CLICK n GO

Tuesday, November 27, 2012

Harimau Malaya


Pabila Harimau Malaya berjaya menjadi juara Piala AFF Suzuki pada tahun 2010, seluruh rakyat merasa bangga dan teruja. Hinggakan ramai mula percaya bahawa pasukan bolasepak kita akan berjaya menuju era yang penuh kegemilangan semula. Namun harapan kegemilangan yang berterusan gagal menjadi realiti pabila satu demi satu kegagalan yang di perolehi samada bertemu lawan yang lemah apatah lagi lawan yang hebat. 

Hinggakan pada suatu masa dulu kritikan pedas oleh TS Anuar Musa salah seorang pemimpin kanan FAM tentang trend kegagalan pasukan Harimau Malaya ini telah di anggap melampau hinggakan dia digantung daripada FAM. Tapi rupanya apa yang disuarakan kini menjadi realiti. 

Alasan medan percubaan mencari gandingan serasi dan mantap pasukan setiap kali berentap di perlawanan persahabatan antarabangsa oleh jurulatih K Rajagopal ternyata alasan yang memakan diri. Harapan para pemain untuk mendapat persefahaman dan memuncak pada pertandingan sebenar tersungkur pabila tewas mudah 0-3 kepada pasukan Singapura di Stadium Bukit Jalil, gelanggang sendiri pada perlawanan sulong Piala AFF Suzuki 2012.

Mungkin ada yang FAM boleh belajar daripada kejayaan pasukan The Red Warriors mentransformasi pasukan kerdil beberapa tahun dulu kepada satu pasukan yang hebat dan bergelar juara. Kebetulan pula pasukan ini dipimpin oleh TS Anuar Musa. Mungkin juga TS boleh diberi ruang untuk mengambil alih pucuk pimpinan FAM pula suatu masa nanti?

Antara tips yang dapat saya paparkan perihal pasukan TRW ialah:
  • Mengutamakan solat. Kerana seruan solat dalam azan itu sendiri sebenarnya menyeru kepada kejayaan
  • Persediaan mental dan fisikal yang mantap untuk memasuki gelanggang perlawanan
  • Komitmen tidak berbelah bagi oleh semua pemain
  • Mereka berjuang habis-habisan walaupun padang sedikit becak
  • Pemain berusha mencari kemenangan dan akhirnya dinobat sebagai juara
  • Kena hargai semangat dan usha mereka dengan memberi respek dan imbuhan
  • Punyai penyokong setia yang bangga memakai jersey pasukan TRW
  • Punyai sumber kewangan yg kukuh dari tajaan
  • Gandingan pemain yang berdedikasi dan pengurusan yang cekap
  • Pandai megenal dan menggilap pemain2 berbakat dalam pasukan tanpa perlu berbelanja besar
  • Mengekalkan pemain berpengalaman untuk menstabilkan pasukan
  • Belajar dari pengalaman lampau dgn transformasi dari pasukan kerdil kepada pasukan gergasi.

Dan antara faktor yang menyumbang kepada kemunduran Harimau Malaya ialah:
  • Melihat kritikan sebagai duri dalam daging
  • Payah atau tidak mahu berubah walaupun di kritik hebat
  • Tidak belajar daripada kekalahan, menyebabkan pasukan kalah secara konsisten
  • Kalah atau seri walaupun dengan lawan yang lemah e.g Pasukan Bangladesh, Filipina & Laos
  • Tidak peka bahawa pasukan lain yg dulunya lemah kini terus meningkat
  • Pengurusan yang tidak mahu berubah dan kekal orthodox
  • Tahu kelemahan tapi tidak tahu solusi untuk mengatasi kelemahan itu
  • Mencuba pelbagai solusi (yg mungkin salah) dan masih kekal gagal
  • Merasa seronok dan kekal teruja dengan kejayaan lampau
  • Transformasi terbalik dari pasukan gergasi (Juara 2010)kepada pasukan kerdil dan kekal konsisten kalah (2012)
  • Punyai penyokong yg meraikan kemenangan dan mengutuk kekalahan baik punye..

