CLICK n GO

Friday, October 30, 2009

Umar Al Khattab

Pagi ini saya khatam buku Umar Al-Khattab Reformis Dunia Islam, sebuah novel sejarah Islam karya Abdul Latip Talib setelah mula membaca pada bulan Syawal yang lalu. Umar Al-Kattab daripada keluarga Bani Adi dilahirkan 42 tahun sebelum hijrah dan usianya 12 tahun lebih muda dari Rasulullah. Dia mati ditikam Abu Lukluah yang nama sebenarnya Fairoz putera Maharaja Parsi Yezdager III, yang memeluk Islam setelah menjadi tahanan perang, menjadi hamba kepada Mughirah Gabenor Kufah, dimerdekakan dan menetap di Madinah sebagai tukang besi. Beliau dihasut oleh pemuda Parsi Hurmuzan dan Jamina untuk membenci dan membunuh Umar Al-Khattab.

Abu Lukluah menikam belakang Umar Al-Khattab dengan pantas sebanyak tiga kali diikuti dengan tiga tikaman lagi di bahagian perut ketika Umar Al-Khattab sedang mengangkat takbiratul ihram untuk mengimami solat subuh.

Umar Al-Khattab meninggal akibat cedera parah tikaman Abu Lukluah itu pada hari Ahad 27 Zulhijjah tahun 23 Hijrah di usia 63 tahun. Dia meninggal dunia setelah menjadi khalifah selama 10 tahun 6 bulan 4 hari. Beliau dimakamkan bersebelahan dengan makam Rasulullah.

Khalifah Umar Al-Khattab melantik 10 orang ahli Syura yang bertugas memilih calon yang paling layak mengganti beliau. Dia menamakan enam orang sabagai penggantinya iaitu:
  1. Uthman Bin Affan
  2. Ali Bin Abi Talib
  3. Talhah Bin Ubaidullah
  4. Zubir Bin Awam
  5. Abdul Rahman Bin Auf
  6. Sa'ad Bin Abi Waqas
Selepas ahli Syura bersidang di pengerusikan oleh Abdullah Bin Umar (anak Umar Al-Khattab) mereka sebulat suara memilih Uthman Bin Affan sebagai pengganti.

Khalifah Umar Al-Khattab berjaya menjadi reformis dunia Islam dengan mencipta sejarah keemasan negara Islam dengan penaklukan seluruh empayar Rom dan Parsi, dua kuasa besar dunia pada masa itu. Beliau juga berjaya menyusun sistem pentadbiran yang tersusun dan mantap, pengasas sistem politik Islam, pelaksana undang-undang syariah. Membentuk pasukan polis, membina penempatan tentera serta pelabuhan bagi pembinaan kapal laut. Turut mengasaskan bandar-bandar baru bagi perkembangan kebudayaan Islam selain dari memajukan sistem pelajaran dan pertanian. Walupun berada ditampuk kekuasaan di zaman keemasan Islam, namun beliau tetap zuhud dan hidup sederhana mengikut sunnah Rasulullah SAW.


Benarlah doa Rasulullah SAW,
" Wahai Tuhan kami, kuatkan agama Islam dengan Umar Al-Khattab."


Umar Al-Khattab yang sejak kecil diasuh oleh ayahnya untuk menjadi panglima perang Bani Adi, memang terkenal kuat, berani dan mempunyai semangat yang tinggi. Di zaman jahiliyyahnya telah tanpa belas kasihan menanam anak perempuannya hidup-hidup, dan memusuhi Rasulullah SAW hingga ketahap cuba membunuhnya. Namun hidayah Allah menjelma jua sehingga Umar memeluk Islam. hatinya menjadi begitu tersentuh apabila membacakan ayat-ayat Al-Qur'an dari surah Taha di rumah adiknya Fatimah setelah berkonfrontasi dengan pengislaman adiknya itu.

"Taha. Bukanlah Kami turunkan al-Qur'an kepada engkau supaya engkau menjadi susah. Melainkan menjadi peringatan bagi orang yang takut. Diturunkan daripada yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. (Dia) maha pengasih, bersemayam di atas Arasy. Kepunyaannya apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Apa-apa yang ada di antara keduanya dan apa-apa yang ada di bawah tanah."
(Surah Taha: 1-7)


@@@

Thursday, October 29, 2009

Haji & Qurban

Semalam di adakan ceramah perdana di syarikat saya yang bertajuk Haji dan Qurban bersama penceramah Ust. Sharullah Bin Saidon, Pengetua Maahad Taafiz Akademi Iqra’ Al-Quran Ampang Indah. Ibadah Haji yang merupakan rukun Islam yang kelima merupakan sebuah ibadah yang memerlukan pengorbanan yang hebat bukan saja dari segi material dan fisikal malah spritual dan ruhani. Pengertian Haji itu sendiri ialah pergi ke suatu tempat melakukan ibadah dalam perkara2 tertentu dengan syarat2 tertentu. Manakala umrah pula ialah ziarah ke Baitullah bukan dalam waktu Haji dalam keadaan yang mengizinkan. Ijmak ulamak bersetuju iaitu ibadah Haji ini diwajibkan sekali saja seumur hidup bagi yang berkemampuan. Begitu juga dengan ibadah umrah hanya sekali seumur hidup. Namun mengikut sunnah Rasulullah, baginda menjalani ibadah Haji sekali seumur hidup manakala ibadah umrah sebanyak empat kali sepanjang hayatnya. Maka itulah yang terbaik.

"Sesungguhnya rumah beribadah yang mula-mula dibangun untuk manusia ialah Baitullah yang (terletak) di Bakkah (Mekkah), yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata (diantaranya) maqam Ibrahim. Barangsiapa memasukinya (Baitullah itu), menjadi amanlah dia. Mengerjakan Haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu bagi orang yang sanggup melakukan perjalanan ke Baitullah. Barang siapa mengingkari (kewajiban berhaji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam." (QS. Ali Imran III: 96-97).

