauvinism,
Malaysian, New Yorkers & Palestinians
duduk makan satu talam di Nizamuddin.
Semoga Allah redha kepada Orang Tabligh. Aameen.

#CnP
tidak tahu siapa penulis asal 
semoga beliau dirahmati Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...