CLICK n GO

Tuesday, August 10, 2010

The Magic of Ramadhan

Alhamdulillah, Ramadhan is in town. Salam Ramadhan Al-Mubarak to all Muslims. I received a few SMS wishes from all over the place. Ramadhan is here...yet again.

"Semoga mendapat kesempurnaan ibadah dan kerahmatan dari Nya di bulan yang mulia ini. Jadikanlah bulan mulia ini bulan perubahan untuk diri sendiri ke arah yang lebih baik walaupun kita semua tidak begitu sempurna. Kemaafan dipinta andai kata-kata terguris hati, andai janji tak tertunai, andai perbuatan tak menyenangkan selama ini. Salam Ramadhan Al-Mubarak."


"Salam...my name is Syaaban, I'm advising you that my neighbour Ramadhan will be visiting you soon with his wife Rezeki and two children Sahur and Iftar. They will be accompanied by three grandchildren Rahmat, Barakat and Toubat. They will leave after 30 days by Eid Airlines. Treasure them and you will be blessed, Ameen. Ramadhan Ya Kareem, may it bring lots of Nur in our life. Selamat Berpuasa."


Ya Allah aku bersyukur kerana di beri peluang sekali lagi untuk menjalani ibadah
kepada Mu di bulan Ramadhan pada kali ini. Berikan aku kesihatan dan kekuatan untuk istiqamah menuju redha Mu dan mencapai tahap Taqwa. Ramadhan and its magic. Keajaiban dan keistimewaan Ramadhan. Mari kita renungkan.

Tiba saja Ramadahan, seolah-olah seluruh eko sistem kita turut terubah. Kalau dulu sakit perut, pening kepala atau masuk angin jika tak pekena sarapan pagi atau makan tengahari, tiba je Ramadhan secara otomatik sistem badan kita adjust baik punye, hingga kita tak kisah pun tak boleh makan atau minum di siang hari itu. Perokok tegar sama jugak, boleh otomotik berenti merokok di siang hari. Magic bukan?


Bangun awal pagi untuk bersahur, Alhamdulillah. Kalau bulan-bulan lain memang sah tak bangun punye pukul 4 atu 5 pagi begitu. Di bulan Ramadhan ni terasa mampu dan berdaya pula. Apatah lagi terasa ringan pula untuk mendirikan solat tahajjud dan solat-solat malam yang lain. Mudah pula mengaji Al-Qur'an dan membuat perkara-perkara kebajikan yang lain. Magi
c bukan?

Solat terawih pada malam pertama ni, tu dia penuh Masjid As Salam tadi. Alhamdulillah. Kalau bulan-bulan lain jangan harap nak penuh masjid dengan para jemaah, tapi tiba je bulan Ramadhan, penuh masjid beb. Magic bukan?

Juadah Ramadhan beraneka jenis. Bazar Ramadhan sudah menjadi sebahagian dari budaya Ramadhan. Rezeki melimpah ruah. Rezeki kepada para peniaga dan rezki kepada para pengunjung yang berpeluang memilih pelbagai juadah, yang payah nak jumpa pada bulan-bulan lain. Cuma yang tak syoknya kadang nafsu masih menguasai diri dan gagal di puasakan sama hingga timbul pula masalah lain iaitu pembaziran.

Para isteri dan ibu-ibu pula memasak dan menyediakan juadah berbuka yang agak istimewa. Pelbagai juadah seperti ayam percik, nasi kerabu, ikan bakar, ondeh-ondeh, sri kaya, dan aneka kueh-mueh. Minuman air longan, ABC, air cincau dan pelbagai minuman sejuk atau panas di hidangkan menggantikan air kosong yang selalunya mengambil tempat di maja makan. Magic bukan?


The magic of Ramadhan is kicking and alive. Tiba saja bulan Ramadhan aura sekeliling berubah. Sistem dalam badan berubah. Suasana dan environment berubah. Semangat dan perasaan berubah. Allah Maha Besar. Allah sang Pencipta yang fasih dan memahami segala detail dan perinci sistem hidup dan manusia. Dialah yang mencipta segala ini. Magic dan keajaiban Ramadhan ini.


Dalam tazkirah Ramadhan yang disampaikan pada slot antara solat terawih di Masjid As Salam tadi, Ustaz Abu Bakar Yan selaku seorang Ustaz penyampai berpengalaman di radio IKIM merangkap nazir Masjid As Salam memberi pesanan tentang objektif utama ibadah puasa di bulan Ramadhan ini ialah untuk mencapai tahap takwa di sisi Allah. Bukankah yang membezakan setiap kita di sisi Allah ialah ketakwaan? Kita kena faham mengapa kita menjalani ibadah puasa ini.