Mengikut ustaz yang lebih afdal bagi mereka yang berkemampuan dan sudah melakukan ibadah haji ialah membiayai atau sponsor saudara mara terdekat yang tidak mampu dari segi kewangan untuk mengerjakan Haji. Begitu juga untuk ibadah umrah, bagi yang sudah melakukan empat kali ibadah umrah, maka yang lebih afdal ialah menggunakan dana yang ada untuk ibadah umrah bagi tujuan sedekah untuk membantu golongan yang memerlukan. Ijmak ulamak juga membenarkan mereka yang mampu tadi untuk melewat-lewatkan ibadah Haji dan umrah kerana ianya adalah tuntutan sekali seumur hidup tapi mestilah menaruh keazaman untuk mengerjakan ibadah berkenaan. Namun bagi yang sudah berkemampuan tapi tidak menanam keazaman pun untuk pergi maka itu sudah salah dan berdosa.
Mampu ini juga bukan sekadar kewangan tapi juga fisikal dan mental. Justru kita lihat masih ramai orang kaya-raya tapi masih gagal mengerjakan ibadah Haji kerana mungkin ruhani atau ilmu nya tidak bersedia. Dan ramai pula orang2 tua dan orang2 kampung yang kadang tu hanya bekerja sebagai penoreh getah masih mampu untuk ke Tanah Suci mengerjakan ibadah Haji dan umrah. Seruan Haji ini adalah seruan Allah menjadi tetamunya. Tidak semua akan mendapat kelebihan itu. Maka yang sudah mendapat panggilan Haji maka Alahamdulillah, segala pujian di panjatkan kepada Allah dan bersujudlah penuh kesyukuran. Pada tahun ini kerajaan Saudi memperuntukkan quota 26,000 orang iaitu 1% dari jumlah populasi penduduk kita bagi ibadah Haji. Maka beruntunglah sesiapa yang termasuk ke dalam kelompok 26,000 ini.

Ibadah Qurban pula mempunyai sejarah sejak zaman Nabi Adam lagi iaitu apabila anak nabi Adam iaitu Qabil yang tidak bersetuju untuk dijodohkan dengan saudara kembar Habil iaitu Lamuna kerana pada pandangannya tidak begitu cantek. Dia ingin berkahwin dengan saudara kembarnya sendiri iaitu Iklima. Sedangkan arahan Nabi Adam itu adalah perintah Allah. Maka ibadah Qurban dijadikan medan penentuan siapakah yang diterima Qurban mereka di sisi Allah SWT. Qabil atas sifat buruk hatinya telah mempersembahkan hasil2 tanaman yang tidak begitu baik sebagai qurbannya manakala Habil pula menyediakan binatang ternakan yang sihat dan gemuk sebagai qurbannya. Dan qurban Habil yang di pilih Allah. Pada zaman Nabi Ibrahim pula perintah Allah kepada Nabi Ibrahim untuk menyembelih anaknya Ismail sebagai qurban telah dipatuhi oleh kedua mereka tanpa ragu dan Allah telah menggantikan Ismail dengan binatang sembelihan. Maka mengikut ustaz dua elemen penting dalam ibadah qurban ialah keikhlasan dengan persembahan yang terbaik iaitu binatang ternakan yang sihat dan tiada kecacatan. Elemen kedua ialah tidak membangkang perintah Allah makanya kita mestilah mematuhi perintah Allah tanpa soal lagi. Semoga keikhlasan dan kepatuhan kita pada perintah Allah tadi akan memberikan nilaian di sisi Allah SWT atas ibadah kita itu.

@@@

Sunday, October 25, 2009

Santai Pagi Minggu dan Anak2

Semalam saya bersama isteri dan anak lelaki kami Amir pi la breakfast kat Salam Sentosa, bistro tersohor di BS ni. Amir pekena 2 keping roti kosong manakala kami lak roti telor dan teh tarik.

Hari ni Amir akan kembali ke UIA di PJ untuk meneruskan perjuangan di semesta keduanya. Alhamdulillah keputusan semesta yang keluar dua hari lepas memberikan kelegaan kepada kami sekeluarga kerana beliau berjaya lulus semua matapelajaran dengan CGPA yang agak baik. Tahniah anakku dan kami panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT.

Tingkatkan usaha agar lebih berjaya pada semesta baru ini. Sepanjang tiga minggu cuti yang akan berakhir hari ini, emaknya layan makan-minum depa ni cukup2. Semalam petangnya siap buat popia dan malamnya pi pasar malam beli durian D24 lagi bagi rasa. Maklumlah bila dah balik marhalah Abu Bakar kat UIA tu, makan pun kena berjimat cermat dan ala kadar saja. Semoga Amir faham dan menghayati matlamat seorang mahasiswa pra-universiti ini. Janganlah lara dengan perkara remeh yang lain. Cukuplah semesta pertama untuk jadi pengajaran.

Kakak pula berada di rumah hujung minggu ini walaupun plan asalnya tak dapat balik dari hostelnya kerana ada program di Shah Alam. Semalam adalah hari lahir kakak yang ke-17 yang kami raikan seminggu awal pada minggu lepas. Selamat Hari Lahir anakku. Semoga matang dan jelas tentang erti sebuah kehidupan. Sudah tentu perjuangan kini tertumpu kepada persediaan untuk menghadapi SPM yang kan bermula 23 hari lagi. Papa berpesan supaya solat sunat hajat setiap malam memohon restu dan pertolongan dari Allah agar di beri kemudahan buat Kakak, kesihatan yang baik, minda yang tajam, daya ingatan yang kuat, dan pemahaman pada setiap matapelajaran. Yang penting ulangkaji secara sistematik dan tersusun supaya dapat cover semua subjek. Jangan panik, cool & steady. Usaha yang terbaik dan banyak2 berdoa pada Allah dan tawakal pada-Nya. Papa doakan Kakak mendapat keputusan cemerlang 10A, insyaAllah.

Anakku Iman, apa lagi di tunggu? Ayuh tunjukkkan kebijaksanaanmu. Takkan asyik nak dok dengar leteran mama je kan? Rajinlah study setiap hari. Papa know you can do it. Remember the other day you are among the Top 5 of your class. Go for it. Peperikasaan akhir tahun akan bermula minggu depan.

Well today selesai solat subuh, isteri mengajak saya menikmati suasana pagi di laman. Okid butterfly 'purple' tu sungguh indah di pandang mata. Buah2 rambutan yang bergayutan itu memberi keseronokan. Saya betulkan pucuk pokok longan ping-pong yang sudah mencecah bumbung sebelah kiri rumah. Buah2 betik pula ada yang kuning di pokok. Daun2 kering berguguran perlu dibersihkan. Kemuncup pulak dan menjadi-jadi, rungut isteri. Nak di mesin rumput tak dapat la pulak sebab tanah lembab pagi ni. Buah2 kelapa pandan pun ada dua tandan kat pokok yang agak saya dah tak muda malah mungkin terlebih tua. Itulah kadang rindu sangat dengan kelapangan masa bersantai di hari minggu sambil menyelenggara apa yang patut di laman ini. Kalau hari2 kerja, rutin selalunya keluar di kala langit masih gelap dan pulangnya tika langit gelap juga. Maka kadang tu lupa perihal laman ini.

@@@

Friday, October 23, 2009

Surah Al Waaqi'ah

Isteri saya sering berpesan supaya mendirikan solat sunat dhuha dan membaca surah Al Waaqi'ah dan bergantung harap kepada Allah untuk dibukakan pintu rezki-Nya. Pagi ini setelah sampai sekitar pukul 8:00 pagi di pejabat, saya pun ke surau syarikat dan mengambil wudhuk, mendirikan solat dhuha dua rakaat, berdoa dan kembali ke meja pejabat dan membaca surah Al Waaqi'ah dan terjemahannya. Alhamdulillah.

