CLICK n GO

Friday, April 25, 2014

DM Moment


DM Moment
Bila Nama Ana Di Sebut
Untuk Di Ijazah 

Pesan Guru
Sebagaimana Ana Menerima Ijazah 
Daripada Guru Ana Dulu
Ana Mengijazahkan Anta
Gunakan Selendang Ini Untuk Solat

Maka Di Minta Ke Depan
Untuk Takruf
Bergetar Suara Di Depan Jemaah DM
Di Depan Guru 

Bismillahirrahminrrahiim
Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarokaatuh
Alhamdulillah

Kerana Allah Telah Pilih Kita Semua
Untuk Berada Di Majlis Ta'alim DM Ini
Masih Ramai Di Luar Sana Yang Tidak Di Pilih Allah

Ana Hadir Ke Majlis Ini Bersama Isteri
 Mohon Teman2 Sekelian Doakan
Agar Kami Istiqamah Hadir

Ramai Antara Kita Datang Dari Jauh
Mujahadah Demi Melazimi Majlis Ta'alim DM
Tugas Kita Menuntut Ilmu

Bukan Sekadar Itu
Ilmu Mestilah Pula Di Amalkan
Islam Ialah Cara Hidup
Yang Lengkap
Yang Menyeluruh
Yang Sempurna
Yang Di Redhai Allah

Juga Bukan Sekadar Itu
Tugasan Seorang Hamba
Ibadah Kepada Allah
Dan Menyambung Tugasan Rasulullah
Untuk Menyampaikan Risalah Dakwah

Gunakan Kemampuan Yang Ada
Kemudahan Teknologi Misalnya
Yang Pandai Bicara Di Depan Silakan
Yang Bisa Menulis Buku Teruskan

Sebarkan Ilmu
Melalui Facebook
Twitter, Whatsapp, Telegram, SMS, eMail
Coretan di Blog
Paparan Di Youtube

Ilmu Amal Dan Dakwah
Ibarat Tiga Serangkai
Yang Merungkai Sisa Kehidupan

Ana Bersyukur
Bila Allah Campakkan Ke Daerah Ini
Majlis2 Ilmu Yang Subur

Masjid As-Salam Umpamanya
Di Penuhi Majlis Ilmu Setiap Malam
30 Hari Mengundang 30 Ustaz
Tambah Lagi 8 Kuliah Subuh

Dikelilingi 27 Surau Di Khariah As-Salam
Surau Di Taman Ana Surau Al-Faaizeen
Punyai 16 Kuliah Sebulan

Jika Purata 10 Kuliah 
Setiap Surau Setiap Bulan
Maka Sudah Ada 270 Kuliah Ilmu

Tiada Alasan Lagi
Di Hadapan Allah
Untuk Tidak Menuntut Ilmu Allah
Tepuk Dada Tanya Iman

Pesan Guru Masih Terngiang
Walau Majlis Ta'alim Siapa Pun Kita Berada
Walau Majlis Ilmu Mana Pun Kita Hadir
Betulkan Niat Kerana Allah
Kerana Bukan Kita Ini
Mencari Masyhur Di Kalangan Makhluk
Kita Mencari Masyhur Di Sisi Allah

Tadahan Kitab Yang Semarak
Kitab Wasiat Agama Dan Nasihat Imam
Kitab 55 Wasiat Nabi
Kitab Pesanan Luqmanul Hakim
Doa Dan Zikir
Selawat Dan Qasidah

Sebutir Sebutir
Lontaran Ilmu Dan Hikmah
Keluar Daripada Bibir Seorang Guru

Tiga Era Sebenarnya
Era Lampau Yang Penuh Dosa Dan Maksiat 
Era Kini Ialah Era Taubat
Untuk Muhasabah Suloh Diri
Pintu Taubat Masih Terbuka
Era Hadapan Ialah
Mencari Ilmu
Menggiat Amal
Meneroka Dakwah

Sisa Usia Makin Hari Makin Sedikit
Tumpu Tiga Usaha Yang Utama

Tarbiyah Mendidik Anak Soleh
Agar Dia Bisa Mendoakan

Ilmu Di Dada Itu Sebarkan
Agar Menjadi Ilmu Bermanfaat 

Harta Berjuta
Laburkan Untuk Infaq Di Jalan Allah
Belanjakan Sebagai Jariah

Usah Cinta Dunia Dan Takut Mati
Kerana Mati Itu Sangat Menghampiri
Belajar Mengerti Sebuah Realiti
Agar Tidak Di Tipu Daya Dunia Lagi

