CLICK n GO

Wednesday, November 27, 2013

Siapa Dapat Masuk Syurga?

Siapakah yang akan dapat masuk ke Syurga Allah? Manusia dapat masuk Syurga jika dipilih Allah. Hanya Allah yang berhak memasukkan manusia ke dalam Syurga atau Neraka. Namun sebagai asas perkiraan atau ground rule maka ciri-ciri sunatullah haruslah terlebih dahulu dipenuhi. 

Jadi saya ingin mengajak untuk membuat satu analisa secara sedikit ilmiah bagi memberi gambaran kasar. Supaya kita tidak mengambil mudah persoalan Syurga Neraka ini. Jangan anggap kerana aku ini Muslim maka tempat aku di Syurga. Mari kita tapis dan geledah.


Di nyatakan kini kedapatan kurang lebih 7.1 Bilion umat manusia di muka dunia ini. 23% daripada jumlah ini adalah Muslim iaitu sekitar 1.62 Bilion.


Menjelang tahun 2030 populasi dunia akan berkembang ke jumlah mencapai angka 8 Bilion umat manusia yang mana 26% adalah kelompok Muslim iaitu kurang lebih 2.2 Bilion adalah Muslim.



******



The world population is 32% Christian, 23% Muslim, 15% Hindu, 7% Buddhist, and 0.2% Jewish, according to a new demographic study from the Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life.
The Pew Forum found that 157 countries have a majority Christian population, while 49 have a majority Muslim population. The five nations with the largest Christian population are the United States, Brazil, Mexico, Russia, and the Philippines.
The average Muslim (23) is younger than the average Christian (30): worldwide, the median age is 28.
******
By 2030 the global population is set to reach over 8 billion and 26.4% of that population will be Muslim.
A report by the Pew Forum on Religion & Public Life titled “The Future of the Global Muslim Population” projects that the number of Muslims in the world is set to double from 1.1 billion in 1990 to 2.2 billion in 2030.
While these are impressive numbers, it actually indicates that the worldwide growth of Islam is “growing but slowing” as it will drop from a growth rate of 1.7% between 2010 and 2020 to 1.4% between 2020 and 2030.
Pew project that Pakistan is set to overtake Indonesia as the country with the world’s largest number of Muslim’s as it’s Muslim majority population pushes to over 256 million. The number in the U.S. will double to over 6.2 million while Afghanistan’s Muslim population is set to rise by almost 74% as the number rises from 29 million to 50 million, making it the country with the ninth largest Muslim population in the world.
*****
Apakah semua muslim dapat masuk Syurga? Soalan yang relevan untuk dicerna. Perlu di ingat majoriti Muslim ini hanya Muslim pada nama. Berapa ramai yang engkar perintah Allah iaitu tidak mengikut suruhan Allah atau tidak meninggalkan larangan Allah. Setuju? Berapa ramai yang tidak solat? Berapa ramai yang rusak akidah? Berapa ramai yang mengikut ajaran sesat?

Berapa ramai pula yang beribadah namun tidak mendapat nilaian di sisi Allah? Betapa ramai pula yang amal buruknya lebih berat timbangannya daripada amal baiknya? Berapa ramai pula yang akan gugur tika melintas titian sirat nanti?


Jadi berdasarkan statistik populasi terkini, jika 1.62 Bilion daripada 7.1 Bilion manusia di dunia hari ini mangaku diri sebagai orang Islam maka berapa ramai sebenarnya yang dapat masuk Syurga Allah berdasarkan faktor asas iaitu memenuhi segala kriteria sunatullah sebagai pre-requisite untuk melayakkan diri bagi memohon dan diberi pertimbangan sewajarnya mendaftar keahlian untuk masuk ke Syurga Allah?


Di kalangan Muslim itu terpecah kepada banyak kumpulan dan yang selamat ialah kalangan ahli sunnah wal jamaah iaitu orang Islam yang berpegang dan beramal dengan al-Qur'an dan as-Sunnah. Berapa ramai daripada kalangan 1.62 Bilion ini ahli sunnah wal-jamaah? Katalah 50%. Maknanya 810 juta orang sahaja. Berapa ramai daripada kelompok ahli sunnah wal-jamaah ini yang amal soleh lebih banyak berbanding dengan amal dosanya? Katalah 50% maka yang tinggal hanya 405 juta orang sahaja. 


Malah setelah pelbagai checkpoint dan tapisan di buat, jumlah akhir yang lepas dan layak dipertimbangkan untuk dapat masuk Syurga mungkin angka yang jauh lebih kecil lagi. Ada statistik menyatakan 80% umat Islam tidak solat. Apa harapan yang ada? Itulah hakikatnya. Kelompok manusia yang dapat masuk Syurga hanya sedikit. Yang banyak ialah manusia yang dihumban ke api Neraka.


Banyak yang sangat perlu kita fikir dan risau. Apakah bekalan pahala aku cukup untuk hidup selesa di akhirat besok iaitu dapat masuk ke Syurga Allah? Masa makin suntuk. Perjalanan masih jauh. Bekalan kena banyak. Tiada masa untuk di sia-siakan lagi. Tiada ruang untuk bergelak ketawa lagi. Jadikan setiap detik itu pahala bukan dosa.


Ya Allah kekalkan aku di jalan yang lurus menuju redha Mu dan berikan aku pengakhiran yang baik. Ampunkan segala dosaku yang banyak ini. Terimalah segala amalku yang sedikit ini. Hindari aku dari azab Neraka Mu. Jadikan aku tergolong dalam kelompok yang sedikit. Redha kan aku untuk layak masuk ke Syurga Mu. Amiin.


@@@

Sunday, November 24, 2013

Buku Bersyukur Saat Di Uji

Alhamdulillah pagi ini saya telah Berjaya menghabiskan bacaan sebuah buku bertajuk Bersyukur Saat Di Uji karya Muhd Kamil Ibrahim (Prof Kamil) keluaran Galeri Ilmu Sdn Bhd cetakan ketiga 2012.

Dalam dunia penulisan, saya juga mempunyai pelbagai dugaan dan cabaran. Semua ini adalah ujian Allah bagi menzahirkan hikmah yang pastinya ada. Saya memulakan minat penulisan saya dengan mencatat kisah2 yang rapat dengan saya dan menyimpannya sebagai koleksi peribadi. Ia sekadar rekod sejarah. Mungkin mengingatkan saya bila membacanya semula satu hari nanti.

Begitu juga sudah manjadi habit saya untut mencatit poin-poin utama yang disampaikan oleh para penceramah di majlis2 ilmu yang saya hadir saban malam di masjid berdekatan. Saya turut berkongsi semula catatan saya itu supaya ilmu yang diperoleh tadi berkembang. 

Saya juga memaparkan pendapat atau cerita2 santai melalui posting dalam blog peribadi saya iaitu School Of Tots yang kini usianya melebihi 8 tahun. Alhamdulillah setakat hari ini saya sudah berjaya menerbitkan 564 posting yang ditatapi oleh 99,847 pengunjung dari seluruh dunia.

Koleksi penulisan saya di tambah baik dan mendapat lonjakan lagi bila buku pertama saya berjaya di terbitkan iaitu buku Ramadan Terakhir keluaran Galeri Ilmu pada tahun 2011. Sambutannya boleh tahan dan saya cukup berpuas hati memandangkan ini adalah cubaan pertama saya sebagai penulis baru. Walaupun ianya tidak mencapai status ‘bestseller’ seperti buku2 tulisan Ustaz Hazrizal atau pun Prof Kamil tetapi sekurang-kurangnya saya sudah berjaya merobohkan benteng yang menyekat kelahiran buku sulong seorang penulis muka baru dalam pesada pasaran buku tanahair.

Kemudian saya teruskan minat penulisan saya dan berhajat untuk menerbitkan buku kedua. Harapnya buku yang lebih bermutu yang dapat memberi manfaat kepada umat, buku yang juga dapat memperbaiki segala kelemahan yang kedapatan pada buku pertama saya dahulu. Cita-cita saya ingin menghasilkan satu buku untuk setiap tahun. Rasanya hajat yang agak realistik kepada seorang penulis ‘part-time’ seperti saya ini.

Beberapa manuskrip buku telah saya utarakan kepada pihak penerbit. Pelbagai tindakan susulan dan nasihat profesyenal telah saya perolehi melalui komunikasi dua hala antara saya dengan wakil pihak penerbit buku. Namun buku kedua masih tertangguh dan belum menyusul. Maka sudah dua tahun tanpa buku baru semenjak lahirnya buku pertama saya itu.

