CLICK n GO

Thursday, November 27, 2014

Harimau Malaya - Piala Suzuki AFF 2014


For me Dollah Salleh has done a good job considering he only got about 4 months assembling a credible Harimau Malaya (HM) team. Last night Thailand the favourite team to win Piala Suzuki this year got a taste of fighting HM and were lucky enough to get the winning goal in the dying minutes. 

What eeeeerk me so much is that the majority of people if not all has given HM no chance at all. They condemn HM like crazy. For them HM shall loose the games they play before even entering the football field. That bad. No confidence what so ever. No hope. So pity.

In my Whatsapp forum, I quote some of those negative comments..

"Jom tengok Harimau Malaya."

"Tengok Rimau kena baham?"

"Serupa Pahang vs JDT. Gajah makan Rimau."

"Ha ha...betul tu Man."

"Buat apa tengok Malaysia, sama sahaja tukar 20 coach pun result sama saja. Makin sakit hati. Dan yang paling letih ranking makin jatuh. Top management tu patut ganti. Kesian."

"Ganti semua dalam FAM tu atau kita pakat ramai2 daftar persatuan bolasepak baru..."

"Sudah ku katakan, ko tak pecaya padaku....boooo."

"Patut boleh menang, defender blunder. Kan dah susah nak gi semi."

"Bak kata member kat atas tu, buat apa tengok Malaysia sama sahaja tukar 20 coach pun result sama saja. Makin sakit hati. Dan yang paling letih ranking makin jatuh. Top management tu patut ganti. Kesian."


Nobody have confidence Malaysia can win against Thailand last night. Even the stupid TV3 commentator through out the live telecast coverage never give any hope to HM even when the team is leading twice. Negative comments all the way. 

This is a 'jatidiri' crisis that is so big,  its became a killer disease to the true potential of the team. Not just to HM but for other sport as well including our Hockey team.

Entering a prestigious tournament with loosing syndrome in mind is very stupid indeed. We have a good potential to win the tournament. We proof that in year 2010, became the Champion against all odds. 

I recalled everybody so proud of the achievement. The whole nation suddenly supporting Harimau Malaya and hailed them as national heroes. Looks like people love when you win. It's not long ago, yap just 4 years ago. We are so proud with our local coach Rajagopal and he was given a Datukship as a result. But now when the team is loosing, no more heroes but villains. 

The current Ranking as published in TheStar over the weekend was as follows:

  1. Myanmar: 137 (FIFA), 21 (AFC)
  2. Malaysia: 156, 28
  3. Singapore: 161, 31
  4. Thailand: 165, 34

Meaning we should not be intimidated by any team in Group B based on the above ranking. We only needs a winning attitude. The fans should give full support behind the national team no matter what. 

"Kalau kita tak sokong Team Malaysia sapa lagi? Takkan nak harap mat bangla, mat nepal atau mat indon."

For Malaysia, the prospects of progressing hang by a thread. With just one point from the opening two games, Dollah Salleh’s experienced team need to beat Singapore at the weekend to keep alive their hopes.

Thailand's coach Kiatisuk paid tribute to the battling qualities of his players. "The players never gave up, even when we were losing. It was a fantastic game and I’m delighted we have maximum points from our first two games," he said.

For his part, Dollah refused to be downhearted. "I’m happy with the performance, but disappointed with the result. We still haven’t finished yet and I know we will fight to the end against Singapore."

Malaysia needs to defeat Singapore, as simple as that.

If Harimau Malaya put a winning attitude, buck up on the defensive strategy and get goals up front, semi final slot still within reach. 

My dream is for Harimau Malaya to defeat Singapore, entering semi-final maybe facing Philipines. Winning the semis. Thus enter the Final facing Thailand one more time. And of course, defeat Thailand to be the Suzuki AFF 2014 CHAMPION. 

Malaysia Boleh !!

@@@

Alhamdulillah, Malaysia beat Singapore 3-1 to enter the semi final stage. Congratulation Harimau Malaya !!

@@@

Malaysia 1 - Myanmar 2   First leg semi final at Shah Alam. Harimau Malaya needs to win 3-2 at Myanmar on Thu. Who knows..

@@@

History made as Harimau Malaya overcame the 1-2 deficit with 4-2 win at Hanoi to enter the Final.

