CLICK n GO

Friday, January 29, 2010

Hazrat Ali


Semalam selesai solat asar di surau syarikat, sambil memakai kasut di pangkin kaki lima surau, seorang jemaah bercerita tentang satu kisah di zaman sahabat. Dan saya sempat merakamkannya ke dalam memori untuk dikongsikan bersama pada laman ini.


Sahabat ini sedang sakit tenat dan sedang menunggu saat-saat kematiannya, berpesan kepada Hazrat Ali sebuah wasiat, iaitu supaya membahagikan harta peninggalannya yang berupa 19 ekor unta kepada tiga orang anaknya. Dan unta2 itu hendaklah dibahagikan hidup2 supaya dapat berkembang biak nanti. Anak pertama di berikan 1/2 bahagian. Anak kedua diberikan 1/4 bahagian, dan anak ketiga diberikan 1/5 bahagian. Tidak lama kemudian sahabatnya itu meninggal dunia.


Hazrat Ali pun merenung ke kejauhan mengenangkan sahabatnya itu dan wasiat yang di amanahkan kepadanya. Wasiat itu mestilah di tunaikan nya dengan penuh rasa tanggung-jawab kepada tiga orang yang kini sudah menjadi anak yatim piatu itu. Berat rasanya tanggung-jawab ini. 19 ekor unta untuk dibahagikan kepada tiga orang anak mengikut formula yang terkandung dalam wasiat sahabatnya, kini masih terngiang-ngiang di cuping telinganya.


Agak2 macamana nak bahagi-bahagikan unta2 itu?


Untuk anak pertama 1/2 dari 19 ekor = 9 ekor setengah....hmmm. Mana bisa pak.


Jeng jeng...Hazrat Ali yang memang terkenal sebagai seorang yang bijaksana di zaman itu, mula mencongak-congak dalam kepalanya bak Prof Einstein lagaknya.

Kemudian dia mundar-mandir sambil mengurut-ngurut janggut nya yang memutih itu. Setelah beberapa ketika dia terasa lapar pula. Maka dia singgah sebentar di sebuah gerai dan memesan teh tarik dan roti kuah kari. Kepalanya ligat berputar. Sel-sel otaknya bekerja overtime.

Ahah...idea sudah mari. Hazrat Ali dapat merasakan hikmah dalam wasiat sahabatnya itu. Maknanya sahabatnya itu sudah memikirkan dengan tepat dan adil pembahagian hartanya yang berupa 19 ekor unta itu kepada zuriat peninggalannya.


Orang kampung yang sejak dua tiga menjak itu turut pening kepala dalam masalah pembahagian harta pusaka ini turut merasa teruja. Hazrat Ali mengajak orang kampung sekelian berkumpul di rumah arwah sahabatnya tadi. "Hai orang2 kampung sekelian", jerit Hazrat Ali. "Pada hari ini aku akan membahagi-bahagikan unta-unta ini mengikut wasiat yang telah di amanahkan kepadaku, tidak lebih tidak kurang". Orang ramai menunggu penuh sabar.


"Aku aku pinjamkan seekor unta ku ke dalam kelompok unta2 arwah sahabatku ini."


"Jadi jumlah unta sekarang menjadi 20 ekor kesemuanya," jelas Hazrat Ali kepada para hadirin.


"Sahabatku mewasiatkan 1/2 bahagian kepada anak pertamanya, jadi 1/2 dari 20 ekor ialah bersamaan dengan 10 ekor. Jadi anak pertama mendapat 10 ekor unta."


"Untuk anak kedua, sahabatku mewasiatkan 1/4 bahagian, jadi 1/4 dari 20 ekor bersamaan dengan 5 ekor. Maka anak kedua akan mewarisi 5 ekor unta." Orang ramai tersenyum sambil mengangguk-angguk kepala mereka tanda berpuas hati.


"Dan anak ketiga mewarisi 1/5 bahagian, iaitu 1/5 dari 20 ekor bersamaan dengan 4 ekor. Jadi anak ini akan mewarisi 4 ekor unta peninggalan bapanya."


"Maka jumlah kesemuanya setelah dibahagikan mengikut wasiat ialah, 10 + 5 + 4 = 19 ekor unta, " maka selesailah pembahagian 19 ekor unta itu, kata Hazrat Ali kepada semua yang hadir.


"Maka dengan ini aku akan ambil semula seekor milikku yang telah aku pinjamkan di awal tadi," tambah Hazrat Ali. Orang ramai bertepuk tangan tanda berpuas hati dengan kebijaksanaan Hazrat Ali meraikan suasana.


Kesimpulannya dari kisah di atas ialah kita mestilah 'street smart' iaitu pandai menyesuaikan dengan suasana untuk mendapat sesuatu penyelesaian. Kita perlu fikir di luar kotak (out of the box) kerana kekadang fikiran kita ini di blok oleh sesuatu kebiasaan atau rutin, dan takut untuk mencuba formula atau cara-cara yang baru dan mudah sebenarnya. Budaya belajar untuk berlumba-lumba cemerlang dalam peperiksaan sepatutnya di ubah, supaya pelajar lebih peka kepada keadaan sekeliling dan boleh mengaplikasi ilmu yang ada, bukan sekadar teori semata.