“Berkenaan manuskrip tempoh hari, saya dimaklumkan oleh Puan Zulina tuan telah menggantikan dengan manuskrip lain. Bagaimanapun, penerbit tidak dapat menerimanya kerana ia bukan manuskrip yang diluluskan oleh Jawatan Kuasa Penerbitan (JKP) dahulu.

Seperti manuskrip terdahulu, manuskrip baru ini juga kelihatannya memerlukan rombakan besar-besaran jika mahu dibawa kepada JKP. Jika sudah dibuat pembetulan sekalipun, belum tentu diluluskan JKP kerana penerbit kini meletakkan satu standard yang perlu dipatuhi.

Saya fikir ia sukar diterima oleh oleh mana-mana penerbit kerana penulisannya tidak berfokus kepada suatu topik yang khusus.

Penulisan memerlukan banyak rombakan dan pembetulan. Namun, hal ini boleh diatasi dengan meminta sesiapa melakukannya terlebih dahulu sebelum penulis menghantarnya kepada penerbit. Menyerahkan hasil penulisan dengan harapan editor melakukan segalanya menyebabkan penerbit berfikir banyak kali untuk menerima sesuatu manuskrip itu kerana ia melibatkan kos yang tinggi. Kebanyakan manuskrip yang kami terima, penulisannya boleh dikatakan sudah hampir bersih dan hanya memerlukan penyuntingan yang minimum.

Sebenarnya, tuan mempunyai isi untuk disampaikan. Namun disebabkan faktor-faktor di atas, penerbit agak keberatan untuk menerbitkannya.

Tuan boleh menarik balik semua manuskrip tuan dan boleh cuba hantar ke penerbit-penerbit lain.”

Saya menerima penjelasan daripada Editor Perolehan di Galeri Ilmu ini sebagai penyuntik semangat untuk mempebaiki mutu karya saya. Teguran ikhlas ini adalah ibarat ubat yang walaupun pahit rasanya tapi mujarab khasiatnya dengan izin Allah.

In sya Allah ini antara ujian yang Allah berikan supaya saya akan lebih matang dan berjaya dalam perjalanan sebagai penulis. Mungkin kesucian niat saya menghasilkan buku ini masih dicemari oleh anasir2 yang kurang sihat umpamanya lebih menumpu kepada mahu meraih sumbar kewangan dalam kadar cepat. Saya wajar perbetulkan niat untuk menghasilkan sebuah karya bermutu yang dapat terkelompok dalam kategori ilmu bermanfaat yang ada nilaiannya di sisi Allah.

Berbalik kepada buku Bersyukur Saat Di Uji. Buku Prof Kamil kali ini meneruskan trademark travelog amal kisah dan pengalaman yang beliau lalui dan dipaparkan dalam kontek luas bahawa hidup di dunia ini ialah medan ujian Allah kepada hamba-Nya. Maka kita diingatkan untuk bersyukur pada setiap ujian ini. Setiap ujian itu sudah tentu ada hikmah di sebaliknya untuk kita sama2 sedari, insafi dan manfaatkan. Buku yang berjaya memberi saya tarbiyah mantap dan dos berkhasiat untuk kesihatan rohani dan motivasi diri.

Kelebihan Prof Kamil ialah sanggup bercerita soal2 peribadi untuk tatapan umum demi untuk meraih pengajaran dan pelajaran berguna. Mungkin ada yang merasakan Prof Kamil suka masuk bakul angkat sendiri atau tidak gemar tabiat beliau berkongsi cerita-cerita peribadi. Namun Allah yang lebih layak menilai isi hatinya. Yang afdal kita sebagai pembaca kena bersangka baik dan cuba menggali mutiara hikmah yang terkandung di dalamnya. Bagi saya itu lebih utama untuk difokuskan. Penceritaan dari hati lebih terkesan sebenarnya.

Apakah ujian terbesar anda pernah anda hadapi? 

Saya petik coretan pada mukasurat 66, seorang kontraktor yg faham agama menjawab, "Ujian terbesar pernah saya hadapi ialah memenangi kontrak perniagaan bernilai berjuta ringgit. Saya memberi rasuah, saya terlupa membayar zakat, masa solat saya terbatas, saya sukar berjemaah dan..." 

Allahu Akbar, itu satu ujian Allah yang besar. Dan ujian ini lebih parah kerana ramai yang tidak menyedarinya. Jika ujian itu hanya tika berduka, maka sebahagian besar kehidupan manusia dipenuhi dengan rasa gembira. Tanpa sedar banyak ujian Allah kepada kita sebenarnya berlaku tika dalam suasana gembira atau leka mendapat sesuatu nikmat kesenangan.

Sebagai satu contoh, Prof Kamil menceritakan betapa bilangan orang yang mendirikan solat berjemaah terus berkurangan dengan ketara selepas berlakunya bencana banjir di Segamat. Sepatutnya makin ramai orang yang terus taat dan bergantung harap pada Allah memohon bantuan dan keringanan atas bencana yang menimpa diri.

Selitan terjemahan ayat2 al-Qur’an dan hadis2 Nabi yang berkaitan dengan topik perbincangan menjadikannya bahan bacaan yang lebih bermanfaat. Gaya penulisan beliau yang santai tapi berjaya menarik minat pembaca untuk terus menyambung ke patah ayat seterusnya hingga habis adalah ciri terpilih untuk sebuah buku yang baik. Saya memulakan bacaan sekitar pukul 2:15 petang semalam dan berjaya menghabiskan buku setebal 188 mukasurat pada pagi ini sekitar pukul 10:30 pagi.

Pesanan Prof Kamil pada mukasurat 107 misalnya sangat relevan untuk kita amalkan iaitu bangun malam, solat, bertahajjud, dan bermunajatlah dengan-Nya. Jadilah manusia yang lebih mencintai, bersyukur dan tidak riyak, takbur dan bermegah-megah.

Cukuplah menjadi manusia bodoh dan dungu selama ini. Marilah kita menjadi manusia terpilih, agar kita hidup di dunia berpaksikan kepada menyembah dan beramal ibadat semata-mata kepada Allah. Supaya terpilih sebagai golongan beriman dan bukan golongan pendusta.

Bencana banjir yang melanda Segamat pada tahun 2011 yang melibatkan Prof Kamil sekeluarga dengan kerugian hartabenda mencapai angka RM100,000 dijadikan pencetus cerita perihal ujian demi ujian yang dilalui. Kemudian disudahkan dengan hikmah pada setiap ujian itu betapa melihat tabiat lama yang sukakan stok pakaian yang banyak atau kasut2 berjenama yang mahal2 bertukar untuk kembali mengenal diri dan meninggalkan ciri2 pembaziran dan menukarnya untuk lebih banyak bersedekah atau beramal jariah. Sesungguhnya itulah harta yang kekal abadi. 

Allah pemberi rezki dan percaturan Allah itu sangat hebat pabila dikisahkan tawaran untuk beliau bekerja dan menetap di Madinah menyusul dan memudahkan pula keputusan beliau sekeluarga untuk mewaqafkan rumah di Segamat itu kepada Perkim untuk tujuan kebajikan. Yang penting bersyukur saat di uji.

Buku Bersyukur Saat Di Uji adalah satu wacana ilmu yang bermanfaat untuk tatapan kita semua. Saya berdoa kepada Allah agar diberi hidayah kepada saya sebagai penulis baru supaya dapat melahirkan buku sebegini suatu hari nanti untuk tujuan memberi manfaat selayak tinggalan pusaka yang ada nilaian di sisi Allah.

@@@

Thursday, November 21, 2013

Pengurusan Akhirat

" Ustaz, saya sebagai warga emas nak bertanya. Apakah amalan yang terbaik untuk kami ini, maklumlah hidup pun dah tak lama lagi?" Tanya seorang pemanggil secara live pada sebuah program radio IKIM. 

Saya memasang telinga apakah jawaban yang akan di sampaikan oleh Ustaz untuk meraikan soalan yang begitu relevan itu. Ustaz tadi pun menjawab. Katanya ada tujuh perkara yang kita kena ambil tindakan:

  1. Kasi beres soal Rukun Iman. Kena pekemas kalau belum kemas.
  2. Kasi beres soal Rukun Islam. Ambil peduli dan tindakan sewajarnya berdasarkan ilmu.
  3. Kena selalu taubat. Setiap perlakuan dosa mesti disegerakan dengan taubat mohon keampunan dengan penuh rasa penyesalan dan keazaman sebenar untuk tidak mengulangi perlakuan dosa itu.
  4. Tinggalkan benda haram. Yang haram itu jelas. Tinggalkan. Yang samar dan syubahah pun tinggalkan.
  5. Solat yang khusyuk. Ushakan setiap solat kita masuk dalam kategori solat yang khusyuk ikhlas dan taat kepada Allah SWT.
  6. Menulis hutang. Tulis dan rekodkan segala hutang piutang yang ada dan beritahu kepada pewaris terutamanya isteri atau suami.
  7. Buat amal soleh yang kekal manfaatnya. maka sudah tentulah keutamaan kita ialah untuk berusha meninggalkan anak soleh yang akan mendoakan untuk kita yang berada di alam barzakh nanti. Keduanya banyakkan amal jariah yang merupakan bekalan untuk akhirat nanti. Seterusnya fokus untuk meninggalkan ilmu2 yang dapat memberi manfaat kepada umat ini, contohnya resepi ikan percik juga dapat memberi manfaat kepada ramai orang bila diguna pakai.

