CLICK n GO

Wednesday, April 27, 2011

Kenapa Barat Beralih Kepada Islam?

"Why The West Is Turning To Islam?" Itulah tajuk ceramah perdana di syarikat tempat saya bekerja petang tadi. Penceramah jemputan ialah Hj Muhammad Abdullah @ Nicholas Sylvester, Pengerusi Hidayah Center, sebuah NGO yang aktif berdakwah mengajak umat manusia kembali kepada fitrah iaitu Islam.

Islam adalah agama yang berkembang pesat di Barat. Antara sebab utama ialah mereka ingin mencari kebenaran (the truth) dan pencarian intelek ini menjurus kepada logik dan kebenaran ajaran Islam.

Perkembangan secara 'exponential growth' ini juga kerana kadar kelahiran (birthrate) orang barat sangat menurun hinggakan suatu hari pada beberapa generasi mendatang tidak mustahil mereka ini bakal pupus. Inilah yang memeningkan mereka di Barat. Secara purata setiap keluarga hanya memiliki 1 atau 2 orang anak sahaja. Sedangkan masyarakat Islam mempunyai kadar kelahiran yang tinggi iaitu 5-8 org anak. Pengaruh Islam sangat terserlah dan jumlah masjid di USA kini melebihi 4,000 buah dan banyak antaranya adalah bekas gereja yang di jual atau dilelong kerana gagal menarik jemaah dan sokongan kewangan.

Selepas peristiwa Sept 11, jumlah non-muslim yg revert kepada Islam ialah 250,000 orang untuk tempoh dua tahun. Berbanding dengan sebelum peristiwa Sept 11, di mana puratanya ialah 20,000 - 25,000 setahun sahaja. Tragedi Sept 11 menjadi publisiti percuma kepada Islam yang menjadikan masyarakat barat ingin lebih tahu mengenai Islam dan ramai daripada mereka yang berjumpa dengan kebenaran Islam dan mendapat hidayah untuk memeluk Islam.

Berbeda pula di Malaysia, dimana purata pada setiap 1 orang yg memeluk Islam ada 12 orang yang memeluk Kristian. Menunjukkan pendakwah2 Kristian melakukan kerja mereka dengan jayanya. Di barat bagi setiap 1 orang yang convert kepada agama Kristian, maka ada 10 orang yang revert kepada Islam. Pelik tapi benar. Menunjukkan kita yang mengaku beragama Islam di Malaysia ini gagal berdakwah mengajak orang bukan Islam mengenali Islam. Di mana silapnya?

Pendatang cina suatu masa dulu datang ke Malaysia membawa kepercayaan adat BTC iaitu Budism, Taoism, dan Confuciusm. Sedikit benar yang beragama Islam iaitu yang datang dari daerah Yunan dan bermastautin di Terengganu. Begitu juga sedikit benar dari mereka yang beragama Kristian dan berkampung di Sandakan. Kini apakah senerionya pada masyarakat cina di Malaysia?

Hanya 1% dari populasi masyarakat cina di Malaysia yg revert kepada Islam. Berbanding dengan 10% yang convert kepada Kristian. Begitu juga dengan masyarakat India yang beragama hindu. Hanya 1% dari mereka yang revert kepada Islam manakala 10% convert kepada Kristian. Dan majoriti yang revert kepada Islam itu adalah kerana faktor perkahwinan. Nampaknya kita gagal berdakwah dan mengajak non-muslim di Malaysia revert kepada agama Islam.

Mengikut statistik populasi muslim di dunia pada tahun 1990 ialah sekitar 935 juta orang. Pada tahun 2000 populasi muslim bertambah kepada 1.2 billion orang. Dan kini pada tahun 2011 jumlah umat Islam di dunia sekitar 1.6 billion. Maka benarlah Islam merupakan agama yang paling cepat berkembang di dunia pada masa ini. Sekiranya kadar pertumbuhan ini berterusan maka tidak mustahil Islam akan menjadi agama terbesar di dunia menjelang tahun 2030 nanti.

Dalam satu penyelidikan didapati antara tahun 1934-1984, Islam berkembang pada kadar 235% berbanding Kristian yang hanya berada pada kadar 70%.

Kenapakah Barat beralih kepada Islam?