@@@

Harimau Malaya lost 0-2 to Thailand in the first leg Final at Bangkok. But gallantly made a comeback with 3-0 score in an exciting second leg Final at Bukit Jalil infront of 100,000 fans and millions watching live on TV. But yet letting two goals in the last 15 minutes to win just 3-2, forcing the championship handover to Thailand with 3-4 aggregate. How I wish Harimau Malaya should 'park the bus' in our own penalty area for that 15 minutes attacking madness from energetic Thailand forwards. Nevertheless Harimau Malaya still make us all proud with their gallant display, wins heart and soul of Malaysian from all walk of life. 

Congratulation Dollah Salleh and the boys !!


Friday, November 14, 2014

Sampailkan Dari Ku Walau Satu Ayat

Jam menunjukkan pukul 8:05 pagi. Hmmm...masih awal lagi. Waktu ofis bermula 8:30 pagi. Maka saya pun singgah di warung makan sebelah AEON AU2 untuk sarapan sebentar. 

Terserempak pula dengan kawan seofis di situ. Di memesan 4 bungkus nasi lemak. "Wa bungkus nampak," sapa saya kepadanya. "Eh biasa, tiap-tiap hari Jumaat, insyaAllah." Tu dia satu amalan sedekah yang baik. Mungkin di berikan kepada rakan-rakan ofis yang lain.

Saya pun duduk di meja makan untuk menikmati sarapan saya iaitu nasi lemak telur dan teh o limau panas. Kawan saya tadi pula datang join sekali. Maka kami berborak-borak santai sambil sarapan. "Pergi majlis ilmu mana semalam? Kat surau, masjid kat rumah ke?" tanya saya. "Dah makin ramai orang buat majlis-majlis baca kitab," jawabnya. "Dapat fokus kepada ilmu yang kita tahu sumbernya, tidak bercampur dengan perkara-perkara lain," tambahnya.

"Alhamdulillah, tempat saya pun ada majlis taklim, bagus tu," komen saya. "Menjadi tugasan setiap kita untuk menyampaikan mesej dakwah, sebagaimana sebuah hadis yang membawa erti sampaikan daripadaku walaupun satu ayat. Maksudnya kalau kita dengar 10 ilmu daripada Ustaz dan kita ingat dua ilmu sahaja maka kita sampaikanlah dua ilmu itu kepada orang lain. Barulah berkembang ilmu itu."  

Namun kawan saya ini menunjukkan kerisauannya iaitu mana mungkin kita sampaikan ilmu itu kalau kita belum betul2 faham, atau sampaikan sikit2 macam itu atau kita sendiri masih belum beramal dengannya. Dia memberi analogi, "Kalau kita cerita pasal sebuah basikal. Kita tak cerita semua tapi hanya cerita fasal roda basikal sahaja, maka mana orang nak dapat gambaran sebenar basikal itu," katanya. Betul jugak tu.

Saya pula memberi contoh, "Jika malam tadi Ustaz bercerita tentang beberapa ciri orang munafik. Salah satunya ialah bila cakap dia berbohong. Maka saya pun sampaikan kepada orang lain ilmu yang saya dapat itu. Maka tentulah ia juga mendatangkan manfaat." Saya pula menambah, "Kita semua ini sepatutnya compliment each other. Takkan lah nak tunggu betul2 alim baru nak berdakwah?"

Saya agak kurang senang dengan orang yang berpegang mengatakan jemaah dia saja atau cara yang dia buat saja yang betul. Bila menyertai majlis taklim misalnya, sudah tidak gemar lagi duduk di majlis2 ilmu kuliah maghrib di Masjid yg di adakan saban malam yang disampaikan olah para ustaz dan asatizah yang silih berganti yang datang dari jauh dan dekat. Dia lebih sanggup mengikut Ustaz majlis taklimnya walaupun ke masjid atau surau2 yang jauh di luar khariah. Alasannya ialah tidak mahu mendengar penyampaian yang 'rojak' yang tidak berpandu kepada kitab2 yang khusus, atau tak mau dengar ceramah yang bercampur topik politik?

Bila menyertai jemaah tabligh misalnya, maka tidak gemar lagi duduk di majlis2 ilmu yang di adakan dan hanya mahu menumpu kepada majlis bayan atau program2 jemaah tabligh sahaja. "Ilmu tanpa amal tiada manfaatnya," kata kawan tadi. "Tapi amal tanpa ikhlas juga tiada manfaat," tambah saya. "Ikhlas itu soal hati. tiada siapa yang dapat menilai malainkan Allah," tegas kawan saya itu.