Surah Al Waaqi'ah ini terdiri atas 96 ayat, termasuk golongan surah Makkiyah diturunkan sesudah surah Thaa Haa. Di namai 'Al Waaqi'ah' (Hari Kiamat), diambil dari perkataan Al Waaqi'ah yang terdapat pada ayat pertama surah ini. Ia menerangkan tentang keadaan hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang2 mukmin dan orang kafir. Kemudian diterangkan penciptaan manusia, tumbuh2an dan api, sebagai bukti kekuasaan Allah dan adanya hari berbangkit.


Antara pokok isinya ialah:
  • Tentang Keimanan - digambarkan huru-hara di waktu terjadinya hari kiamat;
  • manusia di waktu berhisab terbahagi kepada 3 golongan serta balasan yang diperoleh oleh masing2;
  • iaitu golongan yang paling dahulu beriman yang tempatnya di syurga,
  • golongan kanan yang menerima buku2 catatan dari tangan kanan yang bakal menerima kenikmatan syurga,
  • dan golongan kiri yang menerima buku2 catatan dari tangan kiri yang akan menerima azab dan tempelak;
  • bantahan Allah terhadap keingkaran orang yang mengingkari adanya Tuhan, hari berbangkit, dan adanya hisab;
  • Al Qur'an itu kitab Allah yang terpelihara di Lauh Mahfuzh.
  • Dan gambaran tentang Syurga dan Neraka.
Surah Al Waaqi'ah ini diakhiri dengan perintah bertasbih dengan menyebut nama Tuhan, "Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Maha Besar". (Al Waaqi'ah: 96)

Marilah kita rajin membaca Al Qur'an dan memahami terjemahan nya. Seterusnya mempelajari tafsirnya dan mengamalkan dalam kehidupan kita. Surah Al Waaqi'ah ini adalah satu dari 114 surah Al Qur'an yang mana Al Qur'an ini diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah SAW oleh malaikat Jibrail dalam tempoh masa 22 tahun 2 bulan 22 hari, iaitu 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah, agar mudah dimengertikan dan dilaksanakan. Semoga Allah melimpahkan rahmat-Nya kepada kita semua. Amiin.
@@@

Thursday, October 15, 2009

Teh Tarik Kurang Manis

After 58 days without roti canai and teh tarik kurang manis for breakfast at McKandar restaurant infront of Jelatek LRT station on my way to the office, today I feel like taking one. And it taste so good. Especially because the kuah kari really kaww, not the normally cair one. So after enjoying the first roti canai and looking at the kuah kari that still aplenty, then I decided to order another piece. Never happened before. But anyway I managed to finish the second piece without problem and clear up all the kuah kari and still feel good about it.

And teh tarik kurang manis that the pakcik called Manne made is fantastic as usual. He really know how to make teh tarik kurang manis that taste so good. So next time if you feel like teh tarik kurang manis, you know where to find a good one. After paying RM3 at the counter, I walked slowly towards the bus stand across the busy street of Jln Enggang. And after vetting through TheSun on the sports section, the T103 bus arrived and bring me to the office on time to clock in at 8:13am still 2 minutes to spare before the red dotted line of 8:15am. The bus fare cost me RM1. The LRT fare from Masjid Jamek is RM2 and the express bus from BB is RM4. So with RM3 breakfast just now, I spend RM10 operational cost so far. Feeling my tummy, I also think that I'm in the position of skipping my lunch today.


By the way I have Hari Raya Open House invitation today at 4pm. It is organized by our good Customer Sales Organization (CSO) office and the function scheduled to take place at Felda Villa. It means for our customers as well as our respective business partners. Being one of the team members in Collaboration and Partnership Division (CPD) and has a direct interaction with partners as well as potential customers made me one of the selected few that get invited to this so call exclusive event. Not that I want to go, but looks like I have to go. It is ok because I can just dissapear in thin air around 5:30pm to Damai LRT station nearby, heading home where my heart belongs to.

My ghout still bothering me though. It all started on the 27th Sept (the 8th day of Raya), just after our first open house one week after raya. The pain is around my ankle on the right foot. This is the first time it attacks the ankle. Normally the pain is either on my left or right toe area. So bad that I need to take two days MC on Monday & Tuesday. After two days managed to go to the office, I took another day off on Friday. So one week after raya I only worked for two days. I worked the whole of five days on the second week but with pains on day time plus fever at night. I'm not feelimg well at all.


Now on my 3rd week after raya I still got that pain around my left toe. It has switched from the left foot to the right and from the ankle to the toe. I wonder why it takes so long for me to recover this time around. Somebody recommended me to take ubi kayu rebus and my wife did cook one the night before. Hope it helps to cure it. But to make thing worse, I cannot stop my temptation to take kacang that available lying on the table as part of raya goodies brought by my officemate yesterday. And eating nasi lemak with sambal ikan bilis at PTX Raya Open House in the afternoon, both ghout enemies. When I told my wife last night about the pain and the things I ate, she shaked her head showing her disapproval. Hence the pain continues on my left toe today.

My last reading on Urate Acid taken on 6th May 2009 during my medical checkup at IJN was 575 umol/L. The preference range stated as 420 umo/L or below. The report also mentioned about my coronary heart disease risk profile to include modifiable risks such as Dyslipidaemia (which I do not know what the hell is this), Diabetis Mellitus (the kencing manis that I currently on medication since two years ago), Overweight (with Body Mass Index of 27.7kg/m where preferred range for male is 20-25), and my Physical Inactivity (tak bersenam pun). I'm in deep trouble guys !!


I think I need to seriously look back at the medical report and take actions base on the recommendation in that report. The recommendations by Dr Chiew Kean Shyong, Cardiology Clinical Specialist of IJN are:
  1. Lowering cholestrol and saturated fats in the diet. They include reducing intake of animal products (e.g. full cream milk, ghee, butter and other dairy products), animal fat (fats in meat and skin of chicken), coconut milk, oil (including deep fried foods), egg yolk, organ meets and certain seafood (e.g. prawns, crabs, squid, and ikan bilis).
  2. Good control of blood pressure (target of 130/85 mmHg) and blood sugar (fasting sugar of 6.5 mmol/L and HbA1c of 6.5%) through diet control, regular exercise, medication (if prescribed) and regular aerobic exercise.
  3. Gradual achievement/maintenance of ideal body weight by a combination of both a weight reducing diet and regular aerobic exercise.
  4. Regular exercise e.g. Brisk walking/cycling or swimming. For cardiovascular fitness, recommend sustained exercise - 30 minutes at a time, at least 3 times a week with appropraite warm up and warm down. For losing weight, will need to exercise more to burn the calories accumulated.
  5. Stress reduction and management by e.g. relaxation techniques, hobbies, exercise or meditation.
  6. Do not smoke. Smoking damages the heart. It decreases HDL levels, increases the likelihood of blood clots, damages artery walls and increase the risk for cancers.
  7. Resuvastatin 20mg od.
  8. Recheck fasting serum lipid in 4 months time.
There you go, nikmat kesihatan that has been temporary appointed upon me by Allah that I easily took for granted. Until the pain and suffering that make me sit down and finally think about it. And I think fasting twice a week as amalan sunat is a good move and should be in my agenda from now on to control my diet and improve my health.