Antara sebab2 yang dikenal pasti ialah:-

  1. Purity of Islam
  2. Miracle of Qur'an
  3. Not satisfied with previously held faith
  4. Wanting to know the true God
  5. Opportunities & facilities
  6. Conducive environment
  7. Loose adheres to previously held faith
  8. Looking for solace
  9. Reclining the false attack on Islam
  10. Facts about history & culture
Panganut Kristian hanya berkunjung sekali seminggu sahaja di gereja untuk beribadah walau sealim mana pun mereka. Dan mereka membaca doa makan. Masa-masa lain dihabiskan dengan perkara keduniaan. Konsep triniti 3 dalam 1 itu pula amat mengelirukan. Namun menjadi resam dalam Kristian untuk tidak bertanya persoalan ini tetapi hanya perlu mempercayai dan meyakininya. Persoalan yang menjadi suatu misteri. Maka timbul keinginan to seek the truth. Ramai yang menjumpainya dalam Islam.

Islam merupakan ketamadunan yang terunggul. Islam sebagai agama yang penuh toleransi dan kasih sayang. Ketika Jerusalem ditakluki oleh Kristian, seramai 70,000 umat Islam di sana di bunuh termasuklah perempuan dan kanak-kanak. Berbeza sekali apabila Salahuddin Al-Ayubi menakluki Jerusalem tiada umat Kristian yang dibunuh kejam, bahkan mereka diberi kebebasan untuk terus kekal dalam agama mereka dan membayar jizyah atau cukai kepada pemerintah Islam.

Kenapa Barat memilih Islam?

  1. Perfect coherent structure of moral teachings
  2. Comprehensive understandable way to practice
  3. True freedom, liberates from servitude to any human beings
  4. Perfection of the Qur'an
  5. Jesus in the Qur'an
  6. Inner peace reciting the Qur'an
  7. Direct line - no mediator to God
  8. Harmony with the overall reality
Islam adalah penyelesai masalah manusia. Dalam penggunaan kalimah Allah oleh non-muslim, ianya berlaku sejak dulu lagi di zaman para sahabat pun ramai orang arab non-muslim yang menggunakan nama Abdullah. Orang Kristian di Indonesia misalnya banyak menggunakan kalimah Allah. Hatta dalam kitab injil sendiri pun kalimah Allah ini diguna pakai. Maka siapakah kita untuk mengharamkan perkara yang dihalalkan oleh Allah?

Namun orang Kristian sebenarnya punyai muslihat dan strategi untuk menarik orang kepada Kristian dalam isu kalimah Allah ini. Itulah yang ditakuti kita semua. Namun penyelesaian sebenar ialah kita sebagai umat Islam hendaklah memainkan peranan untuk berdakwah dan mencari ilmu. Pendekatan ilmu ini boleh menyelamatkan umat Islam. Kita sering gagal apabila tidak ada ilmu dan beramal sekadar ikutan bukan berdasarkan ilmu.

Kembali kepada fitrah ialah revert to Islam. Kenapa kadar revert kepada Islam di Malaysia begitu rendah? Salah satunya ialah kerana tanggapan bahawa masuk Islam itu ialah masuk melayu. Dan mereka melihat dari sudut yang tidak begitu positif contohnya terputus hubungan kekeluargaan, hilang identiti bangsa, dan masalah bangsa melayu itu sendiri seperti gejala sosial dan kemiskinan. Sedangkan Islam itu sebenarnya tidak bersifat perkauman atau kebangsaan. Islam malangkaui semua itu. Islam menyeru kepada taqwa, tiada kelebihan antara satu sama lain melainkan tahap ketaqwaan masing2 di sisi Allah.

Sayugia diingatkam bahawa penghayatan Islam di negara China itu sendiri begitu hebat. Pernah diceritakan oleh pelancong ke sana bahawa jemaah yang solat subuh berjemaah di masjid ramainya seumpama jemaah solat jumaat di Malaysia. Dan perlu dinyatakan juga jumlah umat Islam di China melebihi 130 juta. Sedangkan umat Islam di Malaysia tidak sampai pun 15 juta orang. Dilaporkan juga jumlah masjid di seluruh China ialah 46,000 buah berbanding Malaysia yang memiliki masjid berjumlah 6,000 buah. Fenomena masuk Islam jadi melayu ini harus diperbetulkan agar ia tidak menyekat seruan kepada cahaya Islam itu terutamanya pada bangsa cina di Malaysia.

Khidmat sokongan kepada mualaf atau saudara baru juga masih di tahap yang rendah dan tidak menyeluruh. Akibatnya ramai antara saudara baru ini kembali murtad. Apatah lagi apabila di asak oleh pelbagai tekanan mental dan fisikal apabila disisihkan dari keluarga, kawan2 dan majikan. Statistik menunjukkan majoriti mereka yang murtad ini adalah dari kelompok saudara baru. Justru kita sebagai muslim mestilah prihatin dan membantu sedaya yang mungkin. Usahlah hanya mengharapkan Perkim atau NGO seperti Hidayah Center dan JIM semata untuk menangani isu ini.

