CLICK n GO

Friday, August 29, 2014

Merdeka Minda

Kita kini di ambang sambutan kemerdekaan negara. Hari Merdeka jatuh pada 31 Ogos setiap tahun. 

Namun setelah di pertikai setengah kelompok terutamanya daripada rakyat Sabah dan Sarawak yang mahukan 16 Sept di sambut sebagai tarikh sebenar kemerdekaan negara memandangkan Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia pada tarikh itu. Makanya kerajaan telah mengistiharkan 16 Sept sebagai cuti umum negara juga semenjak beberapa tahun kebelakangan ini dan dikenali sebagai Hari Malaysia. Kedua-dua tarikh ini sangat signifikan dalam sejarah Negara kita.

Apa erti Hari Merdeka ini sebenarnya? Kita di ajar untuk sekelian lama bahwa merdeka ini bermaksud kita sudah tidak di jajah lagi oleh negara penjajah. Negara kita memang gemar di jajah oleh penjajah bermula dengan Portugis pada tahun 1511, kemudian Belanda, British, Jepun, dan British kembali. Maklumlah negara cantek, budaya menarik, tanah subur, iklim baik, lokasi strategik dan kaya sumber asli. 

Pengistiharan kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman pada 31 Ogos 1957, iaitu 57 tahun yang lalu ialah merdeka atau bebas daripada penjajahan British.

Negara kita sudah membangun dengan pesatnya sejak 57 tahun yang lalu. Pembangunan fisikal memang gah setanding dengan negara-negara maju di barat. Mercu tanda negara di era moden ini banyak kedapatan dan menjadi popular hingga ke luar negara seperti Putrajaya, KLIA, KLCC, LRT, Cyberjaya, Menara KL dan Sepang F-1. 

Pembangunan mercu tanda dan infra projek mega ini berlaku kebanyakannya di era Tun Mahathir (TM) sebagai PM. Maka tidak keterlaluan kalau dikatakan TM sebagai PM yang paling menonjol kewibawaannya dan pencapaiannya walaupun sebagai manusia banyak juga kesilapan dan kelemahan yang dia lakukan sepanjang 22 tahun menjadi PM itu. Tetapi nampaknya setakat ini tiada PM selepas era TM yang dapat menandingi karisma dan ketokohan TM.

Bila TM memberi penyataan menarik balik sokongannya terhadap DS Najib (DSN) kerana merasakan DSN sebagai lemah malah lebih teruk prestasi daripada zaman Pak Lah, maka sudah tentu ia memberi kejutan dan tamparan hebat kepada DSN. Kerana rakyat banyak masih memandang TM dengan kedudukan yang tinggi dan berpengarauh dalam menentukan hala tuju politik negara. 

TM dikenali sebagai seorang tokoh yang tidak takut untuk menegur atau membuat sesuatu kenyataan yang kontroversi dan pahit jika dia merasakan perlu berbuat demikian demi bangsa dan negara tercinta. Malah dalam banyak kes TM dengan berani telah mengecam Amerika dan Israel secara terbuka di zaman pemerintahannya walaupun pemimpin dunia lain senyap membisu. Itu kelebihan yang ada pada TM yang tidak dapat kita nafikan.

Apakah cukup dengan pembangunan jasad ataupun fisikal ini telah menjadikan Hari Merdeka yang akan kita sambut beberapa hari lagi ini penuh bermakna? Rasanya tidak cukup sekadar itu sahaja. Walaupun penjajah British sudah 57 tahun meninggalkan negara kita tetapi pengaruh penjajah terus mencengkam akar umbi pemerintahan dan hala tuju negara.

Yang lebih utama ialah bukan hanya sekadar pambangunan jasad tetapi ialah pengisian ruhani dan iman di dada berlandaskan kepercayaan dan keyakian yang kukuh kepada Allah pemilik sekelian alam dan makhluk di dalamnya. Berpandukan Al-Qur'an dan Sunnah Rasulullah SAW.

Kita masih mengikut dan menguatkuasakan perlembagaan yang di cipta oleh penjajah. Undang2 negara adalah berlandaskan undang2 ciptaan British malah sistem kerajaan dan pentadbiran negara adalah di bawah framework dan sistem yang di tinggalkan oleh penjajah untuk di adaptasi. Sistem kehakiman, sistem pelajaran, sistem kerajaan tempatan, semuanya ikut British. Macam tak merdeka la pulak ye?