@@@

Tuesday, October 13, 2009

8888

Bukak blog hari ni terpapar angka magic 8888 jumlah pengunjung ke SOT, Wow !! Anyway blog saya ni bukan ramai pengunjung pun walaupun sudah wujud 4 tahun 1 minggu 1 hari (1468 hari) yang lalu. Purata pengunjung 6 orang sehari sahaja. Tapi rasa seronok jugak kerana ada jugak yang sudi singgah. Blog ini wujud untuk membicarakan perihal kehidupan dan wacana minda dari perspektif tertentu. Acap kali pula ia menyentuh kisah2 keluarga dan peribadi. Ada juga posting yang menjana minda mengajak pengasahan ilmu dan menonjol pandangan dan pemikiran. Rangkuman kesemua ini menjadikan SOT sebagai sebuah rekod peribadi di alam siber untuk tatapan global terutamanya anak cucu nanti. Maka yang tak kenal dan tak pernah berjumpa mungkin dapat sedikit sebanyak imaginasi tuan empunya diri. Atau dapat meneroka kisah2 dan coretan2 temporari tentang kejadian atau suasana pada sesuatu masa itu. Harapnya ada kebaikan dan manafaat mengatasi mudarat.
@@@

Wednesday, October 07, 2009

Peringatan Allah





Lubang Besar - Amerika Selatan

Menakutkan??? Ini kah yg dikatakan akhir zaman??? Ada pendapat mengatakan ini adalah tanda2 kemunculan Yakjuj & Makjuj dari dalam tanah? Atau…Dgn lubang sebesar ini… mungkinkah makhluk itu sudah muncul!!!!!

"Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur'an! demikian bunyi SMS yang beredar. "

Siapa pun yang membuka Al-Qur'an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah SWT. Demikian ayat-ayat Allah SWT tersebut:

  • 17.16 (QS. Al Israa ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

  • 17.58 (QS. Al Israa ayat 58): Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).

  • 8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir'aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.

Tiga ayat Allah SWT di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kelmarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian , dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir'aun dan pengikut-pengikutnya. Wallahu'alam.

@@@

Puasa 6

Ibadah puasa Ramadhan menjana ketaqwaan orang beriman. Kesenambungan segala amal soleh kita diteruskan pula ke bulan Syawal ini. Antara ibadah yang paling utama ialah puasa sunat Syawal selama enam hari.

Abu Ayyub al-Anshari R.A meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun.” (HR. Muslim)

Imam Ahmad dan an-Nasa’i, meriwayatkan dari Tsauban, Rasulullah SAW bersabda, “Puasa Ramadhan ganjarannya sebanding dengan (puasa) sepuluh bulan, sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka bagaikan berpuasa selama setahun penuh.” (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hubban dalam “Shahih” mereka)

Dari Abu Hurairah R.A. Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa berpuasa Ramadhan lantas disambung dengan enam hari di bulan Syawal, maka ia bagaikan telah berpuasa selama setahun.” (HR. al-Bazzar)

Pahala puasa Ramadhan yang dilanjutkan dengan puasa enam hari di bulan Syawal menyamai pahala puasa enam hari penuh, kerana setiap hasanah (kebaikan) diganjar sepuluh kali kelipatannya. Membiasakan puasa setelah Ramadhan memiliki banyak manfa’at, di antaranya:

Puasa enam hari di bulan Syawal setelah Ramadhan, merupakan pelengkap dan penyempurna pahala dari puasa setahun penuh.

Puasa Syawal dan Sya’ban bagaikan shalat sunnah rawathib, berfungsi sebagai penyempurna dari kekurangan, karena pada hari Kiamat nanti perbuatan-perbuatan fardhu akan disempurnakan (dilengkapi) dengan perbuatan-perbuatan sunnah.

Membiasakan puasa setelah Ramadhan menandakan diterimanya puasa Ramadhan, kerana apabila Allah Ta’ala menerima amal seseorang hamba, pasti Dia menolongnya dalam meningkatkan perbuatan baik setelahnya. Ada ulama mengatakan, “Pahala amal kebaikan adalah kebaikan yang ada sesudahnya.” Oleh karena itu barangsiapa mengerjakan kebaikan kemudian melanjutkannya dengan kebaikan lain, maka hal itu merupakan tanda atas terkabulnya amal pertama. Demikian pula sebaliknya, jika seseorang melakukan sesuatu kebaikan lalu diikuti dengan yang buruk, maka hal itu merupakan tanda tertolaknya amal yang pertama.

Puasa Ramadhan dapat mendatangkan maghfirah atas dosa-dosa masa lalu. Orang yang berpuasa Ramadhan akan mendapatkan pahalanya pada hari Raya Iedul Fithri yang merupakan hari pembagian hadiah, maka membiasakan puasa setelah Iedul Fithri merupakan bentuk rasa syukur atas nikmat ini. Dan sungguh tak ada nikmat yang lebih agung dari pengampunan dosa-dosa.

Oleh kerana itu termasuk sebagian ungkapan rasa syukur seorang hamba atas pertolongan dan ampuan yang telah dianugerahkan kepadanya adalah dengan berpuasa setelah Ramadhan. Tetapi jika ia justru mengggantinya dengan perbuatan maksiat, maka ia termasuk kelompok orang yang membalas kenikmatan dengan kekufuran. Apabila ia berniat pada saat melakukan puasa untuk kembali melakukan maksiat lagi, maka puasanya tidak akan terkabul, ia bagaikan orang yang membangun sebuah bangunan megah lantas menghancurkannya kembali. Allah Ta’ala berfirman, “Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat menjadi cerai berai lagi.” (QS. an-Nahl: 92)

Dan di antara manfa’at puasa enam hari di bulan Syawal adalah amal-amal yang dikerjakan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Tuhannya pada bulan Ramadhan tidak terputus dengan berlalunya bulan mulia ini, selama ia masih hidup. Orang yang setelah Ramadhan berpuasa bagaikan orang yang cepat-cepat kembali dari pelariannya, yakni orang yang baru lari dari peperangan fi sabilillah lantas kembali lagi. Sebab tidak sedikit manusia yang berbahagia dengan berlalunya Ramadhan, sebab mereka merasa berat, jenuh dan lama berpuasa Ramadhan.