Penyokong punyai hak untuk menyoal apa yang telah dilakukan oleh jurulatih selama dua tahun ini, iaitu selepas memenangi AFF Suzuki Cup 2010? Apakah berada di zon selesa dgn kejayaan itu hingga gagal untuk berubah menyediakan pasukan yg mampu bersaing?

Semoga Harimau Malaya berjaya bangkit mencipta keputusan yang diharapkan tika melayan pasukan Laos yg bukan pasukan belasahan lagi. Dan harapnya sejarah Piala AFF Suzuki 2010 berulang kembali pabila Harimau Malaya tika itu bermula dengan kekalahan teruk, tapi akhirnya bangkit menjadi Juara.

@@@

Friday, November 23, 2012

Gangnam Style Ciptaan Manusia



Menghadiri majlis ilmu adalah satu rahmat Allah, iaitu lepak2 di taman syurga. Alangkah canteknya persediaan untuk memasuki Syurga Allah dengan mengunjungi taman2 syurganya terlebih dulu. Di sana ada ingat-mengingat perihal takwa, hal ibadah dan amal soleh pada setiap hari. Isteri kena ingatkan suami, ayah kena ingatkan anak, ingatkan kawan dan jiran. Usha ingat mengingati perihal kebaikan ini kena berlangsung sentiasa. Hal2 lain tidak seberapa.

Namun kini terbalik pula, hal dunia yang banyak kita ingat, hal iman jarang nak nasihat. Jarang jumpa orang yg jumpa seseorang ingatkan soal iman, tanya dah solat dhuha? Macamana tahajjud malam tadi? Atau perihal malam ini ada pengajian? Akhirat dilupa, soal dunia yang diingat. Sesuatu yang kita bawa kita lupakan, sepatutnya itu yang kena diingat.

Majlis ilmu adalah medan untuk ingat-mengingat tegur-menegur. Kita atas sifat hamba sentiasa lupa. Seminggu sekali khatib mengingatkan kita untuk takwa. Hari Jumaat memang satu masa yang sesuai sebab ramai jamaah berkumpul. Maka elok benar jika diadakan tazkirah Jumaat. Khutbah Jumaat pula mestilah menyampaikan yang hak, iaitu nyatakan yang haram itu haram dan yang halal itu halal. Moga2 ilmu yang beroleh peringatan supaya kita hijrah jadi baik dan mendekatkan diri untuk ketaatan kepada Allah.

Hukum belajar adalah wajib. Niat belajar mestilah kerana Allah. Kena membenarkan dalam hati bahawa belajar itu wajib. Orang yang mengajar pun sama mestilah niat kerana Allah. Pernah Imam Ghazali mengajar di sebuah masjid yang dihadiri oleh hanya seorang pelajar.  Tapi Imam Ghazali tetap mengajar kerana niat mengajar bukan nak kejar glamor atau populariti. Natijah ikhlas hati kerana Allah itu ialah nak mencari redha Allah. Ada tiga rukun niat ini iaitu niat belajar kerana Allah, niat belajar semata-mata cari ilmu supaya tidak jahil supaya tidak bodoh lagi, dapat buang jahil untuk dapat jadi alim. Dan yang ketiga ialah supaya dengan ilmu yang diperoleh itu boleh kita beramal dengannya, beribadah, berdakwah dan berjihad.

Ibadah dan ilmu adalah kekuatan dan menjadi senjata untuk berdakwah. Walaupun orang tidak suka agama, tapi sampaikan juga. Maka sesiapa niat hijrah untuk Allah dan Rasul-Nya maka segala-gala boleh jadi miliknya, tapi sebaliknya bila niat hijrah selain daripada kerana Allah dan Rasul-Nya maka dia sekadar mendapat apa yang dia niatkan itu.

Rukun hamba ialah kena sentiasa berterima-kasih iaitu bersyukur atas setiap kurniaan. Nikmat mata disyukuri dengan pelihara mata dari melihat benda atau perkara yang tidak dijadi untuknya.  Pernah Ali RA tidak jadi melibas kepala seorang musuh dengan pedangnya kerana musuh itu meludahnya. Pabila ditanya perihal itu, maka Ali RA menjelaskan bahawa aku tidak mahu membunuhnya kerana marah atas perbuatannya, bukan kerana Allah. Dan aku layak diludah kerana aku adalah seorang hamba yang hina. Itulah sifat yang tinggi maqamnya yang faham dan mensyukuri segala nikmat Allah, sekaligus mengakui diri yg bersifat hamba yg hina yg tidak miliki apa2 melainkan milik Allah belaka.

