CLICK n GO

Thursday, March 29, 2012

Aku Seorang Karkun




Alhamdulillah setelah berjinak-jinak dengan jamaah tabligh buat beberapa lama, maka saya berpeluang keluar 3 hari mewaqafkan diri ke jalan Allah pada hujung minggu lalu. Ini merupakan pengalaman pertama saya keluar 3 hari walaupun pernah beberapa kali berkunjung mengikuti bayan di Masjid Sri Petaling, bayan di Masjid as Salam dan mengikuti ijtimak sedunia di Nilai pada tahun 2009. Di samping mengikuti taklim Kitab Fadha'il Amal, Hayatus Sahabah dan Muntakhab Ahadith di Surau al Faaizeen usai solat maghrib dan subuh. Sepanjang 3 hari ini saya didedahkan dengan pelbagai program dan diperkenalkan kepada beberapa istilah.

Istilah2 yang terdapat di dalam usaha dakwah dan tabligh ini ialah untuk memudahkan rangka kerja kerana penyertaan rakan usha daripada pelbagai latar belakang. Seseorang tidak pernah diwajibkan untuk mengingati istilah-istilah ini, sebaliknya akan mudah difahami dan diingati sesuai dengan masa dan pengalaman bersama jemaah. Alim ulama juga menasihatkan supaya tidak menggunakan istilah-istilah ini di khalayak umum sebaliknya menggunakan bahasa yang mudah difahami seperti ‘bayan’ disebut sebagai ‘perbincangan/ muzakarah iman dan amal’, ‘karkun’ kepada ‘rakan seusaha’, ‘rahaba’ kepada ‘penunjuk jalan’.

Rujukan: Blog
GOTABLIGH.COM

Bayan merupakan majlis penerangan untuk menerangkan maksud dan tujuan usaha tabligh. Bayan biasanya berkisar untuk membicarakan enam sifat utama yang perlu diusahakan.

  1. Keyakinan kepada kekuasaan Allah Swt dan keyakinan yang teguh kepada sunnah Rasulullah Saw. sebagai sumber kejayaan yang hakiki. Inilah anjuran dari kalimah Tayyibah: Laailaaha illallah Muhammadur rasulullah.

  2. Memperbaiki shalat supaya menjadi shalat yang ampuh untuk mendapatkan pertolongan Allah. Shalat diusahakan supaya mirip dengan shalatnya Rasulullah Saw.

  3. Ilmu dan dzikir, keduanya saling berkaitan. Sebagai alat untuk mengingat Allah dan mendekati Allah.

  4. Ikramul Muslimin, iaitu menghormati dan menjaga hak-hak orang Islam.

  5. Memperbaiki niat (tasyhih niat), yaitu menjaga niatnya semata-mata karena Allah,bukan untuk tujuan lain.

  6. Dakwah dan tabligh iaitu: Suatu usaha yang perlu dilakukan untuk menerapkan pentingnya usaha dakwah dan tabligh di kalangan umat yang menjadi teras umat yang terbaik. Di akhir bayan dilakukan tasykil untuk mengajak orang banyak agar dapat meluangkan waktunya untuk keluar di jalan Allah.
*****
  1. Bayan Hidayah: Bayan untuk menerangkan ushul-ushul tabligh di jalan Allah. Kerangka kerja luar di jalan Allah. (*nasihat-nasihat terhadap jemaah yang telah dibentuk sebelum berangkat khuruj, perkara terpenting ialah mengikuti tertib-tertib yang telah diberikan dalam usaha dakwah dan tabligh).

  2. Bayan Wafsi: Bayan untuk mereka yang baru pulang dari keluar di jalan Allah. Kerangka kerja tempatan juga diterangkan kepada mereka. (*nasihat-nasihat yang diberikan setelah jemaah kembali dari khuruj, perkara yang terpenting ialah menjalankan kerja-kerja dakwah di tempat sendiri. Disebut juga sebagai bayan tangguh. Ada juga menyatakan istilah yang sepatutnya adalah bayan hidayah amal maqami.)

  3. Bayan Ta’ruf: Majlis penerangan untuk memperkenalkan jemaah setelah tiba di tempat tujuan. Lazimnya dilakukan setelah melakukan solat fardhu zuhur.

  4. Bayan Subuh: Penerangan berkenaan 6 perkara atau sifat utama yang ada pada sahabat Rasulullah Saw.

  5. Bayan Asar: Penerangan mengenai kepentingan dakwah. Bertujuan targhib dan menyediakan jemaah masjid/ surau untuk melakukan ghast (jaulah).

  6. Bayan Maghrib: Penerangan berkisar dalam 6 perkara dan bertujuan mengajak jemaah masjid/ surau meluangkan waktu untuk khuruj di jalan Allah.

  7. Ghast: Ziarah dari rumah ke rumah atas maksud iman. (Jaulah) usaha yang mirip dengan yang dilakukan Rasulullah Saw. ketika pergi berjumpai setiap orang di Makkah. (*disebut juga sebagai dakwah umumi. Ghast ini dilakukan sebelum maghrib atau selepas solat maghrib dengan dimulai muzakarah adab ziarah. Program harian semasa keluar di jalan Allah dan program mingguan semasa berada di tempat tinggal atau maqami. Sekurang-kurangnya 45 minit masa yang dikehendaki.)

  8. Ijtima’i: Usaha secara bersama-sama. (*aktiviti/ amalan yang dilakukan secara berjemaah seperti ghast, taklim, bayan, muzakarah; amalan ijtima’i ini diutamakan daripada amalan yang dilakukan secara bersendirian.)