Bersihkan Gelas 
Sebelum Di Isikan Air
Bersihkan Hati Dengan Zikrullah
Agar Barokah Ilmu Yang Di Timba

Agama Itu Nasihat
Seiring Visi Darul Muhajirin
Setiap Malam Jumaat
Majlis Ta'alim DM 

Ana Berkongsi DM Moment
Bersama Dada Yang Gemuruh Ini
Pada Renungan Seorang Guru


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tuesday, April 22, 2014

Jangan Mengeluh Lagi

Ramadan sudah makin menghampiri. Ibarat pasukan bola yang akan menyertai World Cup di Brazil yang sangat berprestij dan penuh ganjaran lumayan itu, maka mulai beberapa lama sebelum pertandingan bermula setiap pasukan akan membuat latihan intensif dan rapi demi untuk mencapai kejayaan dalam penyertaan mereka kali ini. 

Begitulah kita ini kenalah buat latihan daripada awal iaitu bermula daripada bulan Rejab dan Syaaban lagi. Supaya bila Ramadan tiba kita akan menunjukkan prestasi terbaik untuk mencipta kemenangan demi kemenangan. Kalau target untuk khatam 30 juzuk sebulan maka kenalah ushakan baca sekurang-kurangnya satu juzuk sehari. 

Alhamdulillah atas nikmat Islam dan Iman dan seluruh nikmat Allah yang tidak mampu kita hitung banyaknya termasuklah nikmat taqwa dan amal soleh. Apakah Allah terima amal soleh dan ibadah yang kita lakukan selama ini? Urusan dunia usah bimbang kerana sudah ditentu Allah. Rezki sudah ditentu Allah. Rezki terbahagi tiga iaitu yang sudah ditentukan sejak azali, yang segera kita peroleh dan yang tertangguh. 

Apakah Allah terima iman kita? Itu yang utama. Iman dalam Islam ialah 100% yakin tanpa syak, membenarkan dengan hati. Apakah mati kita maka mati iman? Antara tanda2 taubat kita diterima ialah manis padanya ibadah. Makin lama ibadah makin suka, benci akan dosa. Tidak sokong ahli maksiat dan dosa. Seterusnya makin bersyukur atas segala kurniaan Allah.

Redha dengan qadha Allah. Sifat hamba itu ialah sentiasa doa pada Allah dan bergantung harap pada Allah. Redha ketentuan Allah, sentiasa bertaubat dan sentiasa bersyukur. Kenapa bila susah baru nak ingat Allah? Bila senang lupa Allah. Kita ini hamba. masing-masing suloh diri masing-masing. Kita ini hidup dalm tiga zaman. Zaman lampau ialah zaman dosa, zaman maksiat. 

Zaman sekarang ialah zaman taubat, menyesali segala perbuatan dosa dan maksiat itu. Taubat sungguh2 dengan menyesali segala perbuatan dosa lampau itu dan berazam sepenuh jiwa raga untuk tidak mengulangi perbuatan dosa itu lagi. Kita kini di zaman taubat. Jangan lepas peluang untuk taubat. Jangan sekali-kali kekal dalam maksiat dan dosa.

Rasulullah SAW bertaubat setiap malam atas sifat hamba yang bersyukur. Sedangkan Rasulullah SAW itu tiada dosa. Kita ini yang banyak dosa, tiba2 tak sudi bertaubat? Kita yang banyak dosa berlagak macam best macam tak ada dosa. Dah taubat hari ini 1,000 kali?

Terima kasih ya Allah kerana telah memilih saya untuk dapat mendirikan solat maghrib berjemaah di rumah Mu ini. Kadang manusia kena malu dengan lembu dan kambing yang gheti nak balik ke kandang bila dengar azan maghrib berkumandang. Manusia masih melepak di kedai kopi, pasar malam atau borak2 tepi padang bola. Dengar azan seolah tak ada feeling apa2. Hati tak ada rasa hidup walaupun sudah 40 tahun usianya. Malu pada lembu. 

Ada beza orang yang ada agama dengan orang yang tak ada agama. Islam itu  ialah cara hidup yang menyeluruh, lengkap, sempurna yang di redhai Allah. Agama mesti dihidupkan dalam kehidupan 24x7 every day for the rest of your life. Berubah sebelum mati. Mati tidak mengenal erti muda atau tua. Mati pasti mari.