Barangsiapa yang mereka demikian maka sulit baginya untuk bersegera kembali melaksanakan puasa, padahal orang yang bersegera kembali melaksanakan puasa setelah Iedul Fithri merupakan bukti kecintaannya terhadap ibadah puasa, ia tidak merasa bosan dan berat apalagi benci.

Seorang ulama Salaf ditanya tentang kaum yang bersungguh-sungguh dalam ibadahnya di bulan Ramadhan tetapi jika Ramadhan berlalu mereka tidak bersungguh-sungguh lagi, beliau berkomentar, “Seburuk-buruk kaum adalah yang tidak mengenal Allah Ta’ala secara benar kecuali di bulan Ramadhan saja, padahal orang shalih adalah yang beribadah dengan sungguh-sungguh di sepanjang tahun.”

Oleh karena itu sebaiknya orang yang memiliki hutang puasa Ramadhan memulai membayarnya di bulan Syawal, karena hal itu akan mempercepat proses pembebasan dirinya dari tanggungan hutangnya. Kemudian dilanjutkan dengan enam hari puasa Syawal. Dengan demikian telah melakukan puasa Ramadhan dan mengikutinya dengan enam hari di bulan Syawal.

Ketahuilah amal perbuatan seorang mukmin itu tidak ada batasnya hingga maut menjemputnya. Allah Ta.a’a berfirman, “Dan sembahlah Tuhan-mu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal).” (QS. al-Hijr: 99)

Dan perlu diingat pula bahawa solat-solat dan puasa serta sedekah yang dilakukan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala pada bulan Ramadhan adalah disyari’atkan sepanjang tahun, karena hal itu mengandung berbagai macam manfaat, diantaranya; ia sebagai pelengkap dari kekuarangan yang terdapat pada fardhu, merupakan salah satu faktor yang mendatangkan mahabbah (kecintaan) Allah kepada Hamba-Nya, sebab terkabulnya doa, demikian pula sebagai sebab dihapuskannya dosa dan dilipatgandakannya pahala kebaikan dan ditinggikannya kedudukan.

Hanya kepada Allah tempat kita memohon pertolongan, shalawat dan salam kepada Rasulullah. Semoga ibadah puasa Ramadhan tahun ini ada nilaiannya di sisi Allah dan diberi kemudahan dan kekuatan kepada kita untuk meneruskan amal soleh di bulan Syawal ini dan bulan-bulan seterusnya sepanjang tahun. Harapan kita ibadah puasa Ramadhan itu berjaya kita lalui dengan penuh tawadduk dan berjaya menjana taqwa dalam diri, untuk merasa manis dan nikmat mendekatkan diri kepada Allah dengan amal ibadah. Dengan ini berjaya lah kita hendaknya memula dan menyudahkan ibadah solat sunat 6 hari di bulan Syawal ini, insyaAllah.
@@@

Monday, October 05, 2009

Biodata Rasulullah

Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Justeru itu saya rasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW bagi ingatan agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW. Biodata ini saya petik dari sebuah e-mail dari suadamai.net untuk tatapan bersama secara urutan kronologi.


BIODATA RASULULLAH SAW
  • Nama: Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim
  • Tarikh lahir: Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah)
  • Tempat lahir: Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah
  • Nama bapa: Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim
  • Nama ibu: Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf
  • Pengasuh pertama: Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW)
  • Ibu susu pertama: Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
  • Ibu susu kedua: Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).


USIA 5 TAHUN


Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.



USIA 6 TAHUN


Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa (sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah). Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.


USIA 8 TAHUN


Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia.· Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.


USIA 9 TAHUN
(Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).


Bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan. Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.


USIA 20 TAHUN


Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.· Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk member pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.


USIA 25 TAHUN


Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah. Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.· Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.


USIA 35 TAHUN


Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah. Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah. Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan 'Hajarul-Aswad' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.


USIA 40 TAHUN


Menerima wahyu di gua Hira' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.


USIA 53 TAHUN


Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq. Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622 M.


USIA 63 TAHUN


Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.


ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW


  1. Khadijah Binti Khuwailid.

  2. Saudah Binti Zam'ah

  3. Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar)

  4. Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab)

  5. Ummi Habibah Binti Abu Sufyan

  6. Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah)

  7. Zainab Binti Jahsy

  8. Maimunah Binti Harith

  9. Safiyah Binti Huyai bin Akhtab

  10. Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin)


ANAK-ANAK RASULULLAH SAW


  1. Qasim

  2. Abdullah

  3. Ibrahim

  4. Zainab

  5. Ruqaiyah

  6. Ummi Kalthum

  7. Fatimah Al-Zahra '


ANAK TIRI RASULULLAH SAW


Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina2. Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda)


IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN


  1. Ibu Susuan: Thuwaibah

  2. Hamzah

  3. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad


IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN


  1. Ibu Susuan: Halimah Al-Saidiyyah

  2. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib

  3. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza

  4. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza

  5. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza


BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW

(ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)


  1. Al-Harith

  2. Muqawwam

  3. Zubair

  4. Hamzah ***

  5. Al-Abbas ***

  6. Abu Talib

  7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)

  8. Abdul Ka ' bah

  9. Hijl

  10. Dhirar

  11. Umaimah

  12. Al-Bidha (Ummu Hakim)

  13. Atiqah ##

  14. Arwa ##

  15. Umaimah

  16. Barrah

  17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam)


****** Sempat masuk Islam.

## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.


Sabda Rasulullah SAW:"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )



KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH


Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah "Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah SAW."


  • Aku melihat cahaya dari lidahnya.

  • Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.

  • Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.

  • Rasulullah umpama matahari yang bersinar.

  • Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.

  • Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.

  • Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.

  • Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.

  • Wajahnya seperti bulan purnama.

  • Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.

  • Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.

  • Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.

  • Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.

  • Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.

  • Mulut baginda sederhana luas dan cantik.

  • Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.

  • Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.

  • Janggutnya penuh dan tebal menawan.

  • Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.

  • Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.

  • Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.

  • Rambutnya sedikit ikal.

  • Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.

  • Rambutnya terbelah di tengah.

  • Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.

  • Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.

  • Seimbang antara kedua bahunya.

  • Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.

  • Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.

  • Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.

  • Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.

  • Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.

  • Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.

  • Warna putihnya lebih banyak.

  • Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.

  • Warna kulitnya putih tapi sihat.

  • Kulitnya putih lagi bercahaya.

  • Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.

  • Badannya tidak gemuk.

  • Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.

  • Perutnya tidak buncit.

  • Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULAN


Nabi Muhammad SAW adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman. Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia. Semoga dengan biodata ringkas ini dapatlah kita mengenali Rasulullah SAW 'by heart' dan apabila orang bertanya maka kita dapatlah menjawabnya dengan yakin. InsyaAllah.