  9. Infiradi: Usaha secara perseorangan. (*aktiviti/ amalan individu seperti berzikir, solat sunat, rehat dan lain-lain. Apabila waktu bersamaan dengan amalan ijtima’i, dinasihatkan bersegera meninggalkan apa jua aktiviti/ amalan infiradi)

  10. Josh: Perasaan berkobar-kobar yang luar biasa yang kadang-kadang melewati batas kewajaran karena terlalu suka atau terlalu marah.

  11. Karkun: Rakan-rakan satu usaha dalam dakwah dan tabligh. (* di Indo-Pak disebut sebagai ‘saathi’ manakala di Yaman, ‘shahibuddakwah’. Ulama dakwah & tabligh tidak pernah menganjurkan istilah ini kerana kekhuatiran sifat ekslusif, kerja dakwah bukan untuk selain karkun atau menimbulkan semangat assobiyyah.)

  12. Mudzakarah: Saling mengingatkan.

  13. Mujahadah: Bekerja keras melawan kehendak hawa nafsu yang rendah serta tabah menghadapi berbagai ujian baik lahiriah maupun batiniah atau perasaan.

  14. Mutakallim: Juru bicara, yakni orang yang ditugaskan untuk berbicara ketika berjumpa dengan orang-orang yang ditemui pada waktu membuat ghast (jaulah).

  15. Rahaba: Petunjuk jalan yang akan mempertemukan orang yang akan dijumpai dengan mutakallim.

  16. Ta’lim: Mengajar atau mempelajari.

  17. Tasykil: Usaha membujuk atau mengajak orang banyak dengan memberikan ajakan-ajakan dan keterangan-keterangan agar dapat meluangkan waktu di jalan Allah.

  18. DTI: Singkatan kepada dakwah, taklim dan istiqbal. Usaha ziarah dilakukan seperti ghast (jaulah), tiada majlis penerangan/ bayan.

  19. IPB: Singkatan kepada India, Bangladesh dan Pakistan. Aktivis diisyaratkan untuk khuruj ke negara ini terlebih dahulu sebelum ke negara-negara lain bertujuan mendengar nasihat-nasihat alim ulama dan mempelajari cara kerja usaha dakwah dan tabligh mengikut tertib yang betul.

  20. Karguzari: Laporan atau natijah/ hasil usaha dakwah tabligh yang telah dilakukan. Akan dibentangkan dalam mesyuarat yang akan diadakan sama ada di peringkat markas, halaqah atau mohalla.
  21. Khususi: Usaha ziarah yang dilakukan terhadap golongan-golongan tertentu. Contohnya; ziarah kepada penanggungjawab masjid/ surau, ustaz atau alim ulama, karkun/ rakan seusaha yang ‘berehat’ dan sebagainya.
  22. Masturoh/ Masturat: Wanita. Wanita juga khuruj di jalan Allah bersama-sama dengan mahramnya yang dipanggil jemaah Masturat. Ada program khusus seperti bayan dan taklim masturat mingguan. Maklumat program, usaha atau tertib masturat boleh mencarinya melalui laman-laman bermanfaat di internet.
  23. Mesyuwarah/ Mesyuarat: Perbincangan untuk mencapai kata putus dalam rangka kerja penyelarasan dan agihan tugasan usaha dakwah. Lazimnya dimulai dengan dzihin/ targhib dan penerangan adab-adab mesyuarat. Karguzari dan takazah merupakan perkara penting dalam mesyuarat. Mesyuarat dilakukan di pelbagai peringkat; mesyuarat harian di setiap mohalla, mesyuarat mingguan untuk setiap halaqoh dan markas serta mesyuarat bulanan di setiap markas.
  24. Ta’am / To’am: Makanan. Khidmat ta’am merujuk kepada khidmat menyediakan makanan kepada jemaah.
  25. Beberapa panggilan jemaah: Jemaah Pelajar, Jemaah Ulama, Jemaah Santri, Jemaah Khawas (orang-orang kaya atau berpangkat), Jemaah Hafiz, Jemaah Jalan Kaki, Jemaah Masturat (wanita/ pasangan mahram), Jemaah Cikgu (atau profesion kerja), Jemaah Awam (orang awam), Jemaah Foreign/ Afrika (atau nama-nama tempat/ negara), Jemaah 4 bulan (atau tempoh-tempoh khuruj), Jemaah Runcit (ahli-ahli jemaah berlatar belakang negara/ tempat/ bahasa yang berbeza-beza).
*****

Kumpulan kami ini bergerak dari Surau al Muttaqim menuju Bernam Baru di Perak. Kami berpengkalan di Surau al Ikhwan. Ahli jamaah ini seramai 12 orang. Amir Sab yang di lantik Hj Shaidil, seorang jurukur mengikut profesyen berusia dalam lingkungan 60 tahun. Hanya dua orang muka baru iaitu saya dan Basarudin. Ahli lain ialah Ust Said, Ust Aufa, Ust Azhar, Hj Rasli, Hj Munir, Rosaini, Najmi, Husaini, dan Rafaei(OKU).


Sepanjang usha ini adalah digalakkan untuk memperbanyakkan dakwah, taklim wa taklum, ibadat dan khidmat. Di kurangkan masa makan dan minum, masa rehat dan tidur, masa berada di luar surau dan percakapan yang sia-sia. Di samping meninggalkan terus hati daripada bergantung harap pada sesama makhluk, mulut daripada meminta-minta pada sesama makhluk, dan menggunakan barangan orang tanpa kebenaran.