Redha dengan ketentuan Allah. Apa yang Allah bagi jangan mengeluh. Sejuk ke, panas ke, hujan ke, kemarau ke, semua Allah yang bagi. Ada kisah seorang Tuan Guru pondok yang terlantar uzur berumur 80an di rumah kayu usangnya yang beratap zink tanpa aircon atau kipas angin. Maka seoarang anak muridnya datang ziarah di suatu siang. Tu dia panasnya rumah Tuan Guru, maklumlah beratap zink. Tak tahan dia, sekejap saja terpaksa minta diri. 

Isteri Tuan Guru memberitahu bahawa sepanjang usia Tuan Guru, dia tidak pernah mendengar Tuan Guru mengeluh, panas ke, sejuk ke, rimas ke, apa ke. Itulah makna redha atas ketentuan Allah. Setiap keluhan itu seolahnya mengeluh kepada Allah Sang Pencipta dan pemberi segala. Hati-hati. Jangan Mengeluh lagi. Belajar redha, banyakkan syukur pada setiap masa.

Redha dengan ketentuan Allah. Apa yang Allah bagi, tidak mengeluh. Jangka hayat selipar tamat bila selipar itu diambil orang (hilang kat masjid) atau bila selipar itu putus talinya. Maka redha bahawa dah sampai masa ajal selipar itu. Sama saja hilang sebab putus talinya atau dicuri orang. Belajar syukur dengan setiap kejadian. Alhamdulillah dapat beli selipar baru.

Cari keberkatan ilmu. Untuk dapat ilmu yang berkat kena belajar ilmu dengan adab. Hikmah hilang selipar, dapat yang baru. Wali Allah senyum bila dipuji dan senyum bila dihina. Dihina atau dipuji sama sahaja. Semua ujian Allah. Tapi jangan minta di uji. Minta di uji itu umpama minta di hina. 

Saya teringat antara pesanan guru saya, bersihkan gelas dulu sebelum tuang air ke dalamnya. Gelas yang kotor akan mencemari air yang bersih itu. Bersihkan hati dulu sebelum berguru untuk mendapatkan ilmu. Bersihkan gelas dengan bahan pencuci seperti sunlight. Bersihkan hati pula ialah dengan zikrullah, mengaji al-Qur'an, dan solat. 

Amalkan kalau nak masuk rumah atau bilek, bagi salam. Semoga kita terpelihara daripada gangguan syaitan. Hanya tiga manusia tidak perlu menutup aurat iaitu orang kafir, orang gila dan kanak-kanak. Tanya orang yang tutup aurat pilihan mereka.

Bila di uji, hakikatnya Allah nak muliakan. Orang yang beriman sentiasa redha. Tinggal tegah Allah untuk dapat redha Allah. Pada ketentuan Allah ada hikmah. Teruskan usaha dakwah. Hidayah milik Allah.

@@@

Monday, April 14, 2014

Kita Ada Peranan

Allah masih kurniakan udara untuk kita bernafas pagi ini. Alhamdulillah. Banyak nikmat Allah pada kita. Semua milik Allah. Kita tidak ada apa2. Semua ini Allah kurnia untuk kita. Tidak terhitung banyaknya nikmat Allah. Itu lah hakikat hidup ini.

Kita semua punyai peranan masing2 sepanjang hidup di dunia ini. Tentunya objektif hidup jelas iaitu untuk beribadat kepada Allah. Dan satu lagi peranan utama kita ialah menyambung tugas Rasulullah dalam menyampaikan risalah dakwah, mengajak manusia hijrah dari kegelapan kepada kecerahan Islam.

Islam itu bukan sekadar pada nama atau pada tikar sejadah atau pada ruang masjid. Islam merangkumi skop yang lebih luas. Islam ialah cara hidup yang lengkap, sempurna, menyeluruh dan di redhai Allah. Islam mengajar kita cara hidup daripada A to Z. Manual lengkap juga dibekalkan sebagai panduan iaitu Al-Qur'an. Panduan dan penjelasan yang mantap juga disediakan dalam bentuk ajaran, tunjuk ajar, sunnah dan hadith Rasulullah SAW. 

Segala ini diperincikan dan diajarkan generasi ke generasi oleh para ilmuan dan alim ulama' pewaris Nabi SAW. Agar kita faham bahwa Islam ini cara hidup kita di dunia ini demi untuk berada pada landasan yang benar sebagaimana orang2 terdahulu yang telah mendapat petunjuk dan nikmat Allah. Bukan sebagaimana jalan yang rusak dan punah yang diikuti oleh golongan yang sesat.