@@@

Wednesday, January 27, 2010

Bil Udara

Pada minggu lepas saya berpeluang solat Jumaat di Masjid Sri Gombak dan mendengar kuliah jumaat. Antara yang disentuh ialah perihal kita ini selalunya lupa untuk bersyukur di atas segala nikmat yang Allah kurniakan, kerana ianya di dapati secara percuma. Bila dapat percuma maka secara psikologi nya di rasakan tak bernilai sangat. Maka kita tidak sangat menghargainya. Kalau dikenakan bayaran maka barulah kita berkira dan menghargainya.

Contohnya kita terpaksa membayar bil utiliti bulanan kita seperti api dan air. Bil letrik saya pada bulan lepas ialah sebanyak RM117 dan bil air saya berjumlah RM54. Bila saya cek balik kadar yang dikenakan oleh TNB ialah 28sen bagi setiap unit, dan kadar yang dikenakan oleh Syabas pula ialah 57sen bagi setiap unit. Dan kita akan merasa susah dan terseksa jika di takdirkan bekalan letrik atau bekalan air kita terputus atau dipotong oleh TNB atau Syabas, betul tak? Kerana bekalan letrik dan air ini adalah keperluan hakiki kita dan tidak dapat nak di bayangkan peliknya hidup tanpa letrik dan air ini. Maka kita rela dan terpaksa membayar bil utiliti bulanan yang kita terima setiap bulan itu. Ia sudah menjadi sebahagian dari realiti kehidupan kita.

Sehubungan dengan itu kita lihat pulak utiliti yang lain iaitu udara yang di kurniakan kepada kita oleh Allah untuk bernafas supaya kita dapat hidup di dunia ini. Bukankah tanpanya kita akan merana sampai ke tahap tidak dapat hidup lagi? Cuma bezanya dengan letrik dan air tadi ialah Allah tidak kenakan bil bayaran bulanan. Kita dapat bekalan udara ini secara percuma. Free beb. Maka kita kembali kepada teori di atas iaitu bila dapat percuma ni maka kita tak menghargai sangat. Kita lupa untuk bersyukur atas nikmat Allah yang memberi peluang kita untuk bernafas itu, sedangkan kalau tak ada udara kita boleh mati ooo, serius beb. Fikir2 kan lah.

Kalaulah dikenakan bayaran, agak2 nya berapakan jumlah yang tertera pada bil bulanan kita. Berapa banyakkah penggunaan udara yang kita sudah pakai pada bulan lepas? Mari kita sama2 congakkan. Tarik nafas dan tengok jarum ‘saat’ jam. Ok saya dah kira tadi, iaitu saya “sedut dan hembus” udara melalui hidung sebanyak 12 kali setiap minit (iaitu setiap 60 saat).Maknanya kalau sejam, 60min x 12 = 720 kali. Kalau sehari , dah 24jam x 720 = 17,280 kali. Banyak tu. So berapakah kadar bayaran yang patut di kenakan? Kalau satu sen setiap kali “sedut dan hembus", jumlah bayaran ialah 17,280 x 1sen = RM172.80 sehari. Kalau sebulan, 30hari x RM172.80 = RM5,184 sebulan. Banyak tu bang. Tak larat nak bayar, dah lah hutang lain pun melambak.

Ok lah kalau rasa mahal sangat nak bayar RM5,184 sebulan, buatlah rayuan untuk mengurangkan kadar bayaran yang di kenakan. Kalau kita gunakan minit sebagai unit dan katalah kadar bayarannya ialah satu sen per minit, maka jumlah bil bulanan udara ialah 60min x 24jam x 30hari x 1sen = RM432 sebulan. Masih banyak tu ye tak? Walau pun kadar bayaran yang dikenakan cuma satu sen per minit (12 kali sedut & hembus). Ish… ish… ish. Nampak tak apa yang saya cuba ketengahkan ini? Kalaulah Allah kenakan bayaran pada setiap sesuatu dari milik-Nya yang kita gunakan bagaimana kah agaknya? Namun Allah dengan sifat Maha Pengasih dan Penyayangnya memberikan segala ini “free of charge”.

Bahawasanya nikmat Allah yang tersangat banyak yang dikurniakan kepada kita. Wajiblah kita syukuri. Syukur pula bukanlah sekadar mengucapakan kalimah Alhamdulillah semata. Hargailah udara yang kita gunakan ini. Syukurilah kurniaan Allah kepada kita, tangan, kaki, kulit, mata, rambut, gigi, kuku, sendi, jantung, paru2, buah pinggang, lidah, mulut, bibir, kening, paha, siku, jari jemari, kepala, otak, salur darah dan banyak lagi anggota badan kita. Allah bekalkan kita dengan ilmu, akal, tenaga, tubuh badan, harta dunia, akidah dan syariah dan modal-modal lain untuk kita manafaatkan dengan membuat kebaikan dan mencari bekalan untuk menuju kehidupan abadi di Akhirat.

Saya ambil petikan dari kitab Taqwa karya TGNA, yang saya bacakan pada siri tazkirah pada pagi tadi, meskipun kehidupan di dunia ini diibaratkan singgah sebentar sekadar berteduh di bawah pohon, namun ia amat bererti bagi seorang musafir yang berjalan jauh ketika hari panas. Mereka pasti mengambil peluang untuk berehat serta makan dan minum untuk memulihkan tenaga fizikal dan dapat juga melakukan amal ibadah untuik kekuatan dan bekalan rohani.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Bagiku berada di dunia ini ibarat seorang yang berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yang rendang, selepas beristirehat barang seketika untuk menghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan.”