Pada pendapat saya sebagai kerajaan berdaulat kita kenalah berdiri di atas kaki sendiri. Kita wajar mencipta framework dan sistem kita sendiri. Perlembagaan negara sebagai otoriti nombor uno negara mestilah berlandaskan sistem Islam, Al-Qur'an dan Hadis. Meletakkan Islam untuk memerintah, bukan untuk di perintah sebagaimana sekarang. 

Islam ialah cara hidup (way of life) lengkap, sempurna dan menyeluruh yang di redhai Allah. Sistem yang selain daripada Islam tidak di iktiraf dan di redhai oleh Allah. Keredhaan Allah itu adalah kunci segala kejayaan di dunia, apatah lagi di akhirat yang kekal abadi. 

Membuat sesuatu yang hebat tetapi tidak di restui atau di redhai Allah adalah satu kerugian besar. Kita hanya menzalimi diri sendiri. Kenapa? Kerana di akhirat nanti bakaran api neraka Allah menanti. Nau'zubillah.

Kita wajar merdeka untuk menegakkan sistem perundangan dan hukum hakam yang sudah ditetapkan Allah. Dia Pencipta yang Maha Mengetahui segala kelebihan dan kelemahan manusia. Sistem ekonomi yang selain daripada sistem ekonomi Islam adalah bermasalah. Sistem pelajaran yang bukan sistem pelajaran Islam akan merugikan. Sistem pentadbiran negara yang selain daripada sistem pentadbiran Islam akan menemui kegagalannya. Pemimpin yang tidak mengikut akidah, syariaat dan akhlak Islam juga akan tidak berjaya di sisi Allah. 

Minda harus di buka. Minda kita mestilah di merdekakan daripada cengkaman makhluk. Bergantung harap kepada Allah bukan pada makhluk. Iman yang mantap ialah melibatkan keyakinan yang jitu patuh dan taat pada Allah dengan yakin 100% tanpa sedikit ragu dalam hati. Tidak goyang walau apa pun badai dan ujian yang melanda. 

Merdeka minda dengan ilmu dan iman. Optimumkan renung dan fikir. Janakan akal yang sihat, fikir yang cergas untuk faham agama dan hakikat hidup. Bahawa manusia sekadar hamba kepada Allah sekaligus di amanah sebagai pemimpin atau khalifah yang mengikut segala perintah Allah. Perintah Allah hanya dua sahaja iaitu buat apa yang di suruh dan tinggal apa yang di larang. 

Iqra' iaitu seruan bacalah dengan nama Tuhan mu untuk menggali ilmu dan khazanah pengetahuan bagi mengenal siapa Pencipta mu. Iman yang sebenar ialah ingat pada Allah pada setiap tika dan saat. Buka Minda. Merdekakan diri kita ini dalam erti kita merdeka yang sebenarnya.

Selamat menyambut Hari Merdeka !!

@@@

Friday, August 22, 2014

Maut Yang Misteri

Semua muka depan akhbar utama di cetak dalam warna hitam puteh sebagai tanda berkabung hari ini sempena menyambut kepulangan batch pertama jenazah mangsa nahas tragedi MH17. Juga pagi ini akan di adakan bertafakur sejenak selama seminit bagi memberi penghormatan kepada semua mangsa MH17.  

Sebagai seorang muslim, yang lebih utama ialah sedekahkan pahala bacaan surah-surah al-Qur'an kepada si mati. Juga jangan lupa untuk sedekahkan pahala bacaan surah-surah al-Qur'an kepada kedua ibubapa kita, waris dan kaum kerabat kita, sahabat handai, guru2 kita dan seluruh kaum muslimin dan muslimat yang kini berada di alam barzakh. Kita doakan semoga Allah mengampunkan segala dosa mereka, selesakan hidup mereka di alam Barzakh, mebebaskan mereka dari api Neraka dan redhakan mereka untuk dapat masuk ke dalam Syurga Allah.

