Thursday, October 14, 2010

Limpahan Hidayah Allah

"How's life?", itulah pertanyaan yang selalu keluar dari kawan2 yang lama tak jumpa. Saya menjawab, "Life is never been better". Kawan agak teruja dengan jawaban saya itu kerana kebiasaannya saya akan menjawab, "Teribble" atau "Tough life". Kehidupan ini telah memberi kesedaran sebenarnya siapalah kita untuk berkata bahawa hidup ini susah dan payah, kerana nikmat yang Allah kurniakan itu terlalu banyak. Justru kita kenalah memandang segala sesuatu itu dengan sudut yang positif bukan negatif. Ianya adalah pilihan, tetapi mengapa kita tidak memilih dari sudut yang positif?


Pagi tadi saya menghadiri satu event anjuran IBM di Hotel OneWorld. Antara kata2 dari penyampainya seorang Mat Salleh ialah, "Do you want to know the Truth?" sambil menayangkan slides untuk menonjolkan kehebatan Software dan Hardware keluaran IBM. IBM pernah dan masih menguasai dunia IT dan juga sebahagian dunia Bisnes. Namun kalau dilihat segala kehebatan itu kecil benar untuk dibandingkan dengan kehebatan ciptaan Allah. The Truth sebenarnya ialah Allah itu maha hebat. Dari sekecil zarah hinggalah ke sebesar bintang di langit, bukalah mata, pandang dan fikirlah kerana di sana ada kehebatan ciptaan Allah.


Setelah pulang ke ofis, saya menyiapkan sebuah sebutharga dan mendapatkan tandatangan CEO. Ketika itu saya perasan yang tangan saya dipenuhi dakwat hitam yang bocor dari pen Artline200 Fine 0.4 yang sepanjang pagi ini masih melekat di poket baju saya. Namun Allah Maha Pengasih dan Penyayang, melimpah kasih sayang kepada saya dengan sekadar membocorkan dakwat hitam mengenai jari2 dan tidak di baju puteh saya. Kemudian teringat saya yang pen ini telah termasuk dalam washing machine tempoh hari yang menjadi punca utama musibah dakwat bocor ini. Terfikir saya jika Allah memutuskan untuk melimpahkan dakwat pen itu semasa ia berada di poket saya sepanjang pagi maka impaknya tentulah menyedihkan.


Dalam perbualan saya dengan kawan saya Sdra Wahab tadi setelah bertanya khabar, saya berkata "setiap hari kita ini semakin hampir dengan detik kematian kita, maka seorang yang bijak itu ialah orang yang sentiasa ingat garis kematiannya itu dan sentiasa bersedia untuk melintasi garisan penamat itu". Sudah berapa ramai rakan sebaya kita sudah meninggal dunia. Malah mereka yang umurnya jauh lebih muda pun sudah menemui ajal. Maka faktor umur atau kesihatan bukan lagi ukurannya. Yang penting kita sentiasa berwaspada dan bersedia.


Sebelum berangkat ke ofis pagi tadi, saya sempat menghantar isteri ke pasar. Alhamdulillah rezki anak kami Amir yang kini bercuti semesta 2 bulan, diterima untuk bekerja menjadi pembantu kepada Ustaz Sabri peniaga ikan di pasar ini. Beliau juga adalah guru kafa dan pernah mengajar anak2 saya. Ustaz menerangkan bahawa ini bukanlah berkerja dengan erti kata sebenarnya tetapi lebih kepada latihan. Ustaz memberitahu bahawa dia dulu pernah dilatih oleh bapa saudaranya untuk berniaga.


Katanya lagi perniagaan sebenarnya boleh memberi kekayaan. Saya teringat perihal adik Ustaz Sabri iaitu Azmi yang menjadi pembantunya selama ini, kini mengambil cuti setahun untuk menuntut ilmu di negara timur tengah sebelum menunaikan ibadah haji. Ustaz Sabri memberitahu adiknya yang berumur sekitar 30an itu seorang yang berwawasan. Segala hasil pendapatannya dikumpulkan, membeli tanah kat kampung, dan untuk misi ke timur tengah ini beliau membawa sekurang-kurangnya RM100,000 tunai. Hebat bukan, hanya sebagai peniaga ikan, yang ke pasar borong Selayang setiap pagi selepas selesai menunaikan solat tahajjudnya sekitar pukul 4 pagi. Bagaimana Allah memilih hamba-Nya untuk diberi kesenangan itu.