Banyak sekali sessi ibadah, tarbiyah diri dan majlis2 ilmu yang dilalui seperti solat fardhu berjamaah, solat2 sunat baadiyah, dhuha, hajat, taubah, tahjjud dan witir, majlis2 taklim, bayan, tilawah dan zikrullah. Dan tidak ketinggalan program ziarah dan ta'am. Saya dapat mengikuti penerangan dari segi adab2 dakwah, ziarah, makan, tidur dsb.

Bak kata Bro Husaini pada salah satu gash, "Kami ini baru belajar-belajar nak ikut sunnah Rasulullah ziarah saudara se agama kami, ingat mengingati tentang hidup dunia yang sementara dan hidup akhirat yang kekal abadi. Kita kena usha tingkatkan iman dan amal agar kehidupan dunia ini boleh membawa keuntungan kepada kita untuk di bawa ke alam barzakh dan alam akhirat nanti."

Sesungguhnya kita bersaudara dengan kalimah toyyibah. Kita bersaudara, ibarat cubit paha kiri paha kanan pun terasa sakitnya. Marilah saudaraku kita sama-sama meningkatkan iman dan amal kita. Sesungguhnya semuanya Allah punya. Kita buang pergantungan kepada makhluk dan masukkan pergantungan hanya pada Allah. Kita beriman kepada Allah dan beramal mengikut cara Rasulullah. Rasulullah solat fardhu berjamaah maka marilah kita solat fardhu berjamaah di tempat azan di azankan, insyaAllah.

Pengisian dan pengalaman dalam program sepanjang tiga hari ini sungguh padat dan penuh bermakna. Antara amalan yang disyorkan lagi ialah zikir 300x selepas subuh dan 300x selepas asar, iaitu 100x "Subhanallah, Wal Hamdulillah, Wa Lailahaillaah, Wal Allah Hu Akbar", 100x selawat, dan 100x istighfar.

Saya tanam azam untuk keluar tiga hari sekurang-kurangnya setiap dua bulan sekali. Insyallah plan saya seterusnya ialah untuk menghadiri ijtimak di Sri Petaling yang akan di adakan pada 19, 20 dan 21 may 2012 ini.

@@@

Tuesday, March 20, 2012

Beberapa Poin Buat Renungan

69 Points To Ponder...


Pasal Kaya
1.        Kawan saya seorang hartawan baru mati hari isnin lalu. Mata saya lihat jenazahnya dimasukkan ke liang lahad di tanah perkuburan. Saya tak nampak sebarang hartanya di tanam bersama. Hanya beberapa helai kain putih pembalut tubuh menemaninya. Harta dunia tetap mahu tinggal di dunia. Harta akhirat yg dibawa bersama ialah dalam bentuk amal soleh & sedekah jariah, InsyaAllah.
2.        Untunglah orang2 yg kaya harta tapi dekat kepada Allah. Tidak kedekut menginfaqkan hartanya pada jalan Allah. 
3.        Belajar memada pada yang ada. Itu gamaknya hidup bersederhana. 
4.        Islam nak kita kaya. Ibadah zakat itu sendiri menghendaki seseorang itu kaya harta. Namun janganlah kaya yang menjauhkan diri drp Allah. Kita nak semakin kaya semakin rapat dengan Allah. Bukan semakin kaya semakin syirik pada Allah.
5.        Yang penting mesejnya yg begitu jelas bahawa kita ini tidak punya apa2 sebenarnya. Semuanya Allah punya. Subhanallah.
6.        Saya dok cerita kat anak2, lahir dulu tak bawa apa2, mati nanti pun tak bawa apa2 kecuali amal ibadah. Semua yg ada, Allah punya...ish ish. Kita hamba-Nya yg lemah. Toksoh dok gedebe sangat la. 
7.        Orang kaya sebenar ialah yg punyai cukup bekalan untuk Akhirat. Maka elok benarlah kalau kita berebut mengumpul kekayaan untuk Akhirat.
8.        Orang yang paling untung dalam perniagaan ialah orang yang dapat masuk syurga Allah.

Majlis Ilmu
9.        Alhamdulillah kerana rezki kelapangan mengikuti majlis ilmu. Semoga kita sama2 meneruskan pencarian ilmu walau dgn apa cara sekalipun.
10.     Kuliah maghrib adalah medan terbaik untuk berjinak-jinak dengan ilmu agama.
11.     Alhamdulillah kerana diberi hidayah oleh Allah untuk kita mengikuti majlis2 ilmu. Dan menjadi tugas kita pulalah untuk mengembangkan ilmu yg kita dapat itu dgn apa cara sekali pun, insyaAllah.
12.     Sewajarnya saya pelajar jurusan Agama kerana tanpa agama manusia hilang arah tujuan hidup untuk mencari redha Allah. Semua kita selayaknya menjadi pelajar jurusan Agama, cinta ilmu dan beramal dengannya, insyaAllah.
13.     Yang penting hadiri majlis ilmu. Ubati penyakit 'rasa tahu belako doh'. Sebenarnya lagi banyak belajar lagi banyak tak tahu. Ilmu Allah luas sungguh.
14.     Hijrah dari jahil menjadi alim, insyaAllah.
15.     Ada jalan tapi menyesatkan tak guna juga. Kalau tak ada jalan memang tak sampai. Maka cari ilmu & amal supaya jumpa jalan ke Syurga. InsyaAllah.
16.     Memang benar kita semua adalah penuntut ilmu. Ilmu itu hak kita dari Allah SWT. Sama2lah kita tuntut hak kita ini hingga ke hujung hayat. 
17.     Guru adalah profesion yg mulia. Mulia guru kerana profesionnya. Mulia profession kerana gurunya. Sekiranya dipayungi rahmat Allah.
18.     Guru ibarat lampu kalimantan...Kilowat rendah tapi menerangi ruang yg luas. 
19.     Teruskan usaha murni saudara menggali lubuk ilmu, memerhati isi alam untuk di fikir dan berdakwah ke jalan Allah.
20.     Let see from bird eyes & think with human brain wraps around good heart.