Maut adalah satu misteri. Maut adalah sesuatu yang tidak diketahui bila, di mana dan bagaimana ia akan berlaku bagi seseorang. Ia menjadi rahsia Allah. Agar kita sentiasa bersedia setiap masa untuk menghadapi detik kematian dan bersedia hidup selepas mati dengan segala bekalan yang sewajarnya. Memadalah mati itu sebagai peringatan untuk kita semua. Ambillah pengajaran daripada setiap kematian yang berlaku itu.

Mati itu ialah satu huru-hara yang besar. Ia memerlukan satu persediaan yang rapi. Jika kita tidak tahu maka jangan buat-buat tahu. Jika tak tahu tapi buat-buat tahu maka itu mengundang padah dan kerugian besar. Hadirilah majlis2 ilmu agar mendapat ilmu dan peringatan bagi menghadapi kematian yang pasti.

Manusia sering alpa dan berlaku zalim pada diri sendiri. Segala perlakuan di dunia ini akan di ambil kira bagi keselesaan atau kesiksaan hidup selepas mati. Maka berhati-hatilah dalam setiap perlakuan kita semasa hayat masih ada ini. 

Manusia sering tertipu dengan helah dan keseronokan dunia hinggakan barang yang hendak dibawa kita sedikitkan, tapi barang yang pasti kita tinggalkan pula yang kita banyakkan dan ushakan siang malam. Nak kata bodoh marah pula dia. Nak kata jahil memang jahil. Sebab itulah hukum menuntut ilmu barmanfaat itu wajib dalam Islam, agar kita tidak kekal dalam kejahilan yang nyata atau tidak nyata.

Jangan terus lalai. Jangan berkawan dengan kelompok kawan-kawan yang lalai, takut kita juga jadi lalai. Ingat mati itu mestilah disertakan dengan tidak cinta dunia dan tidak kasih dunia. Maksudnya dunia bukan objektif. Objektifnya ialah Akhirat. Dunia sebagai jambatan atau jalan untuk ke Akhirat.

Sifat dunia ialah sementara. Semua isi dunia adalah sementara. Tiga teman akrab semasa di dunia akan setia menemani kita hingga ke tanah kubur kecuali satu sahaja. Harta adalah teman karib namun dia hanya mampu menemani sekadar ke lubang kubur sahaja. Dunia dan seluruh isinya juga begitu. Kasih macamana sekalipun kamu kepada mereka, namun mereka mampu ikut sampai ke kubur sahaja. Yang masih setia untuk menemani mu sebenarnya hanyalah amalmu. Itulah bekalan sejati. Amal ibadah.

Jadi adik kakak ingatlah kalau berniaga lemang, janganlah jadi lemang pulak. Maksud apa tu? Lemang tak solat dia pun tak solat. Nanti dibakar macam lemang di Akhirat. 

Orang yang tiada amal akan takut sungguh pada mati. Kalau beramal tapi masih ada makhluk dalam hati, nawaitu bukan hanya kerana Allah maka hati-hati, takut amal yang di sangka bertimbun banyak, rupanya tiada nilai seberapa sebab silap nawaitu.

Suloh diri. Maqam ikhlas ini pun ada beberapa tingkat. Pertama, maqam ikhlas dalam ibadah iaitu kosongkan hati pada yang lain supaya yang ada hanya Allah. Kedua, mengharap balasan Allah kerana yakin dengan segala janji Allah. Cuba tanya diri. Seandainya tiada Syurga dan Neraka, nak tak ibadah?

Bila ingat mati, sihat dan harta kita inshaa Allah berkat. Lawan nafsu supaya nafsu sakit. Kalau nafsu kata tak payah lah solat dhuha dua rakaat pagi ini, maka lawan nafsu. Pergi ke surau sekejap, ambil wudhuk dan solat sunat dhuha dua rakaat. Lawan nafsu. Bukan layan nafsu.

Kita singgah sekejap sahaja di dunia ini. Tapi sebab kasih dunia kita lupa kita ini dagang, kita sedang bermusafir. Jadikan dunia ini sebagai jalan untuk ke Akhirat. 

Ambil contoh sahabat kita dari Indon yang datang berdagang ke Malaysia. Meraka kerja sungguh2 siang malam, dapat gaji di hantar balik ke Indon. Beli tanah, buat banglo, beli kebun di sana. Mereka cari bekalan untuk senang hidup di Indon besok. Orang dagang yang tahu jalan pulang. Malaysia sekadar persinggahan sementara.