Saya tertarik dengan sebuah NGO di USA iaitu Gain Peace kerana mereka berusaha berdakwah menyeru orang kepada Islam dan berkongsi maklumat perihal agama suci ini. Iklan2 di badan bas awam menyatakan bahawa, "Islam ini adalah agama yang dianuti nabi2 terdahulu seperti Adam, Moses, Noah, Abraham, Jesus dan Muhammad. Sekiranya anda ingin mengetahui mengenai Islam call 1-800-ISLAM." Mereka menyediakan call center untuk melayan segala pertanyaan dari pemanggil berterusan 24jam setiap hari. Apabila seseorang itu memeluk Islam, Gain Peace akan membekalkan mereka dengan 'Starter Kit' ala2 kita masuk sesuatu perniagaan jualan terus. Starter kit ini mengandungi antara lain naskah Al Qur'an, dan terjemahannya, buku sirah Rasullah, CD cara2 solat, dsb. Saudara2 baru ini juga dihubungkan dengan muslim yang berpengetahuan untuk membimbing mereka pada sebarang permasalahan. Saya tabik dengan tahap usaha dan kesungguhan mereka dalam dakwah dan menyeru manusia kepada nur Islam. Semoga ia wujud di Malaysia pula.

Ada seorang mualaf berbangsa Inggeris yang menjadi pensyarah di sebuah kolej telah memeluk Islam selama 25 tahun tetapi telah menjadi murtad. Apabila di ajak ke sesi kaunseling beliau mengatakan bahawa 15 tahun dulu dia bertanya kepada seorang Ustaz perihal satu kemusykilan yang bermain di benaknya, tetap Ustaz itu gagal menjawab persoalan itu malah terus menuduhnya, "adakah awak ingin murtad?" dengan soalan yang dianggapnya agak sensitif itu. Persoalan yang tidak berjawab malah dituduh ingin murtad itu lama-kelamaan membuku menjadi luka yang bernanah, sehingga gagal disembuhkan dan dia benar2 menjadi murtad.

Kita sebagai muslim harus melengkapkan diri dengan ilmu supaya pegangan kita mantap. Tiada keraguan dalam aqidah. Bersedia dengan hujah pada permasalhan terutamanya bersangkutan tauhid dan keimanan. Jika tidak tahu rajin2lah bertanya kepada tokoh2 agama dalam masyarakat. Jangan jadi seperti Ustaz di atas yang samada tidak gheti menjawab atau memang bersikap buruk sangka dan menyembunyikan fakta atau pengetahuan. Islam adalah sebuah agama yang jelas lengkap dengan hujah. Tiada misteri atau perkara rahsia. Islam itu secerah dan seterang matahari dan bulan. Kalau anda seorang Islam maka jangan diselubungi diri anda dengan misteri. Serlahkan Islam itu sebagai yang terbaik bukan sekadar teori atau retorik. Kekeliruan timbul apabila orang melihat kelompok2 yang bergelar Islam tetapi hidup dalam kerusakan dan tidak mencerminkan contoh yang baik, umpamanya budaya merempit, penderaan, dan buang bayi.

Soalan saudara kita tadi ialah, "Saya boleh menyaksikan Allah dalam ucapan syahadah kerana Allah itu di alam ghaib, namun saya tidak boleh menyaksikan Nabi Muhammad kerana dia sudah mati." Jawabannya mudah sahaja mengikut Hj Nicholas Sylvester iaitu kita ambil contoh di mahkamah di mana seseorang boleh bersaksikan seseorang yang tiada hadir di mahkamah dengan kaedah afidafit. Maka tidak wujud masalah di sini sebenarnya dan jawaban sebegitulah yang diharapkan oleh saudara kita tadi untuk memantapkan keyakinan dan keimanannya.

Kesimpulan dari posting ini yang dapat saya rumuskan ialah, tugas dakwah iaitu mengajak manusia kepada cahaya Islam ini adalah menjadi tanggung-jawab kita semua, awak, saya, dan kamu, selagi mana kita ini seorang muslim yang masih menyedut oksigen Allah. Carilah ilmu. Cintailah majlis2 ilmu. Dirikan ibadah berdasarkan ilmu bukan sekadar ikut-ikutan. Berilah contoh tauladan yang baik dengan akhlak yang mulia. Bukalah mulut dan ringan2kan untuk bertegur sapa dengan kawan2 cina, india, melayu dengan mencetuskan dialog2 yang menjana minda dan berkongsi info mengenai asas2 Islam, Allah, dan Rasulullah SAW. Usaha yang sedikit ini bakal memberi hasil yang hebat. Hidayah itu dari Allah.

