CLICK n GO

Thursday, August 11, 2016

Istanbul Dalam Kenangan

Bukan menjadi perancangan namun bila Allah mahu jadi maka menjadilah ia. Anak dan isteri yg mengurus segala saya sekadar mengikuti. Kebetulan anak punyai teman yg tinggal di sana maka memudahkan lagi. Sebuah apartment fully furnished menjadi tempat penginapan sepanjang 10 hari musafir kami termasuk minggu pertama ramadan. Tidak jauh dari pusat bandar melalui celah2 lorong kehidupan umpama tinggal di Kampung Baru di tgh2 KL.

Kota Istanbul mahu identiti kota Eropah. Bersih dan nyaman. Public transport standard Eropah. Rakyat di budaya totok dgn sekular. Bulan ramadan umpama bulan2 biasa saja. Entah benar atau tidak yg saya dengari, jika puasa dapat pahala jika tidak puasa pun tidak mengapa. Seolahnya puasa ramadan sekadar harus hukumnya. Justru business as usual, restoran2 rancak di kunjungi macam biasa. Lebih sekular dari barat maka sungguh berjaya tarbiyah kamal atartuk pada rakyatnya.

Kota Istanbul kaya dgn seni binaannya. Masjid sungguh banyak. Setiap 200 meter ada satu masjid dgn binaan utuh empayar ottoman. Khabarnya di seluruh kota ini ada lebih 400 masjid. Jumlah yg mungkin menyamai jumlah masjid seluruh Malaysia.

Kota ini sangat tourist friendly walau di cemari oleh beberapa aksi terrorist yg katanya oleh puak pemisah kurdish. Purata 15,000 pelancung Malaysia setiap bulan mengunjungi Istanbul. Peniaga2 di spice bazaar dan grand bazaar misalnya hampir semua dapat bertegur sapa menggunakan bahasa melayu.

Tambang public transport di selaras pada satu kadar TL2.50 tidak kira jarak jauh atau dekat naik tram, train, bus atau feri. Kenangan indah di bumi Istanbul mengajak saya memahatnya buat tatapan anak cucu dan pengunjung setia blog SOT ini.











No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...