Masalahnya ramai yang tidak rasa dirinya hina, dirinya bodoh. Maka mereka pantang di tegur atau dinasihat. Orang yang sombong akan hina di dunia dan hina di akhirat. Manakala orang yang tawadduk akan mulia di dunia dan mulia di akhirat. Maka rajin2lah memberi salam, bukan sekadar menunggu untuk menjawab salam.

Bukan senang untuk mendidik hati. Cara mendidik hati ialah dengan mengamalkan zikir. Zikir harian Imam Ghazali adalah sangat disyorkan. Dalam bersih masih ada kotor. Makin bersih makin banyak halangan. Makin berdamping makin diuji. Itulah hakikat. Kadang2 bila dah baik, timbul pula rasa hebat dalam diri. Namun jangan putus asa menghadapi ujian Allah kerana setiap ujian itu adalah petanda perhatian dan kasih Allah.

Ramai kena uji dengan penyakit. Alhamdulillah bila Allah uji kerana Allah kasih dan sayang. Orang yg tak pernah kena penyakit ialah Firaun, hinggakan dia mengaku dialah Tuhan, bukankah itu bala besar? Ada pula orang alim orang berilmu, maka Allah uji pula dengan perasaan ujub, riak dan sombong. Ujian Allah ini jika berjaya dilepasi dengan jayanya adalah natijahnya meninggikan lagi darjat dan maqam orang itu di sisi Allah bagi mencapai redha-Nya. Itulah yang utama.

Kita makan nak sedap, tapi semuanya bertukar menjadi taik. Sedap di lidah iaitu hakikat sedap yang sementara di dunia ini.  Hidup di dunia tidak perlu banyak bekal sebenarnya kerana ia bersifat sebentar sahaja. Yang kekal lama ialah hidup di Akhirat yang sepatutnya disediakan bekal yang banyak. Maka segala yg Allah pinjamkan untuk kemudahan dan kegunaan kita ini mestilah kita guna dengan penuh amanah. Pelihara mata daripada perkara atau objek yg tidak dijadi untuknya. Jangan biarkan mata liar memandang benda terlarang. Kaki itu amanah maka arahkan kaki kepada melangkah ke masjid bukannya ke tempat2 maksiat.

Kalau saya ini hidup sudah mencapai angka 50 tahun, maka tanya berapa banyak mata saya buat baik sepanjang 50 tahun itu? Saya kena suluh mata saya, tuan2 suluh mata tuan2. Muhasabah hari2 kerana lalai kita ini hari2, dosa sentiasa maka kena muhasabah selalu. Ni mata langsung tak nampak al-Qur’an apahal? Kadang2 masjid di depan mata tapi buat2 tak nampak. Kalau Allah tarik nikmat mata dan bagi dia tidak nampak betul2 baru padan muka gamaknya. Muazzin mengalunkan azan dicorong2 speaker, buat2 tak dengar dia. Nak beribadah tidak ada masa, maka itu kesilapan besar. Barangsiapa tiada masa untuk Allah maka Allah jauhkan rahmat-Nya. Maka marilah kita hijrah berubah mengambil langkah yg lebih baik.

Sempena Maal Hijrah pelbagai tajuk ceramah disampaikan oleh para pendakwah di masjid2 sekelian mengajak kita berubah. Tapi satu tajuk saja yang tetap menjadi pilihan popular iaitu “Tidak Berubah”. Barang pinjam wajib dipulang. Sikit2 Allah tarik barang yg dipinjamkan-Nya, dulu kuat kini mula lemah, mata dah rabun, kulit kendur, semuanya menuju hilang jangka hayatnya. Datang kosong balik pun kosong. "Kena Berubah" untuk tidak pulang tangan kosong.