Menuntut ilmu agama itu wajib. Kenapa ilmu agama wajib dituntut? Allah seolahnya memberikan ilmu ini sebagai hak kita untuk di tuntut. Ilmu Allah maha luas. Sebanyak mana pun kita belajar lagi dan lagi, malah kita merasa makin nak tahu dan makin banyak yang tidak tahu. Itulah hakikatnya kerana ilmu yang Allah bagi ini ibarat sekadar air yang melekat di jari bila di cecah di air laut sedangkan ilmu Allah ibarat lautan yang luas.

Tepuk dada tanya iman. Di daerah saya ini Alhamdulillah hidup dengan majlis2 ilmu. Di masjid di adakan program kuliah maghrib pada setiap malam. Ibaratnya kalau ada 30 hari dalam sebulan maka akan ada 30 orang Ustaz yang akan mengajar pelbagai bidang disiplin ilmu agama. Ditambah lagi dengan kuliah subuh pada hujung minggu. Maknanya ada sekurang-kurangnya 38 majlis ilmu di masjid kami ini pada setiap bulan. Maka apa lagi alasan yang hendak diberi di hadapan Allah besok sekiranya ditanya, "Kenapa kamu tidak menuntut ilmu agama?"

Sekali lagi tepuk dada tanya iman. Tiada lagi alasan munasabah untuk mengelak daripada menuntut ilmu agama. Usah cari alasan. Itu saya cerita majlis ilmu di masjid khariah kami. Masjid ini juga mengawal selia 27 surau dalam khariah. 

Di surau taman perumahan saya iaitu surau al-Faaizeen, saya perhatikan ada purata 16 kuliah maghrib setiap bulan. Banyak lagi surau2 yang lebih aktif seperti Surau al-Falah dan Surau Jalan Ros. Maka jika saya ambil purata 10 majlis ilmu bagi setiap surau di sekitar kawasan perumahan kami ini, jumlahnya menjadi 270 majlis ilmu setiap bulan.  Pilihlah surau mana yang mahu dikunjungi untuk pencarian ilmu anda.

Saya terkesan dengan pesanan guru saya Ustaz Hazri Hashim, "Walau kita duduk di majlis ta'alim siapa pun, di majlis ilmu mana pun, perbetulkan niat kerana Allah kerana kita ini bukan mencari masyhur makhluk tetapi kita mencari masyhur di sisi Allah."

Daripada pengalaman saya bila menghadiri majlis2 ilmu terutamanya kuliah maghrib, program2 khas anjuran masjid dan surau, juga majlis ta'alim secara rutin, saya merasakan bahawa kefahaman dan kecintaan akan berputik subur, semakin lama semakin matang segar hingga ke suatu tahap saya dapat merasakan keseronokan dan kemanisannya. Tahap bila mana tidak dapat hadir ke majlis ilmu kerana pelbagai sebab yang tidak dapat dielakkan ia bakal menimbul rasa keluh kesah, kekosongan dan kerugian yang amat sangat. 

Ini ialah proses menuntut ilmu agaknya. Majlis2 ilmu itu ialah taman2 syurga yang bukan sekadar dihadiri di kalangan manusia terpilih tetapi juga dihadiri oleh kumpulan jin2 Islam dan para malaikat yang terpilih jua yang akan sentiasa mendoakan kebahagiaan dan keberkatan bagi pencinta ilmu yang hadir itu.

Semalam usai kuliah subuh oleh Ustaz Roslan di Masjid as-Salam, saya berpeluang bersarapan dengan seorang kenalan di sebuah gerai di perkarangan Masjid. Sahabat saya ini bercerita bagaimana dia bersama seorang teman sepejabatnya secara istiqamah pada setiap waktu rehat tengahari akan naik motor mencari surau2 berdekatan untuk solat berjemaah dan menghadiri majlis ilmu kuliah zohor.

Hinggalah suatu hari dia mendapat hidayah dan bertanya temannya tadi, "Kita ini keluar mencari ilmu setiap hari. Manfaatnya untuk kita berdua sahaja. Sedangkan di bangunan pejabat kita ini ada surau yang disediakan pihak pengurusan bangunan, mengapa tidak kita adakan majlis ilmu di surau kita agar ramai lagi yang dapat hadir dan meraih ilmu yang di hidangkan?"