I think we all should learn Akhirat Management. It should be part of the curriculum. Kita kena mantop dalam skil pengurusan akhirat ni. Maklumlah setiap hari kita bangkit daripada tidur, mendekatkan satu hari lagi kepada akhirat dan memendekkan satu hari lagi hidup di dunia. Itu hakikat. Objektif seorang hamba ialah Akhirat bukannya dunia.

Ibarat pemanduan di lebuhraya PLUS daripada plaza tol Jln Duta menuju utara. Kita bergerak ke depan bukan undur ke belakang. Setiap detik akan mendekatkan kita kepada destinasi akhir. Perjalanan kita jauh. Di depan sana ada detik kematian. Perasan tak kat tepi lebuhraya ada di tanda km berapa. Jadi ibaratnya detik kematian itu bisa berlaku anytime. Kita tidak tahu tika nya, contohnya mungkin di km 105, km 185, km 378 dan seumpamanya? Yang pasti mati itu pasti pada satu detik di depan sana. Tidak boleh exit lagi.

Manusia sentiasa hijrah. Hijrah dari alam Ruh ke alam Rahim ke alam dunia, alam kubur, hijrah ke padang mahsyar, timbangan, titian sirat, dan akhirnya landing di Syurga atau Neraka. Apa persiapan? Kena buat amal soleh selagi denyutan jantung berjalan. 

Otak manusia punyai berbilion sel. Einstein yang diakui sebagai manusia genius itu pun hanya menggunakan 20 juta sel dalam otaknya. Maknanya potensi otak manusia itu sangat besar lagi. Siapa orang yang paling cerdik? Orang yang banyak ingat mati. Jadi orang alim bila ingat mati kerana cari ilmu cari bekal untuk akhirat.

Pengurusan akhirat yang cekap memerlukan kita untuk menntut ilmu, baca dan faham Qur'an, banyakkan zikir, menjaga silaturahim dan fikir permasalahan masyarakat. Kita kena ubah dan hijrah. Hijrah mata daripada melihat benda maksiat dan dosa kepada melihat tok2 guru, helaian kitab dan al-Qur'an, dan rumah Allah. Hijrah telinga daripada mendengar 33 stesen radio yang sepanjang masa menyiarkan irama dan lagu kepada mendengar kuliah2 agama bagi memenuhi iman di dada. Hijrah mulut yang rajin bercakap di ofis dan kedai2 kopi kepada ringan berzikir. 

Kalau kita sanggup berdiri bersesak-sesak berjam-jam kerana membeli tiket bola final Piala Malaysia, maka apa kata hijrah untuk sanggup berdiri mendirikan solat subuh secara berjemaah di rumah Allah. Kalau si suami sanggup membeli baju berharga RM300 kepada isteri tercinta, apa kata hijrah untuk beli tudung berharga RM30 untuk isteri dapat menutup auratnya demi iman. 

Kalau selalu naik moto besar konvoi ke sana ke mari hingga sampai ke Tg Tok Kong, maka apa kata hijrah naik moto besar itu ke masjid dan surau di kawasan perumahan kita untuk solat berjemaah pada setiap kali azan dilaungkan.

Kalau setiap pagi aku tidak miss baca newspaper cover to cover, maka apa kata aku hijrah untuk baca kalam Allah walau sekadar dua ayat setiap pagi. Aku selalu rasa RM50 itu cukup besar bila berada di masjid, tapi sangat kecil nilainya bila berada di supermarket. Apa kata aku hijrah untuk suka bersedekah dan beinfaq di jalan Allah kerana itulah harta yang bakal aku bawa ke akhirat nanti.

Renungkanlah hebat sangatkah kita ini? Hijrah diri kita sebelum bertemu dengan Allah. Mantopkan pengurusan akhirat kita supaya tidak kelam kabut bila berada di akhirat nanti. Bukankah kita akan kekal hidup di akhirat selama-lamanya? Jangan sekadar percaya. Tapi yakinlah. Setiap pagi bangkit daripada tidur mendekatkan aku satu hari lagi kepada Akhirat. Aku cerdik? Aku ingat mati.

@@@

Monday, November 18, 2013

Kat Mana Duduk Dapat Pahala?

Kat mana duduk dapat pahala? Masjid. Mengaji dapat pahala lain. Solat dapat pahala lain. Ikuti majlis ilmu dapat pahala lain. Cuma pahala ni tak nampak. Tu yang ramai manusia tak perasan. Pahala di tangguh dapat kat akhirat besok. Itu janji Allah. Asbab pahala ni tak nampak maka ramailah manusia tak berapa gemar pi masjid. Depa lebih gemar pi supermarkat atau pasar malam atau dok rumah tengok TV.

Mai kita perbetul pegangan. Segala sesuatu kena rujuk pada Allah. Ini asas tauhid asas aqidah kita. Kesihatan, rujuk pada Allah. Nak cari penawar kesusahan? Kena kenal dulu sapa yang uji kamu? Tuhan yang uji kamu. Tuhan yang kasih kamu, yang uji kamu.

Tok Wan melangkah masuk pintu rumah, tup...kena buah guli atas dahi. Benjol. "Sapa baling ni?" sergah Tok Wan. "Cucu tok la sapa lagi," sampuk Nenek Wan. Tok Wan marah tak? Tak marah. Sebab apa? Sebab dia kenal cucu dia. Tok Wan sayang kat cucu dia buah hati intan payung.

Bila Allah sayang kita, Allah akan uji. Bermacam ujian. Orang paling berat kena ujian ialah para Rasul dan Nabi. Mereka paling taat pada Allah dan paling Allah sayang, maka Allah telah berikan ujian tahap maut pada mereka. Nampak tak? Makin disayang makin dikasih, maka makin berat diujinya. Bila datang kesusahan, rujuk pada Allah. Bila datang kesenangan dan kemudahan, Alhamdulillah. Puji pada Allah. Bila naik sampan, tiba2 datang ribut, maka cepat2lah cari pulau, cari perlindungan. Ujian kita kecil saja jika mahu dibandingkan dengan orang lain. 

Apa-apa pun ingat azali. Allah sudah tentukan pada azali. Kita tiada upaya. Nikmat dan bala daripada Allah. Menentu pada azali. Hj Husen pesara tentera ada seorang anak bernama Mohd Iqbal belajar di pusat tahfiz. Mohd Iqbal jadi volunteer pada satu muktamar para ulama Kedah. Mohd Iqbal ditugaskan menghantar seorang Ustaz dengan motornya untuk pulang ke tempat penginapan di Pusat Tahfiz. Mohd Iqbal telah terlelap semasa memandu motornya itu dan terlanggar tiang lampu. Dia mati ditempat kejadian manakala Ustaz yang membonceng tadi cedera. 

Masa itu masih belum ada handphone, jadi Ustaz di pusat Tahfiz iaitu Ustaz Ayob bersama beberapa orang lagi berkunjung ke rumah ayah Mohd Iqbal iaitu Hj Husen untuk menyampaikan khabaran ini secara langsung. Sampai ke rumah Hj Husen sekitar pukul dua pagi. Masa itu Hj Husen dok ngaji Qur'an. Jarang nak jumpa orang ngaji Qur'an pukul dua pagi. 

"Assalamualaikum," Ustaz Ayob memberi salam. Hj Husen pun menutup Qur'an yang dibacanya dan membuka pintu sambil menjawab salam. "Hj maaf menganggu malam2 ni. Anak Hj iaitu Mohd Iqbal kemalangan motor dan meninggal dunia dalam pukul 12 malam sekejap tadi." Hj Husen bertanya, "Dia pi mana malam2 tu?" Ustaz menjawab,"Dia bertugas menghantar Ustaz balik ke tempat penginapan." Hj Husen terus menzahirkan kesyukurannya, "Alhamdulillah." 