Soal Iman
21.     Hakikatnya kita ini insan yg lemah. Maka patuhlah kepada Allah yang Maha Kuat itu.
22.     Siapalah kita untuk mempersoal iman dan ketaqwaan manusia lain. Serahkan pada Allah, kerana Dia Pencipta manusia itu. Bersangka baiklah sesama manusia. Yang lebih utama ialah memperbaiki diri, keluarga, masyarakat, dan umat mengikut keutamaannya.
23.     Jangan kasih dunia tapi kasih Empunya Dunia. Mukmim hidup memada apa yang ada. Semoga terasa manis dgn Agama.
24.     Ibarat kata bijakpandai 'Theory if not put in practice, worth nothing.' Ada pulak kata, 'Knowledge if not apply = Library." Bila tiba kepada perintah Allah, no question ask - Just Do It !! Semoga iman kita makin mantap, Taqwa kita makin kukuh.
25.     Allah is watching. Setiap perlakuan diri ada CCTV yg merakam, yg akan didedahkan di hari perhitungan (judgement day). Diri sendiri yg rugi pada setiap maksiat yg dilakukan. Pilihan untuk tidak rugi di akhirat merupakan setepat-tepat pilihan. Teruskan perjuangan anak muda !! 

Mesej Dakwah
26.     Mesej dakwah kena disampaikan kepada umat walau dgn apa cara sekali pun. Setiap kita ada peranan berdakwah. We compliment each other bukan syok sendiri. Kalau kuliah di masjid rata2 di hadiri oleh beberapa puluh org jamaah, yg kebanyakannya kelompok regular/biasa, maka UAI berjaya menarik kelompok luarbiasa, bukan ratusan orang tapi menjangkau puluhan ribu tanpa sempadan. Di sambung lagi dgn rakaman video dan audio, siaran demi siaran di internet dan edaran VCD ke seluruh pelusuk. Maka mesej dakwah mengajak kepada agama Allah insyaAllah sedikit sebanyak akan tersebar luas. Usaha dan ikhtiar yg penting dan selebihnya hidayah daripada Allah jua. Bagi saya UAI telah berjaya memecah tradisi dan merobos kebuntuan, mungkin mencetus kontraversi, tapi berjaya menyentuh umat ini merentasi generasi gap termasuklah generasi-Y yg suka merempit, melepak, bersantai, berfacebook, beryoutube dan agak anti-masjid.
27.     Yes I will keep writing. That’s one way to communicate and to send the good message across the globe. Hopefully it will fall under the category of ‘ilmu bermanfaat’.
28.     Pengalaman membuat praktikal dgn pengalaman dari teori memang banyak bezanya. InsyaAllah tebaran dakwah akan berterusan. 
29.     Semua kita punyai amanah & peranan menegak agama Allah. Teruskan perjuangan & pengorbanan semampunya.
30.     I just wanna share and do my little part. I need to do it so that one day when I'm gone, at least I got this blog as my day in history for the world to see. One ready answer that I can give at Mahsyar, "I spread the words via my blog".
31.     Hijratul Rasul keeping us alive with Islam today. Lets istiqamah selawat to Rasulullah at least 100x a day. May Allah bless us all.

Soal Hati
32.     Hanya Allah dapat menilai ikhlas. Nilaian Allah Maha Adil. 
33.     Time seem to move faster nowadays and we became older every day. Hope the older the better Iman & the better Taqwa. InsyaAllah.
34.     Ada Allah Dalam Dada InsyaAllah Selamat Akhirat Selamat Dunia.
35.     Bisikan syaitan memang ada untuk menidakkan segala keikhlasan. Amalan zikrullah antara antibodi berkesan untuk pertahanan diri dari bisikan2 syaitan ini. Semoga kita tidak terperangkap dgn muslihat syaitan (termasuklah yg bertopengkan manusia).
36.     Akhlak yg baik adalah dakwah yg terbaik. Rasulullah spend 13 tahun yg pertama kerasulannya untuk memperbaiki akhlak manusia.
37.     Pengajian dan pencarian ilmu mereka hadir dari pemburuan iman dan pengukuhan akidah. Hidayah Allah hadir pada jiwa2 yg ikhlas mendambakan redha-Nya.
38.     Agama yg diwarisi kekadang itu melekakan hinggakan beramal sekadar ikut-ikutan tanpa bersandar ilmu yg mantap. Semoga persepsi ini dapat diubah. 
39.     Memang benar kekadang binatang lebih mulia dari manusia. Kekadang manusia lebih hina dari haiwan. Jaga hati kerana di sana ada kemuliaan dan ada kehinaan.
40.     Mulia kita pada hati. Hati kena taat, ikhlas & tawadduk. 
41.     But kata iklan Nike 'just do it'. Bila ada lintasan hati untuk buat kebaikan - just do it. Usah ada alasan untuk berbuat baik. RM1 untuk si A mungkin kecil nilainya tapi untuk si B ibarat RM10. Just do it. Usah tunggu ada RM10 dlm poket?
42.     Salam Hijrah, nawaitu segala sesuatu kerana Allah.