Demikianlah hakikat dunia yang disebut sebagai gelanggang melakukan amal dan gerak kerja manakala akhirat sebagai Negara menerima balasan. Jika di dunia yang singkat waktunya ini terlalu leka dengan kenikmatan yang sementara, dibimbangi bahawa penyesalan akan menunggu di akhirat.

Marilah kita sama-sama mensyukuri dengan sebenar-benar rasa kesyukuran di atas segala kurniaan Allah kepada kita. Tanpa segala kurniaan Allah ini kita tidak akan menghuni dunia pada hari ini. Walaupun tiada bayaran bulanan yang dikenakan Allah kepada kita semua, namun sebagai pengguna segala nikmat-Nya ini maka kita kenalah menunaikan tanggung-jawab untuk membayar balik segala kemudahan ini.

Macamana caranya? Iaitulah kita kena mengerjakan segala perintah Allah dan kita kena meninggalkan segala larangan-Nya. Jangan bertangguh untuk membuat kebaikan. Dan jangan tergesa-gesa membuat keburukan. Berusahalah sekuat mungkin dan mohonlah doa kepada-Nya agar dikekalkan kita di jalan yang lurus yang hakiki menuju redha-Nya, dan tidak tersesat atau disesatkan dalam perjalanan. Rujuklah Al-Qur’an dan Hadis dan para ulamak muktabar sebagai panduan. Semoga di penghujungnya ada Syurga yang kekal abadi menanti. Amiin.
@@@

Friday, January 22, 2010

Muslim Coca Cola

Saya membaca penuh minat posting dari blog Pena Maya perihal sebuah video syarahan yang bertajuk The Coca-Cola Muslim Generation oleh pendakwah Abdul Raheem Green di Universiti Perth. Mengikutnya Coca-Cola adalah lambang terbaik budaya Amerika. Apakah benar dunia akhir zaman ini walaupun di penuhi oleh berbilion umat muslim tapi kualitinya hampas belaka ibarat buih di Laut Hindi, terumbang ambing tiada jatidiri hanya mengikut saja tanpa kualiti akidah sejati? Semoga saudara Pena Maya tidak keberatan jika saya memetik sedikit sebanyak bahan dari posting tadi untuk tatapan blog SOT ini semoga ada manafaatnya.

Antara ciri2 Muslim Coca Cola ini ialah:

  1. Matlamat pencapaian ialah materialisma dan kebendaan
  2. Lambang kenikmatan hidup ialah segala kehendak nafsu, syahwat dan selera mesti dipuaskan
  3. Lambang kejayaan dan kegembiraan adalah dengan menjadikan hidup dikelilingi harta dunia
  4. Makan apa saja yang terasa untuk di makan
  5. Buat apa saja yang terasa hendak di buat
  6. Hidup lah sebagaimana yang di ingini
  7. Hendak berkelakuan aneh, silakan
  8. Tiada perkataan tidak dalam kamus kehidupan ini
  9. Keinginan, ghairah dan perasaan ingin memiliki itulah penguasa
  10. Cara hidup yang berdasarkan nafsu semata.
Coca-Cola memberi lonjakan rasa dan kepuasan. Tetapi realitinya, sebaik sahaja meminumnya, anda akan terasa lemah kembali. Dan untuk memastikan diri anda sentiasa bertenaga dan high, anda kemudiannya akan meminum dan meminum dan meminum lagi minuman ini. Hanya semata untuk mendapatkan kepuasan sementara yang telah anda kecapi tadi. Bahkan ada kajian yang dibuat minuman ini sebenarnya sangat bertoksik hinggakan jika di tuang ke dalam mangkuk tandas dapat mengikiskan kekotoran ibarat fungsi clorox. Dan bahan inilah yang di togok oleh Muslim semua, maka jadilah Muslim Coca-Cola, kelompok yang rosak jiwa dan raga.

Inilah
realiti budaya barat yang menerap masuk dalam kehidupan seorang Muslim, hanya menyembah dan menurut kata dan perintah nafsu syahwat semata. Tiada kepuasan yang bertahan lama. Kepuasan itu bersifat sementara, ianya merupakan boost yang sementara, keseronokan yang sementara dan diikuti oleh "kekosongan" yang berkadar serupa juga. Dan untuk berasa fun kembali, kita akan membeli/melanggan kembali. Kita akan menjumpai pelbagai kaedah lagi dalam usaha memuaskan nafsu, tetapi, realitinya nafsu dan syahwat itu tidak pernah dan tidak boleh dipuaskan. Inilah realiti tabii kejadian manusia itu. Sebenarnya, apa yang mengambil tempat di sini adalah suatu konflik ideologi. Ianya satu perang melalui pandangan dunia yang berkisarkan tentang tabii kejadian manusia. Islam mengajar kita sesuatu yang agak berbeza.

Islam menga
jar,cara untuk berjaya dan gembira adalah bukan melalui penguasaan material kebendaan atau memuaskan nafsu dan syahwat semata. Islam mengajar bahawa ada satu Tuhan, satu Pencipta yang menciptakan alam semesta ini. Dan Dia menciptakan segala-gala di dalam alam semesta ini dengan tujuan dan sebab. Segala-galanya mempunyai tujuan.Segala-galanya mempunyai sebab dicipta.Dan ini menimbulkan satu persoalan. Apakah tujuan dan sebab kita diciptakan? Apakah tujuan kewujudan kita ini? Kenapakah kita berada di sini? Apakah tujuan kewujudan seluruh umat manusia ini? Allah memberitahu kita bahawa kita diciptakan untuk beribadat/menyembah-Nya.