Kita pula tak kenal dagang tak ingat musafir. Tak ingat nak amal soleh. Nanti menangis menyesal sebab tak ada bekalan. Itu pentingnya menuntut ilmu. Jangan jadi bodoh tak boleh nak ajar. Ilmu membawa kita kepada ingat. Jangan menangguh-nangguh dalam menuntut ilmu dan beramal soleh. 

Jangan seronok belum sampai ajal seolah-olah menunggu ajal menjemput. Jangan tunggu-tunggu. Gunakan peluang dan ruang yang Allah berikan ini. 

Setiap hari malaikat maut yang tugas dia mencabut nyawa tiada tugas lain, akan mari menjenguk setiap manusia sebanyak 70 kali sehari iaitu sekali pada setiap 21 minit. Malaikat maut sangat efisyen dan amanah dalam tugasannya dan sejarah manusia membuktikan dia tidak pernah lewat atau cepat hatta sesaat pun dalam mencabut nyawa daripada setiap jasad manusia yang kini sudah menjadi arwah belaka dan hidup di alam barzakh.

Usah tangguh lagi untuk berbuat kebaikan yang ada nilaian di sisi Allah. Ibarat nak cabut pokok kecil, asyik tangguh. Pokok makin tua makin membesar akar makin kuat dan mencengkam. Nak cabut tidak mudah lagi. Usah tangguh. Jika ada kesilapan betulkan sekarang. Jika ada kemungkaran di depan mata, betulkan sekarang. 

Moga kita semua mendapat ilmu yang bermanfaat. Masing-masing kita suloh diri sendiri. Kita betulkan apa yang tidak betul. Pertimbangan kita mestilah berdasarkan ASA iaitu Aqidah, Syariaat dan Akhlak.

Banyakkan selawat kepada Nabi di hari Jumaat yang mulia ini. Tiada apa lagi yang bisa menolong kita di huru hara dan kelam kabut Alam Mahsyar melainkan syafaat dari junjungan besar Nabi SAW. 

Maut yang misteri. Kita boleh merungkainya dengan menumpu dan mencari bekalan yang hendak dibawa bukan asyik menyibuk diri dengan barangan yang bakal di tinggalkan. Bijaksana iaitu bijak di sana, bukan sekadar bijak di sini.

@@@

Monday, August 04, 2014

Alhamdulullah Syukur

Alhamdulillah. Segala Puji Bagi Allah. Saya teringat ungkapan Ust Nik Abduh bila orang bertanya khabar ayahanda beliau, "Ayahanda tak sihat sikit, sihatnya banyak." Mulanya agak keliru namun bila di teliti amat benar. Allah beri sedikit ujian dengan masalah kesihatan. Namun Allah bagi nikmat yang banyak dengan tahap kesihatan yang memuaskan selama ini.

Seorang kenalan di zaman sekolah kini terlantar sakit di hospital kerana masalah hati yang gagal berfungsi sehingga menukar matanya menjadi kekuningan dan badan yang lesu tiada bermaya. Kini doktor mengesahkan dia mengidap cancer hati tahap 4. Para sahabat sekelian mendoakan agar beliau kembali pulih dan diringankan ujian oleh Allah. Sempena cuti raya ada yang berkesempatan menziarahi beliau. Semoga diringankan bebanan yang beliau tanggung ini.

Pabila di renung dan difikir betapa selama ini Allah sudah kurniakan 50 tahun kehidupan yang sihat walafiat. Tiba-tiba kini bila ditimpa sedikit ujian penyakit, kita tidak tertahan dan mengeluh sakan. Tidak nampak lagi cahaya. Yang nampak hanya kegelapan. Tidak nampak lagi akan nikmat sihat yang Allah kurnia selama 50 tahun tadi. Minda di fokus kepada penyakit yang menimpa. 

Seorang pakcik yang taqwa pernah berkata bila di ziarahi oleh seorang warisnya di katil hospital, "Alhamdulillah, Allah bagi ujian sedikit sahaja sedangkan nikmat yang Allah bagi kepada saya selama ini sungguh banyak tidak dapat saya hitung. Saya redha dan semoga Allah redha kepada saya."

