CLICK n GO

Thursday, December 31, 2009

Tahun Baru 2010


Selamat jalan 2009 dan selamat datang 2010. Hari ini adalah hari terakhir kita di tahun masihi 2009. Marilah kita muhasabah diri. Apakah pencapaian kita sepanjang tahun ini? Tercapai kah apa yang kita rancangkan, atau terbengkalai begitu saja atau berapa peratus kah kejayaan kita mencapai apa yang dihajati?


Apakah kenangan manis sepanjang tahun 2009 dan apa pula kenangan pahit atau ujian2 yang telah kita lalui? Mungkin hari ini merupakan hari untuk kita relax sekejap dan mengingati atau mengimbau kembali perjalanan hidup sepanjang tahun 2009 ini. Harapannya melangkah kita ke tahun baru 2010 menjelang tengah malam ini akan merupakan langkah kanan yang bakal mencorakkan seribu pengharapan baru atas pelajaran dan pengalaman yang kita lalui sepanjang tahun 2009 yang berlalu ini.


Dari jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda:”Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah SWT belaka.”


Orang yang beriman sangat yakin akan rahmat dan pertolongan Allah SWT Oleh itu mereka tidak pernah berputus harap dari rahmat-Nya kerana kasih sayang Allah tidak bertepi. Antara syarat-syarat untuk memperolehi rahmat Allah SWT sebagaimana yang dinyatakan dalam sebuah hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Dailami dari Ibnu 'Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud: " Allah SWT merahmati orang-orang yang dapat menjaga tutur katanya, mengenal masa (ketika dia hidup) itu dan istiqamah dalam hidupnya."


Kedatangan tahun baru pada hakikatnya memendekkan lagi usia kita dan mendekatkan kita ke penghujung sebuah kehidupan. Kalau umur kita 40 tahun dan ditakdirkan ajal kita pada umur 50 tahun, maka kalau dulu masih ada 10 tahun lagi untuk hidup kini sudah menjadi kurang dari 10 tahun. Itulah hakikat kehidupan. Sebuah kematian adalah satu kemestian bagi setiap orang.


Dari Abdullah r.a katanya:”Pada suatu waktu Ummu Habibah, isteri nabi SAW berdoa:”Ya Allah! Panjangkanlah usiaku bersama-sama dengan suamiku, Rasulullah SAW dan dengan bapaku Abu Sufyan dan dengan saudaraku Muawiyah.” Maka bersabda nabi SAW :”Engkau memohon ajal yang sudah pasti (tak dapat diubah) memohon jumlah hari yang sudah ditetapkan hitungannya serta rezeki yang yang sudah dibahagi-bahagikan yang tak dapat disegerakan sebelum tiba waktunya dan tak dapat diundur sedikit juapun dari waktu yang telah ditetapkan sejak mula. Seandainya engkau memohon kepada Allah Taala perlindungan dari siksa neraka atau dari siksa kubur itu lebih baik dan lebih bagus.”

Minggu lepas seorang kawan saya baru kematian isteri kerana sudah sampai ajalnya dengan penyakit barah sebagai musabab pada usia yang masih muda meninggalkan tiga anak dan yang bongsu baru berusia 5 tahun. Al-Fatihah buat arwah semoga ruhnya di rahmati Allah.

Abu Qatadah Ibnu Rib’i al-Ansari r.a menerangkan bahawasanya satu jenazah telah dibawa berlalu di hadapan Rasulullah SAW maka berkatalah baginda :“Orang yang beristirahat atau orang yang pergi supaya orang lain beristirahat daripadanya. Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, siapakah orang yang pergi beristirahat dan siapakah orang yang pergi supaya orang lain beristirahat daripadanya? Nabi menjawab : “ Hamba yang mukmin pergi beristirahat daripada kepayahan dunia dan gangguannya kepada rahmat Allah. Dan hamba yang fasiq, beristirahat daripadanya segala hamba Allah, negeri, pohon dan binatang.”

Sesungguhnya orang yang meninggal dunia itu terdiri dari dua golongan iaitu golongan orang yang beriman meninggal dunia menuju ke suatu tempat yang aman yang membahagiakan. Mereka sudah terlepas daripada kepayahan dan ujian dunia menuju kepada rahmat Allah SWT. Sedangkan orang yang buruk akhlaknya, kematiannya itu merupakan satu kerehatan untuk penghuni dunia daripada terus berhadapan dengan kejahatan dan kemungkaran yang dilakukannya. Kematiannya dituruti dengan kesengsaraan dan balasan azab daripada Allah SWT.

Budaya atau tabiat sambutan tahun baru ini dengan berpesta, berhibur, "countdown" shows, termasuklah meneguk arak, pergaulan bebas dan berpeleseran seakan sudah sebati dan di terima pakai oleh masyarakat terutamanya di kota. Ibubapa tiada keberatan untuk membenarkan anak2 mereka berkunjung ke pesta2 ini. Pihak berkuasa pula tanpa segan silu menaja dan menyokong segala aktiviti sosial yang penuh lara dan maksiat ini atas dasar kemajuan dan kemodenan atau keperluan masyarakat majmuk. Yang sedihnya lebih separuh dari pengunjung adalah yang mengaku beragama Islam.