@@@

Monday, April 18, 2011

Jauhi Api


Alhamdulillah malam ini berpeluang ke Rumah Allah menjadi tetamu Allah dalam sebuah majlis ilmu yang dipimpin oleh Ustaz Zahidi dengan kitab tasauf 'Penawar Bagi Hati'. Ustaz mengharap kita semua mendapat ilmu yang bermanafaat. "Apa itu ilmu bermanafaat? Ilmu yang dengannya membawa perubahan pada diri. Ilmu yang padanya boleh diguna untuk suloh diri. Tuan2 suloh diri tuan2, saya suloh diri saya," jelas Ustaz lagi.

Ustaz telah fotostat 3 zikir untuk amalan para hadirin. Salah satunya membawa maksud: Hai yang Empunya api, jauhkan aku daripadanya. "Ya Rabbi Nnna Ri, Ajirni Min Hu". Amalkan zikrullah ini 100x sebelum tidur atau pada kepekatan malam di kala bangun Qiyamullail.

Merintih dan menangis di hadapan Allah, akan segala dosa yang banyak tidak terhitung yang mengundang bakaran api neraka Allah. Mohonlah dengan sepenuh hati dan keinsafan keampunan dari Allah yang Maha Pengampun, agar dijauhkan diri dari bakaran api neraka. Dialah pemilik api itu. Jauhkan aku daripadanya. Amiin.

Hadiri majlis ilmu sekurang-kurangnya setiap 3 hari sekali. Jika tidak, dikhuatiri hati akan mati kelaparan tanpa makanan. Hati yang mati akan keras dan tidak nampak kebaikan. Yang dinampak hanya keburukan dan kecacatan. Jika rumahnya di tepi masjid, yang dihujahkan ialah bising ceramah pada setiap malam, atau bising azan pada setiap subuh mengganggu tidurnya.

Jika sanggup berpanas dan berpenat lelah untuk urusan dunia yang sementara ini, maka lebih2 lagilah untuk urusan akhirat yang kekal abadi itu. Jika sanggup bangun malam untuk melayan EPL di Astro, maka lebih2lah lagi untuk bangun malam bertahajjud dan bermunajat di hadapan Allah pada kepekatan malam yang penuh sunyi dan syahdu itu. Sama-samalah kita suloh diri.

Syurga itu mahal harganya. Tidak mungkin kita akan mendapatnya tanpa usaha keras untuk tawadduk pada Allah. Jika sanggup berusaha tanpa limit untuk habuan dan kemewahan sementara di dunia fana ini, maka lebih2 lagilah usaha untuk sebuah nikmat di Syurga Allah itu. Tiada jalan pintas untuk sebuah kejayaan. Apatah lagi kejayaan hakiki yang dicari. Renung2kan dan selamat beramal.

@@@


Sunday, April 17, 2011

Who Am I ?

Di sisi Allah SWT hanya ada 3 kelompok manusia:-
1. Taqwa
2. Munafik
3. Kafir

Jika kita mengaku beragama Islam, marilah kita muhasabah diri. Adakah aku miliki ciri2 manusia betaqwa? Jika tidak, maknanya aku ini manusia munafik. Nau'zubillah. Penyudah itu - Syurga atau Neraka?

Ramai sungguh manusia tidak solat sekarang ini. Ada statistik menyatakan cuma 20% dari umat Islam yang bersolat. Tidak lagi mengambil kira kualiti solat.Jika benarlah kajian ini, maknanya kalau kita gah mengatakan ada sejumlah 1.5 Billion umat Islam di muka dunia kini, maka 20% atau 1/5 yg bersolat itu cuma 0.3 Billion. Sedangkan solat itu Tiang Agama, de number uno.

Benarlah apa yang dikatakan Rasulullah SAW bahawa umat Islam di akhir zaman bukan sedikit jumlahnya namun ia ibarat buih, tiada kualiti. Buih ni bila dibiarkan berlalu pun pecah, bila di cucuk lagilah mudah pecah. Banyak pun tak ada nilai.

Kita lihat lah di sekeliling kita. Ramai di kalangan kita yang dikurniakan Allah dengan pelbagai nikmat yang tidak terhitung banyaknya gagal untuk menzahirkan kesyukuran atas segala nikmat ini dengan tidak mendirikan solat. Ramai muslimah yg elok bertudung menutup aurat di tempat kerja tapi tak solat.