Soal Mati
43.     Mati ibarat jerat. Kijang selalu lupakan jerat. Tapi jerat mana pernah lupkan kijang, dan setia menanti.
44.     Harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan anak bini dan harta benda. Yang di bawa ialah amal baik dan amal buruk yg akan dihisab. Selagi ada hayat di badan, sendiri mau ingat.
45.     Bak kata isteri saya, "Imam Nawawi yg meninggal dunia pada usia 48 tahun itu meninggalkan legasi ilmu dalam bentuk Kitab2 Muktabar yang menjadi sumber pengajian ilmu umat hingga ke saat ini." Hebat sungguh pengorbanan & jasanya pada umat ini.
46.     Masa yg berlalu tak akan kembali. Masa yg mendatang terus menghampirkan diri kepada detik kematian. Amal makruf nahi munkar pada setiap ketika, insyaAllah. 
47.     Macam2 peringatan dan petanda Allah bagi supaya kita semua kembali ke jalan yg lurus menuju redha Allah. Yg sudah tu sudah le, insaflah.
48.     Seorang perokok itu pada zahir nampak tegap dan sihat tapi pada paru2 hitam legam....hmmm I think so. Cumanya makanan dan minuman yang kita makan juga memberikan kesan kesihatan terutamanya bila usia dah meningkat ni. Dan mungkin ramai manusia yang menemui ajalnya (kerana sampai ajal), dengan berpunca dari penyakit yang datangnya dari makanan dan minuman ini, sebagai penyebabnya. Cuma lumrahnya kita ni selalu rasa a "feel good feeling" kepada makanan & minuman tapi a "feel bad feeling" kepada rokok yang di hisap tanpa henti oleh perokok.
49.     Probably "smoking with less appetite for food" had its bad side effect coming from the smoking & "good appetite for food without smoking" has it share of bad side effect as well coming from the food. And depending on case by case basis, both can give bad health. Its a question of which one "badder" than the other. Hmmm...interesting school of tots. Note: instead of come up with "Merokok Membahayakan Kesihatan" banner with we all so familiar with, then we should also come out with "Gula Membahayakan Kesihatan" or "Kolestrol Membahayakan Kesihatan" or " Nasi Membahayakan Kesihatan" banner on the same token.

Muhasabah Diri
50.     Ramai pula yg tak nampak taik mata walaupun di depan mata. Semoga pertemuan ini ada barokah, dari mata turun ke hati.
51.     Hati karat bakal bersih berkilat disental oleh majlis2 ilmu taman syurga yg diiringi doa para jin Islam dan para malaikat sekelian, insyaAllah.
52.     Anugerah Illahi yg banyak. Saban malam tidur nyenyak. 
53.     Semoga menjadi penawar di kala merenung dan memikir.
54.     Semua Allah Punya. Kita hanya pemegang amanah. Jangan sesekali pecah amanah.
55.     Sehebat mana pun kita, makannya sepinggan nasi, pakainya sehelai baju, naiknya sebuah kereta, duduknya sebuah rumah.
56.     Dunia itu nampak. Manusia suka benda yg dia nampak dapat rasa dapat lihat dapat pegang. Akhirat tu benda ghaib. Banyak manusia percaya tapi tak yakin pada benda ghaib. Semoga dapat hijrah untuk menjadi insan yg faham agama. 
57.     Islam itu syumul untuk seluruh umat manusia. Islam itu sempurna. Yang tidak sempurna ialah penganutnya. 
58.     Lembu & Kera juga makhluk Allah. Renung & Fikir, di sana ada kebesaran Allah.
59.     Ada orang tidur tapi mata celik. Ada pula orang tak tidur tapi mata tak celik. Semoga kita diberi petunjuk oleh Allah. 
60.     Kecintaan Rasulullah pada umatnya tiada tara, melebihi ahli keluarga sendiri. Kalau tak malu mengaku kita ini umat Rasulullah, maka zahirkanlah kecintaan pada Rasulullah. Takut2 kita ini terkeluar dari kelompok umat Rasulullah. Ambil peduli sunnah Rasulullah walau sekecil2nya seperti minum sambil duduk. Bertindak sekarang, sekurang2nya selawat 100x setiap hari. Biar tidak malu di hadapan Allah untuk mengaku aku ini umat Rasulullah, aku dambakan syafaat Rasulullah, aku kasih dan cinta kpd Rasulullah.

Mohon Doa
61.     Semoga kita dilimpahi hidayah Allah.
62.     Semoga bukan hangat2 taik ayam.
63.     Lets doa for the blessing from Allah SWT. We have live far too long. Death is around the corner. Let's do nothing but good things.
64.     Kita doakan supaya Allah dengan limpah rahmat-Nya sudi memasukkan kita ke dalam kelompok manusia yang beriman yang saling berpesan dan ingat mengingati pada kebenaran. 
65.     Kita mohon Allah kekalkan melakukan kebajikan dan jauhkan diri dari maksiat. InsyaAllah.
66.     Usah jemu berdoa agar Allah limpahkan rahmat-Nya, memberi keampunan-Nya, dan membebaskan kita dari azab neraka-Nya.
67.     Semoga tahun baru ini kita semua rajin solat malam, insyaAllah.
68.     Pandang Ramadan dgn mata hati supaya ada kesan bukan dari mata fisikal semata, takut2 yg didapat hanya lapar & dahaga.
69.     Ramadan akan datang lagi. Semoga kita untung besar tahun ini di sisi Allah, Pencipta kita.