Pernah seorang Ustaz menyatakan bahwa dia menyampaikan kuliah setiap malam di pelbagai masjid seluruh negara. Maka jumlah maksima ialah 7 kali setiap minggu tidak termasuk kuliah zohor atau kuliah subuh. Jumlah odion yang hadir dalam lingkungan 30-80 orang. Namun jika setiap odion tadi menunaikan tanggung jawab menyampaikan "walaupun satu ayat"  maka barulah berkembang mesej dakwah yang Ustaz sampaikan itu. 

Apatah lagi jika ada yang menyampaikan dalam bentuk upload video di youtube, atau menulis posting di blog, mesej di twitter, whatsapp, dsb. Setiap kita punyai peranan. We compliment each other.

Jemaah majlis2 taklim ada peranan dia menyebar mesej dakwah. Jemaah tabligh ada peranan penting dalam menyebar risalah Islam ke serata alam. Para asatizah punyai peranan penting menyebar dan memberi kesedaran agama ke dalam masyarakat. Aktivis parti ada peranan dakwah. Guru ada peranan dia. Suami ada peranan dia. Anak muda ada peranan dia. Majikan dan pekerja ada peranan dia. Aku ada peranan.

Setiap kita yang mengaku beragama Islam punyai tanggungjawab menyambung kerja Nabi SAW untuk menyebarkam Islam ke seluruh alam. Usah kita mencari silap. Kita bersangka baik dan berlapang dada. "Usah bersangka orang lain bersangka itu dan ini," pesan kawan saya tadi. 

Jaga hati kita. Jaga hubungan dengan Allah. Jaga amalan kita. Jaga hubungan sesama makhluk. Semuanya nawaitu kerana Allah. Saya masih ingat Ustaz berpesan, "Walau di majlis siapa pun kamu berada, yang penting kamu bukan mencari masyhur makhluk tetapi carilah masyhur di sisi Allah." 

Sempena hari Jumaat yang mulia penghulu segala hari ini, banyakkan berselawat kepada Rasulullah SAW. "Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkan salam penghormatan kepadanya." (Al-Ahzab:56)

Teruskan usha dakwah tanpa jemu. Jalan dakwah itu banyak termasuklah dengan tunjukan akhlak mulia, amalan yang istiqamah, jiwa yang ikhlas, melalui bicara yang jelas dan mudah, street dakwah bertemu orang di luar sana, mencari target sasar yang khusus, majlis2 ilmu, program menjana minda, forum2 ilmu, ceramah2 umum, dakwah pintu ke pintu dan seumpamanya.

Juga dengan boleh memilih untuk menyertai pelbagai jemaah dan NGO Islamik. Atau aktif dalam media sosial 'cut & paste' ilmu bermanfaat, tapi jangan terjerat dalam penyebaran fitnah pula.

Ada pula berkeupayaan untuk menyampaikan kuliah, tazkirah, khutbah dan seumpamanya. Atau aktif dalam lingkungan usrah, boleh menulis artikel, analisa, laporan, hatta menulis buku. We compliment each other. 

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ash ra., Rasulullah SAW bersabda: “Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempatnya di Neraka.” (Al-Bukhari)

@@@

Tuesday, November 11, 2014

Duduk di Majlis Ilmu

Malam tadi seramai 67 orang duduk di majlis ilmu. Ramai mana yang dapat ilmu? Ramai mana yang faham ilmu itu? Ramai mana yang beramal dengan ilmu yang dia dapat itu? Ramai mana yang dapat sebarkan ilmu itu? 

Ramai mana yang dapat ajarkan ilmu itu semula kepada orang lain? Ramai mana yang sekadar dengar saja? Ramai mana yang masuk telinga kanan dan keluar ikut telinga kiri? Ramai mana yang catit? Ramai mana yang rekod? Ramai mana yang ingat semua poin yang ustaz ajar? Ramai mana yang ingat 2 daripada 10 poin yang ustaz ajrkan malam ini? Ramai mana yang terlelap?