Setiap penyakit yang menimpa, tentulah ada penawarnya kecuali penyakit mati. Tugasan kita ialah berusaha sedaya umpaya mencari penawar itu. Selebihnya berdoalah dan bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya tiada yang dapat mengatasi ketentuan Allah.

Juga yakinlah, setiap ujian yang Allah bagi itu sebenarnya untuk meningkatkan mertabat iman kita. Tidak akan sunyi seorang yang beriman daripada ujian demi ujian daripada Allah SWT. Ujian itu sebenarnya mampu di tanggung. Sebab itulah selalu berdoa, "Ya Allah janganlah Engkau berikan ujian yang tidak mampu aku menanggungnya."

Saya kongsi sedikit pengalaman. Dalam perjalanan ke desa sempena cuti raya hari ahad lepas, saya berjaya mengharungi hampir 400km perjalanan dengan lancar. Bila tiba berdekatan simpang tiga Kuala Krai, trafik jem telah berlaku. Kereta bersusun dan bergerak secara perlahan dan berkala. 

Asbab mata yang mungkin sesaat terlelap atau kereta depan yang brek mengejut, maka saya telah terlanggar kereta depan walaupun kala tersedar itu saya menekan rapat emergency break. Maka kereta depan itu mengalami minor scratch di bumper belakang. Memandangkan saya yang melanggar maka tanpa mahu memanjang cerita saya pun offer bayar RM100 kepadanya. Jadi kes settle.

Ujian untuk saya ialah kereta saya kemik agak teruk di bahagian bonet depan, lampu pecah, bumper rusak, frame depan bengkok dan plate pecah. Bumper pula bergeser dengan tayar depan kiri. Saya pun menyusur ke tepi dan berhenti di surau tepi simpang kat depan. Selepas selesai solat jamak zohor dan asar, saya pun mencari-cari tali atau dawai untuk mengikat bumber yang senget itu. Mungkin Allah mahu sedarkan saya semula supaya jangan cuba bangga diri pulang ke desa beraya sambil bergaya dengan kereta sampai terdetik rasa riak atau bangga diri. Allah nak bersihkan balik hati saya. Alhamdulillah.

Saya sekadar bercadang untuk repair kereta saya ini bila pulang semula ke KL nanti. Nasib baik radiator tidak terkesan oleh pelanggaran itu. Enjin pun tiada masalah. Cuma bodi bahagian depan sahaja yang terkesan. Ujian yang mampu di tanggung. Maka saya sekelurga beraya macam biasa dan sempat menziarahi sanak saudara yang terpilih.

Pagi tadi saya mendengar satu slot motivasi pagi di radio IKIM. Ustaz mengingatkan kita supaya bersyukur atas nikmat yang Allah berikan. Kerana nikmat yang Allah bagi pinjam itu, Allah boleh tarik anytime. Sihat boleh bertukar sakit. Muda bertukar tua, sihat menjadi sakit, lapang menjadi sibuk. Kulit tegang bertukar kendur. Kaya menjadi papa, bahagia bertukar derita, hidup bertemu mati.

Ustaz berpesan lagi jika kita naik kereta maka bersyukurlah kerana ramai lagi yang tidak ada kereta, kalau hujan tidaklah basah. Ramai lagi yang sekadar ada motosikal.  Jangan asyik bandingkan dengan orang yang ada kereta model terkini atau kereta model mewah dan seumpamanya. Lahirkan rasa syukur dengan melihat orang yang kurang daripada kita.

Orang yang ada moto pula, lihatlah saudara kita yang hanya ada basikal. Kalau hujan sekurang-kurangnya dapat pecut cepat sampai ke rumah atau mencari tempat berteduh. Yang ada basikal pula, bersyukur kerana tak kena saman polis sebab speeding atau sebab tidak ada lesen, atau sebab road tax mati. Bersyukur kerana ramai lagi yang hanya berjalan kaki ke sana kemari.

Yang berjalan kaki pula syukur banyak2 sebab Allah kurniakan kaki untuk dapat berjalan sebab ramai lagi manusia yang tidak ada kaki atau cacat kakinya hingga tidak dapat berjalan dengan sempurna. Jadi begitulah kita ini kena menjaga hati supaya jangan timbul secubit rasa riak, ujub dan sombong. Semua milik Allah. Kita sekadar di beri pinjam segala nikmat ini oleh Allah SWT pemilik segalanya.