Maka kena kejar benda yg ada manfaat untuk Akhirat, amal ibadah, amal jariah, ilmu bermanfaat dan anak2 yg soleh. Apa jua kepada agama kena bersegera. Mungkin jika nampak sahabat Nabi hidup di zaman ini, maka kita menganggapnya orang gila. Kerana sahabat bersegera menunaikan segala ajaran Rasulullah. Bila dikatakan setiap langkah ke masjid itu mendapat satu pahala, maka sahabat yg rumahnya berdekatan masjid akan mengelilingi masjid beberapa pusingan sebelum naik ke masjid, bukankah gila? Itu pendapat orang gila. Tapi orang yg faham agama kata itulah tanda dia alim yang kaya dengan ilmu dan amalnya.

Babi akan di kata babi, takkan babi nak dikata ayam. Yang hak tetap hak, yang batil tetap batil. Sifat syukur ini adalah sepanjang masa, kena berterima kasih sepanjang masa, justru maqamnya sangat tinggi dan lebih tinggi berbanding sifat sabar, zuhud dan khauf yang berkala sifatnya.

Syurga itu hebat. Hebatnya tak tercapai oleh imaginasi. Apatah lagi hebatnya Pencipta Syurga? Manusia tidak tercapai akal. Selagi tercapai maka bukan itu Pencipta. Cuba tengok daun kelapa, daun pokok getah yg dicipta oleh Pencipta. Ada rasa jemu? Cuba tengok buatan makhluk, sekejap sahaja sudah bosan. 

Mari kita lihat lagu hit “Gangnam Style” nyanyian PSY yang meletup di You Tube as most watched video of all time, mencapai 803 juta viewers dan menjadi popular diseluruh dunia. Tapi sekarang orang sudah mula boring. Stesen2 radio pun sudah mula tidak memutarkan lagu ini lagi. Segala yang dicipta manusia hebatnya bersifat sementara. Cuba dengar bacaan al-Qur’an, kekal hebat hinggalah ke hari kiamat, tiada apa yang dapat menandinginya. Tidak akan kita jemu mendengarnya. Itulah sifat kehebatan ciptaan yang Maha Pencipta.

Maka janganlah takut sesama makhluk tetapi takutkan Allah. Action item moving forward kita ialah mendekatkan diri untuk taat kepada Allah. Iaitu dengan mematuhi segala perintah Allah yang cuma ada dua. Suruhan dan Larangan-Nya. InsyaAllah kita akan selamat hidup bukan sahaja di dunia yang sementara tetapi di Akhirat yang kekal abadi.

@@@

Friday, November 16, 2012

Salam Maal Hijrah 1434H


I thank Allah for what I am. For without Him I shall be nowhere. Life is interesting but again Life hereafter is the one that is permanent. So be a good gentleman that's my aim. To get the blessing of Allah. The mistakes and sins along the way should not stop me from getting better. As Allah the most forgiveness. And me the slave full of errors and weaknesses.

My School of Tots (SOT) is about how I see things from my perspective. A long journey always start with the first step and success for me is a progress realization of my dream. Life is too short to waste. Be smart in your choice in life. Lets this new year of 1434 H be the catalyst for change, to be a better person, to get closer and please your Creator at all time. By obeying the Creator we are actually can be satisfying His creation, insyaAllah. Salam Maal Hijrah.

Looking back, my SOT has been around for quite sometime, 7 years 1 month 1 week & 4 days to be exact. With that came 54,815 total page views and 111 followers. I have amazingly published 467 posting with my very first posting dated way back on 10/5/05. The average monthly page views is about 3,197 with about 106 hits per day. I'm satisfied. Most of the traffic source came from blogkarkun.blogspot.com with 1,329 hits and the most referring sites came form google.com.my with about 14,213 hits. The statistic shows the top 5 countries visiting SOT are Malaysia with 37,869, USA with 6,234, Indon 2,036, Russia 1,412, and Singapore with 510 visitors.

On the way driving to the office today, my middle finger playing with radio channel button. I want to count how many radio stations available within reach. I counted twice and the answer is 25 radio channels out there. All but one keep spinning song after song in between nonsense talk by the DJs. Song and music means entertainment and DJ also try to live things up and try their very best attracting listeners to be glued to the radio station. If you think airtime at those radio stations can some how provide value education to the society then I think its way too much hope. All they think I think is entertainment and advertisement. News or any public announcement come maybe less than 5% of their airtime. 