Di KL hari ini, perkhidmatan LRT, KL Monorail dan Rapid KL di lanjutkan hingga 3 pagi untuk menampung keperluan para warga kota yang ber'party' menyambut kedatangan tahun baru. Beberapa jalan2 utama juga akan di tutup bermula 7 ptg ini bagi memudahkan perayaan menyambut tahun baru pada malam ini terutamanya sekitar Dataran Merdeka dan Jalan Bukit Bintang. Antara event lain yang diwartakan di dada-dada akhbar hari ini termasuklah:

  • 2010 Countdown Concert di Central Park Avenue 1 Utama Shopping Centre
  • New Year R&B Dance Party di Desa Sri Hartamas
  • New Year Countdown di Pavillion KL
  • New Year in Viena di Dewan Filharmonik KL
  • Whoa Willow Musical di Oditorium DBKL
  • Party Concerts di Resorts World Genting
  • New Year's Eve Celebration di Penang dan Seberang Perai


Ribuan Hotel, Kelab2 Malam dan Pusat2 Hiburan pula sudah tentu berpesta sakan. Dan iklan2 seperti ini bercambah bagai ulat2 dalam plastik sampah yang sudah 3 hari tidak dikunjungi lori sampah.


Celebrate Old Memories and New Beginnings
New Years's Eve Dinner & Dance
at RM90++ per person
inclusive of a complimentary
glass of wine/mocktail
Enjoy free corkage with a minimum party of 4 persons.




Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah meredhakan tiga perkara bagi kamu dan Ia membenci tiga perkara bagi kamu. Ia redha supaya kamu mengabdikan diri kepada-Nya dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu dan supaya kamu semua berpegang teguh dengan tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Dan Ia membenci bagi kamu berkata begini begitu, banyak bertanya dan mensia-siakan harta.”

Selaku hamba, kesukaan kita hendaklah selari dengan kesukaan Allah. Apa sahaja yang kita lakukan jika Allah menyukainya, maka kita hendaklah menjadikannya sebagai satu amalan. Sama ada kecil atau besar, wajib atau sunat asalkan Allah menyukainya, kita mestilah melakukannya. Itulah manifestasi dari cinta kita yang mendalam terhadap Allah SWT. Samalah juga keadaannya dengan seseorang yang tentu akan menyukai apa sahaja yang disukai oleh orang yang dicintainya. Ia bukan soal mendapat pahala atau fadhilat tetapi lebih kepada hasrat untuk menyatakan dan membuktikan cinta dan kehambaan kita kepada Allah.


Begitu juga dengan aspek kebencian. Ia hendaklah selari dengan kebencian Allah dengan maksud bahawa kita meninggalkan apa sahaja perbuatan dan amalan yang dibenci oleh Allah. Dalam hal ini tidak dinafikan bahawa nafsu pasti mendorong kita untuk berbuat apa yang Allah benci kerana nafsu suka kepada apa yang Allah benci dan benci kepada apa yang Allah suka. Tetapi iman yang kuat dan teguh akan dapat melawan nafsu disebabkan rasa bertuhan dan rasa kehambaan yang mendalam dalam diri. Itulah antara ciri-ciri taqwa yang sejati.

Dari jabir (bin Abdullah ) r.a katanya dia mendengar Rasulullah SAW bersabda:” Setiap orang akan dibangkitkan kelak (hari kiamat)menurut keadaan (aqidah atau imannya) ketika mati.”

“Janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Islam" merupakan perintah Allah agar kita jangan mati kecuali dalam keadaan beriman dengan ajaran Islam kerana Allah SWT tidak akan menerima agama selain Islam, malah Islamlah satu-satunya agama yang diredhai-Nya. Memang tidak dinafikan bahawa tiada sesiapa pun yang layak dan mampu memberikan hidayah kepada seseorang kecuali Allah yang akan memberi hidayah kepada siapa yang Dia kehendaki. Namun begitu kita selaku manusia diberi kemampuan untuk membuatkan diri kita mati di dalam keadaan beriman sedangkan Allah SWT juga telah menunjukkan kepada kita jalan untuk mencapainya iaitu kita seharusnya melakukan perkara-perkara berikut :

  • Menjalankan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya.
  • Berdoa kepada Allah untuk mematikan kita dalam Islam dan dalam keadaan beriman (husnul khotimah).
  • Bersyukur kepada Allah di atas nikmat Islam yang diberi bahkan sesungguhnya nikmat yang terbesar yang kita miliki ialah nikmat Iman dan Islam.
  • Menanamkan perasaan takut sekiranya mati dalam keadaan suul khotimah.


Oleh itu seharusnya kita sentiasa berusaha untuk menjaga dan memperkuat keimanan kita dengan menjauhi maksiat dan dosa kerana perkara tersebut akan melemahkan dan merendahkan nilai pegangan aqidah kita serta ditakuti nanti kita akan menghadapi saat sakratul maut yang payah.

Maka apa azam tahun baru? Melihat segala kemaksiatan terus berleluasa? Marilah kita mulakan hijrah dalam diri sendiri. Hijrah untuk mendapat kasihan belas Allah. Hijrah untuk merayu rahmat Allah. Hijrah memohon hidayah Allah. Hijrah untuk menuju redha Allah. Kita mohon agar Allah berikan kita kekuatan untuk mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Apa kata kita tanam azam untuk:

  1. Solat Tahajjud setiap malam
  2. Solat Dhuha setiap pagi
  3. Puasa sunat setiap minggu
  4. Bersedekah setiap hari
  5. Berzikir setiap waktu
  6. Solat berjemaah selalu
  7. Solat di awal waktu
  8. Mengaji Qur'an setiap hari
  9. Berbuat baik setiap masa
  10. Berbuat jahat jangan sekali
  11. Mengamalkan sunnah Rasulullah SAW.