Ada juga yang gemar duduk di berenda masjid bukak kelab bual time ust dok mengajar kat depan. Ahli kelab bual masjid agaknya. Ada juga yang lebih gemar flip flip skrin smart fon dia di bucu2 masjid, tika ust dok mengajar.  Atau jari jemari asyik dok memicit rancak layan forum Whatsapp atau Telegram. Macam2 ragam.

Itulah antara beberapa senerio yang dapat kita analisa saban malam bagi jemaah yang terpilih duduk di majlis2 ilmu. Di masjid khariah kami ini, purata jemaah yang hadir ke majlis2 ilmu kuliah maghrib ini saya dok kira saban malam lebih kurang 70 orang. Tika solat berjemaah maghrib terdapat purata 5 sof, iaitu kira2 200 orang (5x40=200). 

Kemana pula hilang 130 lagi tu? Balik rumah gamaknya, bila azan Isyak baru datang balik kot? Rugi kan. Allah telah pilih cantek dah untuk jadi tetamu di rumah-Nya, tapi mereka pilih untuk tidak tunggu sekejap selepas solat maghrib untuk duduk di majlis ilmu.

Begitu juga senerionya time malam Jumaat. Ramai para jemaah yang hadir ke Masjid berbanding dengan malam2 lain. Maklumlah ada majlis bacaan surah Yaasin secara berjemaah. Siap bawak botol air letak kat tengah ruang solat. Habis majlis bacaan Yaasin je ramai pula yang lesap. Kadang tu hampir separuh hilang.

Malam tadi antara yang saya dapat catit, Ustaz berpesan kalau kita ini nak mulia maka kena ada ilmu. Majlis ilmu ini ialah majlis mulia yang malaikat suka. Yang datang ke majlis ilmu ini mulia belaka. Yang mulia datang ke majlis yang mulia.

Orang yang mengamalkan sunnah Nabi SAW di akhir zaman ini memang ganjil dan sedikit bilangannya. Maka beruntunglah orang yang ganjil. Orang tidur malam itu biasa. Yang menghairankan atau luar biasa ialah orang yang sanggup bangun daripada tidur di pertengahan malam dan mendirikan solat tahajjud dua rakaat. Maka beruntunglah orang yang ganjil itu.

Orang ramai dah rusak di luar sana, tapi dia masih pertahankan Islam. Itu yang mahal. Nak ganjil, nak luarbiasa, kena ada ilmu. Dikira sah menuntut ilmu itu bila beramal dengannya.

Erti taqwa ialah bila zahir patuh dan hati pula kenal. Hati gentar takut Allah. Muka pucat, berpeluh badan, anggotanya bersegera lari. Hati kenal Allah.

Musuh Islam nak rusakkan Islam dengan macam2 cara. Yang betul pun di fitnah. Apatah lagi yang salah. Musuh agama ini tiada kebaikan padanya. Ilmu yang di dapat itu kenalah beramal. Ilmu yang tidak diamalkan dan tidak disebarkan umpama pokok yang subur dengan daun tapi tidak berbuah. 

Ilmu bermanfaat umpama hujan dengan bumi. Bumi yang yang dapat serap air bila di buat kebun atau di tanam pokok akan menghasilkan tanaman yang subur yang mengeluarkan sayur dan buah yang memberi manfaat kepada manusia.

Air yang bertakung pada tanah yang tidak menyerap selepas hujan akan mematikan pokok kerana akar yang terendam air. Itulah ibarat terima ilmu tetapi tidak diamalkannya. Diri tidak manfaat dan orang lain pun tidak mendapat manfaat daripadanya.

Jadilah ayah yang dapat jadi contoh kepada anak. Jadilah suami yang dapat jadi contoh kepada isteri. Kita pun tidak taat kepada Allah, macamana nak mengharap anak taat kepada Allah. Sama2 kita suloh diri masing2 dan berubah menjadi insan2 yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya.

Tiada manfaat amal itu tanpa ikhlas kerana Allah. Ikhlas ini ialah tempat didik Allah. Amal dengan mengharap hanya redha Allah. Hati yang bersih ialah tempat tinggal ikhlas.

Hati ini terbahagi kepada banyak bahagian. Ada tempat iman, ada tempat tauhid, ada hati makrifat, ada nafsu. Nak bersih hati kena ada pencucinya iaitu zikirullah. Ya Allah Ya Allah. Ya Qahar Ya Qahar. Ya Fatah Ya Alim Ya Hakim. Macam2 pencuci yang boleh diamalkan. Kena susah payah menggahal memberus membersih hati. Sebab kita ini hamba. Sifat hamba kenalah berusha dan bersusah payah.