Terma ibadat dalam Islam itu yang kita terjemahkan sebagai worship mempunyai makna yang amat-amat mendalam. Ianya melebihi dari perbuatan "khas" yang kita lakukan. Ibadat dalam Islam itu adalah satu cara hidup yang menyeluruh (total). Ianya sesuatu (yang sepatutnya) dilakukan manusia sepanjang kehidupan mereka. Perkataan ibadat itu kita boleh terangkannya sebagai melakukan segala yang diredhai dan disukai oleh Allah SWT, Maha Pencipta Sekalian Alam dan meninggalkan perkara yang dilarang dan dimurkai oleh-Nya. Dari saat bangun tidur 24x7 sepanjang waktu. Islam is the way of life. Bukan agama lain, politik lain, atau hiburan lain, atau kehidupan bermasyarakatnya lain. Islam mengajar kita menjalani kehidupan dari A to Z. Sempurna. Segala-galanya yang Allah redha dan suka, itu adalah Ibadat. Samada ianya dilakukan dengan hati atau tubuh badan.

Apakah perbuatan yang dibuat oleh hati? Perbuatan yang dibuat oleh hati adalah cinta, harapan, kasih sayang, takut, keikhlasan dan sebagainya. Inilah contoh dari perbuatan yang dizahirkan oleh hati. Jadi,kita perlu menzahirkan suatu perbuatan oleh hati yang diredhai Allah SWT. Contohnya, tidak busuk hati, tidak bongkak serta sentiasa ikhlas dalam kehidupan. Dan perbuatan ibadat yang dizahirkan oleh anggota fizikal kita pula adalah segala-gala yang dilakukan secara luaran. Sebagai contoh, solat yang dilakukan, puasa, hubungan antara suami dan isteri, ia boleh jadi bagaimana kita berjalan, bagaimana kita bercakap malah mandi dan lain-lain.

Jadi, ibadat itu bermaksud kita perlu melakukan sesuatu yang diredhai Allah secara zahir dan batinnya. Dan hanya dengan melakukan ini(ibadat), seseorang itu dapat menjumpai ketenangan, kebahagiaan, kemakmuran dan kepuasan sebenar.

Kalau perhatikan sekeliling pada hari ini, di kaca2 TV misalnya betapa remaja dan retua menjadikan hiburan, nyanyian, lakonan, dan artis2 sebagai bahan bicara dan pengisi masa. Makan bola tidur bola minum coca cola. Di dada2 akhbar dikhabarkan tentang kepincangan dan kemaksiatan yang bermaharaja lela. Sedangkan kita ini mengaku masyarakat muslim. Maka muslim apakah kita ini? Muslim Coca Cola, muslim sederhana yang penuh toleransi ye tak? Atau liberal? Maksiat pun kita puja, Islam pun kita mahu. Sedangkan apa yang kita mengaku Islam itu cara hidup "way of life" tapi hakikatnya kita tidak praktikkan sebagaimana tuntutan itu. Kita campur adukkan mengikut citarasa kita. Kalau adalah kelompok yang mengamalkan "Islam as The Way Life" maka di tuduh puak extreme dan dipandang serong pula. Itulah realiti yang ada. Fikir2kanlah.

@@@

Wednesday, January 20, 2010

Tirai Kematian

Malam ni saya khatam sebuah buku cetakan 1993 terbitan Dian Darulnaim Sdn Bhd, karya Ustaz Nur Salam Al-Hafiz berjodol "Di Balik Tirai Kematian". Mengikut pandangan saya buku ini padat dengan isi dan di kukuhi banyak ayat2 Al-Qur'an dan Hadis. Sebuah karya yang sangat bermutu walaupun bukunya tidaklah cantek sebagaimana buku2 masakini keluaran publisher PTS atau Telaga Biru contohnya. Covernya hanya berwarna hijau yang kusam. Rasa saya jika buku ini di ulang cetak dengan pekej baru sudah tentu akan menarik minat ramai. Mengikut kata pengantar, Ustaz menceritakan bahawa hasil penanya ini tersimpan begitu lama semenjak 1985 dan beberapa kali di tolak oleh beberapa penerbit dengan pelbagai alasan seperti tajuknya yg kurang menarik, atau isinya yang tidak ilmiah dan kurang diminati pembaca.

Semoga Ustaz Nur Salam tidak keberatan sekiranya saya berkongsi sedikit sebanyak pengisian yang saya dapat, dengan pembaca blog SOT sekelian.

Mati adalah suatu hal yang pasti, bahkan terlalu pasti sehingga kerana pastinya, tidak ada sesuatu kekuatan pun yang dapat menolak kedatangannya. Sebelum datang tidak dapat diminta supaya cepat dan setelah datang tidak dapat diundur walau sesaat. Banyak orang yang bosan hidup ingin cepat mati, tetapi kematian belum juga datang. Tetapi ketika diri sangat takut untuk menghadapi mati, akhirnya ia mati juga. Mati bukan kerana tua, bukan pula kerana sakit tetapi mati kerana ajalnya telah sampai.