"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "
( QS Al-Baqarah :183 ).


Seterusnya ustaz menerangkan perihal tiga kategori orang berpuasa iatu:
  1. Tahap puasa orang awam - iaitu berjaya menahan diri dari makan, minum dan hubungan suami isteri.
  2. Tahap puasa khusus - bukan sekadar menahan diri dari makan, minum dan hubungan suami isteri di siang hari, tapi berjaya mengarahkan seluruh pancaindera untuk berpuasa termasuklah mata dari pandangan yang maksiat, telinga dari mendengar segala keburukan, lidah dari menutur perkara mungkar, dan kaki dan tangan dari melakukan dosa.
  3. Tahap puasa khusus yang khusus - iaitu tahap tertinggi, yang di miliki oleh para ambiya' di mana puasa bukan setakat di pacaindera malah hati turut berpuasa. Hati di jaga dari lintasan maksiat. Apa yang ada ialah kebajikan dan zikrullah menuju tahap takwa.

Maka Ustaz Abu Bakar menyeru para jemaah untuk kalau tidak pun boleh mencapai tahap ketiga itu, maka cubalah pada kali ini untuk mencapai tahap kedua, iaitu mengawal pancaindera agar turut berpuasa sama.

Cukuplah selama ini puasa di tahap orang awam itu, yang Ustaz umpamakan sebagai puasa kanak-kanak, sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga yang tidak lebih dari itu, dan memenuh perut hingga mengah ketika berbuka.


Kenapa ibadah puasa kita masih di takuk lama? Rupa-rupanya...
  1. Kena buat persediaan. Umpama latihan intensif setiap kali mahu menyertai pertandingan atau perlumbaan. Bulan Rejab dan Syaaban itu sebenarnya bulan latihan kita, supaya bila tiba saja Ramadhan kita sudah dapat perform dengan prestasi tinggi.
  2. Kena tahu kenapa kita berpuasa? iaitu untuk memenuhi perintah Allah bagi mancapai tahap takwa.
  3. Kena ada model ikutan. Contohi bagaimana orang alim yang mewaris cara Nabi berpuasa.
  4. Bukan sekadar ikut-ikutan bagaimana cara ibubapa atau adik beradik kita berpuasa. Jangan puasa sekadar adat tetapi usahakan supaya puasa kita ada nilaiannya sebagai ibadah kepada Allah.

Bagaimana untuk mencapai puasa tahap kedua itu?
  1. Jaga pandangan mata. Tundukkan dari melihat perkara sia-sia dan menjolok mata, hiburan tanpa had di TV, dari insan-insan yang tidak menjaga aurat.
  2. Jaga pendengaran telinga. Elakkan mendengar orang mengumpat, lagu-lagu yang lara, atau perkara sia-sia. Dengarlah zikrullah, bacaan Al-Qura'n dan majlis ilmu.
  3. Jaga lidah dan mulut dari tutur kata yang sia-sia dan mudarat.
  4. Jaga kaki, tangan dan pancaindera lain dari melakukan perkara-perkara maksiat atau melarakan.
  5. Jangan berlebih-lebihan dalam juadah berbuka sehingga membazir.
  6. Biar ada rasa takut dan risau ibadah kita tidak di terima Allah. Sekaligus menaruh harapan agar Allah sudi menerima amal ibadah kita ini.

Cintailah majlis-majlis ilmu di sepanjang Ramadhan ini kerana di sana ada petunjuk dan ilmu yang boleh dijadikan hujah untuk kita dapat membezakan yang mana baik yang mana buruk, yang mana halal yang mana haram.

Penuhi setiap detik Ramadhan ini dengan fikir, amal, usaha terbaik dan harap bagi mengundang rahmat dan berkat dari Allah. Selamat membuat pelaburan dan memenangi perlumbaan di litar 30 hari ini.


Selamat Berjaya !!


@@@

4 comments:

Achu Tra said...

Salam Bro SOT...sama2 kito usoho utk dapat hok terbaik dr Ramadhan tahun ini insyaallah!

baincardin said...

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak :)

abah aman said...

salam sot,
salam ramadhan kariim. La'a lakum ta ta'kun.

Pena Maya said...

Selamat Berpuasa!
Selamat Beramal!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...