@@@

Sunday, October 04, 2009

Open House Round Two

Seramai 105 orang tetamu mengunjungi open house round kedua semalam. Kami sekeluarga begitu teruja dan bersyukur dengan segala juadah yang disediakan mencukupi dan 'just nice'. Tetamu yang pertama sampai di muka pintu ialah kawan2 anak ketiga kami Iman Asilah seramai 15 orang, diikuti oleh keluarga Hj Sharudin seramai 3 orang dan Hj Pak Nor dan Kak Mah. Hj Munir menyusuli dengan anak bongsunya tidak lama kemudian.


Juadah istimewa hari ini yang disediakan isteri saya ialah nasi dagang berlauk gulai ikan aya, gulai udang, telur dan sambal nasi dagang. Rata2 memuji kesedapannya. Nasi dagang Kelantan ni agak lain sikit dari nasi dagang Terengganu yang menggunakan beras pulut puteh. Nasi dagang Kelantan yang isteri saya sediakan sebayak 5 kg ini menggunakan beras nasi dagang yang asli dan ada sambalnya. Saya sendiri pun pekena tiga round semalam he he..


Hidangan lain termasuklah nasi impit dengan kuah nasi impit dan sambal, agar2 merah, kek coklat, muffin, dan kueh lopes. Dan yang paling special dan menjadi rebutan kawan2 anak-anak kami ialah 'cocktail delight'. Kawan2 anak kami Nur Farihin yang datang berjumlah 27 orang manakala kawan2 anak sulong kami Amir Asyraf seramai 17 orang kesemuanya. Sungguh terasa kemeriahannya.


Kawan2 Amir bersantai hingga ke malam. Mereka ini merupakan kelompok pelajar dan bekas pelajar Sekolah Agama Menengah Tinggi KKB yang mana Amir juga merupakan bekas pelajar. Tiga orang kini sedang menuntut di KUIS, seorang di Politeknik, dan dua orang di UIA termasuk Amir. Ada 13 orang yang datang itu akan menduduki peperikasaan STAM dalam masa dua minggu lagi dengan 20 subjek dan 10 paper yang akan di ambil. Keputusan Mumtaz dan Jayyid Jidan dalam peperiksaan itu akan membuka ruang luas untuk mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti di Mesir atau Jordan. Merekalah harapan kita dengan wadah kukuh ilmu agama bukan sekadar buih umat akhir zaman.


Kami mendirikan solat Maghrib berjemaah di ruang tamu. Azan di laungkan oleh Fahmi (pelajar KUIS) dengan penuh syahdu. Makmum seramai 23 orang berimamkan Arsyad, pelajar STAM dari Tg Malim. Bacaan surah Luqman begitu cantek. Zikrullah dan doa panjang selepas solat melengkapkan keberkatan open house kami insyaAllah. Masing2 akan membawa haluan sendiri selepas ini namun diharapkan ukhwah persaudaraan yang ada dapat di kekalkan. "Bila ada kelapangan jemputlah ke rumah", pesan saya.

@@@

Friday, October 02, 2009

Salahudin Penakluk Jerusalem


Malam tadi saya berjaya menghabiskan bacaan buku Salahudin Penakluk Jerusalem karya Abdul Latip Talib, sebuah lagi novel sejarah Islam terbitan PTS Fortuna edisi 2007 (kulit biru).

Sultan Salahudin bin Ayubi menunaikan solat subuh di tempat pembaringannya sesudah berwudhuk. Orang ramai datang menziarahinya lagi selepas solat subuh. Keadaaannya bertambah tenat dan Imam Abu Jaafar menyambung lagi bacaan ayat-ayat Al-Qur'an. Ketika sampai kepada ayat yang bermaksud, 'Tiada Tuhan Melainkan Allah,' kedengaran suara Sultan Salahudin bin Ayubi mengucapkannya lalu menghembuskan nafasnya yang terakhir. Berita kemangkatannya menggemparkan umat Islam di seluruh dunia. Sebagaimana pemburu syahid Khalid Bin Walid, pemimpin agung Islam ini mati di katil bukan di medan perang.

Walaupun Salahudin bin Ayubi adalah sultan yang memerintah dari Mesir hingga ke Yaman namun dia tidak hidup mewah. Ketika meninggal dunia dia tidak memiliki walau sebuah rumah dan wang simpanannya empat dinar sahaja.

"Kami setuju berdamai apabila syarat-syarat ini dipenuhi," kata Sultan Salahudin bin Ayubi. "Setiap lelaki perlu membayar tebusan sepuluh dinar seorang. setiap perempuan pula dikenakan bayaran lima dinar manakala kanak-kanak lelaki ataupun perempuan dua dinar. Bayaran ini perlu diselesaikan dalam masa empat puluh hari. selepas tarikh itu, mereka yang tidak membayarnya menjadi tawanan."

Raja Balian (Raja Kristian di Jerusalem) menyatakan persetujuannya lalu menandatangani perjanjian pada pagi hari Jumaat, 27 Rejab, 583H, iaitu tarikh peristiwa Israk' dan Mikraj. Salahudin bun Ayubi dan pasukan tenteranya bersiap sedia mahu memasuki Jerusalem.

"Pada hari ini kita memasuki kota Jerusalem dengan tenang. Saudara-saudara perlu menahan diri daripada melakukan maksiat kepada kaum wanita mereka. Lindungi kanak-kanak dan mereka yang kurang upaya. Sesiapa yang melakukan penganiayaan akan dihukum," pesan Sultan Salahudin bin Ayubi kepada tenteranya.

Kejayaan Sultan Salahudin bin Ayubi menawan Jerusalem tanpa pertumpahan darah mendapat pujian dan sanjungan daripada masyarakat Islam. Semua lambang salib diturunkan dan diganti dengan bendera-bendera Islam selepas semua orang Kristian keluar dari Jerusalem. Azan berkumandang semula di Masjid Aqsa buat pertama kalinya selepas lapan puluh tahun. Mereka mengerjakan sembahyang berjemaah di dalam masjid itu selepas lapan puluh tahun tidak dibenarkan berbuat demikian.

Sifat penyayang dan belas kasihan tentera Islam semasa menawan Jerusalem jauh berbeza dengan tentera salib. Salahudin menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang-orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya amat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan sehinggakan tiada kedengaran orang-orang Kristian diperlakukan tidak baik.

Jalan-jalan dipenuhi mayat ketika Kristian menawan Baitul Maqdis buat kali pertama pada tahun 1099. Orang-orang Islam yang tidak bersenjata dibunuh sesudah diseksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat oleh tentera Kristian. Darah orang Islam tersimbah ke bumi ketika tentera Kristian memasuki Jerusalem, namun tiada setitik darah orang Kristian tumpah semasa tentera Islam menawannya.