Allah menjadikan hidup dan mati sebagai ujian, untuk menilai siapa yang terbaik amalannya. Hidup adalah ujian bagaimana untuk mengisinya? Dan mati pula adalah ujian bagaimana untuk menghadapinya? Seorang muslim adalah orang yang selalu siap sedia untuk menghadapi kematian, bila dan di mana sahaja.

Orang yang mati kemalangan atau mati di baham harimau, sama saja dengan orang yang mati di kelilingi sanak saudara. Yang akan membezakan antara kematian seseorang dengan orang lain ialah keadaan orang itu sendiri, iaitu samada matinya dalam keadaan iman ataukah mati dalam keadaan fasik dan kafir. Dunia adalah singgahan sementara, tempat menabur benih dan menyemai biji. Ibarat ladang tempat bertanam, maka memetik hasilnya ialah di Akhirat kelak. Kematian boleh menjadi awal penderitaan seseorang. Kematian juga boleh menjadi gerbang kebahagiaan dan kemuliaan. Semuanya bergantung bagaimana kita mengisi kehidupan di dunia ini.

Setelah dunia ini berakhir, dengan berakhirnya masa hidup seseorang, maka di sebalik sebuah tirai kematian itu kita akan menempuh Alam Barzakh, Alam Mahsyar, Alam Hisab, Alam Mizan, Alam Sirath, dan kemudian penghujung kita samada berbahagia di Syurga atau terhumban ke Neraka.

Seorang lelaki Ansar bertanya kepada Rasulullah SAW : Siapakah yang disebut paling cerdas dan bijaksana di antara manusia? Mendengar itu Rasulullah SAW menjawab: Ialah orang yang paling sering mengingati mati dan banyak persiapannya untuk menghadapinya. Merekalah orang yang cerdas dan bijaksana, berhasil mencapai kehormatan dunia dan kemuliaan akhirat.

Mengingati mati ialah dengan membanyakkan persediaan amal baik, mengurangi keutamaan hidup yang melampaui batas. Menjadikan menusia zuhud terhadap dunia dan menerima apa adanya tanpa meninggalkan usaha. Menjauhkan sifat2 tercela yang akan memberatinya sebagai beban.

Kalau mengingati mati akan mendorong seseorang untuk berbuat amal baik sebagai bekal menghadapinya, maka lalai mengingati mati, seorang akan disibukkan oleh perkara2 dunia yang mempersonakan. Ada beberapa faktor yang melalaikan seseorang pada kematian seperti panjang angan-angan, merasa tenteram dengan dunia, terlalu asyik dengan dunia, cinta dunia takut mati, gila hormat dan ingin disanjung, dan buta akhirat. Antara persiapan kita sebelum mati ialah taubat sebelum mati, segera melakukan kebaikan, dan mendirikan qiamullail.

"Kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah senda gurau dan main-main, dan kehidupan Akhirat itulah yang sebenarnya jika mereka mengetahui." (Al-Ankabut:64)

Sebagai konklusinya kita kenalah memahami siapa diri kita ini dan kemanakah penghujung kita. Walaupun hidup di dunia ini sangat sementara tetapi ia bakal menentukan untung nasib kita di Akhirat nanti, yang hidup nya tidak lagi sementara tetapi kekal selama-lamanya. Di sana tiada pilihan lain melainkan hidup tersiksa di Neraka atau kebahagiaan abadi di Syurga. Dan penentunya ialah segala amalan kita di dunia ini. Maka sebelum terlambat ubahlah gaya hidup untuk menjana segala kebaikan dan mencegah segala kemungkaran menuju jalan yang di redhai Allah. Kalau berat amalan baik kita maka insyaAllah dengan redha Allah melayakkan kita untuk menerima nikmat Syurga Allah. Insaflah kita dan segera bertaubat sebelum tiba tirai kematian itu.

@@@

Friday, January 15, 2010

Anda Pengunjung Bertuah

Anda pengunjung bertuah, kerana dikurnia Allah nikmat yang banyak. Dapat tidur nyenyak malam tadi, di ulik mimpi indah lagi. Di kembalikan ruh ke dalam badan untuk tersedar dan bangun dari tidur menjelang subuh. Menyedut dan menghembus udara Allah mungkin 11,520 kali sehari semalam. Meminum air dan memakan pelbagai citarasa makanan. Di kurnia pancaindera, perasaan dan segala deria. Hingga boleh faham apa itu suka dan duka, gembira dan kecewa, masam atau manis, pahit atau tawar, sejuk atau panas dan pelbagai lagi. Dapat barcakap, senyum dan ketawa. Nampak segak dan menawan, sihat walafiat, tiada anggota kurang upaya. Anda seorang yang bertuah, betul tak?

Di tambah lagi dengan pakaian penuh almari, kereta yang reliable, rumah yang lengkap perabut segala. Isteri yang cantek dan anak2 yang baik. Di kurnia Allah lagi kerja yang stabil di sebuah syarikat konglemerat. Ada gaji, ada wang simpanan, dan di berikan rezki melimpah ruah. Anda seorang pengunjung bertuah.

Allah bagi nikmat Islam dan Iman. Allah campakkan akidah yang kukuh. Dapat beramal soleh dan bertakwa pada-Nya. Alhamdulillah. Hubungan dengan Allah terus di jaga rapi. Sentiasa bergantung harap tiada pada yang lain melainkan Allah semata. Bersihkan diri dari sifat dengki, irihati dan segala penyakit hati. Mencintai pula majlis2 ilmu. Akhlak yang mulia, menjaga hubungan baik sesama manusia tidak kira pangkat atau usia. Rajin berusaha, zuhud berdoa dan bertawakkal pada-Nya. Bertuah sungguh.