Bolehkah kita menjadi setenang Hj Husen? Terkadang apa yang kamu benci itu baik untuk kamu dan yang kamu suka itu buruk untuk kamu. Ada sebab atau tidak ada sebab sesuatu yang berlaku itu, kita kena redha. Hj Husen redha ketentuan ajal maut anaknya itu. Besoknya Hj Husen bertugas di muktamar ulama Kedah itu seperti biasa, seolah tiada apa yang berlaku. Inilah seorang yang faham perihal apa-apapun, ingat azali. Kita tiada apa upaya pun.

Pabila kita berjuang, walau kita menang atau walau kita kalah, maka kena redha. Tika kita berniaga, ada kala dapat untung dan ada kala rugi. Tapi kita steady. Terima segalanya ini daripada Allah. Tak goyang sedikit pun. 

Ibarat angin kencang bertanding dengan angin lembut untuk menjatuhkan seekor kodok di atas pokok. Angin kencang yakin dia boleh jatuhkan kodok itu. Dia tiup angin kencang hingga bergoncang pokok itu. Tapi si kodok pegang kuat2 dahan pokok dan dia tidak jatuh. Tiba giliran angin lembut. Tiupan angin lembut yang sepoi2 bahasa itu telah memberi rasa dingin dan nyaman hinggakan kodok terlena. Apa lagi jatuhlah dia ke tanah kerana terlepas dakapannya di dahan pokok tadi.

Begitulah juga ibarat orang main bola. Kadang tu top striker tendang bola sikit punya kuat tapi penjaga gol tepis bola steady je, gagal gol. Tapi ada kala striker kuis slow je bola tapi berjaya menghasilkan jaringan. nampak tak? 

Orang berpangkat besar duduk bangunan tinggi2, bila depa tengok orang kat bawah nampak kecik semacam je, boleh dipijak2. Tapi dia lupa orang kat bawah tu pun bila pandang hala ke tingkat 88 tu, nampak mamat tadi kecik jugak, boleh di tenyeh2 anytime.

Yang besar adalah Allah. Maka janganlah putus asa. Jangan kecewa. Segala upaya manusia tidak akan bisa meroboh kota takdir Allah. Kalau kita bergantung kepada usaha kuat kita maka jika kita gagal memperolah apa yang dihajati, kita rasa kecewa. Bila kita dapat pula, kita akan rasa bangga diri. Rujuk pada Allah. Bila gagal kita tidak kecewa. Bila berjaya kita tidak sombong.

Satu hari Islam akan menang. Itu janji Allah. Pemuda al-Kahfi ditidurkan selama 300 tahun untuk dibangkitkan bagi menyaksikan kemenangan. Pemuda Kahfi bersembunyii di dalam gua itu tika semua manusia di luar sana tidak beriman. Selepas 300 tahun baru tampak hasil perjuangan mereka iaitu semua manusia di luar telah beriman. Maka jangan putus asa dalam perjuangan. Sesuatu perjuangan untuk menegakkan Islam memerlukan umur Nabi Nuh dan sabar Nabi Ayub. Satu hari Islam akan menang. Yakin sungguh2 macam tu.

Syed Qutb pernah berkata bahawa kezaliman ambil masa lama tapi tidak kekal, tapi kebenaran akan menang walaupun lemah dengan izin Allah. Kena pandang pada azali. Rujuk pada Allah. Kalau menang memanjang dalam perjuangan, akan mengundang leka. Jalan lurus kalau di selang seli sekali sekala dengan selekoh akan menyegarkan pemanduan. 

Masa makin suntuk. Umur semakin pendek. Kematian semakin hampir. Bekalan kena banyak. Kerana perjalanan sangat jauh. Rujuklah kepada Allah. Hidup dunia ini sekadar hiburan. Miliki pandangan jauh hingga Akhirat. Itu destinasi kita dalam perjalanan ini. Rajin2lah berkunjung ke Rumah Allah mengikuti majlis2 ilmu. Semoga kita mendapat ilmu dan petunjuk ke jalan yang lurus menuju destinasi hakiki itu.

@@@

Thursday, November 14, 2013

Nyanyi Lagu Zikir

 "Dari darjah satu aku suka kamu...," tu dia ingat makcik ini akan lirik lagu itu sambil tunggu bayar kat counter Tesco. Luah isteri saya mengadu hal ini kerana agak musykil bagaimana seorang makcik yang sudah agak berumur begitu boleh dok hafal lagu2 terkini anak muda. Jawab saya penuh prasangka, "Macamana tidak diingat zikir itu sebab itulah yang di dengar  mungkin sebanyak 5 x sehari daripada 20 x sehari lagu wajib main di radio Era muzik hit terbaik. Sambil masak cucur kodok dia nyanyi lagu tu."

"Yo rembau most wanted you all...," anak muda itu bermadah selamba rock. "All I want my rap clean...nok idup senang baik poi mampuih..," dia meracau terus. Tu dia. Hebat anak muda ini mengalunkan suara yang Allah bagi untuk nyanyi lagu rap popular itu di medan pasar.

Usai solat dhuha di surau syarikat semalam, kawan saya Misron berbisik sambil tangannya menutup mulut. Itu habit dia. Suka hijab mulutnya dengan jari jemari tika bercakap. Saya musykil apa ilmu yang dia amal ni atau sekadar tabiat sahaja. "Tuan tahu apa soalan pertama yang akan di tanya di akhirat besok?" Saya keliru. "Apa yang kamu guna dengan harta yang diberikan?" Tu dia. Soalan maut.

"Apa yang kamu guna dengan umur yang diberikan?" Dia menyambung lagi. "Lepas itu baru soalan2 lain ditanyakan," tambahnya. Pada masa itu mulut dan lidah sudah dikunci daripada berkata-kata. Sudah tiada suara yang dapat keluar tika itu. Sudah tidak boleh menyanyi atau melalak lagi.

Misron terus menutur kata persis tazkirah ringkas, "Pada masa itu seluruh anggota badan kita yang lain yang akan menjawab segala pertanyaan mewakili ampunya badan. Tiada yang boleh terlepas lagi. Tiada yang boleh menipu atau berkata dusta lagi." Dapatkah kita bayangkan suasana ini? Nampaknya segala perlakuan kita selama hidup di dunia akan terbongkar jua hatta rahsia yang paling top yang orang puteh labelkan sebagai 'top secret'.

Makanya setiap salah laku atau laku luar tabii yang dilakukan bukannya merugikan orang lain tapi diri sendiri yang akan menanggungnya. Kamu sebenarnya menzalimi diri kamu sendiri dengan segala agenda dosa itu. Zalim macamana? Zalim kerana menyiapkan diri kamu menjadi bahan bakar api neraka Allah. Itulah hakikatnya. Doa mendapat syurga tetapi majoriti prilaku dan tindakan semuanya menuju bakaran neraka.

"Kamu tidak akan terlepas selagi mana kaki kamu berpijak di bumi Allah ini, dan selagi mana ada siang dan malam," luah Misron penuh damai di hati. Dia baru pulang dari Alor Setar dan berpeluang menghadiri satu majlis ilmu yang di kendalikan oleh Datuk Mufti Kedah. "Setiap perlakuan kita akan diambil kira, malah kaki dan bumi yang dipijak ini akan menjadi saksinya. Begitu juga keberadaan kamu di waktu siang dan malam itu juga akan menjadi asbab pendakwaan kamu di Akhirat nanti," Misron menutup katanya dangan penuh jitu. Alhamdulillah kerana perkongsian ini.

Saya juga masih teringat cerita saudara Misron ini tika dia baru balik dari cuti MC yang panjang asbab kena minor-stroke beberapa bulan lalu perihal bagaimana tika dia terlantar di katil hospital menanggung kesakitan, betapa dugaan dan godaan bertubi-tubi hadir. Daripada penyesat nombor uno iaitu setan. Begitu setia saban waktu datang berbual mesra, berbisik ke telinga atau terus mentarbiyah ke mindanya agar murtad, agar syirik, agar membunuh diri, agar give-up life dan seumpamanya. Bermacam pujuk rayu dan cerita rakyat yang di hidangkan setan kepada-Nya. Hingga dia hampir berputus asa. 

Namun nasib baiklah semasa sihatnya dia banyak mengamalkan mengaji Qur'an, membaca zikir harian, dan rajin mendirikan solat malam. Segalanya ini telah menjadi benteng utuh kepadanya dari segi batin dan ruhani untuk memagari asakan setan pada jasadnya yang lemah dan tidak bermaya dengan minda yang letih tika terlantar di katil hospital itu. Satu pengajaran bermakna untuk kita semua agar membuat persediaan rapi tika dikurniakan Allah kesihatan yang baik ini.