Tadi solat. Ni solat lagi. Kita hamba, bukan Tuan. Nak capai maqam ikhlas kena kosong hati. Tak nampak lain. Diri pun tak nampak. Nafi aku. Nafi akuan. Aku tidak ada. Alim aku tak nampak. Kuat aku tak nampak. Yang aku nampak Allah. Allah. Allah.

Musuh tersembunyi dalam hati. Itulah nafsu. Nafsu ajar rasa hebat aku. Rasa pandai aku. Mungkin aku ini wali. Itulah Ujub. Ajib dalam hati. Maka datangkan syukur kita. Hebat tadi anugerah Allah. Barulah orang puji tak goyang. Orang hina tak goyang. Sebab itu wali Allah orang dekat tak kenal. Bila sekali sekala datang orang jauh, baru kenal, itu wali Allah rupanya.

Nabi Allah bagi mukjizat. Wali Allah mungkin ada karomah. Orang alim, mungkin doanya mustajab. Ahli batin pula mungkin ada sihir. 

Jangan malas hadap Allah. Ibadah itu kemuliaan. Adakan masa yang khusus dengan Allah. Asingkan diri daripada makhluk. Bangun malam. Putuskan hubungan dengan makhluk. Selagi berhubung dengan makhluk, bukan lagi dapat. Kena asingkan diri. Nak dapat kasih Allah. Kena ehsan dengan makhluk Allah. 

Ada orang memada dengan ilmu. Majlis ilmu dia malas nak pergi kerana rasa sudah cukup ilmu, sudah memada dengan ilmu. Ada ilmu sikit dah rasa memada dan mula nak mengada-ngada. Yang harus di kata haram. Yang haram di kata harus pula.

Amal itu kunci syurga. Ada orang kata, "Saya tak bertudung pun tak apa, yang penting hati saya baik." Atau katanya, "Aku walaupun tak solat, tapi hati aku baik." Maka jawablah balik, "Masuk neraka pun tak apa, yang penting hati baik."

Sebagai konklusi, rajin2lah berkunjung ke majlis2 ilmu, kuliah2 maghrib di Masjid2 dan Surau2. Sudah2lah bersantai berhibur dan lara dengan segala urusan dunia yang tidak berhabisan itu. Luangkan masa antara maghrib dan isyak itu untuk duduk dalam majlis ilmu, taman2 syurga. 

Usah kekal dalam kejahilan atau baramal tanpa ilmu. Masa untuk berubah. Masa untuk Hijrah. Hijrah dari jahil kepada alim dengan hadir duduk di majlis2 ilmu saban malam. Tanam azam. Dan terus bertindak mulai malam ini. Hijrah itu perlukan pengorbanan, perjuangan, persaudaraan dan perpaduan. Lets Rock the world !!

@@@ 

Monday, November 10, 2014

Kerja Dakwah

Cuba tanya diri. Macamana aku boleh ambil bahagian dalam kerja dakwah? 

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘Ash RA, Rasulullah SAW bersabda: “Sampaikanlah dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah tentang Bani Israil tanpa perlu takut. Dan barangsiapa berbohong ke atasku dengan sengaja maka bersiaplah dia mengambil tempatnya di Neraka.” 
(Hadis riwayat Al-Bukhari)

Hadis ini menunjukkan saranan supaya kita menyampaikan ilmu tidak kira banyak atau sedikit, asalkan ia ilmu dari Al-Quran dan Sunnah maka hendaklah ia disampaikan. Dalam ertikata lain, jangan kita tahan ilmu itu sehingga kita mencapai maqam tertentu, atau maqam ulama mujtahidin baru kita boleh berdakwah. Itu bukan syarat.

Dalam satu tazkirah Jumaat di Masjid, saya mendengar Ustaz menyatakan bahwa umat Islam di Malaysia yang mendirikan solat berjamaah tak sampai pun 10%, yang duduk dalam majlis2 ilmu tak sampai pun 5%, dan yang menjalankan usha dakwah tak sampai pun 1%.