Nikmat mana lagi yang hendak kita dustakan? Allah kurniakan nikmat yang tidak terhitung banyaknya. Dari hujung rambut hingga ke hujung ibu jari kaki, dari pemandangan saujana mata memandang hinggalah setiap degup jantung dalam dada. Semuanya milik Allah yang di amanah pada kita yang tidak di tarik balik setakat detik ini. Maka jagalah sungguh2 amanah itu. Syukurlah banyak2 akan nikmat2 ini. Lihatlah di Haiti, beribu sudah mati. Bersegeralah melakukan kebaikan dan cegahlah diri dari melakukan kemungkaran. Dapat membeza mana dosa mana pahala. Anda Pengunjung Bertuah, percaya dan yakinlah.

Selamat Maju Jaya dan mohonlah redha Allah semoga di penghujung jalan nanti ada kemampuan untuk melangkah masuk ke Syurga Allah bukannya tersungkur di pintu Syurga seperti manusia2 kufur nikmat yang banyak melata di muka dunia dulu kini dan selamanya. Jadilah seorang pengunjung yang benar2 bertuah.


@@@

Sunday, January 10, 2010

Juara Rakyat atau Pengkhianat Rakyat ?

Program Juara Rakyat dilancarkan oleh Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mendekati semula rakyat yang menolak mereka dalam pilihan raya umum 2008. "Jangan sesekali kita lupa dan lalai bahawa kedudukan kita sekarang semata-mata atas kehendak dan restu rakyat," katanya lagi. Berucap merasmikan program Juara Rakyat di Tapak Ekspo Bukit Sentosa di Hulu Selangor, Najib yang juga perdana menteri berkata: "Kami dengar dan terima bahawa rakyat beri teguran dan teguran itu kami akan hayati, bukan setakat dengar sahaja".

Najib berkata, program tersebut yang bertujuan mendekati semula rakyat, akan dijalankan berterusan setiap bulan di seluruh
negara. Katanya, program Juara Rakyat akan dijalankan berterusan setiap bulan di semua bahagian Umno. "Tiap-tiap bulan mesti buat program Juara Rakyat," katanya di majlis pelancaran program itu yang dihadiri oleh kira-kira 10,000 orang.Program "Juara Rakyat" berkonsep ekspo itu bertujuan untuk menggerakkan Umno di semua bahagian Umno di seluruh negara dengan menggunakan beberapa tema yang ditetapkan. "Kita mestilah sentiasa dapat merasai denyut nadi rakyat melalui usaha-usaha yang dilakukan supaya kita mesra dengan rakyat," katanya lagi. Alhamdulillah, Najib dalam ucapannya turut mengumumkan peruntukan 15.6 juta untuk baiki 5,000 pangsapuri penduduk di kawasan itu.

Tambahnya, nama program Juara Rakyat itu sendiri dipilih atas keinsafan mereka terhadap isyarat yang ditunjukkan oleh pengundi semasa pilihan raya umum 2008. Bercakap dalam sid
ang media selepas itu, Najib turut mengulas kempen "Umno Pengkhianat Rakyat" yang dilancarkan PAS, dan menyifatkan kempen seperti itu sebagai satu bentuk negatif. "Itu kempen cara dia. Kita tak kempen cara negatif, tapi kita nak tumpu rekod prestasi kita setiap masa," katanya lagi.

Dalam era rakyat yang mudah terdedah kepada pelbagai informasi dan maklumat, maka segala sogokan media atau paparan berita selalunya tidak akan di telan bulat2. Rata2 rakyat Malaysia suka memerhati dan berfikir sebelum membuat keputusan terutamanya dalam menyokong mana2 pemimpin atau calon2 yang bertanding dalam pilihan raya. Tidak seperti era 70an atau 80an dulu. Ini sudah terbukti pada pilihanraya yang lalu. Dan rasanya trend ini akan berterusan pada pilihan raya yang akan datang juga.


Pro
gram "Juara Rakyat" ini merupakan satu usaha Umno untuk mendekati rakyat bagi menonjolkan segala pencapaian selama ini dan juga mewar-war kan perancangan masa depan. Dan konsep ala ekspo "jom heboh" selalunya senang di terima terutamanya di kawasan luar bandar yang memang dahagakan event yang happening di kawasan mereka.

Dalam pemerhatian saya apabila melihat bendera2 Umno dan BN yang meriah dipasang sepanjang jalan seolah-olah ada pilihan raya kecil, rasanya PM merasmikan program "Juara Rakyat" atas kapasitinya sebagai Presiden Umno dan bukan sebagai kapasitinya sebagai Perdana Menteri seluruh rakyat Malaysia. Dan majoriti booth2 yang ada di ekspo pula terdiri dari booth2 Umno dari pelbagai negeri dan cawangan seluruh negara. Cuma satu persoalan yang di timbulkan media ialah dari mana sumber dana RM2 juta untuk menjayakan program ini di perolehi. Adakah dari dana Umno atau dari dana kerajaan Malaysia?


Khabarnya perasmian Juara Rakyat diawalkan sehari untuk tidak bertembung
dengan perasmian program "Umno Pengkhianat Rakyat" yang dianjurkan PAS. PAS nampaknya lebih berminat untuk menonjolkan segala penyelewengan atau salah laku pihak Umno kepada masyarakat. Seolah-olahnya program Juara Rakyat adalah alat propaganda Umno untuk mendapat sokongan rakyat, manakala program Umno Pengkhianat Rakyat adalah alat propaganda PAS untuk mengajak rakyat menolak Umno.