Maka pada raya ini perbetulkanlah niat untuk ziarah menziarah mengerat siratul rahim dengan ikhlas kerana Allah. Bukan dengan niat nak menunjuk kereta baru, MPV besar, rumah besar atau kemewahan yang lain. Kerana semua itu nikmat yang Allah pinjamkan seketika cuma. Jaga akhlak dan tutur kata. Tiada kebaikan dalam maksiat, kesombongan, keangkuhan atau niat nak menunjuk-nunjuk.

Bagi yang kurang berada usah rendah diri. Yang penting ikhlas meraikan kemenangan sebulan kita menjalani ibadah di bulan Ramadan. Apa guna berbangga diri atau menjuk-nunjuk jika segala ibadah kita di bulan Ramadan sekadar sia2 tanpa ada nilaian di sisi Allah. Teruskan amal baik sepanjang bulan Syawal ini.

Dalam perjalanan pulang ke KL, setibanya berdekatan bandar Machang sekali lagi Allah timpakan ujian yang mampu saya menanggungnya. Tidak terlintas di fikiran saya ia boleh berlaku tapi ia telah berlaku. Bonet depan kereta saya yang kemek itu telah terbuka dan terlipat membantai cermin kereta. Pada masa itu keadaan trafik jem dan pergerakan tidak laju, mungkin sekitar 40km sejam. Cermin saya crack habis tapi Alhamdulillah tidak berkecai. Mungkin asbab teknologi double layer.

Cuba bayangkan kalau tika itu saya sedang memandu pada kelajuan tinggi 110 km sejam, mungkin sesuatu yang lebih buruk bisa terjadi seperti terbabas ke dalam parit. Jadi Alhamdulillah saya menyusur keluar dan parking kereta saya di sebelah sebuah pondok rehat. Apa yang bermain di fikiran saya ialah bagaimana untuk menempuhi perjalanan yang melebihi 400km lagi ini.

Setelah solat jamak di masjid Machang, saya pun mencari bengkel kereta. Ada satu yang buka namun pemiliknya memberi reaksi yang agak negetif dan hanya boleh menyiapkan pada hari berikutnya. Ada seorang posmen yang kebetulan berada di bengkel itu untuk membaiki keretanya memberi pendapat bahawa cermin yang crack itu tidak akan berkecai kerana di sokong oleh lapisan 'double layer'. Dia agak konfiden saya boleh meneruskan perjalanan hingga ke KL.

Ia telah memberi semangat baru kepada saya. Saya masih menyusur jalan Machang-P.Puteh untuk mencari bengkel lain namun keseluruhannya masih tutup cuti raya. Akhirnya saya mencari tali dan mengikat bonet depan supaya tidak terbukak dan terpelanting memecahkan cermin depan tika dalam perjalan yang jauh nanti. Satu lagi cabaran ialah mungkin wiper tidak dapat digunakan kerana di khuatiri boleh memburaikan cermin yang sudah retak seribu itu. Kalau hari hujan saya kena cepat2 cari tempat berhenti.

Alhamdulillah satu ujian yang hebat. Mujahadah sepanjang perjalananan. Namun akhirnya saya sekeluarga selamat sampai ke destinasi. Cermin depan sudah saya tukar di sebuah kedai cermin di Batu 16, Rawang dengan harga patut. Kerusakan bonet itu saya akan survey cari bengkel yang sesuai berdekatan ofis saya di Keramat nanti.

Ya Allah, aku mohon engkau terimalah segala amal ibadahku di bulan Ramadan yang lalu. Ampunkan segala dosaku. Kurniakan rahmat-Mu. Bebaskan aku dari azab api Neraka-Mu dan redhakan aku untuk mendapat nikmat Syurga-Mu. 

Ya Allah, istiqamahkan aku melakukan amal soleh di sepanjang bulan Syawal ini. Pilihlah aku untuk menjadi tetamu di Rumah-Mu, duduk di majlis ilmu-Mu. Berikan aku kekuatan untuk mengamalkan ilmu yang aku dapat itu, dan berikan akau kemampuan untuk menyebarluaskan ilmu yang aku dapat itu untuk kebaikan dan manfaat umat seluruhnya.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...