Idola teladan kita ialah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW adalah manusia sempurna yang kaya dengan sifat-sifat yang terpuji. Justeru, baginda adalah orang yang wajib dicintai dan diteladani melebihi manusia yang lain. Bagindalah idola yang sepatutnya dipuja-puja oleh kita selaku umat Islam, dulu, kini dan selamanya sama ada oleh sesiapa sahaja, golongan remaja, kanak-kanak mahu pun dewasa. Jika kita hidup di zaman baginda, nescaya bagindalah orang terbaik yang sentiasa ingin kita tiru gaya hidupnya, penampilannya sepertimana para remaja kita sekarang yang memuja dan meniru apa sahaja yang dipakai, dibuat, dilakukan atau apa jua yang berkaitan dengan diri orang yang diminatinya. Semuanya baik belaka.

Rasulullah contohnya pandai memikat hati sesiapa sahaja yang melihat atau merasa kehadiran baginda. Manakan tidak, baginda tidak pernah menyakiti hati sesiapa. Ketika bersalaman, baginda tidak melepaskan tangan sehingga yang dijabatnya itu melepaskannya. Rasulullah mengangkat tangan dan memberikan salam apabila melepasi kumpulan kanak-kanak sebagai tanda hormat dan kasih baginda kepada mereka, tidak kurang juga baginda menghormati orang-orang tua, kawan mahupun lawan. Inilah sifat sejati seorang yang pandai menjaga hati peminatnya. Baginda melakukan semua itu bukan untuk menjaga hati orang lain atau pun demi populariti dirinya sendiri sebagai seorang rasul tetapi dilakukan semua itu kerana ingin menjaga maruah Islam yang amat mulia. Baginda bukan menjadi fitnah kepada agama apalagi hingga membawa kesesatan kepada orang yang menyukainya.

Kesimpulannya janganlah kita lara dengan hiburan dunia kerana destinasi sejati seorang muslim ialah akhirat yang kekal abadi.

@@@

Saturday, December 26, 2009

Mantapkan Akidah

Pagi ini perbincangan tajuk "akidah" di teruskan oleh Ustaz Roslan Muhammad di TV9 7-8pagi pada rancangan "Tanyalah Ustaz". Saya mengkhususkan posting ini untuk menyambung persoalan akidah, semoga kita mendapat manafaatnya.

Akidah Islamiah yang kukuh merupakan tunjang kehidupan beragama, panduan kepada manusia untuk menjalani hidup di dunia dan akhirat. Ia membuka minda untuk melihat kehebatan ciptaan Allah dan mengakui kelemahan kita, dan mengajak manusia sekelian ke jalan yang betul, ilmu yang benar, jalan para alim ulama dan bukan jalan yang sesat dan menyesatkan.


Orang mukmim akan terus melalui ujian getir yang mencabar oleh kelompok2 yang mempunyai misi untuk membawa kita mengikut telunjuk mereka yang penuh kesesatan dan menidakkan keesaan Illahi.
  1. Sesama mukmim yang dengki kan kita
  2. Golongan munafik yang berpura-pura dan berniat jahat
  3. Puak kafir yang memerangi kita terang dan nyata
  4. Nafsu dalam diri yang meransang ke arah keburukan dan kemungkaran
  5. Dan Syaitan yang berusaha siang dan malam untuk menyesatkan kita
Bak kata Ustaz Syaari Abdul Rahman di blog nya bahawa kita mesti sedar akan sepak terajang golongan Yahudi Illuminati dari filem "2012" ke "Avatar".

"AVATAR -A Satanic based Movie by Freemason/Illuminati Agent, James Cameron. - Avatar is the latest Film release by Illuminati member, Director James Cameron.


Yahudi Illuminati yang mendapat panduan dari Syaitan Laknatullah yang mereka puja akan terus mencari jalan dengan pelbagai method termasuklah filem, hiburan, artis, media, politik dan ekonomi untuk mencapai matlamat mereka supaya umat manusia mengikut telunjuk dan perancangan mereka membawa manusia ke dalam a new world order, one power, one nation, one religion. Bahawa penyelamat kepada segala permasalahan adalah mereka bukan yang lain.


Bila kita tiada kekuatan akidah Islamiah maka kita akan mudah terpesong atau dipesongkan. Kita mestilah berusaha kuat untuk mempertahankan diri dari ancaman2 ini dengan iman yang kukuh, akhlak yang baik, dan ilmu yang mantap. Kita pohon redha, hidayah, dan barokah dari Allah.


Jangan terpedaya dengan ajaran sesat yang selalunya mempunyai tiga ciri ini:
  • Terdapat kepentingan individu iaitu penyebar ajaran sesat itu. Malah pembawa ajaran ini sebenarnya individu yang berakhlak buruk dan jahil dalam amal ibadah dan mereka mengamalkan secara sembunyi2 dan tidak terang-terangan
  • Untuk memesongkan akidah umat Islam dan membawa kepada kesesatan
  • Dan memesong dengan menolak kebenaran dari Al-Qur'an dan Hadis
Marilah kita memantapkan akidah kerana ianya adalah nadi dan jantung dalam mengukuhkan hubungan kita dengan Allah untuk mencapai hidup yang selamat di dunia dan akhirat.

@@@

Friday, December 25, 2009

Ikatan Aqidah

Rancangan "Tanyalah Ustaz" di TV9, 7 pagi pada tiga hari berturut-turut bermula pagi ini (Jumaat-Ahad) bersama Ustaz Roslan Muhammad pensyarah kanan UM membincangkan tajuk "akidah". Aqidah ini merupakan ikatan kukuh yang menghubungkan antara manusia dengan Allah, antara hamba dengan Pencipta nya. Akidah yang terpesong adalah hasil dari kejahilan seseorang dari landasan agama.