Maka bermulalah sebuah usha jihad ilmu untuk kepentingan umat. Dana di cari. Bermula dengan satu majlis ilmu setiap minggu yang mendapat sambutan menggalakkan, ditambah menjadi dua, tiga, empat dan kini majlis ilmu kuliah zohor diadakan pada setiap hari tanpa gagal. Alhamdulillah. Ada pihak syarikat yang menaja, ada pihak pengurusan secara individu sponsor  di samping sumbangan tabung bergerak telah memudahkan lagi usha dakwah ini. Itulah rezki dan rahmat Allah bagi program2 yang membawa kebaikan.

Saya mohon dia kongsikan senarai Ustaz2 jemputan untuk rujukan supaya dapat pula saya jemput ke program Ceramah Perdana di syarikat tempat saya bekerja suatu masa nanti. Hebat2 belaka termasuklah Ust Irwan Shah, arwah Ust Haqimiuddin, Ust Badrul Hisham, Ust Hanif, Ust Ramli Abu Bakar, Ust Riduan Md Nor, Ust Saifuddin Patani, Ust Iman Muda Hafiz, Ust Abdullah Khairi dan Ust Bob Lokman.

Sahabat saya ini dengan bantuan rakan2 telah juga mengambil inisiatif mem'videokan' siri ceramah ini dan di 'uploadkan' ke youtube bagi tatapan semua manusia di seluruh dunia. Capaian internet untuk siri ceramah ini ialah Geng Surau MYTR. Hebat sumbangan sahabat kita ini.

Kita semua ada peranan masing2. Kita komplimen antara satu sama lain dalam menyampai dan menyebar luaskan mesej dakwah ke seluruh capaian dunia demi kebaikan umat ini mengajak untuk taat pada Allah. Apa peranan saya? Apa peranan anda? Kita tepuk dada dan tanya iman dengan seikhlasnya. Tidak kira sumbangan apa pun samada kecil atau besar. Kita ada peranan.

Dia berborak dengan saya dan memberitahu rancangannya untuk melahirkan CD ceramah2 Ust Haqimuinuddin Bin Hamzah yg pulang ke rahmatullah pada minggu lalu. Alhamdulillah. Itulah antara pusaka yang utama arwah kepada umat ini. Terima kasih Sdra Saiful kerana usaha di belakang tabir yang bukan mendamba masyhur di kalangan makhluk tapi lebih mengharap masyhur di sisi Allah. 

Kita ini bukan sekadar duduk di majlis2 ilmu saban malam, tapi kita punyai peranan yang lebih besar daripada itu. Ilmu yang kita dapat dan hayati itu mestilah kita amalkan dalam kehidupan. Kita kan sudah faham hakikat Islam itu ialah cara hidup. Islam bukan sekadar retorik atau teori. Bukan. Ilmu yang kita faham dan amalkan ini hendaklah pula kita sampai2kan, sebar2kan. Supaya ilmu agama ini terus berkembang dengan meluas.

Guna kepakaran dan skil masing2. Ada orang boleh berceramah di hadapan khalayak ramai. Ada orang di beri peluang membaca tazkirah pagi di corong2 PA System syarikat tempat mereka bekerja. Ada orang berpeluang menulis buku. Ada orang pandai menulis di blog, facebook, twitter, sms, whattsapp, telegram, wechat dan seumpamanya. Ada orang pandai memberi motivasi. Ada orang terer memanfaatkan youtube. Maka gunakan kepakaran masing2 untuk berdakwah. Kita ada peranan masing2. Alhamdulillah.

Teringat saya sebuah luahan di grup DM di Telegram pada perkongsian sebuah tazkirah oleh seorang ustaz, "Jazakallah, peringatan berguna. Tuan telah kejutkan jiwa kami yang ketiduran untuk beringat dan mengambil pengajaran." Ada seorang lagi memberi komen. "Sungguh terkena dengan apa yang dinukilkan. Mohon doakan agar diri ini dapat beramal dan tidak mensia-siakan baki umur yang semakin singkat di dunia ini."

Ramai orang yang mempertikaikan program Cinta Rasul yang kata mereka mula dipolitikkan oleh pihak tertentu sehingga menimbulkan pertembungan yang boleh mencetus ketidak harmonian. Sedangkan program ini sendiri berniat baik untuk menzahirkan kecintaan dan luahan rindu dendam kepada Rasulullah SAW. Apatah lagi ia juga di selangi denagn tausiah demi tausiah yang memberi peringatan dan dakwah kepada sekelian yang hadir untuk kembali mentaati Allah dan Rasulullah SAW. Program ini juga mula menarik perhatian kerana berjaya menjadi fenomena baru yang berjaya menarik orang banyak.