Probably IKIM.fm is in class of its own with lots of so call 'tarbiyah ruhani' programs that mean for the soul and not just the body. I accidently found B.fm mean for Business Radio with majority of its program on business talk or business perspective news and views. And of course Bernama Radio that promote 24 hours news with some musics in between. 

What I wanna say is that we have wasted our radio time and miss the boat big time to promote good values and generate healthy living in our society using radio as a media. As a result we are now start accepting social ills and problems as norm in our society. 

As benchmark, a program called 'Motivasi Pagi' in IKIM.fm every morning at 7:30am for 15 minutes is a good light dose of booster to light up my day. I'm looking forward to those type of programs which can stimulate your intelligence and provoking your critical thinking for self improvement and motivation. That what I see as the most valuable 15 minutes of airtime and hoping to keep hitting those type of programs when playing with my channel's browsing button during the one hour drive to and fro office every day.

I watched TV Hijrah yesterday morning. I kind of like the agenda, vision and direction of TV Hijrah choosing education as their core trust. Their programs gonna be syariah compliance all the way, with clear Islamic guidelines put in place. Their prime time will be scheduled with programs that educate the society not just entertainment in nature unlike other TV stations. TV Hijrah in a way has created phenomena in promoting daei (pendakwah) as celebrities and put Islamic programs in the fore front. TV Hijrah also really creating a conducive environment for lots of artist to Hijrah, change for a better fulfilling Islam as way of life. Alhamdulillah.

Maal Hijrah 1434 H, is it just another day passing by? Or is there any new wish or hope for the new year and future? "Apa azam tahun baru?" My son SMS read, "Azam baru, nak solat diawal waktu & stop smoking." I feel it is a good start for him, "Alhamdulillah, ikhlas kerana Allah, insyaAllah berjaya."

As for me, I want to khatam Sirah Nabawi, a 700+ pages book. I also want to khatam Juzuk Amma with terjemahan and tafsir. No point aim for the sky if the feet hardly leave the ground. Let's hope for the best and do something about it. I heard it somewhere before, "Keep doing the same thing, day in day out but hoping for different result is insane."

@@@

Wednesday, November 14, 2012

Kejar Ilmu Sampai Bila2

Kita kejar Ilmu. Lonjak diri dengan ilmu dan amal seterusnya menjadi hamba Allah yang benar2 bertakwa. Ilmu atau Knowledge bermula daripada ayat pertama al-Qur'an iaitu Iqra'. Darjat seseorang dinilai pada tingginya ilmu yang dia ada dan sejauh mana dia mengamalkannya. 

Ilmu itu kuasa. Kuasa itu ilmu. Dulu kita nampak ibubapa kita kejar ilmu, iaitu dok mengaji Qur'an. Dulu cara belajarnya sebegitu. Kini kita lihat banyak caranya seperti kuliah ilmu di masjid, di surau dan sekolah. 

Tapi kini ada pula sindrom malas belajar. Kita tak mau kejar ilmu sedangkan dunia semakin hampir dengan kiamat. Orang solat tak ada ilmu dengan orang solat ada ilmu lain caranya. Pernah terjadi imam baca kuat pada solat berjamaah asar di sebuah surau di satu R&R. Solat asar kan bacaannya perlahan bukan baca kuat begitu walaupun hukumnya makruh. Jadi kena beramal dengan ada ilmu baru mantop.

"Ustaz, kalau kita kentut batal tak puasa?" Tu dia soalan dari seorang lelaki separuh umur. Kalau dok anggap esok bila dah tua aku belajarlah ngaji Qur'an, maka itu salah. Melentur buluh biar dari rebung. Tuntut ilmu itu fardu, suatu kewajiban bagi setiap kita.

Kejar ilmu sejak umur muda. Perlu berusaha. Yang bulat tak datang bergolek yang pipih tak datang melayang. Belajar tak henti-henti. Hidup kita sentiasa mewarisi ilmu daripada Rasulullah SAW, supaya kehidupan manusia ada arah tuju bukan menuju kebinasaan. Kena mengejar ilmu sejak dari usia muda. Kalau tua baru nak kejar ilmu gear dah slow gigi pun dah tak ada. Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad. 