Akidah mestilah selamatkan dan di p
ertahankan kerana yang benar itu tidak berbilang-bilang, yang benar itu ialah Islam. Segala amalan dan ibadah kita mestilah berdasarkan akidah yang betul. Kita mestilah berhati-hati supaya tidak tergelincir akidah yang boleh membawa syirik kepada Allah. Antara contoh2 yang boleh kita ambil perhatian:
  • Pelajar mendapat keputusan 9A dalam PMR kerana amalan tidak memakan makanan ringan
  • Pasakit ghout itu sembuh dari penyakit nya kerana berjumpa seorang pengamal perubatan yang antaranya menggunakan limau dan daun2
  • Sakit kepala aku hilang kerana telan ubat paracitamol 500g ini
Sesungguhnya sesuatu yang berlaku itu adalah kerana ketentuan Allah. Kita dituntut untuk berusaha dalam segala hal bagi mencapai matlamat yang dihajati, namun yang penting ialah kita kena memahami bahawa Allah lah yang menunaikan hajat kita itu secara mutlak. Sandaran kita kepada yang lain dari Allah adalah terpesong dari landasan yang betul dan boleh membawa kepada syirik.

Pengabdian kepada Allah adalah melalui kekuatan akidah yang di zahirkan dengan iman yang kukuh, akhlak yang mulia, dan amal ibadah yang berterusan. Bagaimana kita hendak miliki sebuah akidah yang mantap?

  1. Siapa kita? Kita adalah hamba Allah yang mestilah mematuhi segala perintah-Nya, kalau tidak kenal siapa kita maka kita akan angkuh dan sombong pada Allah yang boleh membawa kita menyimpang dari agama.
  2. Kemana hujung kita? Kita akan kembali pada Allah, akan di hisab segala perlakuan kita dan di beri balasan yang setimpal dengan amal perbuatan kita di dunia ini.

Akidah akan menjadikan kita lurus dalam kehidupan, menerima ketentuan Allah dengan meninggalkan segala yang di larang dan membuat segala yang di suruh. Ibarat sebuah tapak binaan pada sebuah bangunan, asas dan jatidiri yang akan mencorakkan dan melindungi segala prilaku kita untuk kekal berada di jalan yang lurus, jalan orang2 yang beriman yang mendapat keredhaan Allah.

Semalam di syarikat saya berlangsung ceramah perdana yang disampaikan oleh Ustaz Syaari Abdul Rahman bertajuk "2012 Propaganda Yahudi Illuminati". Ustaz menekankan bahawa siapa sebenarnya musuh kita yang akan sedaya upaya cuba memesongkan umat Islam untuk mengikuti telunjuk mereka? Musuh sebenar kita di luar sana ialah Yahudi dengan gagasan Israel Raya mereka.

Yahudi Illuminati ini adalah kelompok intelek dan 'think tank' dari kalangan bangsa yahudi ini. Meraka ini lah yang menguasai bidang politik, ekonomi, media, dan hiburan dunia ini. Mereka bertuhankan Syaitan dengan simbol mata satu pada piramid dan memuja 'Sun God' atau matahari. Tokoh2 terhebat dalam bidang2 di atas akan di angkat oleh mereka untuk menjadi idola dan ketua yang akan melaksanakan agenda dan perancangan besar mereka. Tidak pelik kerana semua media2 dan bank2 dunia di kuasai mereka. Presiden2 USA bermula dari George Washington presiden pertama USA dulu hingga kini adalah pengikut dan patuh kepada kumpulan 'secret society' ini. Tokoh2 yang cuba belot atau menunjukkan ciri2 yang melawan mereka akan di 'mark' dan akhirnya di bunuh dengan pelbagai cara dan method. Mengikur Ustaz Syaari, antara tokoh2 yang telah dikorbankan ialah JF Kennedy, Prince Diana, Bob Marley, dan Michael Jackson.

Watak Usama Ben Ladeen (rupanya pernah berkhidmat dgn CIA) juga diwujudkan mereka untuk menjadi kambing hitam menjastifikasikan tindakan USA di mata dunia untuk menghancurkan negara2 Islam bermula dari Afghanistan, Irak, Labenon dan Palestin yang mengikut perancangan mereka adalah berada dalam gagasan Israel Raya. Tidak logik dengan segala kecanggihan mereka masih gagal dan tidak lagi dapat menangkap Usama hingga ke saat ini melainkan itu semua adalah penipuan mereka sahaja.

Begitu juga di katakan pendaratan USA (Neil Amstrong & the gang) di bulan pada tahun 1969 itu tidak lain malah tipu daya mereka sahaja untuk menonjolkan kehebatan USA dimata dunia yang mula rasa terancam oleh penguasaan teknologi penerokaan angkasa
lepas oleh pihak USSR pada masa itu. Segala pendedahan oleh pihak ketiga tentang perancangan dan penyelewengan fakta mereka hanya beredar secara persendirian dan tidak pernah di tonjolkan oleh media2 utama dunia. Tidak pelik kerana sistem media dan kewangan dunia di kuasai mereka sepenuhnya. Mereka yang menentukan berita atau ideologi apa yang manusia mesti anuti.

Simbol2 tertentu dan pelbagai petanda2 secara langsung dan tak langsung banyak dipaparkan dalam filem2 Hollywood dari dulu hingga kini untuk memaparkan kewujudan mereka dan kekuasaan mereka. Contohnya simbol "9-11" yang dikaitkan dengan peristiwa Sept 11 itu banyak ditonjolkan dalam banyak filem yang dihasilkan sebelum peristiwa Sept 11 itu, membuktikan perancangan di belakang tabir. Idea 'one world' atau satu kuasa, satu ekonomi, atau satu agama itu dicanangkan semenjak pemerintahan George Bush lagi.