Berbalik kepada anak saya Amir ini, Alhamdulillah mulai esok dia akan berkhidmat dengan Ustaz Sabri bermula pukul 6:30pagi dan berakhir sekitar 9:30pagi. Semoga banyak ilmu bermanafaat yang akan di perolehinya. Semoga semangat untuk berniaga berjaya dipupuk. Kalau di rumah semasa cuti ini, bangun pun lambat dan asyik dok mengadap facebook je, maka sekurang-kurangnya ada sedikit pengisian berfaedah untuknya, mangajar susah payah mencari rezki dan asas2 dalam perniagaan.


Teringat saya kisah Abdul Rahman Bin Auf, sahabat Rasulullah yang juga hartawan yang hebat yang terpaksa meninggalkan segala hartanya di Mekah dan berhijrah sehelai sepinggan ke Madinah. Apabila di anjurkan untuk dia diberi bantuan dari sumber Baitul Mal, dia dengan mudah menolaknya dan meminta untuk diberikan tempat untuk berniaga di Pasar Madinah. Di sana dia telah membina semula empayar bisnesnya hingga bejaya menjadi hartawan yang tiada tolok bandingnya, yang ringan tangan untuk menyumbang kepada jalan Agama. Sesungguhnya berniaga adalah sesuatu yang mulia dan merupakan sunnah Rasullullah.


Limpahan Hidayah Allah terus diberikan kepada insan-insan pilihan. Sentiasalah kita berdoa kepada Allah dan bergantung harap kepada-Nya supaya kita termasuk ke dalam kelompok itu. Saya ada menerima satu e-mail kiriman Hj Husen yang begitu menyentuh hati yang ingin saya kongsikan di sini. Kisah seorang insan terpilih yang mendapat hidayah Allah.




In the program called "ONE FAMILY" on MAJD channel the speaker was Dr.Yahya Alyahya (head of the CALL to Islam Committee). He said that Muslims are never disorganized; they just need to be CONVINCED.


THEN HE TOLD A STORY OF AN AMERICAN NON MUSLIM MAN WHO WAS DISCUSSING ABOUT ISLAM WITH HIM WHILE HE WAS WATCHING LIVE ON BROADCAST OF SALAT ISHA FROM KAABAH, ON TV The American man was so amazed of how crowded is the masjid, more than 3 million Muslims were there at the last nights of the holy month of Ramadan, so crowded, so disorganized.


The sheikh asked the Non-Muslim man: How long do you think they'll take to organize themselves in rows and start the Salaat?
He answered: at least 2-3 hours

The sheikh said: but the masjid (HARAM) of Kaaba is 4 floors
The man said: OH, this's will make it about 12 hours then

The sheikh said: put in your mind that they are from countries all over the world with different languages.
The American man said : It’s IMPOSSIBLE TO ORGANIZE THEM BY ANY MEANS!!

Then the Salaat time came, and sheikh Sudais of Makkah stood up and said (ESTAWOO)=Arrange yourselves


And within seconds, the whole scene changed and the crowd of 3 million Muslims arranged themselves in well-organized rows in NO TIME !!


The American man stared at the TV screen for a moment, and then said:


ASH-ASH-HADU ALLAH ILAHA ILLA ALLAH WA ASH-HADU ANNA MOHAMMADAN RASOOLOLLAH.


(I bear witness that there is none worthy of worship but ALLAH, and I bear witness that Mohammad is His Servant and Messenger)

@@@

2 comments:

curly hair said...

salam pakcik, terimakasih untuk kisah(yg last part) yang sungguh menyentuh hati ni....sesungguhnya Allah tu maha besar.

School Of Tots said...

TQ curly hair for visiting. Pandang dan Fikir, di sana ada kebesaran Allah.

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...