Sunday, March 18, 2012

Ehsan Pada Haiwan

Setiap pagi saya melalui jalan ke Sg Choh berdekatan Kilang Perodua menuju pekan Rawang menuju ofis di KL. Sering kelihatan seekor anjing tempang duduk di pembahagi jalan. Anjing ini umpama menanti belas ehsan orang yang lalu lalang untuk melempar sisa-sisa makanan. Pabila petang, sekali lagi saya melalui jalan ini untuk pulang ke rumah. Sambil menunggu lampu isyarat bertukar hijau saya perhatikan anjing ini setia di situ. Rezkinya ada Alhamdulillah. Ada yang balingkan kotak KFC berisi sisa2 ayam goreng, ada lebihan2 nasi dan macam2. Ehsan manusia pada haiwan telah membantu kesenambungan hidup anjing tempang yang hilang skil buruannya itu.

Isteri saya pula bercerita perihal anak seorang sahabat yang peka pada haiwan di timpa malang yang hidup tersisih. Syahid dan Syahidi begitu merasa belas pabila terjumpa kucing2 yang sakit atau sudah berulat. Kucing itu di bawa pulang. Ulat2 di buang satu persatu dan lukanya dibersihkan. Ubat spray yang dibeli dari Klinik Haiwan digunakan dalam rawatan ini. Setakat ini ada dua ekor kucing yang dapat dipulihkan dan kini menjadi kucing yang sihat, cantek dan manja, hidup bahagia di rumah mereka. Dengar khabarnya yang terbaru ada seekor lagi kucing malang yang sedang di rawat kedua beradik yang mulia ini. Semoga Allah memberi ganjaran pahala kepada mereka berdua.

Ehsan pada haiwan akan membawa keberkatan dan boleh menjadi asbab mengundang belas ehsan Allah. Bukankah kita pernah mendengar sebuah kisah perihal seorang perempuan yang banyak dosa, yang selepas menghilangkan dahaganya di sebuah telaga di kawasan padang pasir, ternampak seekor anjing yang kehausan. Atas rasa kasihannya dia bersusah payah mendapatkan air dari telaga itu yang disisi dalam sepatunya. Berkat usahanya ini, Allah telah memberikan redhanya untuk dia dapat dimasukkan ke Syurga Allah.

Justru janganlah kita menjadi manusia yang berwatak haiwan ganas yang sanggup membunuh malah membakar anak kecil yang tidak berdosa, tapi jadilah manusia yang berjiwa mulia yang punyai rasa kasihan sesama makhluk termasuklah haiwan2 yang berkeliaran kerana mereka juga punyai hak untuk hidup dalam ruang dan persekitaran yang ada.


@@@

Thursday, March 15, 2012

Idola Sebenar


Semasa santai di meja studi di ruang tengah, saya bertanya anak saya Iman, "Apakah matlamat hidup Iman?" Jawabnya, "Untuk berjaya dunia dan akhirat." Alhamdulillah. Saya menambah, "Siapakah idola Iman?" Jawabnya, "Rasulullah SAW." Alhamdulillah.


Saya sebenarnya baru usai membaca sebuah buku hard cover bertajuk "Sepuluh Sahabat Rasulullah Yang Di Jamin Syurga." Pada perbualan saya dengan anak saya ini, saya berkongsi dengannya bahawa antara tokoh-tokoh hebat yang patut kita kenali mereka ini ialah sepuluh sahabat tadi. Salah seorang daripada mereka ini sepatutnya dijadikan idola oleh para remaja dan orang dewasa sekelian, selain daripada Rasulullah SAW. Kerana apa? Kerana mereka sudah dijamin Syurga. Apa lagi kemuncak sebuah pengharapan pada kehidupan kekal abadi melainkan dapat menempatkan diri sebagai kelompok manusia yang layak dapat masuk Syurga Allah.


Tokoh pertama ialah Abu Bakar As-Sidik, sahabat yang paling setia. Teringat saya pada kisah kepulangan Rasulullah SAW dari peristiwa Israk Mikraj, di mana orang kafir Quraish yang diketuai Abu Jahal mentertawakan Baginda dengan menuduh cerita Rasulullah yang tidak masuk akal, maka Abu Bakar tampil dengan penuh yakin membenarkan segala kata-kata Baginda. Abu Bakar adalah lelaki pertama yang masuk Islam, pengorbanan dan keberanian beliau tercatat dalam sejarah.“Jika ditimbang keimanan Abu Bakar dengan keimanan seluruh ummat niscaya akan lebih berat keimanan Abu Bakar. ”(HR. Al Baihaqi)

Tokoh kedua ialah Umar Al-Khattab, pemimpin tegas berjiwa rakyat. Wataknya sebengis singa tapi hatinya selembut sutera. Beliau merupakan Khalifah yang kedua selepas Abu Bakar dan semasa pemerintahannya Islam berkembang seluas-luasnya dari Timur hingga ke Barat. Kerajaan Persia dan Romawi Timur dapat ditakluknya dalam waktu hanya satu tahun.