Setiap 11 tahun mengikut perkiraan berdasarkan kitaran matahari, mereka yang memuja 'Sun God' akan berlaku peristiwa besar. Sept 11 itu berlaku 11 tahun sejak pengistiharan 'One World' oleh George Bush. Dan kini di war-warkan perihal 2012 iaitu 11 tahun selepas Sept 11 itu seolah-olah akan ada sesuatu yang besar akan berlaku. Kiamat akan berlaku dan akhirnya USA bangkit menyelamatkan umat manusia. Itulah modus-operandi atau propaganda yang juga dipaparkan dalam filem2 Independence Day, Godzilla, Terminator, Alien, Patriot, dsb. Bahawa untuk selamat kita kena bersatu di bawah satu kuasa (USA) menentang malapetaka atau pencerobohan asing. Bahawa USA itulah penyelamat sejagat.

Mereka mewujudkan 'fear factor' dan menonjolkan diri sebagai penyelamat dari segala ketakutam dan ancaman itu. Penyelewangan akidah ini di pupuk dan di promosi untuk menjadi realiti secara halus. Dan pada tahun 2012 nanti mereka akan pupuskan 90% penduduk dunia. Yang tinggal hanya mereka. Supaya umat manusia tunduk kepada mereka dan melupakan Allah Yang Maha Esa.

Justru itu marilah kita sebagai seorang yang mengaku seorang muslim ini sedar akan ancaman musuh2 Islam kerana "tidak redha Yahudi dan Nasara sehinggalah kita mengikut telunjuk mereka". Apatah lagi dengan prilaku mereka memuja Syaitan yang memang memusuhi manusia dari zaman Nabi Adam lagi dan memang bertugas 24 jam (24 by 7) round the clock untuk menyesatkan umat manusia ini supaya menjadi teman sepermainan mereka di neraka Allah nanti.

Perancangan hebat Syaitan yang di implimintasikan oleh Yahudi Illuminati ini hanya dapat di kekang dengan pertahanan diri yang bersandarkan tembok akidah, yakni keyakinan kita tidak pada yang lain tetapi hanya Allah Pencipta kita. Kerana mereka merancang dan Allah juga merancang. Akhirnya perancangan Allah lah yang akan menjadi realiti. Jangan sekadar percaya tapi yakinlah dengan sepenuh keyakinan.

Kesimpulannya, perkukuhkan ikatan akidah membelit diri pada setiap detik dan kenali musuh kita setiap masa dan yakinlah kepada pelindung kita dan bergantung haraplah kepada-Nya, dengan tidak lupa untuk menimba ilmu pengetahuan, mendidik masyarakat, memperbanyakkan amal, patuh segala perintah Allah dan berjihad di jalan Allah. Jazakallah.


@@@

Tuesday, December 22, 2009

Avatar


Weekend lepas kami sekeluarga ke OU untuk meraikan hari ulangtahun kelahiran isteri tercinta. Anak2 belanja makan kat Pizza Hut. Pastu kami pi tengok filem Avatar arahan James Cameroon, pengarah tersohor filem2 box office Titanic, Alien, dan Terminator-2. Fuyooo memang best giler.

Filem yang menelan belanja USD400 juta (RM1.3 billion) merupakan filem termahal Hollywood setakat ini. Teknik canggih dan jalan cerita yang original merupakan resepi yang menyedapkan. Cinemascope yang sungguh menakjubkan.

James Cameroon mengambil masa 14 tahun untuk menyiapkan filem ini dengan teknologi 3D untuk latarbelakang fotografi yang realistik yang menjadi asas filem ini.

Kisah berkisar tentang misi manusia menawan planet Pendora yang dihuni oleh makhluk biru pribumi yang purata ketinggian mereka 10' iaitu suku Na'vi, untuk melombong sejenis logam berharga (USD20 million per kg) buat keperluan manusia sejagat.

Sekumpulan saintis di ketuai oleh Grace Augustine (Sigourney Weaver) pula ditugaskan untuk mencipta avatar iaitu dengan teknik penyatuan DNA manusia ke dalam makhluk Na'vi untuk misi diplomasi memujuk mereka berpindah dari kawasan deposit bahan galian tadi yang merupakan pusat perkampungan mereka.

Cerita tertumpu kepada Jake Sully (Sam Worthington), seorang marin yang lumpuh kaki tapi kembali normal bila memasuki badan avatar untuk berhubung dengan suku Na'vi dan akhirnya jatuh cinta pula dengan Neytiri (Zoe Saldana) seorang puteri suku Na'vi.

Kemudiannya mereka bersatu dengan penduduk pribumi menentang manusia yang mahu menawan Pendora tersebut. Filem ini padat dengan aksi dengan makhluk dan objek yang begitu hidup dan unik. Isteri saya komen makhluk pribumi avatar ini seksi kerana hanya pakai daun2 kayu. Aspek kepercayaan kepada kuasa pokok besar dan kurafat juga banyak ditonjolkan di sini.

Namun saya teruja dengan teknik dan teknologi filem yang digunakan. Ia sangat kedepan dan merupakan benchmark tinggi kepada filem2 yang akan datang. Dari segi rating saya berikan 9 bintang (dari 10). Seronok juga sesakali menonton wayang ni terutamanya filem yang bermutu begini. Enjoy the movie with your family ok.

@@@

Thursday, December 17, 2009

Salam Hijrah


Alhamdulillah, Allah masih tidak lupa untuk menyambung lagi nyawa kita untuk menempuh tahun baru hijrah 1431H. Allah tidak jemu-jemu dan tidak lupa-lupa untuk menyambung segala rezki dan nikmat kita - kesihatan kita, akal fikiran, ilmu pengetahuan, tubuh badan dan segala anggota nya, harta benda, anak pinak & keluarga, persekitaran, nikmat udara, nikmat air, nikmat makanan dan banyak lagi yang tidak terhitung. Allah tidak lupa kepada kita, hamba-Nya. Namun kita kerap benar lupa pada Allah, pencipta kita. Kita acap benar lupa dan membuat apa yang Allah larang kita buat. Kita sombong benar untuk lupa melakukan apa yang Allah suruh. Sedangkan Allah tidak pernah lupa kepada kita. Hamba Allah jenis apa kita ini?