Pada pandangan saya, teruskan berselawat, berqasidah dan program2 Cinta Rasul namun jangan pula sampai lupa untuk memberi sokongan dan memihak kepada para pejuang Islam termasuk dalam urusan politik yang mahu meletakkan Islam untuk memerintah bukan Islam untuk diperintah. Teruskan mujahadah dalam perjuangan menegakkan agama Allah di muka dunia ini dan jangan sesekali bersekongkol atau menyokong penguasa yang zalim yang bisa mengundang murka Allah.

Kita ada peranan masing2. Metodologi dakwah juga berbeza-beza. Usah taksub dengan sesuatu kumpulan sehingga sanggup memburukkan kumpulan yang lain selagi mana ianya tidak bertentangan dengan syarak. Yang utama cari ilmu, amalkan dan sebarkan. Dan yang lebih utama jangan asyik tidur kerana kita ada peranan penting di dunia ini. Mainkan peranan kita dengan terbaik !!

@@@

Wednesday, April 09, 2014

Husnul Khootimah

"Betulkan sof. Penuhi sof di hadapan. Rapat2kan sof. Rapatkan bahu tuan2 agar Allah rapatkan siratulrahim antara kita. Solatlah seumpama ini solat yang terakhir buatmu." Menjadi rutin ungkapan Ustaz Haqim, Imam-2 Masjid as-Salam setiap kali mengimami solat fardu. Satu lagi yang menjadi amalannya ialah tidak tinggal membaca ayat Qursi setiap kali bersama zikir selepas solat. Ustaz Haqim juga tidak banyak bicara dan sentiasa murah dengan senyuman. Nama penuh beliau ialah Muhammad Haqimuinuddin Bin Hamzah.

Perwatakannya lembut dan disenangi ramai. Bila berdepan dengan apa2 masalah atau cabaran dia masih mampu tersenyum. Bacaannya sangat baik terutamanya tika membimbing jemaah dalam bacaan surah Yaasin atau surah al-Mulk beramai-ramai. Begitu juga tika membimbing kuliah maghrib membaca Kitab perihal alam barzakh, Ustaz menutur kata dengan teratur, lembut dan straight forward hingga tersentuh hati2 yang menjiwainya. Di surau al-Mutaqqin kuliah Ustaz Haqim yang terakhir ialah berkenaan pengurusan jenazah.

Semalam Allah menjemput Ustaz Haqim pulang ke rahmtullah pada pukul 12 tgh di usia 28 tahun, meninggalkan seorang isteri, dua orang anak kecil, ribuan anak murid, saudara mara, sahabat dan taulan. Perginya pada usia yang masih muda, begitulah kalau sudah dikasihi Allah. 

Arwah terlantar koma selama 9 hari di ICU Hospital Sg Buloh setelah ditimpa kemalangan jalanraya tika dalam perjalananan ke Masjid as-Salam untuk solat fardu zohor. Arwah mengimami solat fardu subuh di masjid pada paginya.

Antara tanda kematian yang husnul-khootimah ialah pertama bilangan yg ramai untuk solat jenazahnya, kedua bila percakapan yg baik2 oleh orang ramai perihal arwah. Kedua-dua ciri ini ada pada arwah Ustaz Haqim. Ribuan orang mula memenuhi masjid as-Salam selepas zohor sejak berita tersebar tentang kepulangan arwah ke rahmatullah. Arwah di mandi dan dikafankan di Hospital Sg Buloh oleh gurunya Ustaz Hazri Hashim. 

Jenazah tiba di masjid sekitar pukul 5:30 ptg.  Saya kira ada 18 sof muslimin dan 3 sof muslimah yang mensolatkan jenazah. Kemudian para jemaah beratur untuk menatap wajah Ustaz Haqim buat kali terakhir di sebalik lilitan kafannya. Perjalanan 5 km van jenazah ke tanah perkuburan berlepas pada pukul 6:23ptg.

Arwah selamat di semadikan di tanah perkuburan Bukit Sentosa dengan penutup bacaan talqin dan doa oleh Ustaz Wan Mohd Shamsuddin, Ustaz Hazri Hashim dan Ustaz Abd Aziz Lutfi menjelang azan maghrib berkumandang. 

Allah telah muliakan Ustaz Haqim. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ruhnya dan memberi kehidupan yang selesa buatnya sepanjang berada di alam barzakh itu. Seorang lagi ulama' muda ahli syurga yang sukar di cari ganti selamat pergi menemui Illahi. 