Ramai pengunjung dan peniaga di pasar2 malam tak solat maghrib. Ramai muslim di ofis2 tak solat. Ramai anak2 muda tak solat. Ada satu kajian satu masa dulu di kalangan pelajar sekolah, hanya 1 dari 10 pelajar yang istiqamah mendirikan solat fardhu 5x sehari semalam.

Dan pada kalangan yang mendirikan solat pun sedikit benar yang khusyuk dalam solat. Ramai muslim kita yang fobia untuk bersolat berjemaah di masjid atau surau. Apa sangat diharapkan pada muslimah yang gagal menutup aurat atau masih berpakaian seksi. Tapi ramai juga di kalangan mereka ini yang menjaga solat.

Maka berbalik kepada persoalan kategori manakah kita ini di sisi Allah - manusia bertaqwa atau manusia munafik? Kalau persoalan solat pun kita belum lepas maka apalah harapan kita untuk menjadi manusia yang bertaqwa kepada Allah? Kadang kita ni syok sendiri dan mendabik dada mendakwa bahawa aku ini tergolong ke dalam kelompok manusia bertaqwa. Sedangkan hakikat sebenar kita masih jauh.

Khatib di mimbar Jumaat saban minggu tanpa gagal mengajak manusia supaya bertaqwa malah ia adalah rukun khutbah. Menunjukkan betapa pentingnya taqwa itu. Jika kita tidak solat maka adakah kita orang yang bertaqwa? Jauh panggang dari api bro.

Ibnu Qoyyim dalam kitabnya menceritakan tentang seorang wali Allah bernama Attaubah bin Tufail yang bermuhasabah. Attaubah menghitung umurnya yang telah mencapai 60 tahun, beliau berfikir 1 tahun adalah sama dengan 365 hari, maka kalau dirinya hidup mencapai 60 tahun berarti ia hidup sebanyak 21,900 hari.

”Andai aku berbuat dosa 1 hari satu dosa, maka aku akan menghadap Allah dengan membawa dosa sebanyak 21,900 dosa, Ya Allah betapa celakanya aku menghadapMu dengan dosa sebanyak itu,” keluh Attaubah dengan menitis airmata karena takutnya kepada Allah.

Attaubah kembali menghitung-hitung, itu kalau satu dosa aku buat, bagaimana kalau dosa yang aku buat, baik dengan disengaja maupun tidak disengaja sehari lebih dari seribu dosa. Berfikir seperti itu Attaubah terus pengsan.

Bagaimana dengan kita?

Kita Umat Islam benar-benar dikehendaki membuktikan ketaqwaan kita, taqwa yang bukan hanya sekadar ungkapan di mulut, melainkan nilai taqwa yang dapat diterapkan di mata, telinga, lidah, hati dan perut dalam bentuk amaliah kita sehari-hari. Kerana mati tak pernah kenal usia.

Mengikut para ulamak - Taqwa itu ialah:-

  1. Ketundukan dan ketaatan terhadap perintah Allah

  2. dan menjauhi segala apa yang ditegah-Nya

  3. mensucikan hati daripada dosa

  4. sehingga menguatkan azam untuk meninggalkan dosa

  5. dan seterusnya memelihara diri dari segala maksiat.

@@@

Monday, April 11, 2011

Sampaikan Walau Satu Ayat

Seorang jemaah bertanya Ustaz semasa sesi Q&A selepas kuliah maghrib, "Ustaz, kita telah berusaha mengajak orang ke Masjid dengan kaedah pintu ke pintu, tapi ramai yang tak suka, malah ada yang mengeluarkan kata2 kesat, macamana tu Ustaz?"

Ustaz pun menjawab, "Minta maaf saya nak kata, kadang tu cara kita salah, bukan nak menyentuh mana2 pihak, tapi dakwah ni kena menyeluruh bukan ikut pada satu cara kita saja iaitu mengajak kepada kebaikan, tapi tidak mencegah kemungkaran, kerana beranggapan bila orang buat baik maka mereka akan tinggalkan kejahatan. Kalau itu caranya maka ia bertentangan dengan seruan dalam Al-Qur'an iaitu amal makruf nahi mungkar."

Ustaz menambah lagi, "Ada kelompok ini yang duduk rapat2 dalam sesi bayan kumpulan mereka, tetapi bila saya bagi ceramah, maka mereka duduk jauh2 malah lepak di luar masjid. Ini tidak betul."