Kalau Allah nak tarik balik segala pinjaman yang diberikan kepada kita anytime Allah boleh tarik balik dan batalkan segala MOU atau apa saja kontrak. Namun Allah dengan sifat Pengasih dan Penyayang-Nya masih meminjamkan segala nya kepada kita. Allah bagi nikmat kita untuk buang air besar misalnya. Cuba bayangkan jika kemudahan itu di tarik balik?


Hidayah itu milik mutlak Allah, tapi jika hanya duduk berdiam diri tidak berusaha untuk mendapatkan nya, rasanya mudahkah kita akan dapat hidayah dan kasihan belas itu? Ibarat kita membida untuk mendapatkan projek, pelbagai proses yang mesti kita lalui dan banyak usaha yang kita kena buat bagi mencapai apa yang kita hendak itu. Jarang kita dapat projek dengan mudah atau tanpa usaha gigih. Justru kita kena berusaha gigih mendapat hidayah Allah.


Maka sempena kedatangan tahun baru Hijrah ini, marilah kita menghayati perjuangan Rasulullah menegakkan agama Allah ini. Segala pengorbanan dan kepayahan yang terpaksa dilalui oleh baginda dan para sahabat selama 13 tahun berdakwah di Mekah sehinggalah turun wahyu Allah untuk baginda berhijrah ke Madinah. Meneruskan usaha dakwah selama 10 tahun lagi sebelum kewafatan baginda di usia 63 tahun setelah 23 tahun mengajak manusia kembali kepada Pencipta, mempamir akhlak yang mulia, dan mencegah segala kemungkaran. Supaya manusia tidak lupa pada Allah. Maka mengapa kita masih lupa pada Allah?


Pasanglah niat dan azam untuk maju ke depan dan tidak lagi lupa pada Allah. Kerana Allah tidak pernah lupa pada kita. Jaga solat fardu kita dengan mengerjakan secara berjemaah, dirikan di awal waktu tanpa berlengah lagi. Selesaikan segala urusan dengan Allah dulu sebelum sibuk dengan urusan dengan sesama manusia. Doa dengan khusyuk setiap selepas solat itu, jangan angkuh dan sombong dari memohon belas ehsan Allah untuk terus meminjamkan kepada kita apa yang kita ada ini.


Usahakan untuk meraih hidayah Allah dengan banyak mendirikan solat2 sunat terutamanya solat Dhuha dan solat Tahajjud. Mudahkan tangan dan kaki untuk melangkah dan mengambil Al-Qur'an dan ringankan mulut ini untuk membaca surah2 Al-Qur'an dan membaca terjemahannya dan memahami pula tafsiran dan maksud wahyu Allah itu.


Apa kata kita sama2 mengamalkan puasa sunat sekurang-kurangnya sekali seminggu iatu samada hari Isnin atau hari Khamis. Bukan saja ia mendapat ganjaran pahala iaitu modal akhirat kita malah ia juga terbukti baik untuk kesihatan dan kecerdasan kita.


Istiqamah lah kita meburu hidayah Allah. Lakukan segala ibadah kepada Allah samada ibadah khas atau ibadah am itu dengan perilaku yang terbaik dan penuh keikhlasan hanya kepada Allah. Semoga ada nilaian nya di sisi Allah, dan tidak kita lara dalam kerugian. Mantapkan amalan wajib kita. Perbanyakkan dan istiqmah dalam amalan sunat kita. Dan tinggalkan segala perkara yang membawa dosa. Jauhi perkara syubahah dan was-was. Tawakal kepada Allah. Bergantung haraplah kita kepada Allah dan tidak yang lain, dari sekecil-kecil hal hinggalah ke sebesar-besar agenda. Hijrah lah kita.



Selamat Manyambut Maal Hijrah 1431H.
Be the best you can be !!


-

Sunday, December 13, 2009

Hikayat Amir Hamzah Jilid 1


Saya telah menghabiskan pembacaan buku karya Abdul Latip Talib berjodol Hikayat Amir Hamzah Jilid 1 Menentang Jin d Bukit Qaf.

Hikayat Amir Hamzah mengisahkan peristiwa yang berlaku pada abad ke-7 sebelum kedatangan Islam hingga membawa kepada kedatangan Islam. Ia menceritakan kegagahan dan keperwiraan seorang pejuang Islam bernama Amir Hamzah. Pahlawan yang dimaksudkan dalam cerita ini ialah Saidina Hamzah, pahlawan Islam yang gugur syahid dalam Perang Uhud menentang tentera Quraisy.

Namun bagi saya buku ini banyak memperkatakan soal-soal yang tidak logik dan kekadang tu membawa fakta-fakta yang sangat meragukan. Minda saya gagal menghubung kaitkan Amir Hamzah sebagai orang yang sama dengan Saidina Hamzah Abdul Mutalib, Singa Allah yang syahid di Perang Uhud. Mungkin itulah dikatakan Hikayat atau Dongeng, sesuai untuk penglipurlara semata. Asal manuskripnya dibawa oleh pendakwah dari India ke Melaka
pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dan diterjemah ke tulisan jawi oleh penulis istana raja Melaka yang mengambil masa 15 tahun untuk menyiapkannya. Hikayat Amir Hamzah terbitan PTS ini menggunakan bahasa Melayu moden.