Sambil2 berada dalam kereta kita mendengar ceramah2 agama. Kalau di rumah kita tengok program2 agama di TV. 

"Saya risau menuntut ilmu banyak2 saya takut tak amal nanti Allah laknat. Jadi saya rasa cukup di sini sajalah saya ke majlis ilmu." Itu satu pandangan yang sesat. Ilmu ini tuntutlah banyak mana pun. Dengan berada di majlis2 ilmu pun sudah mendapat pahala dan membawa kepada rahmat. 

Sahabat2 sanggup datang dari jauh untuk mendapat ilmu daripada Rasulullah SAW. Mudah-mudahan kita berterusan mengejar ilmu dan mengamalkan ilmu yang kita pelajari, insyaAllah.

@@@

Thursday, November 01, 2012

Kita Tergolong Di Mana?

Kita tergolong di mana? Golongan yang celaka di dunia namun berbahagia di akhirat, Bahagia di dunia namun celaka di akhirat, Bahagia di dunia dan bahagia di akhirat, dan golongan keempat ialah celaka di dunia dan celaka juga di akhirat.

Golongan yang pertama ialah yang celaka di dunia tetapi berbahagia di akhirat. Celaka di dunia kerana dia ini miskin tegar, orang pandang rendah kerana harta tidak ada, orang pandang hina kerana dia miskin giler. Rezkinya untuk hari ini habis diguna untuk menampu hidup hari ini. Kehidupannya  kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Orang ini memang susah. Rumah yg ada pun sekadar untuk berteduh sahaja, TV ada la jugak tapi tidak boleh ON sebab bil letrik dah lama tidak bayar, peti ais memang tidak ada. Rumahnya tidak sempurna. 

Orang pandang dia ini seperti celaka kehidupannya. Adanya dia tidak memberi kesan kepada orang lain, tidak ada dia pun orang tidak cari kemana perginya. Dia bekerja bagai nak rak kerana terpaksa untuk menampung kehidupan. Kena kerja overtime. Lepas itu sambung lagi kerja-kerja part time demi mencari rezki yang halal, namun masih tidak mencukupi untuk menampung keperluan diri dan tanggungannya.

Maknanya sepanjang hari dia kena bekerja berhempas pulas untuk mencari sesuap nasi. Tapi dia tidak pernah lupa dengan Tuhannya. Barangkali kerjanya orang pandang hina, busuk dan menjijikkan tapi dia berbahagia di akhirat. Orang ini tidak pernah lupa kepada Tuhannya. Solat fardunya di jaga, solat sunatnya silih berganti, puasa sunat Isnin dan Khamis jadi rutinnya, anak2 dididik dgn agama, keluarganya yg susah tak pernah lupa pada agama, bersedekah setiap hari Jumaat dia tidak lupa.

Kepayahan hidup tidak menyebabkan dia jauh dari agama, kesusahan tidak menjadi penghalang untuk dia lebih hampir kepada Tuhannya. Seluruh penduduk langit mengalu-alaukan kedatangannya. Malam harinya terisi dengan solat malam dan munajat, walaupun di siang hari begitu penat tapi dia masih ada masa untuk mencari pahala dan kebaikan, serta redha kepda takdir tuhan kepadanya.

Golongan yang kedua ialah yang berbahagia di dunia namun celaka di akhirat.  Dunia hidupnya mewah. Orang semua kenal kerana kayanya dia. Apa yang dia terasa nak makan dia dapat makan. Kemana  dia mengidam nak pergi maka dia akan sampai. Pendek kata apa yg dihajati semuanya dia dapat belaka. Makna bahagia sungguh rasa kehidupan. Rumahnya  besar, isteri pun besar, kereta besar menjalar pulak tu. Bahagia rasa di dunia. Orang memandang dia pun rasa bahagia. Alangkah beruntungnya dia  kerana dilimpahi dgn pelbagai kesenangan dunia.