Jadi kemana yang kamu belanjakan harta yang Allah kurniakan ini? Bersedialah memberi jawaban yang dapat skor A. Antaranya mungkin belanja untuk infaq ke jalan Allah, atau sumbangan kepada institusi penjana ilmu agama. Juga prihatin membantu orang yang memerlukan. Waqaf dan sedekah malah membiaya anak didik menjadi alim.

Kemana pula engkau habiskan umur mu yang 54 tahun  atau 64 tahun atau 74 tahun itu? Apakah 60% dihabiskan untuk mengejar harta dunia? atau 40% untuk tidur? atau 10% untuk solat? atau 15% untuk menuntut ilmu? atau 2 % untuk kerja2 dakwah. Sendiri kena muhasabah dan menjawab di hadapan Allah nanti.

Sebagai konklusi, kita ini hamba yang lemah. Itupun kalau kita termasuk dalam kategori hamba. Kerana antara ciri utama untuk menjadi hamba ialah patuh segala arahan Tuannya tanpa banyak soal. Taat dan tunduk patuh kepada perintah Allah SWT.

@@@

Tuesday, November 12, 2013

Sifat Memada Bukan Mengada

Hati yang puas sudah diangkat pada akhir zaman ini. Justru manusia tidak pernah puas. Tidak pernah cukup dengan apa yang dia ada. 

Zaman berjalan kaki rasa nak basikal, dah ada basikal rasa nak kapcai 50cc, pastu rasa nak EX5, pastu rasa nak upgrade 125cc pulak, pastu rasa nak kereta toyota KE30 pun jadilah, hujan tak basah. Kemudian rasa nak kancil, nak wira, nak inspira, nak exora, nak bmw, nak merc lampu bulat, nak brabus. Rasa memada terus lenyap terus berambus. Rasa memada sudah diangkat. Manusia tidak pernah puas dengan apa yang dia ada.

Malam2 menangis, kalau bukan tiap2 malam pun menangislah kerana Allah sekali seminggu. Bukti kasih hamba pada Allah ialah dengan menyebut nama-Nya banyak-banyak. Antara rukun hamba ialah hati kena sentiasa redha, suka apa-apa yang datang daripada Allah. Dapat duit, Alhamdulillah. Hilang duit, pun Alhamdulillah. 

Keluar masjid, kasut hilang. Alhamdulillah. Hilang yang lama adalah nikmat Allah supaya dapat yang baru. Setiap yang baru menerima binasa. Tengah pakai selipar, tali selipar putus. "Dah sampai masa," kata dia. Boleh terima hakikat. Terima kasih dapat yang baru (beli selipar baru). Maka hendaknya begitulah dapat terima hakikat bila hilang selipar kat masjid tadi.

Bila sakit, terima kasih ya Allah. Kenapa? Kerana bila sakit dapat ingat Tuhan, ingat solat, ingat ngaji Qr'an, ingat nak taubat, ingat diri lemah, diri hamba. Ibadah itu nikmat. Bila sihat, terima kasih ya Allah. Berniaga untung setiap bulan, tiba2 Allah uji rugi satu bulan. Terus tak kenal Allah. "Ini mesti mamat kedai sebelah ni hantar santau." Terus lupa bahawa itu ujian Allah kepada hamba-Nya.

Abdul Rahman Bin Auf bukak kedai pukul 11 tgh. Orang lain bukak kedai pukul 7 pagi. Tapi barang2 di kedai Abdul Rahman Bin Auf yang habis dulu. Orang pun naik heran. Rupanya dia berniaga dengan Allah dulu. Kita ini jauh daripada Allah. Itu masalahnya.

Apa makna memada? Maknanya cukup. Sifat mukmin ialah sentiasa bersyukur, Alhamdulillah. Kasihkan kamu akan Allah SWT. Kalau nak di fikir nikmat yang Allah bagi, menangis kita kerana terlalulah banyaknya hingga tidak terhitung lagi. Tidak putus-putus nikmat Allah. Allah tidak pernah lupa kita. tapi kita yang banyak lupa Allah. Tak nak mengaji. Tak nak tinggal dosa, Tak nak solat malam. Semua tak nak kerana tidak yakin pada Allah.

Allah tak ambil untung. Walau begitu banyak nikmat yang Dia bagi. Insaflah kita dan selalu berterima kasih kepada Allah. Lepas solat, terima kasih Allah atas anugerah Allah dapat saya solat maghrib pada hari ini di masjid, dapat pula berada di majlis ilmu, dapat pulang dan sampai ke rumah dengan selamat. Terima kasih Allah. Kerana ada orang tidak ada kesempatan untuk ke masjid. Tidak ada kelapangan untuk hadir ke majlis2 ilmu. Atau mati accident di tengah jalan, tidak sempat sampai ke rumah.

Selamat balik ke rumah. Alhamdulillah. Dapat musibah. Alhamdulillah. Tika di timpa musibah itu memberi ruang untuk nikmat fikir. Nasib baik Allah timpakan aku musibah ini. Kalau tidak mungkin aku ini masih lara dan alpa. Alhamdulillah.

Wajib kasih akan Allah. Agar kasih Allah akan kamu. Bila balik rumah badan penat, di sambut anak2 dan isteri, di picit2 badan supaya hilang lenguh. Bila masuk tidur semua lena, dia tidur kita tidur. Tidak ada yang peduli lagi, habis. Tapi Allah peduli. Tika kamu tidur terlentang lena tak ingat apa itu, tika betis boleh kejang atau salur nafas boleh tersumbat, Allah balik-balikkan badan kamu ke kiri dan ke kanan, mengereng dan meniarap. Tika makhluk lain hatta anak dan isteri tidak ambil peduli tapi kasih dan nikmat Allah berterusan tidak pernah putus menjaga kamu, kasih kamu.

Nak kasih Allah maka biar lebih aku kasih Allah. Yang kuat Allah, yang lemah aku. Yang hebat Allah, yang lemah aku. Dulukan kasih Allah. Masuk majlis ilmu di kuliah zohor, barulah lepas itu pergi makan. Ilmu dapat makan pun dapat. Lebihkan kasih Allah.

"Kita nak mengaji. Bukan nak baca kitab. Kalau nak baca dah lama habis." Itu antara kata2 mutiara yang di ungkapkan di akhir majlis ilmu oleh Ustaz Zahidi Abdullah di pertemuan malam tadi di Masjid as-Salam. Biarpun sedikit, tapi dari Allah in sha Allah berkat. Hamba sekadar usaha, yang beri itu Allah. Kalau ada yang di ganggu syaitan, sapulah minyak kasturi. Yang menyembuh itu Allah. Semua kehendak Allah. Usaha walaupun sekadar seteguk air puteh sahaja, kerana kudrat dan iradat itu milik Allah.

Allah yang berkuasa dan berkehendak. Kalau Allah nak, atas katil pun mati. Kalau Allah tak nak, accident pun tak mati. Usaha ini sekadar 5 % sahaja, 95% lagi Allah. Aku tidak ada apa-apa. Aku harap redha Allah. Tauhidnya di situ. Allah tidak melihat paras rupa tapi Allah melihat hati (Qalbu). Pengajian kitab Penawar Bagi Hati di tangguh ke bulan hadapan.

@@@

Friday, November 08, 2013

Semangat Hijrah

Urusan agama tiada yang kecil. Pabila mendengar seruan "Allah Hu Akbar" maka tinggalkan segala urusan lain kerana tiada yang lain yang lebih besar daripada Nya. Jadikanlah peristiwa Hijrah sebagai pembakar semangat. 

Hijrah untuk melaksanakan segala perintah Allah. Sambutan Maal Hijrah yang bukan sekadar gah dengan perarakan demi perarakan tapi pengisian ruh Hijrah itu sendiri. Jangan dibibir basah dengan pengucapan sayang dan kasih pada Nabi tapi di hati terus mati tiada secubit rasa untuk mengikut segala ajaran Nabi.

Kadar jenayah di negara kita terus meningkat lagi dan lagi hingga mutakhir ini keresahan makin terasa apatah lagi untuk melepaskan anak2 perempuan berseorangan hatta untuk membeli bawang di kedai runcit berdekatan. Ini membuktikan bahawa selama 50 tahun lebih negara mengamalkan undang2 manusia yang telah gagal mengawal jenayah daripada terus berleluasa. 

Ada satu kejadian baru2 ini di siang hari, seorang cikgu wanita memberhentikan keretanya pada simpang lampu isyarat betul2 di depan Balai Polis Panji, sebuah balai polis yang besar di Kelantan. Datang dua orang penjenayah dengan motor terus memecahkan cermin bahagian pemandu dan merampas beg tangan cikgu tadi. Maknanya penjenayah tidak takut pada polis atau undang2 sedia ada. Hanya undang2 dan hukum Allah sahaja yang boleh menyelesaikan masalah manusia kerana Allah sahaja yang faham perihal ciptaan-Nya.