Setiap kita umat Nabi SAW punyai tanggungjawab menyambung kerja Nabi SAW iaitu menyampaikan risalah dakwah ke serata alam. Tidak perlu menunggu hingga mencapai tahap tertentu baru nak berdakwah. Nabi SAW berpesan, "Sampaikan dariku walau satu ayat." Maknanya kalau tahu satu ilmu maka sampaikan satu ilmu itu. Usah tangguh lagi.

Barangsiapa yang Allah inginkan agar ia menjadi orang yang baik, maka Allah akan tafaqquhkan dia dalam (urusan) agama. 
(Hadis Sahih, Muttafaq 'Alaihi) 

Siapa2 yang Allah nak bagi dia jadi baik maka Allah bagikan dia faham dalam urusan Agama. Kena faham A hingga Z fasal Agama. Kena hijrah hati agar kenal kecelaan diri. Empat frasa utama dalam peristiwa Hijrah Rasulullah SAW ialah..

  1. Hijrah itu Pengorbanan, 
  2. Hijrah itu Perjuangan, 
  3. Hijrah itu Persaudaraan,
  4. Hijrah itu Perpaduan.
Abu Bakar RA sanggup korban semua harta benda dia untuk perjuangan menegakkan Agama Allah. Bila di tanya apa yang dia tinggalkan untuk keluarganya. Dia menjawab aku tinggalkan Allah dan Rasul. Dalam menegakkan usha dakwah kita kena ada pengorbanan masa, harta, tenaga, atau maruah, hatta nyawa sekali pun. Ali RA sanggup menggadai nyawanya mengambil tempat Nabi SAW di perbaringan dalam peristiwa Hijrah. Cuba tanya apa yang kita sanggup korbankan?

Hijrah itu perjuangan. Sekarang kita solat tapi macam tak solat. Sekarang kita puasa tapi macam tak puasa. Kenapa? Kerana masih belum berjiwa hamba. Kerana masih anggap kita ini tuan. Macamana nak bawa jiwa hamba di hadapan Allah? 

Antaranya kena banyak taubat. Hakikat taubat ialah penyesalan yang sebenar hingga berlinang airmata keinsafan atas segala perlakuan dosa kita dan mengharap sepenuhnya akan belas ehsan Allah memohon keampunan-Nya dengan sepenuh hati dan keikhlasan.

Yang kedua, kenalah rajin dan selalu belajar ilmu Agama. Sesiapa yang hendak kepada dunia maka dia kena berilmu. Sesiapa yang hendak kepada Akhirat maka dia kena berilmu. Sesiapa yang berhajat kepada keduanya sekali maka dia juga mesti berilmu. Kalau malas nak belajar macaman nak faham Agama, nak hidup cara Islam? Ubah cara hidup total 100%. Kena ikut cara Nabi SAW.

Hijrah itu persaudaraan sebagaimana Nabi SAW mempersaudarakan kaum Aus dan Ansar di Madinah. Setiap kita orang Islam adalah bersaudara. Cubit paha kiri paha kiri pun terasa juga sakit dan peritnya. Hijrah itu perpaduan. Jangan sampai kerana berbeza pandangan atau pegangan politik misalnya Agama sanggup di gadaikan. Islam itu untuk memerintah bukan untuk diperintah. Islam mestilah berada di maqam teratas. Teruskankan usha dakwah kita untuk mengajak manusia untuk taat kepada Allah dan Nabi SAW.

Dalam dakwah kena ada strategi, perancangan dan langkah berjaga-jaga. Nabi SAW menunjukkan pelbagai strategi dalam peristiwa Hijrah. Kalau nak ke tempat jauh mestilah berdua atau lebih. Zaman ini zaman fitnah. Nabi SAW mengutamakan projek Agama iaitu memasyarakatkan umat melalui Masjid. Nabi SAW menyediakan pengukuhan akidah iaitu hubungan dengan Allah yang jitu serta membentuk akhlak yang mantap sepanjang 13 tahun di Mekah sebelum berhijrah ke Madinah. 

Cuba tanya diri. Macamana aku boleh ambil bahagian dalam kerja dakwah? Banyak lagi projek2 Agama yang perlukan sumbangan kita. Samada sumbangan dalam bentuk tenaga, masa, wang ringgit dan seumpamanya. Yang penting memberi sumbangan dalam kerja dakwah. Supaya ada jawapan di hadapan Allah nanti. 

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...