Alangkah beruntungnya dia. Tapi malangnya segala kesenangan ini menjauhkan dia dari agama, lupa akan tuhannya yang memberikan segala nikmat itu. Solat pun dia tidak tahu atau tidak ada masa untuk solat, untuk bermunajat kepada Allah SWT. Kekayaan dan kesenangannya menyebabkan dia terjebak dalam kelalaian. Jangankan untuk solat lima waktu, solat satu waktu pun dia tidak buat. 

Jangankan nak bangun tengah malam, nak bangun tengahari untuk solat zohor pun dia tidak mampu. Dia tiada masa untuk bermunajat kpd Allah SWT. Walaupun dia nampak bahagia di dunia tapi dia akan celaka di akhirat. Seluruh penduduk langit sangat tidak mangalu-alukan dia, bahkan pintu neraka terbuka luas untuknya.

Golongan ketiga ialah orang yang celaka di dunia malah celaka juga di akhirat. Golongan ini lebih teruk daripada  golongan kedua di atas. Kehidupannya kais pagi makan pagi. Kadang2 kais pagi pun tak keluar2, kais petang tak nampak pulak. Terpaksa miss makan. Hidup merempat meminta pada orang.  Orang meperkotak-katikkan kerana hinanya dia. 

Kedatanganya seperti tidak dialu-alukan atau tidak dihiraukan, bahkan dipandang sebagai membawa musibah pula. Sudahlah miskin papa kedana, solat pula dia tidak mahu. Orang bagi duit dia pergi tikam nombor ekor. Dapat RM5 pergi tikam no ekor, apa pun tidak dapat. Susah kehidupan dia anak beranak tapi masih bergaya, barangkali pakaian pun masih tidak menutup aurat. Miskin tapi tidak sedar diri. Susah tapi tidak sedar diri macam orang susah.  Orang pandang hina dia di dunia dan lebih-lebih lagi Allah akan pandang hina dia di akhirat. Nau’zubillah.

Golongan keempat ialah orang yang berbahagia di dunia dan berbahagia di akhirat. Berbahagia di dunia dengan segla kemewahan dan nikmat yang Allah berikan. Kereta Allah bagi kereta besar, hari ni Mercedes, esok BMW. Hari ini laki beli gelang sekilo, esok dapat gelang 4 kilo sampai tak boleh bergerak orang tua tu. 

Rumah besarnya 4 tingkat tapi baru sempat naik satu tingkat, ada 3 tingkat tak sempat naik sebab lutut sakit. Luasnya rumah dia hinggalkan baru sempat jenguk sampai ke ruang tamu, 14 bilek lagi belum sempat tengok. Tapi dia ini paling banyak bersedekah, paling rajin ke masjid, dialah siak masjid, dialah bilal, dan kadang2 dialah imam. Alangkan beruntungnya.

Dia rajin bangun malam untuk Qiamullail, mengaji Qur’an dan zikrullah. Majlis ilmu dia di depan. Bila dengar kuliah di radio makin dikuatkan radionya. Isterinya yg kaya tadi walaupun gelang di kaki gelang di tangan gelang di tengkuk tapi tidak pernah sombong dan menunjuk, seluruh tubuhnya di tutup, menjaga aurat. Tidak macam orang yg pakai gelang emas tipu menunjuk-nunjuk bagai nak rak walhal kalau di jual timbang  gelang dia laku sebagai harga besi buruk sahaja. Bahagia di dunia, barangkali dialah akan juga berbahagia di akhirat.

Di manakah kedudukan kita? Kalau golongan celaka di dunia tapi bahagia di akhirat beruntunglah juga. Kalau bahagia di dunia tapi celaka di akhirat, rugilah dia tapi sekurang-kurangnya dapat  juga merasa bahagia hidup di dunia. Kalau golongan yg bahagia di dunia dan berbahagia di akhirat, inilah golongan yg terbaik. Dan yang paling malang ialah sudahlah celaka hidupnya di dunia malah berlanjutan celaka hidupnya hingga ke akhirat. 

Sama-samalah kita muhasabah diri dan meningkatkan takwa kerana esok masih ada untuk kita koreksi diri agar hidup dipandu iman bukan nafsu.

@@@

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...