"Itulah yang membezakan kita dengan mereka. Kita berperang bagi mencari keredhaan Allah dan mereka berperang bagi mencari kemegahan dunia", kata Sultan Saluhudin bin Ayubi, tokoh tersohor penakluk Jerusalem.

@@@

Thursday, October 01, 2009

Manhaj Tarbiyah


Pagi tadi saya dok bersembang dengan seorang teman iaitu Sdra Yusuf yang aktif dalam jemaah JIM terutamanya dalam aktiviti usrah mingguan yang merupakan salah satu aktiviti tetap kumpulannya di kawasan Keramat. Katanya manhaj tarbiyah atau sistem tarbiyah dan pendidikan untuk ahli adalah ‘in thing’ ataupun agenda penting yang perlu ada pada sesuatu jemaah.

Ciri-ciri gerakan yang baik tambahnya lagi ialah bersandarkan gerakan yang mengikut sunnah Rasulullah yang semestinya merangkumi aspek-aspek:
  • Syumul - iaitu merangkumi semua bidang
  • Alami - iaitu bersifat global atau universe
  • Ikhwan - yakni aspek persaudaraan Islam.
Sdra Yusof seterusnya menjelaskan perihal usrah itu sendiri yang meliputi 3 T iaitu:
  • Takruf – kenal mengenali secara dalaman bukan setakat luaran semata, setiap perjumpaan akan meningkatkan lagi level pengenalan diri masing-masing.
  • Takaful – iaitu tolong menolong dan saling bantu membantu samada dari aspek pemahaman ilmu, sosio ekonomi dan sebagainya.
  • Tafahum – yakni kefahaman on subject matter dalam topik perbincangan, silibus, dan pengajian ilmu.
Maka katanya seharusnya kita sebagai seorang muslim berada dalam jemaah supaya tidak menjadi seekor kambing di sebuah padang luas yang sangat mudah menjadi buruan harimau kumbang atau anjing serigala berbanding dengan kambing yang yang berkumpulan yang mampu membentuk sebuah benteng pertahanan dari ancaman luar. Atas dasar itu dia memilih JIM sebagai wadah. Banyak lagi jemaah di luar sana yang punyai kekuatan tersendiri seperti jemaah PAS, ABIM, Tabligh, Hizbi, Isma, Al-Arqam dan Halwan contohnya. Kita harus melihat dari sudut manhaj tarbiyah untuk membina kekuatan ahli dan silibus yang di guna pakai bagi mencapai hasrat itu jelas Sdra Yusof lagi.

Saya teringat dalam sebuah perbincangan yang lain tidak lama dulu, Hj Munir yang aktif dalam jemaah Tabigh pula pernah menjelaskan kepada saya program keluar berdakwah 3 hari, 40 hari atau 4 bulan yang mereka amalkan pula sebenarnya untuk memberi kekuatan dalaman dalam membina sahsiah diri bersandarkan akidah dan syariat. Setiap kali kita menyeru saudara kita kearah kebaikan seolah-olah kita menyepak bola ke dinding. Bola itu akan melantun balik setiap kali di sepak maka di situlah kekuatannya, setiap yang kita tarbiyahkan akan kembali menguatkan diri kita sendiri, Maka di situlah manhaj tarbiyah jemaah tabligh dan silibus bersandarkan kitab Fadhilat Amal salah satunya.


Sdra Yusof bersetuju bahawa setiap jemaah itu punyai kekuatan tersendiri dan perlu di beri sokongan untuk compliment each other. Yang penting kita kena menyertai jemaah, bukan duduk bersendiri menghitung hari. Perjuangan melalui jemaah lebih memberi kekuatan. Jemaah yang menghayati konsep syumul, alami dan ikhwan kerana titik pertemuan akan bertembung jua atas sandaran sebuah perjuangan ikhlas untuk menegakkan agama Allah, insyaAllah.


Saya teringat pula kisah yang diceritakan oleh isteri saya semalam yang disampaikan oleh Ustaz Amran tentang seorang retua (bukan remaja) anggaran umur dah 50an. Ustaz Amran pada masa itu sedang membaca khutbah Aidil Fitri di atas mimbar. Dari kejauhan di lihatnya pakcik ni baru sampai ke surau dan duduk di hujung sana. Selesai khutbah itu, maka Ustaz bersama jemaah yang lain pun bersalam-salaman dan beredar untuk menjamu selera di anjung surau. Dengan slow and steady Pakcik tadi menghampiri Ustaz Amran dan bertanya secara one-to-one, "Ustaz, kita tak solat raya ke?". Adus, Ustaz pun naik error kejap. "Pakcik ni tak pernah solat raya ke?", tanya Ustaz Amran kepada Pakcik tadi. "Tak Ustaz, ni first time.", jawabnya selamba badak. "OO gitu, begini Pakcik, untuk solat raya, kita solat sebelum khutbah", jelas Ustaz Amran. Moral of the story kat sini, ialah tahap ilmu itu tidak boleh kita ukur mengikut tahap umur. Kadang tu budak2 pun boleh miliki tahap ilmu yang lebih tinggi dari warga tua. Allah mengangkat orang yang berilmu beberapa darjat dalam masyarakat. Pencarian ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim.

Untuk menjelaskan lagi persoalan manhaj tarbiyah dan pencarian atau kepentingan ilmu itu, elok kita selidik daripada dua sudut iaitu dari pandangan agama dan pandangan masyarakat. Dari perpektif kepentingan ilmu, saya ambil petikan dari laman web http://imaduiam.wordpress.com/2008/05/03/87/ seperti di bawah:

Dalam Islam,terdapat beberapa hadis dan ayat al-Quran yang menjelaskan tentang kepentingan kita menuntut ilmu. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
  • Setiap muslim diwajibkan menuntut ilmu
  • Mempelajari satu bab daripada ilmu adalah lebih baik daripada sembahyang (sunat) 100 rakaat
  • Sesungguhnya malaikat merendahkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana meredhai apa yang dilakukan olehnya
  • Sesiapa yang menginginkan dunia(kebahagian dunia),maka hendaklah ia berilmu dan siapa yang menginginkan akhirat (kebahagian akhirat) maka hendaklah ia belajar dan berilmu,Dan siapa yang mengkehendaki kedua-duanya,maka ia pun harus berilmu
  • Belajarlah,kerana dengan belajar itu,kamu akan menjadi elok bila kamu tidak mempunyai rupa yang elok dan kamu akan punya kekayaan.Ilmu itu adalah hiasan bagi orang yang tidak mempunyai perhiasan dan harta bagi yang tidak mempunyai harta
  • Dua perkara yang tidak memuaskan iaitu menuntut ilmu dan menuntut dunia
  • Sebaik-baik sedekah ialah mempelajari seseorang Islam itu Ilmu ,kemudian mengajarkan ilmunya itu kepada saudara Islamnya.
Seorang ulama yang bernama Ibni Abdul Bari membincangkan tentang ilmu dan kepentingannya terhadap seseorang manusia.Beliau menggambarkan tentang peri pentingnya seseorang insan itu menuntut ilmu dengan meluahkan pandangannya melalui kata-kata hikmat berikut: Pelajarilah ilmu,kerana:
  • mempelajarinya kita akan takut kepada Allah
  • menuntutnya adalah ibadat
  • membincangkannya adalah bertasbih
  • mencarinya adalah berjihad
  • mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahui adalah sedekah
  • memberikannya kepada ahlinya adalah mendekatkan dirinya kepada Allah.
Kerana ilmulah:
  • petunjuk kepada Allah antara yang halal dan haram
  • menara kepada penghuni syurga
  • teman di saat kesunyian
  • rakan dimasa keseorangan
  • teman berbicara di waktu khulwa
  • petunjuk kepada yang membawa bahagia dan membawa kecelakaan
  • senjata dalam menghadapi musuh
  • perhiasan di saat bersama teman-teman.
Dengan menguasai ilmu:
  • Allah mengangkat tinggi kedudukan banyak kaum
  • Allah jadikan mereka pemimpin yang tegak
  • Jejak langkah mereka diikuti
  • Perbuatan mereka dicontohi dan
  • Pendapat mereka dijadikan pemutus.
Para Malaikat:
  • Terlalu kepingin bertemankan mereka
  • Sentiasa mengusapkan mereka dengan sayapnya
  • Setiap benda lembap dan kering,ikan,binatang buas di darat dan binatang jinak kesemuanya memohon agar mereka diampunkan.
Kerana ilmu:
  • Menghidupkan hati dari kejahilan
  • Lampu bagi penglihatan di saat kelam.
Dengan ilmu, hamba dapat mencapai kedudukan orang-orang terpilih yang mempunyai darjat yang tinggi di dunia dan akhirat. Bagi seseorang muslim ,soal menuntut ilmu pengetahuan mesti menjadi agenda utama dalam kehidupannya kerana agama Islam begitu menitikberatkan ilmu.

Imam Al-Ghazali membuat suatu penganalisaan yang amat bijak tentang kehebatan manusia menyatakan:


“Jika manusia itu merasa hebat(besar) sebenarnya besar lagi seekor gajah.Jika manusia merasa kuat makan,sebenarnya besar lagi perut lembu.Jika manusia merasa bangga dengan keberaniannya sebenarnya berani lagi binatang buas (seperti singa atau harimau).Jika manusia merasa bangga dengan tahan lasaknya ,sebenarnya tahan lasak lagi unta.Jika manusia merasa bangga dengan kecantikanya ,sebenarnya cantik lagi burung merak. Tetapi hebatnya manusia adalah kerana ilmunya”


Apa yang digambarkan oleh Imam al-Ghazali itu jelas menunjukkan kepada kita bahawa kegagahan atau kehebatan manusia kerana ilmu pengetahuannya bukan semata-mata saiz tubuh badan seseorang itu ,kecantikan paras rupa manusia itu dan pelbagai lagi.


Saya juga berpeluang berbual ala-ala tazkirah pagi dengan Sdra Muis seorang pengurus akaun di syarikat tempat saya bekerja. “Apa fitrah kita?” tanya saya. “Fitrah?” tanya Muis kembali. “Ya Fitrah ,asal semulajadi kita.” Terang saya. “Hmmm aku asal kampong kat Taiping”, katanya. Masih terkenang kampong halaman yang baru diziarahi di hari raya.


“Kita asal dari mana?” tanya saya lagi.


“Asal kita dari Nabi Adam dan isterinya Hawa”, menjawab sendiri pertanyaan yang tidak berjawab tadi.


Nabi Adam dan Hawa di jadikan Allah untuk hidup kekal abadi di Syurga Allah. Maknanya fitrah manusia itu ialah Syurga Allah. Bukan dunia ini. Maka kita kena kembali ke fitrah kita iaitu Syurga Allah. Bagaimana? Dengan mendapat redha Allah. Bagaimana? Kita kena tanya Pencipta kita. Dia lebih tahu. Pencipta kita sudah memberi sebuah manual lengkap untuk kita jadikan panduan iaitu Al-Qur’an. Maka di situlah segala rujukan perlu dibuat, segala panduan yang perlu dicari.

Al-Qur’an diturunkan bukan sekadar untuk di simpan dalam almari antik tetapi untuk di baca, di fahami terjemahannya, di mengertikan tafsirnya, di hayati segala maknanya, diamalkan dalam kehidupan, dan di tabligh kan kepada saudara-saudara yang lain. Di Akhirat besok tiada lagi amal ibadat. Yang ada cuma perhitungan dan pengiraan. Segala prilaku kita di dunia akan dibedah siasat. Jika berat amal baik kita dengan redha Allah dapatlah kita kembali ke fitrah kita iaitu Syurga Allah.

Mati tidak mengenal tua atau muda jelas saya pada Sdra Muis. Bila expired kita akan mati dan berpindahlah dari alam dunia ke alam kubur. Sedar atau tidak hidup di alam kubur itu sebenarnya adalah lagi lama dari hidup kita di alam dunia ini. Contohnya orang tertua di dunia masakini katalah 120 tahun umurnya, tapi hidup di alam kubur itu bermula semenjak tarikh kematian kita hinggalah malaikat israfil meniup sangkakala menandakan hari kiamat nanti. Mungkin 200 tahun, mungkin 300 tahun lagi.

Justru untuk keselesaan hidup di alam kubur itu, kita jugak kenalah punyai bekalan yang cukup. Bekalannya bukan harta benda dan kemewahan dunia, tapi amal ibadat kita. Baik amal kita maka alam kubur itu bertukar menjadi taman-taman syurga dengan segala keharuman dan keselesaan namun jika sebaliknya akan terpalit lah siksa neraka dengan azab siksa dan kepayahan semasa kita di alam kubur lagi, nau’zubillah.

Kita hanya membawa sehelai kain puteh yang akan reput dalam masa seminggu. Segala harta fisikal kita yang lain yang selama ini kita duduk menyibukkan diri itu akan semuanya kita tinggalkan. Cuma doa anak yang soleh, ilmu yang bermanafaat & amal jariah yang dapat membantu. Maka cerdiklah sesiapa yang memahami dan bertindak mengikut hakikat ini. Kita perlu kembali ke fitrah kita dengan mencari redha Allah pada setiap perlakuan kita. Kita mestilah menggali dan melengkapkan diri dengan kekuatan ilmu, amal dan iman. @@@
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...