Sayangnya para sahabat kepada Nabi diterjemahkan dengan perbuatan mereka iaitu melaksanakan segala ajaran dan sunnah Nabi. Bukti sayang para sahabat terbukti bukan sekadar kata2 di bibir mulut semata. Segala peristiwa besar dunia ini ada kaitan dengan peristiwa Hijrah Nabi. Umat Islam kena peka pada segala perkembangan dunia. 

Kita lihat perkembangan di Mesir. Tidak lagi terpapar berita2 perihal kekejaman yang berlaku di Mesir seolahnya suasana sudah kembali normal. Sedangkan hakikatnya tidak begitu. Sudah lebih 6,000 oarng mati dibunuh. Kezaliman dan kekejaman rejim kudeta haram terus berlaku. Kini Dr Mursi di hadapkan ke mahkamah untuk di sabit kesalahan. 

Mesir sudah menyaksikan pembunuhan demi pembunuhan para ulama dan pemimpin Ikhwan Muslimin sejak daripada zaman Jamal Abdul Naseer lagi. Mesir adalah lambang pertembungan hitam dan puteh, yang haq dengan yang bathil, yang jahil dengan yang alim. Pertembungan personaliti Fira'un dan Qorun dengan Nabi Musa dan Nabi Ibrahim.

Hijrah Nabi adalah lambang kejayaan seruan dakwah Nabi. Dakwah Nabi selama 13 tahun di Mekah hanya berjaya menarik kurang lebih 300 orang pengikut. Namun 10 tahun dakwah di Madinah selepas hijrah Nabi berjaya mengumpul kurang lebih 130,000 orang yang mengiringi Nabi ke Mekah mengerjakan Haji terakhir.

Mendalami sirah Nabi itu sangat penting. "Jika tidak kerana aku di usir oleh ahlinya, nescaya aku tidak akan tinggalkan Mekah," antara yang Nabi luahkan bila menoleh ke Mekah untuk memulakah Hijrah Baginda ke Madinah. Ini menunjukkan cinta kepada tanahair tempat tumpah darah itu adalah satu tuntutan. Hijrah Nabi adalah satu proses kesempurnaan agama Islam itu sendiri.

Islam tidak sempurna sekadar syariaat shahadah, solat, puasa, zakat dan haji semata. Nabi telah membina masjid sesampainya di Madinah yang diperkasa dengan segala fungsi masjid termasuklah sebagai pusat ilmu, menghidupkan majlis2 ilmu, tempat menuntut ilmu, menyelesaikan masalah umat, dan mengishtihar jihad. Nabi meletakkan asas negara Islam dengan menyediakan perlembagaan negara yang pertama di dunia iaitu Piagam Madinah. 

Ini menunjukkan kuasa pemerintahan adalah sangat utama dalam Islam. Tanpa kuasa dan kerajaan banyak hukum2 Allah tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna. 

Undang2 Islam sudah dijalankan lama dulu di Tanah Melayu ini. Batu Bersurat di Terengganu yang bertarikh 702H adalah buktinya. Hukum hudud yang dilaksanakan di Melaka dapat kita saksikan sebagai bahan pameran di Muzium Melaka hari ini. Maknanya perlaksanaan hukum Islam telah dilaksanakan dan bukan asing. Namun kedatangan British telah memansuhkan segalanya itu pada tahun 1928. Selainnya hanya tinggal sejarah. Segala kes jenayah yang berleluasa hari ini ialah kerana kita telah membelakangkan hukum Allah. 

Mesir kekal tanpa pilihanraya yang sebenar selama 60 tahun. Harta Mubarak tika digulingkan berjumlah USD670 Bilion yang menjadikan dia manusia terkaya di dunia, tapi semuanya hasil kekayaan negara yang dirompak daripada rakyat Mesir. Dr Mursi dipilih sebagai Presiden mengalahkan 12 calon Presiden yang lain pada pilihanraya demokrasi yang pertama di adakan namun hanya dibiarkan memerintah selama setahun sahaja sebelum di gulingkan. Jenayah Dr Mursi ialah kerana ingin melaksanakan keadilan pemerintahan Islam di bumi Firaun.

Dakwah Nabi berdepan dengan tiga golongan manusia. Pertama golongan jahiliyyah yang tidak kenal Tuhan dan membelakangi hukum hakam. Keduanya ialah kelompok ahli kitab di Madinah khususnya kaum yahudi. Mereka ini ada ilmu, tahu perihal Nabi2 namun lawan Nabi. Dan yang ketiga ialah golongan munafik di Madinah. Mereka ini menzahirkan Islam tapi dalam hati memusuhi Islam. Nabi menghadapi semua mereka ini dengan penuh bijaksana.

Begitu juga kita hari ini banyak berdepan dengan golongan jahil dan juga golongan yang tahu Islam serta orang2 yang menentang Islam. Kelompok orang beriman yang bertaqwa, orang kafir dan juga kelompok manusia munafik. Apa yang berlaku hari ini adalah gambaran orang2 munafik yang rusak akidah dan amal mereka. Penjajahan dari segi istilah berleluasa terutamanya di ruangan media. Bila bercakap mereka bohong. Bila berjanji mereka tidak tunaikan pun. Yang jahat ditonjolkan sebagai baik. Si pengkhianat dimomokkan sebagai pemegang amanah.

Kita kena menilai semua yang berlaku mengikut neraca Nabi. Pertama, dakwah Nabi berdepan dengan tiga kelompok manusia seperti yang kita ceritakan tadi. Kedua, Hijrah Nabi adalah sebahagian daripda jihad. Hijrah dipenuhi dengan ciri2 dan strategi jihad. Akhir sekali, Hijrah Nabi adalah mercu kemenangan umat Islam. Maka yakinlah Islam akan mencapai kemenangan kerana itu adalah janji Allah. Belajar dan hayatilah sepenuhnya peristiwa Hijrah Nabi untuk kita memacu ke depan bersaing dengan perubahan zaman dan segala cabarannya.

@@@

Wednesday, November 06, 2013

Faham Hijrah

Hari ini cuti Maal Hijrah. Cuti 1 Muharram sempena menyambut tahun baru Hijrah. Tahun ke berapa sekarang? 1435H. 

Kenapa bulan Muhrram menjadi bulan pertama kalendar Islam? Sedangkan kalau nak kira utama, bulan Ramadan lagi utama. Bulan Syawal bulan raya juga menarik. Bulan Rabiulawal lagi signifikan kerana bulan kelahiran Nabi, bulan Nabi menerima wahyu pertama, bulan Rasullulah berhijrah ke Madinah, dan bulan kewafatan Nabi di  usia 63 tahun. Kenapa di pilih bulan Muharram juga sebagai bulan pertama kalendar Islam ini?


Pada zaman Nabi tiada kalender Islam. Tarikh di catit sebagai haribulan dan bulan sahaja, tanpa ada tahunnya. Bulan Muharram, Safar, dan seterusnya hingga Zulkaedah itu sudah wujud sejak sebelum zaman Nabi lagi. Cumanya tahun di tanda berdasarkan sesuatu peristiwa contohnya tahun gajah berdasarkan peristiwa serangan tentera bergajah. Zaman Khalifah Abu Bakar yang memerintah selama dua tahun juga masih tiada kalendar Islam.


Sehinggalah pada zaman pemerintahan Khalifah Umar Al Khattab, daerah pemerintahan kerajaan Islam sudah menjangkau hingga ke Iraq di timur dan hingga ke Mesir di barat telah menimbulkan satu keadaan yang memerlukan kalendar Islam sebagaimana wujudnya kalender oleh kerajaan-kerajaan besar yang lain seperti Kerajaan Rom, Kerajaan Parsi, Kerajaan India dan Kerajaan China.


Surat menyurat terutamanya  perutusan oleh Khalifah kepada para penguasa di daerah jajahan ini memerlukan tarikh yang bersandarkan kepada kalendar bagi mengelak kekeliruan. Jika yang tercatit hanya haribulan dan bulannya sahaja sudah tentu payah untuk menentukan tarikh sebenarnya samada pada zaman Nabi, zaman Khalifah Abu Bakar, atau Khalifah Umar?


Justru itu Khalifah Umar mengajak berbincang dengan  para sahabat sekelian dan persetujuan tercapai untuk mewujudkan satu Kalendar Islam. Selesai satu masalah. 