Kita yang masih hidup ini bagaimana? Ya Allah berkati sisa usia kami ini dan hidupkan kami dalam iman dan matikan kami dalam iman dengan kematian yang husnul khootimah.

@@@

Friday, April 04, 2014

Pintu Taubat Masih Terbuka

Rasa terkedu membaca sebuah posting yang bertajuk Usah Putus Asa Memohon Keampunan Allah. Betapa Allah itu Maha Pengampun kepada setiap hamba pelaku dosa ini. Pabila taubat dulu di langgari lagi oleh perlakuan dosa, malah mungkin sudah berulang kali kejadian demi kejadian, namun Allah tidak pernah menutup pintu taubat ini. Malah Allah sentiasa memberi peluang untuk hamba-Nya mendamba kasih sayang-Nya, mengharap lagi dan lagi keampunan atas dosa yang dilakukan. 

Sesungguhnya manusia tidak pernah sunyi daripada perlakuan dosa dan maksiat, atau setidaknya terpedaya dengan gejolak hawa nafsu dalam diri atau serangan tipudaya setan dan iblis. Itu sifat hamba. Kita ini layak membuat dosa kerana kita ini bukan malaikat yang bersifat maksum itu. Namun usah putus asa memohon keampunan Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat hamba-Nya.

Daripada Anas bin Malik, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda bahawa Allah SWT berfirman:

“Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku maka Aku mengampuni segala dosamu yang sudah lalu, dan Aku tidak akan mempedulikannya. Wahai anak Adam, jika dosamu sampai setinggi langit lalu engkau minta ampun kepada-Ku nescaya Aku mengampuninya. Wahai anak Adam, jika engkau datang kepada-Ku dengan kesalahan seluas permukaan bumi lalu engkau menemui-Ku tanpa menyekutukan sesuatu pun dengan-Ku, nescaya Aku akan datang padamu dengan pengampunan seluas bumi pula.” 
(Riwayat al-Tirmizi dan al-Bhagawi)

Walau sebanyak mana kebaikan dan kebajikan yang di buat atau tidak terhitung majlis ilmu yang telah dihadiri, namun perlakuan dosa tetap berlaku. Kenapa? Apakah nilaian ibadah itu sangat rendah atau kosong di sisi Allah? Hampir benar menyesatkan jiwa untuk terus putus asa daripada rahmat Allah. Gagal memacu diri untuk kekal dalam amal soleh malah tersesat pula membuat mungkar lagi dan lagi. Sesungguhnya lemah benar diri ini di hadapan Allah. Namun usah putus asa memohon keampunan Allah.

Mungkin kualiti ibadah yang tidak seberapa atau keikhlasan ungkapan taubat yang tidak mantap masih penuh ragu, makanya maksiat dan dosa terus berlaku. Ini juga sebahagian daripada ujian bagi orang yang beriman. Usah putus harap. Bergantung haraplah pada Allah, bukan pada makhluk. Ujian Allah itu dalam pelbagai bentuk dan cara. Selama jasad masih bernyawa pintu taubat masih terbuka.

Yang penting kembali ke pangkal jalan. Menyesali perlakuan dosa itu dengan ikhlas dan berazam sepenuh jiwa raga untuk tidak lagi mengulanginya. Mohon taubat pada setiap kesalahan dan keterlanjuran yang telah dilakukan dan mohon perlindungan dan kekuatan untuk melakukan segala suruhan-Nya dan menjauhkan segala larangan-Nya.

Sempena hari jumaat yang mulia ini penghulu segala hari marilah kita luangkan masa untuk banyakkan istighfar, membaca surah al-Kahfi dan banyakkan berselewat kepada junjungan besar Rasulullah SAW. Yang penting sekali never give up in life dan usah putus asa memohon keampunan Allah. Pintu taubat masih terbuka luas menunggu ku pada setiap tika dan saat.

@@@

Tuesday, April 01, 2014

MH370 Saga Continues

Hari ini sudah mencapai hari ke-25 misteri kehilangan MH370. Namun pencarian setakat ini di Lautan Hindi semenjak pengumuman PM perihal 'flight ended' di Laut Hindi 9 hari yang lalu nampaknya masih gagal menemui apa-apa bahan bukti yang konkrit. Maka konklusi misteri kehilangan MH370 ini masih jauh daripada terungkai once and for all.