Banyak karektor dan nama2 unik yang dapat di temui dalam buku ini seperti Kobat Syahril, Alkis Menteri, Khoja Bakti Jamal, Khoja Buzurjumhur Hakim, Mualim Subian, Raja Nusyirwan Adil, Umar Umaiyah, Bahktik, Raja Manzur Syah, Janggi Ishak, Mukbal Hulab, Hamni Ta'ifah, Umar Muad Karab, Arjal, Hir Mihran, Bahran Haqan, Qubat, Kastam, Karun, Raja Alkimah, Puteri Mihran Negara, Landahur, Borasgal, Aula Damarzaban, Istafaninus, Harba Dewa, Syahristan Ruzan, Asma Peri, Raad Khalsyi, dan Quraisy Peri.


Buat pertama kalinya buku karya Pak Latip ini gagal memuaskan hati atau meransang saya untuk terus membaca. Justru saya berazam untuk tidak meneruskan pembacaan ke Jilid 2 dan 3 walaupun ada dalam simpanan, cukuplah dengan Jilid 1 ini saja.

@@@

Saturday, December 05, 2009

Ali bin Abi Talib Mutiara Ilmu Islam


Beliau adalah Saiyidina Ali bin Abi Talib dan novel ini mencantumkan perca-perca kehidupannya sejak mula sehingga akhir hayatnya. Melalui novel ini, tidak sedikit kisah yang dikupas, tidak kurang hikmah yang diungkap. Justru saya sangatlah rekomen kepada saudara saudari untuk membaca novel sejarah Islam karya Abdul Latip Talib terbitan PTS ini.

Rasulullah bersabda, "Orang yang paling dalam ilmu hukumnya antara kalian adalah Ali."

Ali adalah pelopor kalendar Islam yang menjadikan tarikh hijrah Rasulullah dari Mekah ke Madinah sebagai permulaan tahun kalendar umat Islam. Beliau juga adalah pelopor ilmu tauhid, ilmu mantiq, fiqh, ilmu nahu dengan penulisan bahasa arab.

Terdapat empat golongan yang mempunyai kaitan dengan Ali iaitu Ahlus Sunnah, Syiah, Al-Khawarij dan Bani Umaiyah. Syiah begitu menyanjung Ali bin Abi TAlib. Al-Khawarij pula adalah mereka yang keluar dari kelompok Ali. Manakala Bani Umaiyah pula memerangi Ali yang diketuai Muawiyah. Sehubungan itu Khalifah Ali bin Abi Talib pernah berkata , "Ada segolongan orang demi cintanya kepada aku mereka bersedia masuk neraka. Tetapi ada segolongan lain yang demi kebenciannya kepada aku sampai mereka bersedia masuk neraka."

Antara mutiara ilmu Islam dari Ali bin Abi Talib untuk renungan kita bersama:
  1. Cukuplah bila aku merasa mulia kerana Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagi-Mu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai.
  2. Hendaklah kamu lebih memperhatikan cara amalan itu diterima berbanding banyak beramal, kerana sesungguhnya terlalu sedikit amalan yang disertai takwa. Bagaimana amalan itu hendak diterima?
  3. Janganlah seseorang hamba itu mengharap selain kepada Tuhannya dan janganlah dia takut selain kepada dosanya.
  4. Tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tidak difahami dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tidak ada perhatian untuknya.
  5. Perkara yang patut ada pada kepimpinan adalah sikap berlapang dada.
  6. Pendapat seorang tua adalah lebih baik daripada tenaga seorang muda.
  7. Menyokong kesalahan adalah menindas kebenaran.
  8. Kebesaran seseorang itu bergantung pada hatinya yang mana adalah sekeping daging.
  9. Mereka yang bersifat pertengahan dalam semua hal tidak akan menjadi miskin.
  10. Jagailah ibubapa kamu, nescaya anak-anak kamu akan menjaga kamu.
  11. Bakhil pada apa yang di tangan adalah tidak mempunyai kepercayaan kepada Allah.
  12. Seorang arif adalah lebih baik daripada kearifan. Seorang jahat adalah lebih jahat dari kejahatan.
  13. Ilmu lebih baik daripada kekayaan kerana kekayaan perlu dijaga, sedangkan ilmu menjaga kamu.
  14. Jagalah harta bendamu dengan mengeluarkan zakat dan angkatkan kesusahanmu dengan mendirikan sembahyang.
  15. Sifat menahan kemarahan adalah lebih mulia daripada membalas dendam.
  16. Mengajar adalah belajar.
  17. Bersedekahlah mengikut kemampuanmu dan janganlah kamu jadikan keluargamu hina dan miskin.
  18. Manusia terbahagi kepada tiga iaitu Manusia yang mengenal Allah, Mereka yang mencari kebenaran, Mereka yang tidak berpengetahuan dan tidak mencari kebenaran. Golongan yang terakhir inilah yang paling rendah dan mereka akan mengikut ketua dengan buta seperti kambing.
  19. Insan tidak akan melihat kesalahan seorang yang bersifat tawaduk dan lemah.
  20. Janganlah kamu takut kepada sesiapa melainkan dosamu pada Allah.
  21. Mereka yang mencari kesilapan dirinya sendiri selamat daripada mencari kesilapan orang lain.
  22. Harga diri seseorang itu adalah berdasarkan apa yang dia lakukan bagi memperbaiki dirinya.
  23. Manusia sebenarnya sedang tidur tetapi akan bangun apabila dia mati.
  24. Jika kamu mempunyai sepenuh keyakinan kepada Al-Haq dan kebenaran, nescaya keyakinanmu tetap tidak berubah walaupun terbuka rahsia-rahsia kebenaran itu.
  25. Allah merahmati mereka yang kenal dirinya dan tidak melampaui batas.
  26. Sifat seseorang tersembunyi disebalik lidahnya.
  27. Seseorang yang membantu adalah sayap orang yang meminta.
  28. Insan tidur di atas kematian anaknya tetapi tidak tidur di atas kehilangan hartanya.
  29. Barangsiapa yang mencari apa yang tidak berkaitan dengannya nescaya hilang apa yang berkaitannya.
  30. Mereka yang mendengar orang yang mengumpat adalah golongan mereka yang mengumpat.
  31. Kegelisahan adalah lebih sukar berbanding kesabaran.
  32. Seorang yang menjadi hamba kepada syahwatnya adalah mereka lebih hina daripada seorang hamba kepada hamba.
  33. Orang yang dengki marah kepada orang yang tidak berdosa.
  34. Putus harapan adalah satu kebebasan, mengharap kepada manusia adalah suatu kehambaan.
  35. Sangkaan seseorang yang beramal adalah suatu ramalan.
  36. Taat kepada perempuan selain ibu adalah kejahilan yang paling besar.
  37. Kejahatan itu mengumpulkan kecelaan yang memalukan.
Kebaikan itu semuanya terhimpun dalam empat perkara: Percakapan, diam, pandangan dan gerak.
  • Tiap-tiap percakapan yang tidak disertai dengan mengingati Allah adalah sia-sia,
  • tiap-tiap diam yang tidak disertai dengan memikirkan kebesaran Allah adalah leka,
  • tiap-tiap pandangan yang tidak disertai dengan pengambilan iktibar adalah lalai,
  • dan tiap-tiap gerak yang tidak disertai dengan penghambaan adalah kosong.