Tokoh ketiga ialah Uthman Bin Affan, suami kepada dua puteri Nabi. Khalifah ketiga setelah wafatnya Umar.Pada masa kepimpinannya Uthman merintis penulisan Al Qur’an dalam bentuk mushaf, dari lembaran-lembaran yang mulai ditulis pada masa pemerintahan Khalifah Abu Bakar. Sebuah Hadis yang menggambarkan peribadi Uthman: “Orang yang paling kasih sayang diantara ummatku adalah Abu Bakar, dan paling teguh dalam menjaga ajaran Allah adalah Umar, dan yang paling bersifat pemalu adalah Uthman. (HR Ahmad, Ibnu Majah, Al Hakim, At Tirmidzi)

Tokoh ke-4 ialah Ali Bin Abi Talib, remaja pertama memeluk Islam. Beliau hidup bersama Rasulullah semenjak kecil lagi. Mempunyai skil perang dan ilmu pengetahuan yang tinggi. Merupakan Khalifah yang ke-4 dan suami kepada puteri Rasulullah iaitu Fatimah az-Zahraa. Rasulullah telah berpesan kepada anaknya, "Aku telah memberikan kamu sebagai amanah kepada orang yang kuat imannya, kaya ilmunya, baik akhlaknya dan seorang yang berani."


Tokoh ke-5 ialah Talhah Bin Ubaidillah, seorang syahid yang masih hidup. Seorang panglima perang yang hebat. Didalam perang Uhud, ketika Rasulullah dikepung dan dicederakan, Talhah dengan pantas melindungi Baginda di belakangnya dengan melibas musuh dengan pedang. Dikatakan terdapat lebih enam puluh kesan tikaman dan luka akibat peperangan tersebut. Rasulullah pernah berkata kepada para sahabatnya, ”Barangsiapa yang ingin melihat seorang syahid yang berjalan di muka bumi ini, lihatlah Talhah Bin Ubaidillah."


Tokoh ke-6 ialah Zubair Bin Awwam, pembela utama Rasulullah. Rasulullah sangat mencintai Zubair Bin Awwam beliau pernah bersabda, ”Sesungguhnya setiap nabi mempunyai seoarang hawari (teman yang rela berkorban untuk temannya) dan hawariku adalah Zubair.” Badannya penuh dengan kesan tikaman dan libasan pedang disebabkan banyaknya peperangan yang disertainya. Kehebatan Zubair mirip sekali dengan Talhah Bin Ubaidillah yang juga kaya-raya serta bersifat dermawan.


Tokoh ke-7 ialah Abdul Rahman Bin Auf, peniaga hebat yang pemurah. Hartawan yang tidak cinta harta dan sentisa menginfaqkan hartanya ke jalan Allah. Dia berjaya di dalam semua bidang samada dalam bidang ilmu, jihad dan juga perniagaan.


Tokoh ke-8 ialah Saad Bin Abil Waqqas, pemanah Islam yang hebat. Keislamannya sangat dikecam oleh ibunya, namun dia tetap dengan akidahnya. Orang pertama melepaskan panah ke jalan Allah. Doa Rasulullah, "Ya Allah, tepatkanlah sasarannya dan kabulkanlah doanya." Allah telah mengabulkan doa Baginda sehingga Saad menjadi seorang pemanah yang hebat dan tepat. Doanya juga selalu dikabulkan Allah.


Tokoh ke-9 ialah Said Bin Zaid, pejuang yang dijanjikan Syurga. Said yang berkahwin dengan adik Umar al-Khattab iaitu Fatimah. Pada suatu ketika Umar telah bertindak memukul Said hingga berdarah apabila mengetahui keislaman mereka, namun kesabaran Said dan isterinya berjaya melembutkan hati Umar yang keras itu hingga memeluk Islam.


Tokoh ke-10 ialah Ubaidah Bin Jarrah, manusia yang paling dipercayai. Rasulullah amat sayangkan Abu Ubaidah. Pernah Baginda bersabda, "Sesungguhnya setiap umat mempunyai orang kepercayaan, dan orang kepercayaan umat ini adalah Abu Ubaidah Al-Jarrah."

*****

Dari sahabat Abu Dzar RA, bahawa Rasulullah masuk ke rumah Aisyah RA dan bersabda: “Wahai Aisyah, inginkah engkau mendengar khabar gembira?” Aisyah menjawab : “Tentu, ya Rasulullah.” Lalu Nabi SAW bersabda, ”Ada sepuluh orang yang mendapat khabar gembira masuk syurga, iaitu : Ayahmu masuk syurga dan kawannya adalah Ibrahim; Umar masuk syurga dan kawannya Nuh; Usman masuk syurga dan kawannya adalah aku; Ali masuk syurga dan kawannya adalah Yahya bin Zakariya; Thalhah masuk syurga dan kawannya adalah Daud; Az-Zubair masuk syurga dan kawannya adalah Ismail; Sa’ad masuk syurga dan kawannya adalah Sulaiman; Said bin Zaid masuk syurga dan kawannya adalah Musa bin Imran; Abdurrahman bin Auf masuk syurga dan kawannya adalah Isa bin Maryam; Abu Ubaidah ibnul Jarrah masuk syurga dan kawannya adalah Idris Alaihissalam.”