Tapi apa pun rakyat akan lebih bijak menilai. Pemimpin yang "walk the talk" untuk membela nasib rakyat dan membawa kesenangan bukan kesusahan kepada rakyat akan akhirnya mendapat tempat di hati rakyat samada memilih BN atau PR sebagai wadah kerajaan. Bak tagline Nabil "Lu PK la sendiri".


@@@

Thursday, January 07, 2010

Medan Dakwah


Perancangan manusia di rasakan hebat tapi yakinlah perancangan Allah lagi hebat. Lihatlah kepada peristiwa Sept 11 yang menjadi pencetus perancangan musuh Islam untuk menyerang Islam dari pelbagai penjuru atas alasan memerangi pengganas, namun di sebalik semua itu, apa yang juga berlaku dengan impak yang lebih kuat ialah keinginan golongan bukan muslim untuk mencari-cari dan cuba mengambil tau tentang Islam, hinggakan timbul pula satu gelombang baru Islam menjadi agama teratas mendapat pemeluk baru di kalangan negara2 barat terutamanya di negara2 Eropah dan di USA. Berbondong-bondong mereka memeluk Islam dan meninggalkan Kristian dan agama2 lain. Pencarian mereka membawa kepada penemuan tentang hakikat Islam yang penuh dengan keindahan dan kebaikan, bukan seperti yang di gembar gembur oleh propaganda media yang sememangnya di kuasai mereka. Maka percaya dan yakinlah akan kehebatan perancangan Allah.

Maka kini hangat pula di perkatakan tentang isu kalimah "Allah" yang hendak di guna pakai dalam publikasi makalah mingguan Katolik "Herald". Jika benarlah niat mereka untuk mendidik penganut Kristian sekaligus menarik masyarakat mendekati agama Kristian, atau lebih jahat lagi kalau mereka ingin mengelirukan panganut Islam sendiri terutamnya golongan muda, maka jika itulah niat dan perancangan hebat mereka, maka seperti mana di tegaskan tadi perancangan Allah akan lebih hebat, insyaAllah. Kalau Sept 11 bertujuan meranapkan Islam tetapi hakikatnya sinar Islam tumbuh bagai cendawan bukan dari kelompok negara2 Islam tetapi dari kelompok negara2 barat yang bukan Islam, maka tidak mustahil perkara sama akan terjadi. Isu ini akan "backfired" mereka2 yang berniat jahat terhadap agama Allah. Islam akan semakin berkembang dan akan mendapat gelombang tsunami baru yang akan bangkit dari keruntuhan dan kesesatan kelompok yang berniat jahat tadi. Yakinlah akan janji2 Allah, bukan sekadar percaya saja.

PAS mengeluarkan pendirian rasminya dengan menegaskan perkataan "Allah" dibenarkan untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi. Bagaimanapun PAS menegaskan penggunaan kalimah "Allah" secara salah dan tidak bertanggungjawab wajar dielakkan supaya ia tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

Pakatan Rakyat (PR), dalam kenyataan terbuka berhubung polemik penggunaan “Allah” berpendirian bahawa keinginan masyarakat bukan Islam untuk menggunakan kalimah “Allah” sebagai Tuhan perlu diterima secara terbuka. “Kami berpendirian bahawa keinginan masyarakat bukan Islam menggunakan kalimah “Allah” sebagai Tuhan adalah suatu perkembangan yang positif", kata Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR, Dr Muhd Nur Manuty. Pihaknya melihat fenomena ini adalah manifestasi dari fitrah insani bahawa manusia memperakui penciptaan dunia oleh Allah SWT sebagaimana firmannya yang bermaksud “Dan jika kamu tanya mereka (orang kafir) siapakah yang mencipta langit dan bumi? Mereka akan berkata Allah…”. Malah kata beliau adalah jelas penggunaan kalimah “Allah” untuk mengiktiraf dan membesarkan “Allah sebagai Tuhan adalah hak asasi setiap insan.”

Pada 31 Dis lepas, Hakim Lau memutuskan berdasarkan Perkara 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan, Herald berhak menggunakan perkataan itu untuk tujuan tunjuk ajar dan pendidikan bagi penganut agama Kristian. KDN mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan itu. Mengikut Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan, adalah menjadi satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan “Allah” untuk menyebarkan agama itu kepada orang Islam tetapi bukan satu kesalahan bagi bukan Islam menggunakan perkataan itu kepada bukan Islam bagi tujuan keagamaan.

Herald, yang diterbitkan dalam empat bahasa, telah menggunakan perkataan ‘Allah’ sebagai terjemahan bagi ‘God’ dalam bahagian Bahasa Malaysia. Perkataan ‘Allah’ digunakan secara meluas di kalangan pelbagai etnik beragama kristian di Sabah dan Sarawak, kebanyakan mereka bertutur dalam Bahasa Malaysia. KDN memberikan justifikasi bagi larangan penggunaan perkataan itu oleh akhbar itu atas alasan demi keselamatan negara dan mengelakkan salah faham dan kekeliruan di kalangan orang Islam.