Isu kedua ialah tahun itu hendak di dasarkan kepada apa? Ada cadangan ia disandarkan kepada tarikh lahir Nabi. Namun ia bukan utama kerana Muhammad belum menjadi Nabi lagi. Ada cadangan untuk memulakan dengan tarikh turunnya wahyu pertama. Namun ia juga bukan utama kerana syariaat Islam itu belum berkembang seluasnya di Mekah selepas turunnya wahyu pertama itu. Akhirnya persetujuan dicapai untuk mengambil kira tarikh Nabi berhijrah ke Madinah kerana di sana tertubuhnya Kerajaan Islam hingga syariaat Islam tertegak dan syiar Islam dan tanah jajahan Islam berkembang luas.


Isu ketiga yang timbul ialah bulan apakah akan dijadikan bulan pertama dalam tahun Hijrah ini? Termaktub di dalam al-Qur’an ada 12 bulan dalam setahun. Juga dinyatakan terdapat 4 bulan haram dan 3 bulan haji. Musim haji berakhir dengan ketibaan bulan Muharram. 


Muharram dipilih kenapa? Sedangkan Nabi berhijrah ke Madinah pada bukan Rabiulawal. Rupanya kerana Nabi sudah berniat untuk hijrah ini semenjak di bulan Muharram lagi. Ianya tertangguh sehinggalah Nabi menerima wahyu Allah memerintahkan Baginda melakukan perjalanan Hijrah ke Madinah itu. 


Peristiwa ini juga menguatkan hujah bahawa sesuatu ibadah itu bermula dengan niat. Setiap amal kebaikan yang hendak dilakukan mestilah dimulakan dengan niat. Allah akan memberikan satu pahala setiap kali kita berniat untuk berbuat amal baik itu. Jika amal baik itu dilaksanakan sebagaimana yang kita niatkan maka satu pahala lagi akan diberikan, menjadikannya dua pahala. Tetapi sekiranya niat tadi tidak tertunai maka kita akan kekal mendapat satu pahala tadi. Maka marilah kita meraikan sifat pemurah Allah untuk memberikan pahala kepada kita yang sememangnya kurang pahala ini dengan tidak lupa untuk memasang niat untuk membuat pelbagai amalan baik setiap kali bangkit daripada tidur kita di awal pagi itu.


Apa kata setiap pagi kita berniat sebanyak 100 kali iaitu untuk membuat 100 jenis kebaikan. Contohnya, “Ya Allah hari ini aku ingin membersihkan diri kerana Mu Ya Allah, aku menutup aurat kerana Mu, aku akan memulakan sesuatu dengan Basmallah, aku memandu ke ofis mencari rezki kerana Mu, aku berbuat kerja dengan amanah kerana Mu, aku tak akan curi tulang di ofis,  aku akan baca doa sebelum dan sesudah makan, aku akan solat sunat rawatib, aku akan solat zohor berjemaah di surau, aku akan solat sunat dan fardhu asar berjemaah, aku akan memandu balik dengan berhemah, aku akan iktiqaf di masjid, aku akan solat sunat tahayattul masjid, aku akan solat rawatib, aku akan solat maghrib berjemaah di masjid, aku akan solat maghrib di sof pertama, aku akan salam dengan pak imam sambil membaca selawat.” 


Tu dia nak mula pagi dah dapat 100 markah. Cerdik cerdik. Banyaknya pahala kita dapat in sha  Allah dengan sekadar memasang niat. Apatah lagi bila semua niat tertunai atau sebahagian tertunai maka dapat pahala lagi. Dengan itu dana pahala terkumpul kita akan terus meningkat dan meningkat lagi dan lagi buat bekalan hidup yang senang di alam Akhirat yang kekal abadi itu. Hidup di dunia ini sememtara sahaja. Yang utama hidup di Akhirat sana. Anda percaya dan yakin hari akhirat 100%?


Orang beriman kena niat melakukan amal ibadah dan kebaikan. Kalau buat benda baik tapi tak niat maka hilang pahala niat. Sayang kan? Kena niat apa nak buat hari ini? Orang melayu ini paling liat buat ibadah dan jarang cenderung kepada banyak beramal. Rugi bila dia tahu dia amal tak banyak tapi tak niat pun nak buat amal baik. Sedangkan niat sahaja pun terus dapat pahala. Fikir-fikirkan dan selamat berniat.


Niat itu ialah rancangan. Aku nak solat dhuha. Dia telah rancang nak solat dhuha. Nabi tahu Baginda  belum boleh meninggalkan Kota Mekah lagi tapi telah memasang niat (di bulan Muharram). Bila orang Quraish merancang untuk membunuh Nabi maka turunlah wahyu Allah memerintahkan Nabi untuk berhijrah. Nabi telah niat empat bulan lebuh awal. 


Ramai kita niat ke Mekah untuk ke Baitullah iaitu rumah Allah. Tapi ramai kita rumah Allah depan tangga atau tepi rumah pun tak mari. Di Mekah selama 42 hari tak pernah miss solat fardhu berjemaah, tapi bila balik Malaysia solat berjemaah di masjid miss memanjang atau tak datang langsung. Di Mekah hebat beribadah tapi di sini tak buat. “Dah cover kat Mekah dulu Ustaz,” jawabnya.


Kena niat buat benda baik. Kalau tak buat. Niat lagi. Tak buat niat lagi. Sampai 5x tak buat, patut naik rasa malu pada Allah. Maka seterusnya niat lagi dan in sha Allah kita buat amal baik itu. Sebab itu penting kita niat dulu.


Amal bermula dengan niat.  Niat nak bayar hutang kawan. Kalau bayar dapat pahala. Niat tadi pun dah dapat pahala. Syarat niat itu ialah setiap amal mesti ikhlas kerana Allah. Sebab apa pergi awal ke ofis? Kerana memenuhi akujanji kontrak pekerjaan dengan Syarikat waktu bekerja 8:30 pagi hingga 5:30 petang. Menunaikan janji itu ialah termasuk dalam mengikut perintah Allah. Orang yang berhijrah kerana mengikut perintah Allah maka dia akan dapat Allah. Mesti ikhlas semata-mata kerana Allah walaupun sekadar niat. Amal kerana Allah akan melahirkan Islam yang berkualiti. Tolong kerana Allah. Segalanya kerana Allah. Yang tidak kerana Allah maka merugikan di Akhirat nanti. 


Kenapa Nabi hijrah dari Mekah ke Madinah? Kenapa tidak ke Taif? Kenapa tidak ke Habsyah sedangkan para sahabat pernah hijrah ke Habsyah? Kenapa tidak tinggal saja di Mekah? Di Habsyah sudah ada pemimpin yang beriman makanya Nabi akan berada di bawah naungannya jika berhijrah ke Habsyah. Nabi ditawarkan menjadi pemimpin Mekah. Tapi tidak dapat menerima tawaran ini kerana ada syarat yang dikenakan olah para pembesar Quraisah iaitu Nabi kena tinggalkan dakwah menyampaikan risalah Allah. 


Sedangkan penduduk Madinah telah berbai’ah kepada Nabi dan akan melantik Nabi sebagai pemimpin mereka kerana di Madinah tika itu yang ada hanyalah pemimpin kaum dan kabilah masing-masing sahaja. Tiada lagi pemimpin untuk semua kaum. Mereka juga bersumpah setia untuk melindungi, memepertahankan dan berjuang bersama Nabi. 

Islam mengajar kita bahawa Islam itu perlu politik. Islam perlu kerajaan memerintah. Islam bukan untuk di perintah. Namun fahaman yang bercanggah telah dipahat di minda kita oleh Barat.


Era pemerintahan Islam suatu ketika dulu telah menyaksikan dunia yang teratur dan aman damai. Ini sangat dicemburui oleh Barat. Pelbagai usha dan strategi di lakukan untuk meruntuhkan kerajaan Islam. Kejatuahn kerajaan Uthmaniah di Turki adalah kemuncaknya. Huru hara dunia selepas Islam jatuh.  Islam menguasai semua aspek kehidupan di era kegemilangan Islam. Ada pula antara kita yang memilih duduk di Masjid tanpa peduli masyarakat di luar, tidak peduli politik. Jom hijrah !!


Nabi telah memilih untuk hijrah dari Mekah ke Madinah untuk dapat jadi pemimpin Kerajaan. Di Mekah syariat Islam tidak tertegak dengan sempurna walaupun sudah 10 tahun kerasulan Nabi. Nabi mengajar bahawa Islam itu bukan sekadar solat, puasa, zakat dan haji sahaja. Islam untuk semua manusia. Ayat2 al-Qur’an yang diturunkan di Mekah di panggil ayat2 Makiyyah manakala ayat2 yang diturunkan di Madinah dinamakan ayat2 Madaniyyah.