@@@

Friday, March 02, 2012

Kaya Di Dunia



Saya membaca akhbar The Sun pagi ini dan tertarik dengan satu slot mengenai "40 richest worth RM193 billion" di mukasurat 11.  Manusia paling kaya di Malaysia ialah Robert Kuok yang kini berumur 88 tahun dengan harta bernilai USD12.4 billion. Tempat kedua jatuh kepada Ananda Krishnan 73 tahun yang memiliki harta berjumlah USD9.9 billion. Ranking ketiga ialah Pn Sri Lee Kim Hua dengan harta USD6.5 billion.

Hebat bukan? Kekayaan yang menggunung di dunia yang fana ini. Namun mari kita tengok hakikat kehidupan ini. Setelah umur meningkat begitu, mungkin banyak nikmat yang Allah kurniakan dulu sudah ditarik balik. Contoh dulu boleh dinner makan lobster, tapi kini tidak boleh lagi. Kerana tahap kesihatan sudah tidak membenarkan. Dulu dikelilingi oleh jelitawan2 namun kini mungkin sudah tidak mampu lagi kerana daya seks sudah lemah. Dulu suka berhibur dan melancong, tapi kini lebih gemar untuk berehat dan tidur kerana mudah kepenatan akibat faktor usia. Maka hakikatnya, kaya yang sebenarnya tidaklah kaya. Nikmat yang banyak sudah hilang walaupun kaya. Maka itulah kaya di dunia.

Kalau kita lihat apabila bilionare2 ini mati, upacara pengkebumiannya sangatlah grand, mungkin memakan perbelanjaan ratusan ribu ringgit. Di dada2 akhbar mungkin diceritakan kebaikan dan kebajikan yang dilakukan oleh simati semasa hayatnya. Namun hakikatnya ia dia tidak dapat membawa apa2 yang berharga dari hartanya yang berbillion itu. Semuanya terpaksa ditinggalkan untuk dinikmati oleh orang lain. Dia menjadi manusia yang paling miskin. Keseorangan dalam kegelapan dihimpit lubang kuburnya yang sempit. Kaya harta di dunia tidaklah mebawanya kemana.

Hakikat hidup ialah suatu hari akan mati. Apabila kematian tiba. Apabila tarikh luput sudah sampai, maka tiada lagi kekuatan, teknologi atau kepakaran yang dapat menyekatnya, hatta doktor paling pakar dalam dunia. Malaikat maut tidak dapat disekat atau ditangguh daripada melaksanakan tugasannya. Mati itu pasti. Walau sehebat atau segah manapun kita di dunia ini, mendabik dada atau berbangga dengan harta yang melimpah ruah. Itulah hakikat yang pahit namun terpaksa ditelan jua.

Lebih parah lagi apabila matinya dalam keadaan mensyirikkan Allah. Walau sehebat mana pun dia. Walau setinggi mana pun pangkatnya. Matinya dalam kehinaan. Bakaran api neraka setia menantinya. Di sisi Allah tiada bezanya manusia ini melainkan Taqwa kepada Allah. Itu sahaja kayu pengukur baik buruk, kaya miskin seorang manusia, seorang hamba. Walaupun engkau dulu seorang billionare yang kaya raya. Manusia di istdrajkan oleh Allah dengan nikmat harta. Kelabu mata hatinya daripada kebenaran dan nikmat hakiki.

Salah satu nikmat dunia ialah makanan. Selazat manapun makanan itu, manusia tadi ada had untuk menikmati kelazatan itu. Kita ambil contoh makanan buffet di sebuah hotel enam bintang yang menghidangkan 500 jenis juadah yang sedap belaka. Paling pelahap pun manusia itu mungkin dapat balun 10 pinggan penuh juadah beraneka rasa. Setakat itu sahaja. Kalau terlebih dari had mungkin akan termuntah. Segala yang terhidang tidak mendatangkan apa2 selera lagi. Apa yang masuk ke dalam perut pula, sebahagian besar akan dikisar menjadi taik. Itulah hakikatnya. Jadi apa sangat yang hendak dibanggakan. Kalau kita perhatikan orang2 kaya ini, lagilah pulak makannya sedikit sahaja. Sudah tiada nikmat makan untuk dia, berbanding dengan orang miskin, nampak tak?

Maka harapnya kita jelas di sini, bahawasanya destinasi kita ialah Akhirat. Di sana ada nikmat hakiki. Makan yang berterusan, seks yang berterusan, kesihatan, keindahan, keselesaan dan segala nikmat yang kekal abadi. Itulah kaya yang sebenar. Bukan tertipu oleh kekayaan dunia yang sebentar. Sempena hari Jumaat yang mulia ini, marilah kita muhasabah. Apakah segala perlakuan kita ini membawa kepada keselesaan hidup kita di Akhirat nanti?

Apakah kita sudah menunaikan segala yang wajib? Apakah kita sudah lakukan perkara2 sunat? Apakah kita sudah betulkan niat nawaitu kerana Allah atas segala perkara2 harus seperti tidur, makan, bekerja, bermuamalat, dan sebagainya? Dengan memperbetulkan niat kita maka ada ganjaran pahala bagi segala perkara2 yang harus tadi, seolah-olah kita melakukan amalan2 sunat pula, insyaAllah. Jangan lupa untuk meninggalkan perkara2 makruh dan syubahah. Dan sudah tentunya jauhkanlah perkara2 yang haram. 

Jika itu plan bertindak kita untuk hari2 mendatang ini, maka tidak mustahil kita akan tergolong dalam kelompok manusia yang paling kaya mengikut hakikat yang sebenarnya, insyaAllah.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...