Perdana Menteri memaklumkan kepada Jemaah Menteri dalam mesyuarat mingguannya hari ini, bahawa memandangkan perkara berkenaan telah diserahkan kepada mahkamah, adalah wajar bagi semua pihak menghormati proses undang-undang negara. "Sementara proses rayuan berjalan, adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk tidak membuat sesuatu yang boleh menjejaskan kepentingan dan kesejahteraan awam," kata kenyataan itu.

Ahad lalu TGNA membuat kenyataan penggunaan kalimah "Allah" oleh Herald mengikut pengamal agama samawi tidak menjadi kesalahan. Namun apa yang membimbangkan masyarakat ialah jika kalimah ini disalahgunakan. Menteri Besar Kelantan ini berkata beliau hairan kumpulan yang mengkritik penggunaan kalimah “Allah” daripada digunakan oleh agama lain adalah dari kumpulan yang selama ini membezakan politik suku agama suku. “Yang beriya-iya sangat panaskan perkara ini... faham ke kamu apa itu Allah? "Bukankah Allah itu adalah tukang yang buat segala-gala. Buat manusia, berbagai kaum berbagai bangsa, berbagai agama. Buat oksigen, hidrogen dan lain-lain."


Dr Badrul Amin dalam
blog nya menyatakan, Allah - Rabbul `alamin, Tuhan seluruh alam... Tuhan semua makhluq... Tuhan orang Islam dan Tuhan orang bukan Islam. Cuma beza antara orang Islam dan bukan Islam ialah konsep Tauhid. Dalam Islam "Tiada Tuhan selain Allah" sedang dalam agama lain "Allah itu Tuhan & yang lain pun tuhan juga" (konsep banyak tuhan). Dalam Kristian wujudlah istilah bapa tuhan dan anak tuhan. Dalam agama lain wujudlah konsep dewa2 sbg tuhan. Yang Allah perintahkan - bukan pertahankan nama Allah tapi pertahankan Tauhid. Tiada gunanya pertahan nama Allah tapi kita tetap syirik dengan mendewakan pangkat & harta. Tiada makna pertahankan nama Allah tapi hukum Allah dipermainkan. Halal dan Haram Allah tidak diperdulikan. Rasuah & fitnah terus jadi amalan, kezaliman jadi kebanggaan.

Blogger Al-Husseyn dalam
blog nya pula menyoal kenapa ummat Islam perlu berasa terlalu sangsi dan khuatir apabila ummat Kristian Katholik mahu menggunakan kalimat “Allah” dalam upacara mereka? Bukankah Allah itu tuhanku dan tuhan kamu? Sebagaimana mafhum Al Baqarah ayat 139 : Katakanlah: "Apakah kamu memperdebatkan kami tentang Allah, padahal Dia adalah Tuhan kami dan Tuhan kamu; bagi kami amalan kami bagi kamu amalan kamu dan hanya kepada-Nya kami mengikhlaskan hati." ( Al Baqarah ayat 139)

Ummat Islam telah jelas dengan kalimat “Allah” yang merujuk kepada Allah yang satu atau yang esa. Surah al-Ikhlas dengan mudah dan amat jelas menerangkan bahawa Allah itu satu, Allah tempat bergantung, tidak beranak dan tidak diperanakan. Sedangkan ummat Kristian beranggapan amat berlainan dengan fahaman kita. Namun apakah kita masih kurang yakin dan semudah itu boleh dikelirukan dengan fahaman "Tiga dalam Satu" itu? Kita menganggap bahawa dengan penggunaan kalimat “Allah” pihak Kristian akan mudah mempengaruhi gulungan belia Muslim melalui bahan bacaan keluaran mereka. Dan ramai juga yang menganggap penggunaan kalimat “Allah” oleh gulungan Kristian yang menganggap sebagai Tuhan “Tiga dalam Satu” akan mencemar kesucian nama “Allah” yang Maha Esa dan hanya Satu oleh Islam.

Tidak dinafikan mereka ada agenda disebaliknya. Dan apakah kita sendiri tidak ada agenda untuk berhadapan dengan agenda mereka? Apakah hanya dengan penggunaan kalimat “Allah” itu, maka nantinya akan berbondong-bondong belia Muslim murtad menjadi Kristian? Begitu rapuhkan iman belia kita? Kalau benar belia Muslim kita imannya begitu rapuh, apakah dengan memperbanyakan program hiburan di TV dan konsert seperti Jom Heboh akan memperkukuhkan lagi keimanan mereka? Janganlah kita sendiri hanya menyalahkan orang lain sedangkan kita sendiri yang menyesatkan para belia dengan corak hiburan yang melalaikan.

Antara isi perbincangan di Surau Al-Faaizeen malam tadi, ada satu pandangan iaitu isu ini boleh dijadikan titik tolak oleh kita umat Islam untuk memberi pelajaran dan mendidik masyarakat terutamanya golongan bukan Islam tentang konsep tauhid, tentang siapa Allah dalam definasi agama Islam dan bagaimana ia berbeza dan tidak sama dengan definasi atau pengertian mereka terutamanya dalam konsep tuhan Tiga dalam Satu. Ia telah membuka ruang kepada sebuah platform dakwah untuk menjelaskan apa yang hak kepada masyarakat umum terutamanya masyarakat bukan Islam. Semoga di sana akan ada hidayah Allah kepada mereka yang terpilih. Harapan kita untuk melihat nur Islam terus bersinar di negara kita ini dan seluruh dunia, insyaAllah.

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...