Itulah kisah Ali bin Abi Talib, memeluk Islam pada umur yang masih muda, pada saat Islam baru hendak tumbuh. Beliau kemudian membesar seiring dengan tumbuhnya Islam sehingga Islam menjadi pohon ynag mengakar kuat di bumi dan beliau menjadi antara buahnya. Beliau bukan sahaja menjadi sahabat Nabi yang terulung, malah ilmuwan yang fasih bicaranya, pahlawan yang lincah permainan perangnya, juga hamba-Nya yang tinggi imannya.

@@@

Abu Ubaidah Penakluk Parsi


Alhamdulillah novel sejarah Islam karya Abdul Latip Talib terbitan PTS Litera Utama Sdn Bhd cetakan 2009 bertajuk Abu Ubaidah Penakluk Parsi telah berjaya saya khatamkan. Sebagaimana buku2 sebelum ini karya Pak Latip, masih tidak menjemukan dengan gaya penyampaian yang hidup dan penuh aksi. Membawa saya ke sebuah perjalanan sejarah yang agung perjuangan para sahabat dan syuhadah dalam menegakkan agama Allah di muka dunia ini.

Abu Ubaidah al-Jarrah adalah seorang panglima yang hebat di zaman Rasulullah, Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar. "Seandainya ajal sudah hampir, saya mahu mati di sini. Saya tidak mahu ke mana-mana lagi. Saya mahu mati bersama orang saya. Di sini tempat saya," kata Abu Ubaidah al-Jarrah yang bertegas untuk berada di negeri Syam yang di landa wabak taun bersama tenteranya yang lain walaupun beberapa kali di perintah oleh Khalifah Umar untuk kembali ke Madinah. Beliau meninggal dunia pada tahun 18 Hijrah ketika berusia 58 tahun akibat wabak taun.

Antara rentetan sejarah Abu Ubaidah dalam berjuang menegakkan Islam:
  • 2 Hijrah - Menyertai Perang Badar, dimana beliau terpaksa menentang dan membunuh ayahnya sendiri.
  • 3 Hijrah - Menyertai Perang Uhud.
  • 12 Hijrah - memimpin tentera Islam ke Hims.
  • 13 Hijrah - menyertai peperangan di Yarmuk, dan kemudian menggantikan Khalid bin Walid sebagai pemimpin tentera Islam di Yarmuk.
  • 14 Hijrah - menakluk Damsyik.
  • 15 Hijrah - menakluk Hims.
  • 16 Hijrah - menakluk Baitulmuqaddis (Jerusalem).

Sebelum meninggal dunia, Abu Ubaidah al-Jarrah sempat berpesan kepada tenteranya:
  • Dirikan sembahyang
  • Tunaikan Zakat
  • Puasa di bulan Ramadhan
  • Beri derma
  • Tunaikan ibadah haji dan umrah
  • Saling nasihat-menasihati
  • Beri nasihat pada pimpinan kamu
  • Jangan menipu
  • Jangan terpesona dengan harta dunia
  • Sesungguhnya Allah sudah menetapkan kematian bagi setiap manusia
  • Sebab itu semua manusia pasti mati
  • Orang yang paling beruntung adalah orang yang paling taat kepada Allah
  • dan paling banyak bekalnya untuk akhirat.

Beliau termasuk dalam kelompok awal masuk Islam, selepas Abu Bakar as-Siddiq. Beliau adalah salah seorang dari 10 sahabat Nabi yang dijamin masuk syurga. Beliau dicalonkan menjadi Khalifah oleh Abu Bakar tetapi beliau menolak. Umar pula mencadangkan Abu Ubaidah sebagai calon khalifah selepasnya.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Sesungguhnya dalam setiap kaum terdapat orang yang jujur. Orang yang jujur di kalangan umatku adalah Abu Ubaidah al-Jarrah."

Dalam hadis lain Nabi Muhammad SAW bersabda lagi, "Tiap-tiap umat, ada orang yang memegang amanah. Pemegang amanah umat ini ialah Abu Ubaidah al-Jarrah."

@@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...