Saya dapat membaca bahawa Ustaz ini cuba mensasarkan kepada kelompok jemaah tabligh yang menjadikan masjid sebagai tapak untuk bergerak pada model usaha dakwah keluar 3 hari/ 40 hari/ 90 hari yang sekufu dalam jemaah tapi agak asing dalam berintegrasi dengan rutin aktiviti masjid setempat terutamanya pada majlis ilmu.

Samada cara Ustaz menjawab itu menyinggung perasaan jemaah tadi atau jemaah tabligh tidak dapat saya pastikan. Namun bagi saya ada kebenarannya di situ.

Tetapi dalam pada itu janganlah pula kita memperkecilkan method dakwah jemaah tabligh ini yang sanggup keluar dari kepompongan kesenangan untuk mengharung cabaran usaha dakwah secara bertentangan secara langsung dengan ahli masyarakat. Kita kena tabik pada usaha ini. Samada ia berkesan atau tidak, bukan kerja kita untuk menilainya, kerana hidayah itu milik Allah jua, dan kita hanya mampu berusaha seupaya mungkin.

Pada satu soalan dari jemaah yang lain, "Apakah dakwah yang kita lakukan hari ini tidak berkesan memandangkan semakin banyak gejala sosial yang berlaku?"

Maka Ustaz menjawab, "Diakui usaha dakwah ini mestilah berterusan, namun sebahagian besarnya tidak mencapai sasaran, kerana golongan yang bermasalah ini tidak ke masjid untuk mendengar majlis ilmu. Jadi menjadi tugas kita semua para jemaah yang hadir ke majlis ilmu ini untuk menyebarluaskan ilmu yang didapati saban hari itu, bukan sekadar masuk telinga kiri keluar telinga kanan atau tidak pernah berkongsi ilmu dengan anak atau isteri. Maka ilmu itu terbantut saja di situ.

Tapi jika 100 orang ahli jemaah yang hadir ini masing2 menyampaikan pula walau satu ilmu kepada 5 orang ahli keluarga atau kawan2 masing2, maka 100 x 5 = 500 orang telah mendapat ilmu itu. Bayangkan kalau kita sampaikan lebih dari satu ilmu yang kita dapat dari sesuatu kuliah maghrib ini? Maka semua kita ini mempunyai peranan masing2 dalam usaha dakwah untuk memperbaiki ummah ini." Sampaikan walau satu ayat.

Ustaz berperanan memberi ceramahnya. Kita berperanan mendengarnya dan menyampaikan kepada saudara kita yang lain. Tidak perlu kita tunggu ilmu penuh di dada untuk berperanan menyampaikan mesej dakwah ini. Sampaikan walau satu ayat.

Sampaikan walau satu ayat ini dapat dilakukan dengan pelbagai cara. Ada orang dengan cara facebook. Ada orang dengan ber twitter. Blogger dengan posting dalam blog masing2. Mesej yang baik juga boleh dikongsikan dalam rangkaian e-mail.

Video2 dakwah mestilah kita promosikan menggunakan media popular YouTube misalnya. Kemudahan handset dan smart fon juga boleh di gunapakai untuk berdakwah. Malah kita sebenarnya sudah tidak boleh memberi alasan lagi apabila di tanya di hadapan Allah SWT di hari perhitungan nanti.

Kalaulah kelompok sasaran dakwah tidak sampai, maka cara dakwah juga kenalah diubahsuai. Jika kelompok muda mudi hanyut dalam lagu dan hiburan, maka dakwah juga mestilah kreatif untuk diserap ke dalam medium baru ini.

Ciptalah lirik2 lagu yang mengajak kepada kebaikan yang mendekatkan jiwa2 kepada Penciptanya. Contohnya lagu InsyaAllah nyanyian Maher Zain itu berjaya menyentuh hati2 yang rusak dan jiwa2 yang kacau untuk kembali sedar kedudukan sebenar. Muat naik dan muat turunkan segala video yang hebat pada media YouTube itu dan hebahkan kepada golongan muda mudi ini supaya ilmu yang ada itu sampai.


Sabda Rasulullah SAW : "Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat."


@@@

Saturday, April 09, 2011

Mau Jadi Muflis?

Alhamdulillah diberi ruang dan kelapangan oleh Allah SWT untuk ke majlis ilmu hari ini. Ustaz ada mengupas sebuah hadis Rasulullah SWT perihal orang yang muflis.