Ramai waris mangsa mula meluahkan kemarahan dan menuntut kerajaan mengemukakan bukti kukuh atau meminta maaf mengenainya. Namun mengikut kenyataan seorang menteri, tiada keperluan untuk kerajaan memohon maaf kerana dakwanya, kenyataan PM pada 24 Mac lalu tidak menyebut pesawat itu terhempas atau semua penumpangnya terkorban, sebaliknya hanya mengatakan pesawat itu berakhir di Lautan Hindi. 

Pelbagai teori dan pendapat terus berlegar terutamanya di laman siber. Antaranya ialah teori MH370 dirampas. Arah tuju pesawat yang menghala ke Lautan Hindi itu sendiri telah menunjukkan pesawat itu dirampas dan bukan akibat masalah pada pesawat ataupun dikawal dari jarak jauh. Kenapa MH370 memilih koridor selatan sebagai laluannya? 

Pesawat itu menuju ke Lautan Hindi iaitu lautan yang amat sunyi dan sudah tentu ia menuju ke suatu tempat yang tidak diketahui. Maka teori menjurus kepada melibatkan rampasan tetapi yang menjadi persoalan ialah siapa yang merampas pesawat itu? Dan yang penting untuk di establish ialah motif di sebalik rampasan itu.

Jika flight MH370 berakhir di Lautan Hindi maka mana bangkai kepalterbang malang itu? Sehingga kini segala serpihan atau objek yang di kesan satelit tidak menunjukkan ia datang dari MH370. Jika benar semua penumpang dan crew MH370 terkorban maka mana mayatnya? 

Pencarian kotak hitam sudah pada peringkat kritikal kerana kuasa baterinya hanya dapat bertahan kurang daripada 5 hari lagi. Jika kotak hitam dijumpai pun ia hanya mengandungi rekod 2 jam terakhir, manakala rekod kritikal tika flight mula melencong dari laluan asal telah lama padam.

Lalu ada yang mengatakan apakah segala operasi SAR yang di lakukan ini bukan pada lokasi yang sebenar MH370 berakhir, sebab itulah sehingga kini tiada apa yang ditemui? Maksudnya MH370 itu berada di lokasi lain, mungkin safe & sound. Apa sebabnya? Wallhu'alam. 

Kemudian timbul pula cerita kenapa ada sebuah negara telah membeli kapalterbang 2nd hand model sama milik MAS ini, mencetuskan teori konspirasi ala-ala kes 911 pula. 

Kemudian keliru pula perihal kata2 akhir rakaman di kokpit (01:19:29 MAS370: "Good Night Malaysian Three Seven Zero") kerana ada percanggahan maklumat. Ia menambah lagi misteri dan kecelaruan.

Walaupun pencarian akan berterusan sehingga MH370 dijumpai tetapi untuk berapa lama lagi? Sudah tentu akan ada cut-off date. Apakah nanti jika masih tidak bertemu apa yang dicari, jalan ceritanya akan berakhir dengan kes di tutup dan di ishtiharkan pesawat malang itu berkubur di dasar Laut Hindi bersama segala isi, misteri dan cerita sebenarnya?

Apa pun Kerajaan Malaysia sudah melakukan yang terbaik dalam kes skala besar yang tiada kes seumpamanya sebelum ini. Walaupun ada beberapa hiccup dan kekurangan di sana sini namun segala kerumitan operasi SAR dan masalah PR yang timbul sepatutnya dapat difahami dalam perspektif yang lebih besar demi nama baik negara.

Apatah lagi Malaysia terpaksa bergantung kepada kepakaran luar dalam operasi SAR dan penyiasatan. Semalam di khabarkan sebanyak 10 pesawat (termasuk dua kapalterbang Hercules TUDM) dan 9 kapal laut terlibat dalam pencarian di Laut Hindi yang sunyi, terpencil, mencabar dan bergelora 2,000 km di baratdaya Perth itu. 

Pesawat teknologi tinggi P-8 Poseidon milik tentera Amerika Syarikat (AS) yang dilengkapi kamera definisi tinggi dan beberapa alatan pengesan canggih dianggap sebagai pesawat peninjau paling moden di dunia, juga setakat ini masih gagal mengesan sebarang objek yang signifikan.

Kes MH370 sudah tentu akan menjadi benchmark baru dalam standard keselematan dan operasi aviasi dunia. Sudah tentu pelbagai teknik dan tahap keselamatan baru akan di perkemas dan diperkenalkan demi memastikan kes kehilangan jumbo jet tanpa dapat dikesan ini tidak akan berulang lagi.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...