Hampir keseluruhan ayat2 Madaniyyah berkisar persoalan hukum-hakam dan syariat.  Bila Islam tiada Kerajaan yang memerintah maka syariat Islam tidak dapat dilaksanakan. Walaupun setiap tahun kita menyambut sambutan Maal Hijrah iaitu sempena mengingati  hijrah Nabi ini, tapi tetap tiada kuasa memerintah makanya kita tidak dapat melaksanakan perintah Allah, hukum-hakam Allah. Di sini pentingnya Islam itu memerintah bukan diperintah. Nabi hijrah ke Madinah untuk jadi pemerintah. Maka tertegaklah Islam di muka bumi ini. Alhamdulillah.


Seorang anak murid bertanya kepada Tok Guru nya satu masalah, “Seorang Syeikh talah membeli kambing yang banyak susu di pasar. Setelah di perah susunya, kambing ini tidak bersusu lagi maka dia rasa tertipu dan ingin pulangkan semula kambing itu kepada penjualnya. Rupanya penjual ini sudah beberapa lama tidak memerah susu kambingnya demi untuk menampakkan kambingnya itu banyak susu. Demi menarik minat pembeli. Soalan saya tok guru ialah apa yang boleh Syeikh tadi lakukan jika penjual tadi tidak mahu menerima kembali kambing itu?”  


Tok Guru pun menjawab, “Mengikut hukum Islam, penjual tadi kena terima balik,” “Tapi penjual tadi tak mahu terima. Sebab katanya sudah di beli oleh Syeikh tadi. Goods sold cannot be returned.” Anak muridnya mencelah. “Tak boleh, kalau ikut Islam dia kena terima,” “Tapi kalau dia tak nak terima macamana?” “Tak boleh, penjual tadi kena terima jugak,” ulang Tok Guru. Muka Tok Guru dah naik merah. 


Maka anak murid tadi pun berkata, “Sebenarnya, tiada undang2 yang dapat memaksa pembeli tadi menerima kambing yang telah dia jual dan memulangkan balik duit pembeli yang tak puas hati tadi.” Kenapa ya? Kerana bukan kerajaan Islam yang memerintah. Jadi hukum-hakam jual beli (muamalat) Islam itu tidak dilaksana dan dikuatkuasakan. 


Begitu juga dengan proses sewa beli kereta (hire-purchase) masakini, ikut perjanjian sebenarnya kita sewa kereta daripada bank. Kalau kita tak puas hati kita sebenarnya boleh pulangkan kereta itu kepada bank. Contohnya kontrak hire-purchase selama 9 tahun. Masuk tahun ke-5 kereta ni dah selalu rosak maka kita pun nak pulangkan balik kereta yang kita sewa itu ke bank. Agak-agak bank terima tak? Munkin bank terpaksa terima, tapi sudah tentu anda akan di blacklist selama 7 keturunan. Nampak tak? Islam perlukan politik supaya dapat memerintah dan menguatkuasa undang2 Allah. Itulah Hijrah. 


Selamat menyambut Maal Hijrah. Fahamilah semangat dan objektif hijrah ini. Cukuplah meraikan secara retorik atau sekadar pak turut berarak 10km tanpa memahami maksud amalan kita itu. Hadiri dan cintailah majlis-majlis ilmu supaya kita layak menjadi Hamba Allah dan umat Nabi yang tidak kekal jahil walau pun tidak lagi berada di zaman jahiliyyah iaitu zaman sebelum kedatangan Nabi. Bila derma dua tiga ringgit tu, jangan suka-suka tulis kat kertas derma, “Dari Hamba Allah.” Bukan senang nak layak jadi Hamba Allah Bro !! Fahami makna Hijrah Nabi ini.


@@@

Saturday, November 02, 2013

Buku Putera Lembah Bakkah-2

Pada hujung minggu lepas saya telah meminjam 15 biji buku terbaru di Perpustakaan Awam KKB. Alhamdulillah semalam saya telah khatam sebuah daripadanya iaitu buku bertajuk Putera Lembah Bakkah 2 karya Zuraimi Ismail cetakan pertama 2011.

Ia adalah sirah Nabi dalam genre novel. Sebuah penyampaian yang segar dan menarik saya untuk membacanya dengan minat hingga berjaya khatam dalam masa dua hari. Ini jarang berlaku tapi dengan buku ini ia telah berlaku. Ini menunjukkan buku setebal 167 mukasurat dengan 24 bab ini mencapai objektifnya dicipta iaitu supaya di baca oleh pembaca termasuklah saya dan supaya ilmunya sampai.

Pada sessi pembacaan ini ada beberapa ketika menjadikan saya begitu hiba hingga menitiskan airmata. Di sini saya ucap tahniah kepada pengarang yang berjaya menggambarkan suasana sirah Nabi ini pada tahap yang begitu hidup hingga mengundang penghayatan yang tidak berbelah bagi seolahnya kita turut berada di zaman Nabi melihat segalanya berlaku di depan mata.

Buku di baca pruf oleh Puan Suraiya Pauzi yang merupakan editor kanan di Galeri Ilmu yang bertanggung jawab membawa saya masuk ke dunia penulisan dengan buku karya pertama saya Ramadan Terakhir iaitu sebuah buku motivasi tarbiyah ruhani juga keluaran Galeri Ilmu. 

Usai khatam buku Putera Lembah Bakkah 2 ini membuahkan satu semangat baru dalam diri dengan memahatkan azam di hati saya untuk juga berusha dan belajar bagi menghasilkan sebuah karya pada genre novel ini. Bagi saya genre novel punyai daya pemikat tersendiri bukan kepada pemabaca peringkat remaja semata tetapi juga kelompok pembaca dewasa juga.

Buku ini sarat dengan kisah yang dicoretkan merangkumi zaman muda Nabi tika membawa barang dagangan Khatijah binti Khuwalid dan pelbagai petanda awal kerasulan hinggalah kepada perkahwinan Baginda, kerasulan Baginda, usaha dakwah secara sembunyi, peringkat dakwah kepada ahli keluarga Baginda, dan seterusnya penentagan dan ancaman daripada kaum Quraish Mekah, serta dakwah terbuka Nabi kepada seluruh umat. Sirah Nabi yang menyayat hati dan penuh ranjau demi mebawa agama Allah kepada kita.

Di bab 24 menceritakan perihal tiga pembesar Quraish iaitu Abu Sufyan, Abu Jahal dan Akhnas bin Syarik secara senyap tiga malam berturut-turut penuh rahsia dalam gelap malam berada berdekatan rumah Nabi untuk mendengar ungkapan bacaan al-Qur'an. Mereka bertembung dalam kegelapan malam itu. Rupanya mereka ini membenci Nabi bak singa lapar pada luarannya tapi hakikatnya mereka sangat kagum dan mengakui kebenaran Nabi. 

"Ayat-ayat yang dibacakan oleh Muhammad tadi cukup indah sekali. Terpesona aku dibuatnya," Akhmas memberi komen tanpa berselindung. "Gila kau! Jangan sampai engkau terpedaya dengan puisi gubahan anak saudara Abu Talib itu!" cepat Abu Jahal membentak. Tidak suka benar dia dengan kenyataan yang diucapkan oleh kawannya itu.

Info Bab 23 pada mukasurat 167 - Suatu ketika Nabi Muhammad SAW membacakan kepada orang ramai wahyu Allah yang baru diterimanya. Kebetulan seorang pemuka Quraish yang tersohor iaitu Al-Walid bin Al-Mughirah juga ada bersama dan mendengar ayat-ayat yang dibacakan itu, 

"Diturunkan Kitab ini dari Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. Yang mengampuni dosa dan menerima taubat lagi keras hukuman-Nya dan melimpah kurnia-Nya. Tiada tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Hanya kepada Nya lah kembali (semua makhluk). Tidak ada yang membantah ayat-ayat Allah kecuali orang-orang yang kafir. Maka janganlah engkau tertipu oleh perbuatan mereka..." (Al-Mukmin:2-4)

Ayat ini mempengaruhi fikiran Al-Walid. Tidak ragu-ragu dia memuji, "Hari ini aku telah mendengar dari Muhammad suatu khutbah yang bukan dari jenis kata-kata manusia dan jin. Kata-katanya sangat indah dan mengandungi keindahan yang istimewa. Cabang-cabangnya dipenuhi buah sementara akarnya dipenuhi rahmat. Ia merupakan kalam paling hebat dan tidak ada yang dapat menandinginya." Menurut ulama', inilah pujian pertama manusia ke atas al-Qur'an.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...