Baginda bersabda yang bermaksud, "Orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah seseorang yang dibangkitkan di akhirat kelak bersama-sama dengan pahala solat, puasa dan zakat yang pernah dilakukan semasa di dunia. Namun pada masa yang sama, dia juga membawa dosa memaki hamun, memfitnah, memakan harta orang, menumpahkan darah dan memukul orang. Waktu perbicaraan, diambil pahalanya (simuflis) dan dibayar kepada mangsa-mangsa tersebut. sekiranya telah habis pahalanya, diambil pula dosa-dosa mangsanya, lalu dibebankan kepada si muflis. Lalu dihumbankan ke dalam neraka."
(Riwayat Abu Hurairah, no 2581)

Amatlah malang bagi seorang yang tekun beribadah tetapi bila tiba hari perhitungan di Padang Mahsyar tiba2 diisytihar muflis. Kerana dosa sesama manusia iaitu dosa2 yang tersebut dalam hadis di atas. Orang yang menjadi mangsa akan menuntut hak mereka di hadapan Allah. Orang yang menzalimi tadi terpaksa membayar tuntutan orang yang dizaliminya dengan pahala, ibarat orang membayar hutang bank. Sekiranya kehabisan pahala, maka dosa orang dizalimi akan di pindahkan kepada pelaku dosa itu. Akibatnya orang itu di istihar muflis. Tempat orang muflis ialah di Neraka.

Sejak mutakhir ini fitnah menular menjadi barah dalam masyarakat. Kerana agenda tertentu atau kerana kepentingan peribadi. Fitnah adalah dosa besar. Jadi janganlah kita terlibat dengan fitnah. Yang lebih parah apabila kita tanpa sedar telah menjadi ejen penyebar fitnah.

Mau jadi muflis?

@@@

Saturday, April 02, 2011

Petrol 500ml

Mengambil iktibar dari kisah beras 5kg yang kita dapat baca dari posting di blog Mata Hati perihal seorang insan bernama Ahmad yang baik hati sentiasa sedia untuk berbakti dan punyai habit bersedekah umpama rutin harian. Walau bukan tergolong dalam kelompok manusia yang punya harta banyak dan hidup pun ibarat kais pagi makan petang, namun tidak membantutkan sifat baik budinya itu. Itulah contoh 'personaliti tersembunyi' yang membawa manafaat pada masyarakat yang boleh kita jadikan sumber inspirasi dan motivasi. Bukan personaliti tersohor yang sentiasa mendapat liputan media massa atau menjadi ikutan ribuan peminat.

Walau hidup Ahmad sekeluarga serba kekurangan namun dia masih mampu membantu dan berjariah pada setiap kesempatan. Itulah rezki yang berkat, walaupun sedikit tapi berlebih. Alhamdulillah. Bukannya rezki yang banyak tapi sering kesempitan yang sering menimpa ramai orang. Hutang keliling pinggang.

Kisah seterusnya ialah perihal Sameon yang bekerja di kilang buat glove kat Batu Caves. Gajinya kini sebagai supervisor sudah menjangkau RM2,500 sebulan. Tidaklah mewah mana tapi cukuplah untuk menampung tanggungan seramai 4 orang. Dia tinggal disebuah rumah teres setingkat di Bukit Sentosa yang dibeli 10 tahun dulu dengan harga RM45,000.

Dia berulang alik ke tempat kerjanya sejauh 50km itu dengan motor kapchai EX5 selama hampir 8 tahun. Ukhwah penunggang kapchai boleh tahan juga. Mereka saling bantu membantu kalau ditimpa musibah seperti kemalangan, tayar bocor, kerusakan, atau kehabisan minyak. Kita selalu melihat penunggang motor akan berhenti menolong penunggang motor yang lain yang di timpa kesusahan walaupun mereka bukan saling kenal mengenali antara satu sama lain. Tidak kurang juga yang sanggup bergaduh atau membela penunggang motor yang terlibat dalam kemalangan terutamanya kemalangan dengan kereta.

Jadi Sameon ini memang mempunyai pelbagai pengalaman pahit manis sepanjang menjadi penunggang tegar motor kapchainya berulang alik ke tempat kerja untuk mencari rezki yang halal.


Maka terpahatlah sifat kebiasaan untuk tolong-menolong dalam jiwanya. Kini setelah memiliki kereta proton saga, dia tetap tidak melupakan ketika dia masih tidak memiliki kereta dulu dengan membelah kesibukan lebuhraya NKVE atau jalan lama Rawang bersama kapchai miliknya, yang kini diguna pakai buat ke surau saban malam.

Apa yang ingin dikongsikan di sini ialah pada salah satu usaha baiknya. Sameon memenuhkan dua tiga botol bekas air mineral dengan petrol ron95 dan di susun elok dalam sebuah kotak kecil di bonet keretanya. Niatnya ialah sekiranya berselisih dengan penunggang motor yang kehabisan minyak di tepi jalan maka dia akan bertanya khabar dan bersedia memberi bantuan.

Maklumlah meter motor ni kadang tu tidak menunjukkan bacaan yang betul. Sukar untuk mengagak samada minyak mencukupi atau tidak untuk sesuatu perjalanan. Jadi penunggang motor akan selalu terdedah dengan risiko kehabisan minyak. Sameon faham situasi ini kerana dia pernah mengalaminya berpuluh-puluh kali dulu. Pernah satu hari dia terpaksa menyonsong motornya di tengah panas terik sepnajang hampir 2km sebelum bertemu dengan stesen minyak terdekat.


Sameon walaupun di kurniakan Allah dengan rezki yang lebih kini, masih menyimpan hasrat murni untuk bersedekah dan berbakti pada insan yang memerlukan. Itulah yang patut kita semua contohi. Setiap kita punyai peranan. Setiap perlakuan baik kita ikhlas kerana Allah, insyaAllah akan mendapt nilaianya di sisi Allah.

@@@

Friday, April 01, 2011

F I T N A H

Fitnah sudah jadi biasa di akhir zaman ini. Kemudahan penyebaran dalam internet, sms, email, pelbagai media-massa dan media-cetak yang memberi ruang luas kepada penyebaran fitnah. Fitnah ini terkelompok dalam perkara kezaliman kerana ia menceroboh hak orang lain, ia menjatuhkan bukan saja air muka, malah harta benda, keluarga, maruah, pangkat, jawatan, kedudukan dan harga diri seseorang yang difitnah itu. Kesannya umpama ulat dalam durian D24 yang terus merosakkan durian yang berharga RM15 se kg itu hingga menjadikan nya busuk dan tidak bernilai walau sekupang.


Dari Abu Dzar Al-Ghafiri r.a, dari Nabi SAW yang meriwayatkan dari Tuhannya Allah SWT, bahawasanya Tuhannya telah berkata : " Wahai hamba-hambaKu ! Sesungguhnya aku telah mengharamkan penganiayaan atas diriKu, dan Aku jadikan haram di antara sesama kamu, maka janganlah kamu aniaya-menganiayai."


Saya petik hujah dari sebuah blog yang menyatakan - Allah telah mengharamkan zalim pada diri-Nya. Maka sudah tentulah lebih2 lagi pada hamba-Nya. Dosa kezaliman sangat dahsyat, kelam dan gelap. Zalim itu adalah menceroboh hak orang. Pencerobohan memusnahkan maruah, airmuka, harta, keturunan malah nyawa. Pencerobohan adalah zalim dan kezaliman adalah haram. Ia terlarang bagi Allah, apatah lagi hamba Allah sesama sendiri.


Namun manusia selalu zalim pada diri sendiri apabila meninggalkan suruhan Allah atau mengingkari larangan Allah. Kita ingin tasaruf (kendalikan) iaitu buat sesuatu kepada yang bukan milik kita, maka itu zalim namanya. Benda bukan milik kita maka perlakuan itu tidak patut. Allah istiharkan semua isi alam semesta ini milik Allah, maka janganlah kita membuat kezaliman ke atas segala milik Allah itu. Keadilan itu ialah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. Contohnya ketayap letak di kepala bukan di kaki, sebaliknya stokin letak di kaki bukan di kepala. Kalau stokin kita letak kat kepala, maka itu zalim namanya kerana meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya.


Justru janganlah kita pula berlaku zalim dengan sukarela menjadi ejen fitnah. Janganlah pula kita tumpang sekaki berbuat dosa menyebarkan berita yang tidak tahu salah atau benarnya itu. Janganlah mudah kita gatal tangan untuk mem 'fowardkan' bahan2 yang kita terima. Usahlah menanggung beban ini dan gagal dalam perhitungan di Padang Mahsyar nanti semata-mata kerana tertuduh menjadi talibarut dalam kebusukan dan kehinaan putaran fitnah.


Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)



Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan dan Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah. Sebarang berita diterima perlupastikan kesahihannya.



Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah. Kasihan kepada pembaca berita yang menjadi burung belatok membacakan saja sesuatu berita walaupun berunsur fitnah. Atau seorang wartawan yang mencari rezki dengan menulis berita dari sudut yang menimbulkan fitnah. Atau seorang blogger yang mensensasikan sebuah cerita berbau fitnah. Kerana di sana segala perlakuan dosa ini bakal menjadi liabiliti yang memberatkan timbangan amal jahat yang boleh mengheret ampunya diri ke lubang neraka yang panas membakar.



@@@

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...